2014-06-25, 00:34
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Än så länge är de ju inte i position att påverka - till skillnad från statsministern (som uttalat sig) och hans regering, under vilkas mandat resurserna har minskat och under vilkas mandat man röstade mot en lag om tvångsäktenskap bl a...

Förhoppningsvis tar de nu fasta på F!:s förslag från förra året .. men troligen inte - det blir nog som med kravet på förbud mot barnäktenskap och tvångsäktenskap - ingenting i slutändan..
Är f! emot baräktenskap?
Hur rimmar det med att deras representant i Eu lät sin dotter ingå barnäktenskap?
Sen kan man ju fundera på om tystnaden om detta beror på att dom inte är i position att påverka...dom har ju synpunkter på andra saker som dom heller inte är i position att påverka.
Citera
2014-06-25, 00:38
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Är f! emot baräktenskap?
Nej, F! bryr sig nog inte om var folk ingår äktenskap - om det blir på en bar, i kyrkan eller på en bakgård någonstans ....

Citat:
Hur rimmar det med att deras representant i Eu lät sin dotter ingå barnäktenskap?
Ungefär lika väl som när befolkningen i övrigt tillåter sina barn under arton men över femton ingå samboskap antar jag...

Citat:
Sen kan man ju fundera på om tystnaden om detta beror på att dom inte är i position att påverka...dom har ju synpunkter på andra saker som dom heller inte är i position att påverka.
Hur vet du att det ens är tyst? Har du deltagit i något sammanhang (feministisk homeparty kanske) samtidigt med F!:s representanter efter artiklarna...
Citera
2014-06-25, 01:10
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Hur vet du att det ens är tyst? Har du deltagit i något sammanhang (feministisk homeparty kanske) samtidigt med F!:s representanter efter artiklarna...
Homeparties..?
Vi ställer oss undrande till varför de inte går ut offentligt och fördömer könsstympningen.
Citera
2014-06-25, 01:26
Medlem
Citat:
Nej, F! bryr sig nog inte om var folk ingår äktenskap - om det blir på en bar, i kyrkan eller på en bakgård någonstans ....

Du blir billigare och billigare....
Sorgligt.

Citat:
Ungefär lika väl som när befolkningen i övrigt tillåter sina barn under arton men över femton ingå samboskap antar jag...

De gör de inte.
Möjligtvis samma föräldrar som könsstympar sina barn och F!s representanter, men inte den friska delen av befolkningen.

Citat:

Kvalitén på dina repliker har härmed nått den absoluta botten.

Men det kan ju vara så att du inte förstod, med tanke på din bristfälliga intelligens och det uppenbara faktum att du har totalt tappat fattningen, så jag förklarar: Feministerna är tysta. Det är fakta.

För några som gapar och skriker om minsta skitsak, så är bristen på Twitterstormar, Facebookdelningar, Instagramupprop osv oerhört talande...

Du vet det, och du vet att ingen köper ett uns av dina bortförklaringar.
Du är desperat nu, och det lyser igenom så väldigt tydligt.
Du är en livrädd liten stackare, som inte är någonting i verkliga livet, så du kämpar frenetiskt för att försöka bli någon på internet. Det går inte så bra, så du tar till lägre och billigare knep ju mer genomskådad du blir.

Jag trodde inte att du kunde sjunka lägre i mina ögon, men du lyckades...
Beklämmande.
Citera
2014-06-25, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Hur får du könsstympning till sexuellt våld?
Menar du att föräldrarna har en böjelse och njuter av att skära i barns vaginor?
Om jag sparkar någon i skrevet under ett slagsmål tycker du att jag utsatt denna för sexuellt våld då?

men snälla. Varför könstympar man? Fundera en stund på den och förklara sen för mig varför könstympning INTE är just sexuellt våld, skulle hävda att det är det utlimata sexuella våldet att stympa en annan människas möjlighet ha normalt sex. elelr vad skulle du säga själv om nån skar av dig ollonet och sydde fast kuken vid låret så du inte kunde få erektion utan enorma smärtor?
Citera
2014-06-25, 09:16
Medlem
[quote=ScottWalter|49328849]
Citat:
Ursprungligen postat av 20/20

Och lilla du...det gör jag, verkar ju snarare som om många i tråden inte fattar detta, eftersom man tolkar det som att jag tar siffran 7 av 10 och applicerar på sverige.

Sverige kan ha 0 fall av sexuellt våld och man kan ändå få den meningslösa "UP TO 7 of 10" för världen som medel.

Citat:
]
Var någonstans har jag skrivit att jag inte även menade misshandel inom partnerskap som ditt "allmänt våld" syftar på. Ta könstympning ex. som klassas som grov misshandel inom rättsystemet i Sverige, skulle du kategorisera det som sexuellt våld eller "allmänt våld" ?Jag kategoriserar det självklart som ett slags sexuellt våld.

Du erkänner med andra ord att du har fritt omdefinierat definitionen våld och sexuellt våld på egen hand.

Då tror jag vi var klara här. Men för all del så önskar jag dig all lycka att försöka med detsamma i en offentlig debatt. Du skulle förstås bli utskrattad men det känns som du är van med det.
Citera
2014-06-25, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
men snälla. Varför könstympar man? Fundera en stund på den och förklara sen för mig varför könstympning INTE är just sexuellt våld, skulle hävda att det är det utlimata sexuella våldet att stympa en annan människas möjlighet ha normalt sex. elelr vad skulle du säga själv om nån skar av dig ollonet och sydde fast kuken vid låret så du inte kunde få erektion utan enorma smärtor?

Du är ju verkligen helt jävla efterbliven....

Allt som handlar om könsorganen har inte med sex att göra, ditt klappträ.
Det borde väl du som rabiat feminist känna till!?

Sexuellt våld innehåller sexuella handlingar, punkt.
Det är ju knappast någon våldtäktsman som utför könsstympningarna som en del av en sexualakt.

Varför svarar du inte på de frågor du fått och på de argument som fullkomligt tillintetgjort dina imbecilla påståenden?
Kan du inte ljuga ihop lite mer låtsasfakta, och visa oss hur enormt duktig du är på att förvrida ord och meningar så de passar din lilla patetiska agenda?
Senast redigerad av Thyrsos2 2014-06-25 kl. 12:50.
Citera
2014-06-25, 13:00
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrsos2
Du är ju verkligen helt jävla efterbliven....

Allt som handlar om könsorganen har inte med sex att göra, ditt klappträ.
Det borde väl du som rabiat feminist känna till!?

Sexuellt våld innehåller sexuella handlingar, punkt.
Det är ju knappast någon våldtäktsman som utför könsstympningarna som en del av en sexualakt.

Varför svarar du inte på de frågor du fått och på de argument som fullkomligt tillintetgjort dina imbecilla påståenden?
Kan du inte ljuga ihop lite mer låtsasfakta, och visa oss hur enormt duktig du är på att förvrida ord och meningar så de passar din lilla patetiska agenda?

Ditt klappträ - könsstympning räknas som sexuellt våld:

Citat:
Ett av de mest lyckosamma projekten som RFSU bidragit till heter "Rise up" och syftar till att motverka sexuellt och könsrelaterat våld. I samlingsbegreppet ingår kvinnlig könsstympning,
[...]
- Informationsmaterial om sexuellt våld handlar ofta om att försöka skrämma eventuella förövare från att begå övergrepp. Men skrämselpropaganda är inte så effektivt, säger Agneta Falck som är programansvarig på RFSU.

Nu har RHU istället använt sig av en annan strategi där de lyfter fram positiva förebilder, så kallad "positive messaging". T ex kan man se dottern till den främste politiske ledaren stolt föra fram budskapet att hon inte är omskuren.
http://www.rfsu.se/sv/Internationellt/Samarbeten-och-projekt/Uganda/Positiva-forebilder-ska-stoppa-konsstympning/

Citat:
Sexuellt våld:

Tvingad att delta/bevittna/utföra sexuella handlingar
Gå med på sex för att avvärja otrevliga situationer/våld
Försoningssex som upplevs som övergrepp
Sexuella trakasserier
Tvingad att se på porrfilm
Ofrivillig beröring
Våldtäckt/övergrepp
Vara sexuellt tillgänglig
Samlag efter misshandel/våld
Fysiskt våld mot könsorgan
Tvingad till sex med föremål
Omskärelse/könsstympning
Sexuell exploatering (bilder/internet/tjänster/mejl)
http://www.lulea.boj.se/?c=318&pg=182&PHPSESSID=9c2eece768f092e5348d841402 018972
Senast redigerad av micro113 2014-06-25 kl. 13:02.
Citera
2014-06-25, 13:49
Medlem
Sir Dwains avatar
Vad resultatet blir är onekligen spännande men jag tycker att det är värt att påpeka att det är inte självklart att det har begåtts ett brott enligt svensk lag (vilket många tycks tro). Har ingreppen skett innan familjerna kom till Sverige så gäller inte vår lag. Det behöver alltså inte vara någon slags skandal, hyckleri, feghet etc om ingen döms eller ens åtalas för detta.

Det kommer in ganska få anmälningar om detta, 46 st mellan 1982 och 2010, varav de flesta har lagts ned av olika skäl (och inte bara den traditionella polislättjan). Ett av problemen är att även i fall där man vet eller har anledning att tro att ingreppet skett efter att flickan kommit till Sverige så kan den eller de som har beslutat om och utfört stympningen vara släktingar bosatta utomlands. Vi har en möjlighet att straffa somalier för handlingar utförda i Somalia (som inte är olagliga där) förutsatt att de har en koppling till Sverige först (det är inte bara somalier som könsstympar, men det är sannolikt den största gruppen i Sverige). Däremot har vi inte någon möjlighet att straffa utländska medborgare utan koppling till Sverige för saker som är lagliga i landet de utförs i men inte i Sverige. En självklarhet kan man tycka.
Vi skulle t ex, vilket ändå på något sätt är överraskande positivt när det gäller Sverige, inte kunna straffa en amerikan för att ha använt cannabis i någon av delstaterna där det är lagligt (medicinskt eller annat).

Två gånger har könsstympning lett till åtal i Sverige och båda dömdes, en man och en kvinna till 2 respektive 3 års fängelse (i det senare fallet var det även grov fridskränkning och upprepad misshandel), de var båda från Somalia.

Värt att påpeka i den här forumdelen är att domen mot mannen har ifrågasatts efteråt, det saknas bevisning utöver vittnesmål och vittnesmålet är tveksamt, mannen har dömts för att ha varit närvarande och hållit fast sin dotter medan ingreppet skedde, något som tydligen skulle vara mycket ovanligt om det förekommer alls (det är alltså normalt kvinnor som har hand om hela processen). Det rörde sig om en vårdnadstvist och kanske användes den här anklagelsen på samma sätt som pappor ibland anklagas för andra brott i det sammanhanget.

När det gäller hur man ska göra för att upptäcka könsstympning så finns det ett problem, det uppenbara vore ju obligatoriska gyn-undersökningar på flickor från de aktuella länderna men diskrimineringslagen säger att "etnisk bakgrund inte får vara motiv till att enskilda medborgare får ett visst bemötande av myndighetsperson". Så hur gör man då?

(Thyrsos2, när man säger upp till sju i seriösa sammanhang avses normalt mellan 6 och 7, inte 0 till 7, bara så du vet.)
Citera
2014-06-25, 13:58
Medlem
Citat:
Ditt klappträ - könsstympning räknas som sexuellt våld:

http://www.rfsu.se/sv/Internationellt/Samarbeten-och-projekt/Uganda/Positiva-forebilder-ska-stoppa-konsstympning/

http://www.lulea.boj.se/?c=318&pg=182&PHPSESSID=9c2eece768f092e5348d841402 018972

Är du allvarlig nu eller...?!

RFSU och Brottsofferjouren...?

Du ser verkligen inte skillnaden i att länka till det och till en lagtext som säger att det skulle vara ett sexuallbrott?
Dum fråga, det är klart du inte gör...
Du är ju feministfascist och tar första bästa indikation du hittar som passar din agenda för sanning.

Jag ska hjälpa dig.
Kvinnlig könsstympning är en egen lag, leta efter den här: Lag(1982:316).

Så här skriver Justitiedepartementet angående preskribtionstiden för könsstympning av barn: http://books.google.se/books?id=ys1sS0tG9ZoC&pg=PA188&lpg=PA188&dq=%C3%A4 r+k%C3%B6nsstympning+sexualbrott&source=bl&ots=Xx9 NyfAIXD&sig=zExj9nwFjgwK497azpoZ80aETFs&hl=sv&sa=X &ei=CrGqU43ZLarMygP0jYDoDA&ved=0CBoQ6AEwAA#v=onepa ge&q=%C3%A4r%20k%C3%B6nsstympning%20sexualbrott&f= false

Citat:
Liksom sexualbrott är könsstympning ett mycket integritetskränkande brott och i detta avsnitt behandlas frågan om de skäl för som motiverar en särreglering beträffande sexuallbrott mot barn också gäller när flickor eller kvinnor som ej nått myndig ålder könsstympas.

Citat:
Könsstympning som utförs på barn uppvisar många likheter med sexualbrott mot barn.

Your move.
Citera
2014-06-25, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Vad resultatet blir är onekligen spännande men jag tycker att det är värt att påpeka att det är inte självklart att det har begåtts ett brott enligt svensk lag (vilket många tycks tro). Har ingreppen skett innan familjerna kom till Sverige så gäller inte vår lag. Det behöver alltså inte vara någon slags skandal, hyckleri, feghet etc om ingen döms eller ens åtalas för detta.

Det kommer in ganska få anmälningar om detta, 46 st mellan 1982 och 2010, varav de flesta har lagts ned av olika skäl (och inte bara den traditionella polislättjan). Ett av problemen är att även i fall där man vet eller har anledning att tro att ingreppet skett efter att flickan kommit till Sverige så kan den eller de som har beslutat om och utfört stympningen vara släktingar bosatta utomlands. Vi har en möjlighet att straffa somalier för handlingar utförda i Somalia (som inte är olagliga där) förutsatt att de har en koppling till Sverige först (det är inte bara somalier som könsstympar, men det är sannolikt den största gruppen i Sverige). Däremot har vi inte någon möjlighet att straffa utländska medborgare utan koppling till Sverige för saker som är lagliga i landet de utförs i men inte i Sverige. En självklarhet kan man tycka.
Vi skulle t ex, vilket ändå på något sätt är överraskande positivt när det gäller Sverige, inte kunna straffa en amerikan för att ha använt cannabis i någon av delstaterna där det är lagligt (medicinskt eller annat).

Två gånger har könsstympning lett till åtal i Sverige och båda dömdes, en man och en kvinna till 2 respektive 3 års fängelse (i det senare fallet var det även grov fridskränkning och upprepad misshandel), de var båda från Somalia.

Värt att påpeka i den här forumdelen är att domen mot mannen har ifrågasatts efteråt, det saknas bevisning utöver vittnesmål och vittnesmålet är tveksamt, mannen har dömts för att ha varit närvarande och hållit fast sin dotter medan ingreppet skedde, något som tydligen skulle vara mycket ovanligt om det förekommer alls (det är alltså normalt kvinnor som har hand om hela processen).
Citat:
Det rörde sig om en vårdnadstvist och kanske användes den här anklagelsen på samma sätt som pappor ibland anklagas för andra brott i det sammanhanget.

Det här är intressant!
Du menar alltså att kvinnor ibland använder falska brottsbeskyllningar mot män i syfte att få fördel i vårdnadstvister?

Citat:
När det gäller hur man ska göra för att upptäcka könsstympning så finns det ett problem, det uppenbara vore ju obligatoriska gyn-undersökningar på flickor från de aktuella länderna men diskrimineringslagen säger att "etnisk bakgrund inte får vara motiv till att enskilda medborgare får ett visst bemötande av myndighetsperson". Så hur gör man då?

https://lagen.nu/1962:700#K2

2 § För brott som begåtts utom riket döms efter svensk lag och vid svensk domstol, om brottet begåtts
1. av svensk medborgare eller av utlänning med hemvist i Sverige,
2. av utlänning utan hemvist i Sverige, som efter brottet blivit svensk medborgare eller tagit hemvist här i riket eller som är dansk, finsk, isländsk eller norsk medborgare och finns här, eller
3. av annan utlänning som finns här i riket och på brottet enligt svensk lag kan följa fängelse i mer än sex månader.

Citat:
(Thyrsos2, när man säger upp till sju i seriösa sammanhang avses normalt mellan 6 och 7, inte 0 till 7, bara så du vet.)

Seriösa sammanhang säger du....
Och det har du bestämt, eller?

Presenterar man en statistisk undersökning i syfte att uppnå något så kan "upp till" betyda att på 9 av 10 undersökningsställen är det i själva verket 0.
Men på det 10e så är det 7.
Det är ingen säker siffra som presenteras, på en dessutom enormt osäker undersökning.
Bara så DU vet.

Dessutom står redan i rubriken i den aktuella undersökningen att det är 1 av 3.
Det är ju 3,33 av 10.
Är det en majoritet?

Och ska sexuell övertalning och våld utan sexuella inslag räknas in i "sexuellt våld", tycker du?

Tycker du verkar mest sansad på den märkliga motståndarsidan i den här debatten, och olik dina medsystrar inte så lågt stående och faktiskt artikulerad på ett äkta sätt, så jag ger dig tre frågor att svara på här.
Det är "Ja" eller "Nej" frågor, och jag vill inte ha några undanflyende svar eller löjliga motfrågor.

Blir svaren vad jag förväntar mig av en tänkande människa så kan vi lämna patetens försök att lämna källa till rullorna och lägga ner den delen av diskussionen.

Edit: Ändrade från två till tre frågor. Sorry, Sir Dwain.
Senast redigerad av Thyrsos2 2014-06-25 kl. 14:28.
Citera
2014-06-25, 14:33
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrsos2
https://lagen.nu/1962:700#K2

2 § För brott som begåtts utom riket döms efter svensk lag och vid svensk domstol, om brottet begåtts
1. av svensk medborgare eller av utlänning med hemvist i Sverige,
2. av utlänning utan hemvist i Sverige, som efter brottet blivit svensk medborgare eller tagit hemvist här i riket eller som är dansk, finsk, isländsk eller norsk medborgare och finns här, eller
3. av annan utlänning som finns här i riket och på brottet enligt svensk lag kan följa fängelse i mer än sex månader.

Seriösa sammanhang säger du....
Och det har du bestämt, eller?

Presenterar man en statistisk undersökning i syfte att uppnå något så kan "upp till" betyda att på 9 av 10 undersökningsställen är det i själva verket 0.
Men på det 10e så är det 7.
Det är ingen säker siffra som presenteras, på en dessutom enormt osäker undersökning.
Bara så DU vet.

Dessutom står redan i rubriken i den aktuella undersökningen att det är 1 av 3.
Det är ju 3,33 av 10.
Är det en majoritet?

Och ska sexuell övertalning och våld utan sexuella inslag räknas in i "sexuellt våld", tycker du?

Tycker du verkar mest sansad på den märkliga motståndarsidan i den här debatten, och olik dina medsystrar inte så lågt stående och faktiskt artikulerad på ett äkta sätt, så jag ger dig två frågor att svara på här.
Det är "Ja" eller "Nej" frågor, och jag vill inte ha några undanflyende svar eller löjliga motfrågor.

Blir svaren vad jag förväntar mig av en tänkande människa så kan vi lämna patetens försök att lämna källa till rullorna och lägga ner den delen av diskussionen.

Jag trodde det var uppenbart så jag var inte tillräckligt tydlig. Upp till 7 av 10 är alltså normalt mer än 6 men mindre än 7 av 10. Det är ett dåligt oprecist sätt att uttrycka saker men det brukar inte missförstås så här ändå.

Jag vet inte varför du länkar till brottsbalken. Vad än ditt syfte må vara så kan det vara värt att poängtera att ändringen av könsstympningslagen är att 2 kap 2 & 3 inte behöver gälla.
Det är relevant eftersom det också står "Första stycket gäller inte, om gärningen är fri från ansvar enligt lagen på gärningsorten eller om den begåtts inom område som inte tillhör någon stat och enligt svensk lag svårare straff än böter inte kan följa på gärningen." och därför skulle vi om man följde detta inte kunna döma somalier för könsstympning utförd i Somalia.

Jag vet inte ens vilka frågor det är du tänker på, är det om jag har bestämt hur saker ska förstås så är svaret nej. Fast trots att det inte är jag som har bestämt det tycker jag inte att det är något fel i att jag upplyser om hur det ligger till för de som uppenbarligen inte förstår det. Menar du att man måste vara den som bestämt något för att få påpeka det? Har du bestämt det?

Om den andra frågan är om sexuell övertalning eller våld utan sexuella inslag ska räknas som sexuellt våld så säger jag nej.

Gällande detaljerna du pratar om så kan jag säga att jag har inte satt mig in i vad det är du bråkar om, jag störde mig bara på din beskrivning att upp till 7 skulle betyda vad som helst mellan 0 och 7. Man kan förstås välja att tolka det så men det är ju inte vad som avses och det viktiga borde vara vad som avses, inte vilka kryphål man kan hitta i formuleringar.
Senast redigerad av Sir Dwain 2014-06-25 kl. 14:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in