2014-07-07, 21:47
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roccy
Huruvida KJ skulle fixa att bära en torso på 33 ensam till fyndputplaceringka vara lite försiktiga här.

Hade han lyckats få ned den i en ryggsäck eller något annat "bärverktyg" han har fått upp på ryggen så hade han fixat det busenkelt. Men det känns som detta sätt kan uteslutas p.g.a. en torsos utformning.

Om han var ensam gärningsman kvarstår i så fall att bära torson själv utan hjälpmedel. (Terrängen tillåter svårligen någon vagn eller liknande?) KJ är militärt intresserad. Om han har bra koll har han kunskap om brandmansgreppet med vilket man lätt bär en man av sin egen vikt en hygglig distans utan hjälpmedel. Nu säger jag inte att det är så värst sannolikt, men det är definitivt klart tänkbart. Detta är bara för att belysa att vi inte ska underskatta KJ, hans fysiska status eller möjligheter att utföra allt detta ensam.

Dock finns det annat jag stör mig på, och det har jag skrivit tidigare. Val av fyndplats för torson.

Om målet var att den inte skulle hittas så är den ett bedrövligt val av taktiska skäl. Om målet var att den skulle finnas så är platsen också ett taktiskt misstag. Den är också av logistiska skäl ett mystiskt val. Nä, det stämmer inte även om man tar med i ekvationen att gärningsmannen/männen kanske inte har alla kort i sin kortlek alternativt har börjat tänka ologiskt p.g.a. press o.s.v. Något stämmer inte....

GM alt två GM flyttar först torson till FP2 och sedan benen till FP1 (en mer riskabel utplacering) för att platsen går att kopplas till KJ.
Tejpen kan ha använts för att tejpa igen såröppningarna.

GM har nog varit hyfsat säker på att inget spår finns kvar på den lämnade tejpen. GM har garanterat sett tejpen i håret när han/hon har plaserat stenar och trädstammar på kroppen. Det är nog inte mycket som lämnats till slunpen utan allt är välplanerat.
Citera
2014-07-07, 21:52
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Märkligt om Kurirens reporter missuppfattat det. Om det är till hjälp borde KJ ha sagt det 131111 inom några minuter efter klockan 11.10

Jaha ni grundar er övertygelse på att KJ inte tror på planteringsteorin på något en reporter skrivit och inte på något KJ sagt.
Var det inte en reporter som även skrev att MB var i Lakaträsk 4/5 också?

Kanske bättre att hålla sig till ljudfilerna då.
Citera
2014-07-07, 22:00
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Märkligt om Kurirens reporter missuppfattat det. Om det är till hjälp borde KJ ha sagt det 131111 inom några minuter efter klockan 11.10
Lyssna om du vill.
Citera
2014-07-07, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Jaha ni grundar er övertygelse på att KJ inte tror på planteringsteorin på något en reporter skrivit och inte på något KJ sagt.
Var det inte en reporter som även skrev att MB var i Lakaträsk 4/5 också?

Kanske bättre att hålla sig till ljudfilerna då.
Har det någon betydelse vad KJ säger om plantering? Egentligen är det konstigt om han säger att blodet inte är planterat.
Angående flytten av torson och benen: GM måste ha tagit en stor risk att flytta kroppsdelarna. Det var ju en stor sak i Boden vid tidpunkten för flytten och alla pratade om VB. Jag tror att de flesta bodensare var på sin vakt mot allt misstänkt.
Senast redigerad av Vierstein 2014-07-07 kl. 22:06.
Citera
2014-07-07, 22:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Har det någon betydelse vad KJ säger om plantering? Egentligen är det konstigt om han säger att blodet inte är planterat.
Angående flytten av torson och benen: GM måste ha tagit en stor risk att flytta kroppsdelarna. Det var ju en stor sak i Boden vid tidpunkten för flytten och alla pratade om VB. Jag tror att de flesta bodensare var på sin vakt mot allt misstänkt och för att lyckas måste flytten antaglien ha skett nattetid.
Eftersom de som tror på åklagarnas version håller så hårt på vad han sa så måste det väl han någon betydelse.

Bloggaren har druckit för mycket av en energidryck och fått vingar. Inget för höjdrädda. http://falletvatchareeya.blogg.se/
Citera
2014-07-07, 22:14
Medlem
Är det han paintball nissen eller den hon sög av i skogen som är misstänkta eller?
Nått nytt som framkommit de senaste halvåret?
Citera
2014-07-07, 22:15
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstin49497255
Angående flytten av torson och benen: GM måste ha tagit en stor risk att flytta kroppsdelarna. Det var ju en stor sak i Boden vid tidpunkten för flytten och alla pratade om VB. Jag tror att de flesta bodensare var på sin vakt mot allt misstänkt.

Det är vissa i tråden som hävdar att inte ens KJ tror på plantering. Att vräka ur sig det titt som tätt som Lalajlaj gör visar bara att hen är oinsatt i fallet och har tolkat saker felaktigt men likt en dåre fortsätter att hävda i sten att hen har rätt. Lalajlaj sprider trådsanninga på samma sätt som åklagarna... detta kan endast förklaras i okunskap.

Ang flytt av kroppen så håller jag med om att det troligast skett på natten vilket innebär att det är precis lika sannolikt att MB kan ha flyttat VB som KJ.
MB har inget alibi av den sporadiska spaningen.
Senast redigerad av Namibia1 2014-07-07 kl. 22:18.
Citera
2014-07-07, 22:21
Medlem
Citat:
Huruvida KJ skulle fixa att bära en torso på 33 kg ensam till fyndplats.

Vi ska vara lite försiktiga här.

Hade han lyckats få ned den i en ryggsäck eller något annat "bärverktyg" han har fått upp på ryggen så hade han fixat det busenkelt. Men det känns som detta sätt kan uteslutas p.g.a. en torsos utformning.

Om han var ensam gärningsman kvarstår i så fall att bära torson själv utan hjälpmedel. (Terrängen tillåter svårligen någon vagn eller liknande?) KJ är militärt intresserad. Om han har bra koll har han kunskap om brandmansgreppet med vilket man lätt bär en man av sin egen vikt en hygglig distans utan hjälpmedel. Nu säger jag inte att det är så värst sannolikt, men det är definitivt klart tänkbart. Detta är bara för att belysa att vi inte ska underskatta KJ, hans fysiska status eller möjligheter att utföra allt detta ensam.

Dock finns det annat jag stör mig på, och det har jag skrivit tidigare. Val av fyndplats för torson.

Om målet var att den inte skulle hittas så är den ett bedrövligt val av taktiska skäl. Om målet var att den skulle finnas så är platsen också ett taktiskt misstag. Den är också av logistiska skäl ett mystiskt val. Nä, det stämmer inte även om man tar med i ekvationen att gärningsmannen/männen kanske inte har alla kort i sin kortlek alternativt har börjat tänka ologiskt p.g.a. press o.s.v. Något stämmer inte....

Brandmansgreppet går väl rimligen bort i det läget.
Citera
2014-07-07, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Brandmansgreppet går väl rimligen bort i det läget.

Nja, med lite kreativt tänkande går det att använda sig av en modifierad version. Vill helst undvika detaljer, blir lätt lite för makabert.
Citera
2014-07-07, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
GM alt två GM flyttar först torson till FP2 och sedan benen till FP1 (en mer riskabel utplacering) för att platsen går att kopplas till KJ.
Tejpen kan ha använts för att tejpa igen såröppningarna.

GM har nog varit hyfsat säker på att inget spår finns kvar på den lämnade tejpen. GM har garanterat sett tejpen i håret när han/hon har plaserat stenar och trädstammar på kroppen. Det är nog inte mycket som lämnats till slunpen utan allt är välplanerat.

En möjlighet är att GM (en eller flera) placerar torso + ben i ödehuset först, kanske finns det en symbolik eller en annan bra anledning till just ödehuset. Ångrar sig av någon anledning och börjar flytta kroppen. Hinner bara till FP2 med torson innan hen/de tvingas avbryta av någon anledning. Sedan hinns det inte med att flytta benen från ödehuset innan de hittas. FP2 är ett beslut taget under stor press, i ett läge där GM är nära att bli sedd/avslöjad? Det skulle förklara den bedrövligt valda FP2.

En teori bara.
Citera
2014-07-07, 22:42
Medlem
En annan fråga till er som har bättre lokalkännedom. Hur långt är det bilvägen från KJ:s bostad till ödehuset?
Citera
2014-07-07, 22:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
En annan fråga till er som har bättre lokalkännedom. Hur långt är det bilvägen från KJ:s bostad till ödehuset?
8,2 km. http://goo.gl/maps/75eSt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in