Citat:
Ursprungligen postat av
rayravioli
1) Detta antyder att kroppen förvarats i värnet: Hunden Kompis (målsubstanser: blod, sperma, mänsklig föruttnelselukt) och Uno (målsubstans: mänsklig föruttnelselukt) markerar filter från tömning av det vattenfyllda värnet samt på olika platser i värnet (s. 395-399). En tredje hund, Puck (målsubstans:?) markerade dock inte i värnet (s. 391). Kan vi trots allt vara överens om att hundarnas markeringar i värnet faktiskt betyder att VB:s kropp, alternativt emballage eller liknande, faktiskt förvarats i värnet? Ni som svarar ja på den frågan kan gå vidare:
2) Har kroppen förvarats i värnet
innan den förflyttades till fyndplatserna? Detta förefaller vara det mest rimliga alternativet, men om så var fallet måste vi också ta ställning till några följdfrågor:
* Hur transporterades kroppen till värnet? Ni som sett filmklippet som visar vägen dit inser att det borde ha varit svårt för en ensam gärningsman att bära en hel kropp dit. Klippet:
https://www.youtube.com/watch?v=Jo91a-hR8nI Ben och/eller torso för sig är möjligt, men fortfarande besvärligt. Om kroppen befunnit sig i värnet finns det starka skäl att tro att mer än en person var inblandad, eller vad säger ni?
* Hur transporterades kroppen från värnet till fyndplatserna? Nog bör förflyttningen gjorts till fots?
* Varför flyttades kroppen? Det är lönlöst att utgå från ett fullt rationellt handlande för att besvara frågan, men en fundering: Skulle en iskall gärningsman som ville snärja KJ verkligen placera kroppen i värnet och sen flytta den? Vi behöver inte diskutera om det är möjligt, men är det rimligt?
3) Ett alternativ som jag tidigare varit inne på är att emballage (möjligen de saknade händerna) har placerats i värnet
efter att kroppen hanterats i området vid fyndplatserna.
Jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Vad tror ni?
Enligt Fu sid 395-399 är det värnet på Mjösjöberget som underöktes med hundarna Uno och Kompis och där hundarna fick mycket säkra markeringar på liklukt.
Värnet hade varit vattenfyllt och isbelagt, därför hade kroppsdelarna placerats in genom en fönsterglugg på baksidan och sannolikt lagts på isen och det är orsaken att kroppsdelarna var så välbehållna som de var när de påträffades.
Att placera och ta ut kroppsdelarna har inte en ensam person kunnat göra, utan det måste ha varit minst två personer.
Det utesluter att KJ och även MB har utfört mordet på VB, utan det är externa personer.
Jag skulle tro förflyttningen av kroppsdelarna har skett med någon slags bår och då är det två personer som burit dem.
Mordet och styckningen anser jag har skett i en skåpbil och sedan har kroppsdelarna placerats i värnet med orsak att gömma dem så att det finns varken brottsplats eller kropp och hela utredningen kommer ingenstans.
Sedan togs kroppsdelarna ut och placerades i Gulahuset och område där bredvid och det var för att KJ skulle få skulden för mordet och styra utredningen mot KJ .
VB hade varit kvällen hon försvann hos KJ och blod och liklukt planterades i hans bil och sedan när kroppsdelarna kom fram skulle hela utredningen styras till att det var KJ som var gärningsmannen.