2014-06-16, 23:38
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 87a
hur kan sökningar efter en försvunnen människa påbörjas 1 månad innan försvinnandet? Nu fattar jag ingenting? Så ja, jag kanske har otur i mitt tänkande just för stunden?
Planeringen av brottet kan ha startat i samband med sökningarna på fordonen började, alltså fordonsfrågorna hos Trafikstyrelsen. Ursäkta att jag uttryckte mig oklart.
Citera
2014-06-16, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Planeringen av brottet kan ha startat i samband med sökningarna på fordonen började, alltså fordonsfrågorna hos Trafikstyrelsen. Ursäkta att jag uttryckte mig oklart.

Ah okey, nu hänger jag med bättre i din kommentar! Ursäkten godtas. För övrigt så diggar jag din blogg, lite fler uppdateringar vore nått?

Sen till er alla andra så står jag fast vid att jag tror på en oskyldig KJ. Hur jag ska få fram saker & ting vet jag inte , men hela historian är olycklig. Ännu mer olycklig när jag tror att fel person sitter inlåst för detta dåd och att en mördare går lös i boden. Over and out för mig! Fortsätter hänga i tråden osynlig.
Citera
2014-06-16, 23:52
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 87a
Ah okey, nu hänger jag med bättre i din kommentar! Ursäkten godtas. För övrigt så diggar jag din blogg, lite fler uppdateringar vore nått?

Sen till er alla andra så står jag fast vid att jag tror på en oskyldig KJ. Hur jag ska få fram saker & ting vet jag inte , men hela historian är olycklig. Ännu mer olycklig när jag tror att fel person sitter inlåst för detta dåd och att en mördare går lös i boden. Over and out för mig! Fortsätter hänga i tråden osynlig.
Tyvärr kan jag inte komma med fler uppdateringar i bloggen, eftersom den inte är min.
Citera
2014-06-17, 00:03
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Och hur gick mordet till? Härmade han Alldén till en början och slog ner VB med hammare? Jag tror hon till en början blev nedslagen eller strypgrepp för att få henne medvetslös, sen började det andra...

Hon kan ha blivit nedslagen med en sten om de befann sig utomhus. Jag tror att Gm´s avsikt från början var att tillfoga huggen i hjärtat, inget annat. Fast det är ju rena spekulationer.
Inte ens obducent SS-J kunde avgöra hur det hade gått till.
Citera
2014-06-17, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Påsen med kalsongerna hittades väl runt gammelängsberget? En gul påse dessutom. En kompis till KJ berättar i förhör att VB lånat kalsonger av KJ vid något tillfälle. Står inget om i fup att innehållet i påsen undersökts.

Vet inte om det här har något samband.
FUP 342

BD1/316-13/G039 Trosa - Okänt/ På golvet i Inge Barsks tjänsterum, i
papperspåse.
SKL:s materialnr: 201300745725
DNA, standardanalys Tre besudlingar och fem områden undersöktes avseende
sekret/DNA, men DNA som kan jämföras mot person kunde
påvisas. Någon blodliknande besudling kunde inte iakttas.
Vidare kunde sperma inte påvisas.
BD1
Citera
2014-06-17, 00:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Vet inte om det här har något samband.
FUP 342

BD1/316-13/G039 Trosa - Okänt/ På golvet i Inge Barsks tjänsterum, i
papperspåse.
SKL:s materialnr: 201300745725
DNA, standardanalys Tre besudlingar och fem områden undersöktes avseende
sekret/DNA, men DNA som kan jämföras mot person kunde
påvisas. Någon blodliknande besudling kunde inte iakttas.
Vidare kunde sperma inte påvisas.
BD1
Japp. IB:s tjänsterum finns vid Gammelängsberget. Nej, men sannolikt är det samma material.
Citera
2014-06-17, 00:16
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Hon kan ha blivit nedslagen med en sten om de befann sig utomhus. Jag tror att Gm´s avsikt från början var att tillfoga huggen i hjärtat, inget annat. Fast det är ju rena spekulationer.
Inte ens obducent SS-J kunde avgöra hur det hade gått till.
Frustrerande sant detta med SS-J...
Citera
2014-06-17, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli

1) Detta antyder att kroppen förvarats i värnet: Hunden Kompis (målsubstanser: blod, sperma, mänsklig föruttnelselukt) och Uno (målsubstans: mänsklig föruttnelselukt) markerar filter från tömning av det vattenfyllda värnet samt på olika platser i värnet (s. 395-399). En tredje hund, Puck (målsubstans:?) markerade dock inte i värnet (s. 391). Kan vi trots allt vara överens om att hundarnas markeringar i värnet faktiskt betyder att VB:s kropp, alternativt emballage eller liknande, faktiskt förvarats i värnet? Ni som svarar ja på den frågan kan gå vidare:

2) Har kroppen förvarats i värnet innan den förflyttades till fyndplatserna? Detta förefaller vara det mest rimliga alternativet, men om så var fallet måste vi också ta ställning till några följdfrågor:

* Hur transporterades kroppen till värnet? Ni som sett filmklippet som visar vägen dit inser att det borde ha varit svårt för en ensam gärningsman att bära en hel kropp dit. Klippet: https://www.youtube.com/watch?v=Jo91a-hR8nI Ben och/eller torso för sig är möjligt, men fortfarande besvärligt. Om kroppen befunnit sig i värnet finns det starka skäl att tro att mer än en person var inblandad, eller vad säger ni?

* Hur transporterades kroppen från värnet till fyndplatserna? Nog bör förflyttningen gjorts till fots?

* Varför flyttades kroppen? Det är lönlöst att utgå från ett fullt rationellt handlande för att besvara frågan, men en fundering: Skulle en iskall gärningsman som ville snärja KJ verkligen placera kroppen i värnet och sen flytta den? Vi behöver inte diskutera om det är möjligt, men är det rimligt?

3) Ett alternativ som jag tidigare varit inne på är att emballage (möjligen de saknade händerna) har placerats i värnet efter att kroppen hanterats i området vid fyndplatserna.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Vad tror ni?
Enligt Fu sid 395-399 är det värnet på Mjösjöberget som underöktes med hundarna Uno och Kompis och där hundarna fick mycket säkra markeringar på liklukt.
Värnet hade varit vattenfyllt och isbelagt, därför hade kroppsdelarna placerats in genom en fönsterglugg på baksidan och sannolikt lagts på isen och det är orsaken att kroppsdelarna var så välbehållna som de var när de påträffades.
Att placera och ta ut kroppsdelarna har inte en ensam person kunnat göra, utan det måste ha varit minst två personer.
Det utesluter att KJ och även MB har utfört mordet på VB, utan det är externa personer.
Jag skulle tro förflyttningen av kroppsdelarna har skett med någon slags bår och då är det två personer som burit dem.
Mordet och styckningen anser jag har skett i en skåpbil och sedan har kroppsdelarna placerats i värnet med orsak att gömma dem så att det finns varken brottsplats eller kropp och hela utredningen kommer ingenstans.
Sedan togs kroppsdelarna ut och placerades i Gulahuset och område där bredvid och det var för att KJ skulle få skulden för mordet och styra utredningen mot KJ .
VB hade varit kvällen hon försvann hos KJ och blod och liklukt planterades i hans bil och sedan när kroppsdelarna kom fram skulle hela utredningen styras till att det var KJ som var gärningsmannen.
Senast redigerad av Lagro 2014-06-17 kl. 02:32.
Citera
2014-06-17, 02:52
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Enligt Fu sid 395-399 är det värnet på Mjösjöberget som underöktes med hundarna Uno och Kompis och där hundarna fick mycket säkra markeringar på liklukt.
Värnet hade varit vattenfyllt och isbelagt, därför hade kroppsdelarna placerats in genom en fönsterglugg på baksidan och sannolikt lagts på isen och det är orsaken att kroppsdelarna var så välbehållna som de var när de påträffades.
Att placera och ta ut kroppsdelarna har inte en ensam person kunnat göra, utan det måste ha varit minst två personer.
Det utesluter att KJ och även MB har utfört mordet på VB, utan det är externa personer.
Jag skulle tro förflyttningen av kroppsdelarna har skett med någon slags bår och då är det två personer som burit dem.
Mordet och styckningen anser jag har skett i en skåpbil och sedan har kroppsdelarna placerats i värnet med orsak att gömma dem så att det finns varken brottsplats eller kropp och hela utredningen kommer ingenstans.
Sedan togs kroppsdelarna ut och placerades i Gulahuset och område där bredvid och det var för att KJ skulle få skulden för mordet och styra utredningen mot KJ .
VB hade varit kvällen hon försvann hos KJ och blod och liklukt planterades i hans bil och sedan när kroppsdelarna kom fram skulle hela utredningen styras till att det var KJ som var gärningsmannen.

Vad gör att du så säkert utgår från att VB hade varit hos KJ i hans bostad e.m. / kvällen den 4 maj ? Finns ju inte ett enda vittne som sett VB i KJ:s bostad, anlända till hans bostadsområde eller lämna detsamma. Varför utgå från någonting som ingen har kunnat vittna om ?
Citera
2014-06-17, 03:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Vad gör att du så säkert utgår från att VB hade varit hos KJ i hans bostad e.m. / kvällen den 4 maj ? Finns ju inte ett enda vittne som sett VB i KJ:s bostad, anlända till hans bostadsområde eller lämna detsamma. Varför utgå från någonting som ingen har kunnat vittna om ?

KJ säger att VB gick vid 21 tiden, en granne såg någon med skägg som stängde KJ sovrumsfönster vid 20 tiden om jag inte minns fel. Var fanns VB vid 20 om inte i KJ lägenhet? Varför säger KJ att VB gick vid 21 om hon inte var i lägenheten?

Ljuger KJ så skyddar han någon och det är knappast MB eller AN.
Citera
2014-06-17, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Det fanns blandannat ett seriöst vittne som såg det som sannolikt var VB gående efter Lejonbacksvägen 21.30 den kvällen som hon försvann och det passar in med tiden som KJ påstod hon gick från hans bostad. Sedan finns det andra saker som visar att VB besökte honom.
KJ:s grannar har jag ingen större trovärdighet till, sannolikt en del fyllskallar som kan se och höra det ena och andra, det kan vara en vecka sedan som de tror att det var 1 dag sedan en händelse, och allt samlas till den 4 maj.
Senast redigerad av Lagro 2014-06-17 kl. 04:34.
Citera
2014-06-17, 04:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
3) Ett alternativ som jag tidigare varit inne på är att emballage (möjligen de saknade händerna) har placerats i värnet efter att kroppen hanterats i området vid fyndplatserna.
Jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Vad tror ni?
De saknade händerna har skapat mycket huvudbry för många, men ser man till helheten hur mordet gått till är det inte något vanligt förekommande mord i Sverige. De här många knivsticken tyder på att det är något mycket ovanligt och de borttagna händerna, har väl aldrig förekommit något liknande i landet. Jag anser styckningen av kroppen har skett med en machete, som inte heller är något vanligt förekommande.
Allting tyder på att det var externa mördare som tog livet av VB, som de sannolikt inte gjorde gratis. .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in