2014-06-19, 07:17
Medlem
katatonis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Har aldrig fastnat för Summoning vilket är rätt konstigt. Dömer ingen, iaf inte på ett negativt sätt, för att han diggar orcher och trolleri och grym episk fantasymusik men just Summoning har ännu inte slagit igenom här hemma. Varenda jävla gång jag försökt har jag av nån anledning lirat Stronghold. Dags att testa nåt annat kanske? Vad ska jag börja med för släpp av Summoning? Jag borde dyrka bandet och vill göra det.

Stronghold är enligt mig åtminstone inte någon av de bättre releaserna. Ska man börja med Summoning är det någon av Minas Morgul, Dol Guldur eller Nightshade Forests (som egentligen är låtar som inte platsade/fick plats på Dol Guldur) som gäller. De släpptes i ovan nämnda ordning, och Minas Morgul har väl lite mer "black metal" influenser
Citera
2014-06-19, 10:07
Medlem
Bergrizens nya album "Scherbengericht" är riktigt schysst.

Smakprov: https://www.youtube.com/watch?v=6OiyZ1yrIJU

Skriket vid 07:30 är svårt att återhämta sig ifrån!
Citera
2014-06-20, 17:12
Medlem
Zartazas avatar
Sitter och slösurfar på Metal-Archives denna midsommarafton och jag fick nyss syn på bandet Heirdrain med sina imponerande (?) 35 fullängdare samt en massa EPs och demos. Är det någon här inne som är insnöad på bandet? Värt att börja lyssna?
Citera
2014-06-20, 22:12
Medlem
katatonis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjukdom-1854
Bergrizens nya album "Scherbengericht" är riktigt schysst.

Smakprov: https://www.youtube.com/watch?v=6OiyZ1yrIJU

Skriket vid 07:30 är svårt att återhämta sig ifrån!

Väldigt trevlig album är det helt klart. Ang. skriket så rös man till rätt fint av behag där, härligt plågat.
Citera
2014-06-20, 23:02
Medlem
Zartazas avatar
Njuter av Elysian Blaze tredje platta Blood Geometry.

Har inte kommit länge än till första låten men hittills är jag nöjd, bra skit det där.
Citera
2014-06-22, 18:36
Bannlyst
Jahapp, snubblade över Blood of Kingus kommande platta, och det låter riktigt bra.

http://nefariousrealm.com/homenew/?p=20474
Citera
2014-06-22, 23:33
Medlem
skogslukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zartaza
Njuter av Elysian Blaze tredje platta Blood Geometry.

Har inte kommit länge än till första låten men hittills är jag nöjd, bra skit det där.

Jag lär ta tag i att lyssna på den där skivan alltså. Jag minns att jag tyckte den var väldigt stämningsfull när den kom, men att jag inte orkade lyssna in den den ordentligt för att den var så jävla lång. Jag menar, den klockar in på mer än 2 timmar vill jag minnas. Om man ska hålla uppe intresset så länge då lär det vara något väldigt unikt. Men som sagt den ska få någon chans till.

NP: Funest - Obsession for Desecration
Lite Italiensk throwback-döds med klädsamt misogyna och "postmortem-romantiska" texter är aldrig fel i mina öron. Så maxa volymen och hämta frugan, det är dags att dyrka.
Citera
2014-06-23, 09:59
Medlem
Glantons avatar
Ett satans tjat är det om Paysage d `Hiver i tråden vilket inte är mer än rätt då Wintherr gör fruktansvärt bra BM. Däremot så är ambient en pissgenre, och eftersom 60% av PdH`s låtar är ambient så kan man ju fråga sig hur bra band det egentligen är. Bara att radera ambient-pisset i spotify-listan så var det problemet löst. Lyssnar nu på "Die Baumfrau" från debuten och det låter underbart. Wintherrs black metal-låtar är ju tillräckligt hypnotiska och drömmande, utan att han ska behöva göra evighetslånga synttoner och kalla det låtar.
Folk som har "lärt sig att tycka om" nämnda ambient-piss måste vara lögnare eller bara dumma i huvudet.
Citera
2014-06-24, 10:59
Medlem
Bra skit!
Inquisition - Invoking The Majestic Throne of Satan
http://www.youtube.com/watch?v=64Y-TxME__c
Citera
2014-06-24, 14:18
Medlem
blackmetalboyboys avatar
Spenderar dagen inomhus med Skogen - Svitjod

Iskall och dystert Svenskt vemod...längtar nästan till vintern.
Citera
2014-06-24, 14:53
Bannlyst
Var länge sen jag konsekvent lyssnade på death metal så det är mest dom äldre banden jag känner till, men brukar lyssna på någon låt av dessa ibland iaf av nostalgiskäl. Minnas deathmetals guldålder i början på 90 talet

Klassiska alster som jag kan lyssna på än idag, som är tunga, råa, genomarbetade och välgjorda är ju:

Unleashed - Shadows in the deep

Morbid Angel- Blessed are the sick

Dismember- Like an ever flowing stream

Deicide- Legion

Hypocrisy- Penetralia, Osculum obscenum, 4th dimension( hypocrisy har enbart gjort skit därefter anser jag)

Necrophobic- Nocturnal Silence( värt att påpeka ang detta band är att dom faktiskt hållit stilen, är mycket duktiga musiker vilket man hör på deras musik, faktiskt nästan det enda death metal band där jag även lyssnat på deras nya skivor och fastnat för en del låtar)

Sverige is the shit då det gäller produktion av Death metal alltså

Kommentar ang andra death metal band:

Bolt Thrower- Deras tidiga platta " realm of Chaos", från 1989 har ett skönt underground sound. Men resten av det gruppen gjort anser jag var platt, tråkigt och enformigt.

Therion- Samma här, bara en massa synthar, körer och annat trams som inte hör hemma i death metal annat än som kanske något intro eller enstaka komplement.

Anathema( en grupp jag hade en skiva med kommer jag ihåg)- Synth och operamusik med lite krydda av death metal, vad är vitsen? Inte det som var meningen med death metal direkt...
Citera
2014-06-24, 15:11
Bannlyst
Ang black metal så fastnade jag aldrig lika mkt för det.

Men skivor man kommer ihåg är ju annars:

Mayhem- de mysteris dom sathanas, en skiva betydligt mer genomarbetad och med ett distinkt sound som inte liknade något annat som tidigare kommit ut( att bandet sedan har bestått av dårar som både dead och euronymus som nog ingen vettig människa hade velat ha med att göra är ju en annan sak)

Darkthrone- Panzerfaust, en skiva helt i klassisk underground stil. Enkelt och rått har ju varit Darkthrones huvudingredienser och det lever dom upp till på denna platta. Var aldrig något direkt fan av gruppen men denna skiva gillade jag.

Burzum- Hvis lyset tar oss. Skivan har 4 låtar, men är över 4o minuter lång. Enformiga komp, överdistad gitar, tjutig synt. Ett ljud som rent allmänt låter som skivan spelats in i en skokartong. Skräp, liksom allt annat Burzum gjorde.

Svensk black metal faller lite i skymundan i bland men:

Marduk- Opus nocturne. en skiva som inte bara består av låtar som går i 200 rakt igenom som Marduks andra alster, en del långsammare men och mer melodiska spår. Utan att det blir mespop av det hela.

Dark Funeral- Secrets of the black arts. Välarbetad, rå och välspelad black metal helt enkelt.

Dissection- Somberlain, Storms of the light bane. Inte renodlad black metal, men en bra blandning av rått, snabbt en viss melodik men utan att bli för mesigt och tramsigt och fortfarande låter som rå musik SKALL låta Synd att detta bands frontman också var en komplett galning. För skriva musik får man ju säga han kunde bättre än dom flesta andra.

Band som " Cradle of Filth" är ju black metals motsvarighet till Therion och har helt styrt sig bort från det som från början var Black/death metal. Skall man syssla med synthar, körer och fioler och annat skit kan man man syssla med annan musik anser jag...

Mina reflektioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in