2014-06-24, 15:57
Medlem
Glantons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shubnigurath.666
Anathema( en grupp jag hade en skiva med kommer jag ihåg)- Synth och operamusik med lite krydda av death metal, vad är vitsen? Inte det som var meningen med death metal direkt...

Anathema är vansinnigt bra än idag.
Detta trots (eller fanimig tack vare) pop/rock-genren som de idag håller sig till. Sorgligt, vemodigt, ljust och mörkt. Folk med trånga och patetiskt bakåtsträvande döds/black-hjärnor som avfärdar Anathema enbart pga genre missar något stort!
Citera
2014-06-24, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Glanton
Anathema är vansinnigt bra än idag.
Detta trots (eller fanimig tack vare) pop/rock-genren som de idag håller sig till. Sorgligt, vemodigt, ljust och mörkt. Folk med trånga och patetiskt bakåtsträvande döds/black-hjärnor som avfärdar Anathema enbart pga genre missar något stort!

Må så vara att jag är rätt konservativ i min hållning då det häller metal. Såväl black,heavy,death och trash.

I början var det renodlad metal som gällde, där synth och andra instrument än gitarr, bas och trummor används sparsamt. I ett senare skede kom jag att uppskatta mer melodi och synth, som tex den grupper som Tiamat, Cradle of filth...för att sedan återgå till min ursprungliga hållning, som jag vidhåller än idag

Synt hör inte hemma i metal( i annat än i begränsad omfattning). Då har man i mångt och mycket frångått det som metal öht handlar om anser jag.

I synnerhet trash/black/ death metal skapades ju just för att vara anti komersiell och svårlyssnad. Inget för den breda massan utan för att fåtal hängivna

Men jag säger som Fenriz i Darkthrone gjorde i en intervju: " nu är det såhär att vi bakar bröd, och andra kan ju gott få baka tårta om dom vill. Men man blir less på tårta tillslut. Så vi bakar fullkornsbröd"

..som hans kommentar till att blanda in synth för att " bredda" konceptet" med metal i syfte att tilltala ett bredare spektra.
Citera
2014-06-24, 21:02
Medlem
katatonis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shubnigurath.666
Men jag säger som Fenriz i Darkthrone gjorde i en intervju: " nu är det såhär att vi bakar bröd, och andra kan ju gott få baka tårta om dom vill. Men man blir less på tårta tillslut. Så vi bakar fullkornsbröd"

..som hans kommentar till att blanda in synth för att " bredda" konceptet" med metal i syfte att tilltala ett bredare spektra.

Vad jag vill minnas var det väl Dimmu Borgir specifikt som var tårta i hans jämförelse? Och att de själva var kneipp, men det är givetvis mindre viktigt.
Citera
2014-06-24, 21:20
Medlem
Punklivs avatar
Tips på skitig BM med rejäla ångestskrik? Väldigt höga, öronskärande skrik alltså.

NP: Bathory - Call from the Grave
Citera
2014-06-24, 21:48
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Tips på skitig BM med rejäla ångestskrik? Väldigt höga, öronskärande skrik alltså.

NP: Bathory - Call from the Grave

Nekrokrist SS och The Arrival of Satan.
Testa de två.
Citera
2014-06-24, 23:40
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordum87
Nekrokrist SS och The Arrival of Satan.
Testa de två.

Tack! Lyssnade på några låtar och gillade det jag hörde, skitigt och bra.
Citera
2014-06-25, 13:15
Medlem
Cannabis Corpse har äntligen släppt sitt album "From widsom to baked",gillar det skarpt.

https://www.youtube.com/watch?v=cTA0HIuzEA8
Citera
2014-06-25, 15:22
Medlem
Glantons avatar
http://www.youtube.com/watch?v=ry35M6Jq4vk

Ars Diavoli från Faro i Portugal. Där har man ju för helvete till och med ironiskt nog sommarsemestrat!
Blev uppriktigt förvånad över hur bra detta var. Tankat hem hela Clausura-plattan och känner att det kan vara början på något stort. Grått, distat och tårfyllt mitt i sommaren. Nu är det jag som sliter hem debuten också. Vågar inte ens tänka på vad Ars Diavoli kommer framkalla för känslor i november.....
Citera
2014-06-25, 15:52
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glanton
http://www.youtube.com/watch?v=ry35M6Jq4vk

Ars Diavoli från Faro i Portugal. Där har man ju för helvete till och med ironiskt nog sommarsemestrat!
Blev uppriktigt förvånad över hur bra detta var. Tankat hem hela Clausura-plattan och känner att det kan vara början på något stort. Grått, distat och tårfyllt mitt i sommaren. Nu är det jag som sliter hem debuten också. Vågar inte ens tänka på vad Ars Diavoli kommer framkalla för känslor i november.....

Wow, det där var skitbra. Mörkt och ångestfyllt, precis som jag vill ha det.
Citera
2014-06-25, 23:19
Medlem
Glantons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Wow, det där var skitbra. Mörkt och ångestfyllt, precis som jag vill ha det.

Indeed! Kul att du gillade det.
Måste försöka fixa debuten "Pro nihilo esse" (eller vad fan den nu hette) och lyssna in mig på också. Sen får det fan vara nog med "nya" band på ett tag.
Citera
2014-06-25, 23:54
Medlem
erections avatar
Brukar ni som är i tråden lyssna på Black/Death när ni tar hallucinogener eller andra droger som exempelvis cannabis och alkohol.

Lyssnade på Arise under påverkar av LSD, fick ett väldigt djup och flöde i musiken och skivomslaget med ögat som stirrar var alldeles underbart.

Tycker att plattor som Left Hand Path och Like an Ever Flowing Stream är perfekt när man tagit hallucinogener.

Just nu lyssnar jag på dISEMBOWELMENT - Transcendence Into the Peripheral.
Enligt mig är ett riktigt grymt album. Atmosfäriskt och uppnår en spirituell känsla, med bra driv blandat med lugna partier med tunga riff. En skiva jag tror man skulle uppskatta när man käkat syra.

Vad brukar ni i tråden använda er av för substanser för att expandera ert sinne och uppleva musiken på ett annat sätt? Vilka album föredrar ni då att lyssna på, har ni några favoriter?

Vill bara påpeka att jag även lyssnar på musik nykter och får en bra musikupplevelse. Gillar dock ibland att ta droger för att riktigt bli ett med musiken.
Senast redigerad av erection 2014-06-25 kl. 23:57.
Citera
2014-06-26, 11:00
Medlem
Hade missat att Skaur har släppt en ny platta, som alltid jäkligt bra!
Skaur - Gravoel
http://www.youtube.com/watch?v=L4v3YBaZaNw
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in