Citat:
Ursprungligen postat av
Glanton
Anathema är vansinnigt bra än idag.
Detta trots (eller fanimig tack vare) pop/rock-genren som de idag håller sig till. Sorgligt, vemodigt, ljust och mörkt. Folk med trånga och patetiskt bakåtsträvande döds/black-hjärnor som avfärdar Anathema enbart pga genre missar något stort!
Må så vara att jag är rätt konservativ i min hållning då det häller metal. Såväl black,heavy,death och trash.
I början var det renodlad metal som gällde, där synth och andra instrument än gitarr, bas och trummor används sparsamt. I ett senare skede kom jag att uppskatta mer melodi och synth, som tex den grupper som Tiamat, Cradle of filth...för att sedan återgå till min ursprungliga hållning, som jag vidhåller än idag
Synt hör inte hemma i metal( i annat än i begränsad omfattning). Då har man i mångt och mycket frångått det som metal öht handlar om anser jag.
I synnerhet trash/black/ death metal skapades ju just för att vara anti komersiell och svårlyssnad. Inget för den breda massan utan för att fåtal hängivna
Men jag säger som Fenriz i Darkthrone gjorde i en intervju: " nu är det såhär att vi bakar bröd, och andra kan ju gott få baka tårta om dom vill. Men man blir less på tårta tillslut. Så vi bakar fullkornsbröd"
..som hans kommentar till att blanda in synth för att " bredda" konceptet" med metal i syfte att tilltala ett bredare spektra.