2014-06-25, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Du får det att låta som om misstänkt omständighet, alltså avsaknad av alibi som borde finnas, minskar misstanken. Tvärtom höjs misstanken. Avsaknaden av alibi kan bero på att planen sattes i verket snabbt, när MB fick veta i SMS att VB var hos KJ, och paret missade att komma överens om vad de gjorde den aktuella kvällen. Det fanns så mycket annat att tänka på.
Tror du att mordet var en så alldaglig händelse för paret att det var så mycket annat att tänka på att man missade att tänka på mordet och alibiet? Jag tror däremot att om MB/AN begått mordet hade det överskuggat allt annat för paret och varit det enda som de haft i tankarna.
Citera
2014-06-25, 09:24
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Tror du att mordet var en så alldaglig händelse för paret att det var så mycket annat att tänka på att man missade att tänka på mordet och alibiet? Jag tror däremot att om MB/AN begått mordet hade det överskuggat allt annat för paret och varit det enda som de haft i tankarna.
Nej, de hade så mycket annat att tänka på pga mordet att de missade alibit.
Citera
2014-06-25, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, de hade så mycket annat att tänka på pga mordet att de missade alibit.
Det första jag skulle ha tänkt på var ett hållbart alibi och en hållbar story. Och i övrigt försöka sopa bort alla spår som leder i riktning mot mig. Men det är ju jag det, jag vet inte hur MB tänker.
Citera
2014-06-25, 10:14
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Det första jag skulle ha tänkt på var ett hållbart alibi och en hållbar story. Och i övrigt försöka sopa bort alla spår som leder i riktning mot mig. Men det är ju jag det, jag vet inte hur MB tänker.

Alibi var väl genomtänkt...

Kvitton från dagens shopping...Middag på restaurang med familjen...Taxi och en öl i kroppen...Hemma och SMSade.

Tyvärr placerar kvitton MB i närheten av VB när hon hämtas av KJ.
Ā la carte middagen var i ca 1 1/2H med beställning av mat och ett påstående om att restaurangen ville stänga vid 20.20 en lördag.
Taxin passerar i närheten av KJs hem lägligt som VBs mobil kopplar över till 2G och sen tillbaka till 3G
Vem vet hur mycket av ölen som dracks upp?
Tog MB enbart emot SMS eller skickade han också?
SMS kan du tidsinställa på Ainon.
Citera
2014-06-25, 11:05
Medlem
Vad gäller den saknade skåpbilen: Enligt ett vittne från förhör, förundersökningen den 21/5 skall en röd Ford Courier ha varit satt ut till försäljning på blocket.
Ford Courier är en täckt skåpbil, inte helt omöjligt att det är den saknade skåpbilen som jag yrat om.
Citera
2014-06-25, 11:24
Medlem
Grandiosos avatar
Mot bakgrund av Kristoffer Johanssons oregelbundna vanor som innebar att han ofta var vaken även på nätterna och då kunde använda sig av bilen, skulle en förövare som kände till Kristoffer Johansson knappast ha vidtagit dessa åtgärder. Än mindre troligt är att en förövare som inte kände Vatchareeya Bangsuans och Kristoffer Johansson och deras förhållande skulle försöka lägga skulden på den sistnämnde och dessutom hitta hans lägenhet och där plantera bevisning i form av en
tejprulle med ett minimalt blodspår. För hovrätten framstår dessa beskrivna scenarion
som så osannolika att de kan lämnas utan avseende.

Hovrättens slutsats är därför att det är praktiskt taget uteslutet att det gått till på annat sätt än åklagaren påstått. Hovrätten finner därför att det är ställt utom rimligt tvivel att det var Kristoffer Johansson som den 4-5 maj 2013 dödade Vatchareeya Bangsuan, skadade och under tiden den 4-22 maj skymfligen behandlade liket efter henne, transporterade henne och placerade ut hennes kvarlevor i skogen och i ett hus i området vid Mjösjöberget och Gammelängsberget inom Bodens kommun.

B 132-14

Och så yras det igen om plantering i tråden och man bara skakar uppgivet på huvudet åt
det sanslösa eländet.
Det är uppenbarligen si och så med den där verklighetsförankringen hos somliga tomtar...

Och nu fan har "Morden i Midsomer" dragit igång igen på TV med ett par nyinspelade
avsnitt, vilket väl förmodligen kommer att sätta sina spår i den här sällsynt livaktiga tråden.
Genom ett gäng med nya fantasifulla teorier om vad som hände Vatchareeya och ditten och
datten.

Ja, ja - KJ får vackert sitta sina dryga 5 år på kåken hur frenetiskt somliga än jobbar för
hans sak och försöker kasta skulden på någon annan/andra.
Han är ju snart ute igen i friheten.
Vatchareeya däremot blir kvar i sin död och kommer aldrig åter till detta liv.
Att döda en annan människa och bara få 5 år för det, ja, det är sannerligen inget högt pris
att betala för en mördare.
Citera
2014-06-25, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Har ingen betydelse hur mycket han KJ känner till militära anläggningar. Den som planerade mordet på VB sökte upp ett lämpligt värn, som passade in för ändamålet att gömma kroppsdelarna, har ingenting med KJ att göra.

Har ni läst om styckmordet är en ung kvinna mördade en annan ung kvinna i ytterligare ett triangeldrama?

De besinningslösa huggen tycker jag tyder på att mördaren hatar VB och svartsjuka var antagligen motivet!! VB blev ju som sagt dödshotat av sin rival innan hon mördades.

Undrar om det förekom dödshot i det "nya fallet" också?
Citera
2014-06-25, 11:31
Medlem
Citat:
Jag instämmer, jag anser i det här VB fallet drog man förhastade slutsatser att KJ var gärningsmannen och allt styrdes mot det speciellt av media, något alternativ fanns helt enkelt inte.
Besvärande uppgifter som exempelvis vittnet på Lejonbacksvägen raderades, som att hon sett i syne det kunde helt enkelt inte vara sant. Allt som varit till fördel mot KJ har ifrågasatts och det är han som skall vara gärningsmannen och ingen får påstå något annat.
För polisen är det mycket viktigt med vittnesuppgifter för att lösa brott, men risken finns att personer vill inte ställa så gärna upp och vittna när de blir betraktade av media och andra som inte trovärdiga när deras uppgifter stämmer inte med vad som är förutbestämt.
Vad gäller vittnet på Lejonbacksvägen har polisen sett henne som seriös och gjorde även en rekonstruktion tillsammans med vittnet, därför ingen kritik mot polisen.
När ingen brottsplats hittades där den borde hittas anser jag att det är inte långsökt att anta brottsplatsen har varit i en skåpbil, jag anser en vanlig personbil kan uteslutas i det här fallet.
Nu fanns det endast två personer som var misstänkta i det här fallet, det är självklart att där borde ha kontrollerats om någon av dem ägde eller hade tillgång till en skåpbil. Om det fanns någon skåpbil i periferin ägaren kunde ha alibi, men skåpbilen kunde ha varit utlånad till gärningsmän.
Om jag antar att en skåpbil hade hittats där man kunde misstänka att styckningsmordet skett, jag är övertygad att de här likspårhundarna hade känt liklukten och hade den blivit tvättad med speciellt rengöringsmedel hade det blivit misstänksamt.
Jag har svårt att förstå när de hade en minnesstund på torget i Boden en ledande politiker säger till de församlade som var i stort antal "vi kan vara glada gärningsmannen sitter bakom lås och bom" det här var när KJ hade blivit häktad och ingen utredning gjorts mot honom.
Jag personligen fick den uppfattningen att KJ var redan utsett till gärningsmannen.

Styckningen kan också ha skett hemma hos någon vän/släkting till GM som håller på med jakt/slakt, har tillgång till slangar för rengöring eller i ett storkök.
Citera
2014-06-25, 12:23
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Inget tvivel om att någon har varit fullkomligt rasande. Antingen den som utförde dådet eller den som låg bakom.
Skadorna var placerade i syfte att döda. Kan inte se det på annat sätt.

Knappast förvånande, du har inte det här klart för dig. Lungpunkteringarna hade inte som syfte att omedelbart döda VB - det syftet hade däremot de två avslutande sticken i hjärtörat, då hade man lekt färdigt med henne.
Citera
2014-06-25, 12:44
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
KJ säger att VB gick vid 21 tiden, en granne såg någon med skägg som stängde KJ sovrumsfönster vid 20 tiden om jag inte minns fel. Var fanns VB vid 20 om inte i KJ lägenhet? Varför säger KJ att VB gick vid 21 om hon inte var i lägenheten?

Ljuger KJ så skyddar han någon och det är knappast MB eller AN.

Vad KJ säger är inte värt att fästa något större avseende vid. Nej, VB var med största sannolikhet inte i KJ:s lägenhet och det var med lika stor sannolikhet inte KJ heller. Den skäggige som befann sig i denna hade förmodligen en uppgift: Se till att tv:n stod på för att ge intryck att det fanns folk i bostaden samt stänga fönstret (varför gjorde inte KJ det om han varit hemma ?) och tv:n vid en viss tidpunkt. Möjligen kan VB ha blivit fråntagen sin mobil och att denna fanns i KJ:s bostad - i "skäggets" ficka.
Citera
2014-06-25, 13:09
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Jag är fascinerad över att konstatera att här i tråden finns det personer som anser sig besitta större kunskaper än utredande poliser och jurister och andra sakkunniga än de som har hanterat målet i två domstolar. Tänk er tanken att de med sin utbildning och erfarenhet besitter avsevärt större kompetens än vad vi amatörer är i besittning av.
Jag finner det både lustigt och pinsamt att så många här anser sig veta bättre än både polis, förundersökringsledare och sedermera två domstolar har gjort.

Har tanken aldrig slagit er att ni i mångt och mycket diskuterar faktiska omständigheter som ni inte har kompetens att värdera?

Rannsaka er själv och se till fakta är mitt tips. Kanske även inse att vi amatörer inte ska ifrågasätta allt i alla lägen.

Citat:
Det jag framfört i inlägget är exakt vad de uttalar sig från HD vid en interjuv som är gjord av en tidning. Det är inte mina egna påhitt om du trodde det, men om du anser dig känna till saken bättre än de på HD får jag väl gratulera dig.

Jag tror varken utredande poliser, domstolarnas ledamöter eller Högsta domstolen har någon kompetens att handlägga ett mordfall av det här slaget och HD är väl den instans som är minst insatt i "Fallet Vatchareeya Bangsuan", de har förmodligen inte ägnat det undermåliga förundersökningsprotokollet ens en förströdd tanke .. VB-målet är vanskött från början till slut.
Citera
2014-06-25, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Styckningen kan också ha skett hemma hos någon vän/släkting till GM som håller på med jakt/slakt, har tillgång till slangar för rengöring eller i ett storkök.
Styckningen kan tom vara begånget av en vän/släkting till GM. Vi vet ingenting om detta annat än vad statistik ev visar. Vilket inte är särskilt mycket att komma dragandes med om du frågar mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in