• 1
  • 2
2014-06-25, 12:19
Medlem
Pusts avatar
Min erfarenhet säger mig att kvinnor som befinner sig i en auktoritär yrkesposition ofta gör sig till fiender med andra genom sin enorma stränghet. I mina föräldrars hemkommun till exempel finns en byggnadsingenjör som nyligen börjat jobba på kommunen och hon är redan nu illa omtyckt av nästan hela befolkningen (nåja). Utöver detta har jag blivit förvånad över när min egen mor faktiskt har uttryckt ett starkt ogillande för att kvinnor har haft auktoritet över mig.

Det här är ju bara anekdotisk bevisföring, men jag vill ändå ta upp ämnet och diskutera det med er och vad ni själva har för erfarenheter. Finner ni att högt uppsatta kvinnor gärna är för hårda mot folk?
Citera
2014-06-25, 12:27
Medlem
NasiBoois avatar
Mycket få kvinnor har någon slags naturlig auktoritet utan härmar mäns ledarstil vilket gör dem till löjeväckande och dåliga kopior av män (de blir bitchiga paragrafryttare och osäkerheten/bitterheten lyser igenom sprickorna i fasaden). Kvinnan i sitt naturliga tillstånd är ingen "chef", möjligen en organisatör eller administrativt ledande - under ledning av män - som underställda hellre vänder sig till än kvinnan på befattningspositionen. Det bara är så att kvinnans roll inte lämpar sig för vad som är på manlig spelhalva och tvärtom.
Citera
2014-06-25, 12:33
Medlem
micro113s avatar
Det är väl snarare så att män irriterar sig på kvinnor i ledarställning och därför uppstår dålig stämning. Måste vara jäkligt bestämt eller till och med bli förbannad för att underordnade skall fatta att deras snopp inte utgör en tjänstegrad över alla kvinnor på en arbetsplats så får man helt enkelt anta den strategin - jobbet skall ju utföras .. lekstuga får de ha hemma.

Gällande din mamma - gillar hon att själv hunsas runt, skulle hon acceptera att en man tog över hennes dotters liv?

Människor som i det privata försöker styra andra är i allmänhet inget man vill se sina barn med helt enkelt.
Citera
2014-06-25, 12:36
Medlem
Tror detta kan ha haft en viss sanning för typ 20 år sen men inte lika mycket idag.
Idag tycker jag man mer accepterar en kvinna som chef ex. men att det för 20 år sen var betydligt tuffare. Handlar om ren psykologi, om man känner att man ständigt har kritiska blickar på sig, inte blir accepterad som någon som har den auktoritet som chefskap ex. innebär så får man inte lov göra fel.
Där du har uttrycket att "en kvinna måste vara dubbelt så bra som en man".
Citera
2014-06-25, 12:36
Medlem
NasiBoois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är väl snarare så att män irriterar sig på kvinnor i ledarställning och därför uppstår dålig stämning. Måste vara jäkligt bestämt eller till och med bli förbannad för att underordnade skall fatta att deras snopp inte utgör en tjänstegrad över alla kvinnor på en arbetsplats så får man helt enkelt anta den strategin - jobbet skall ju utföras .. lekstuga får de ha hemma.

Gällande din mamma - gillar hon att själv hunsas runt, skulle hon acceptera att en man tog över hennes dotters liv?

Människor som i det privata försöker styra andra är i allmänhet inget man vill se sina barn med helt enkelt.

Finns förstås en ansenlig samling oprofessionella män, inte minst bland de utomeuropeiska bestånden, som aldrig skulle få för sig att ta order av en kvinna. På svenska arbetsplatser, med svenskt klientel, fungerar förstås arbetsfördelningen relativt även med kvinnliga chefer. Det är dock att göra samtliga en björntjänst att sätta en kvinna på en mans jobb och vice versa. Sluta hata kvinnor så mycket så ser du nog det också.
Citera
2014-06-25, 12:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NasiBooi
Finns förstås en ansenlig samling oprofessionella män, inte minst bland de utomeuropeiska bestånden, som aldrig skulle få för sig att ta order av en kvinna. På svenska arbetsplatser, med svenskt klientel, fungerar förstås arbetsfördelningen relativt även med kvinnliga chefer. Det är dock att göra samtliga en björntjänst att sätta en kvinna på en mans jobb och vice versa. Sluta hata kvinnor så mycket så ser du nog det också.
Poängen med att vara bestämd och som yttersta åtgärd förbannad är just att som kvinnlig överordnad har man inte en tanke på att träda in och göra männens jobb.
Hemma hos mamma kanske gnäll fungerar - på arbetsplatsen skall de sköta sina åtaganden helt enkelt.
Citera
2014-06-25, 12:41
Medlem
Pusts avatar
Citat:

Det handlade om arbete och inte flickvänner eller mitt privatliv.
Citera
2014-06-25, 12:45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Det handlade om arbete och inte flickvänner eller mitt privatliv.
Ok, då kanske din mamma helt enkelt har issues som hon borde ta itu med. Har aldrig hört något så bisarrt faktiskt. Det är liksom givet att dina överordnade oavsett kön, läggning, osv .. är auktoriteter på arbetsplatsen, om inte annat så i kraft av sin tjänsteställning.
Citera
2014-06-25, 12:59
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ok, då kanske din mamma helt enkelt har issues som hon borde ta itu med. Har aldrig hört något så bisarrt faktiskt. Det är liksom givet att dina överordnade oavsett kön, läggning, osv .. är auktoriteter på arbetsplatsen, om inte annat så i kraft av sin tjänsteställning.

Fast det är ju som så att i exempelvis den här nämnda byggnadsingenjörens fall så var det inte enbart män som ogillade henne, utan snarare tvärtom om något. Faktum är att hon sägs ha varit mycket snällare mot män som levt ensamma och gett dem byggnadslov utan att ens ha tittat.
Citera
2014-06-25, 13:04
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Fast det är ju som så att i exempelvis den här nämnda byggnadsingenjörens fall så var det inte enbart män som ogillade henne, utan snarare tvärtom om något. Faktum är att hon sägs ha varit mycket snällare mot män som levt ensamma och gett dem byggnadslov utan att ens ha tittat.
Hon satte sitt arbete på spel för att tillgodose män ... sure
Citera
2014-06-25, 13:08
Medlem
NasiBoois avatar
Citat:
Poängen med att vara bestämd och som yttersta åtgärd förbannad är just att som kvinnlig överordnad har man inte en tanke på att träda in och göra männens jobb.
Hemma hos mamma kanske gnäll fungerar - på arbetsplatsen skall de sköta sina åtaganden helt enkelt.

En bra ledare behöver inte bli "förbannad" på en arbetsplats. En sådan ledare är uppenbarligen olämplig, inkvoterad och illa omtyckt av sina underordnade. Hur tror du det ser ut med en ledare som inte är omtyckt? Dessa brukar avsättas, avrättas och hängas ut på torget för offentlig beskådan. Det gäller i högsta grad usla ledare av manligt kön också. När kvinnor är dåliga chefer är det för att de är fel man på platsen. Det kan mycket väl bero på att de är, just det, kvinnor och inte män.
Citera
2014-06-25, 13:13
Medlem
Naravodomoks avatar
Handlar väl om att inkvoterade kvinnor sällan har rätt kompetens/mentalitet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in