2014-06-25, 13:21
Medlem
Diamondgrits avatar
Först så måste man säga att de flesta kvinnliga ledare inte missbrukar sin position. Men med det sagt så upplever jag det som vanligare att kvinnor gör det än att män gör det. Det tror jag inte har så mycket att göra med något specifikt kvinnligt utan mest beror på att det är vanligare att kvinnor kommer till ledande positioner på grund av politik (deras egen eller andras) än att män gör det.

Däremot har kvinnor i allmänhet en annan ledarstil än män, men det innebär ju inte maktmissbruk.

Citat:
Ursprungligen postat av Naravodomok
Handlar väl om att inkvoterade kvinnor sällan har rätt kompetens/mentalitet.
Ja, det är sant.
Citera
2014-06-25, 13:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NasiBooi
En bra ledare behöver inte bli "förbannad" på en arbetsplats. En sådan ledare är uppenbarligen olämplig, inkvoterad och illa omtyckt av sina underordnade. Hur tror du det ser ut med en ledare som inte är omtyckt? Dessa brukar avsättas, avrättas och hängas ut på torget för offentlig beskådan. Det gäller i högsta grad usla ledare av manligt kön också. När kvinnor är dåliga chefer är det för att de är fel man på platsen. Det kan mycket väl bero på att de är, just det, kvinnor och inte män.
Då finns det inga dugliga män då - för jag har då inte träffat på en enda man i överordnad ställning som inte någon gång satt ner foten och blivit förbannad på folk som inte sköter sig etc.

En "ledare" på en arbetsplats är inte där för att bli "omtyckt" utan för att få sin del av ansvarsområdet att fungera.

Edit:
De sämsta cheferna är de som försöker bli just omtyckta istället för att inse att i en ledarroll finns både positiva och negativa situationer/händelser som måste hanteras adekvat.
Citera
2014-06-25, 13:39
Medlem
NasiBoois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Då finns det inga dugliga män då - för jag har då inte träffat på en enda man i överordnad ställning som inte någon gång satt ner foten och blivit förbannad på folk som inte sköter sig etc.

En "ledare" på en arbetsplats är inte där för att bli "omtyckt" utan för att få sin del av ansvarsområdet att fungera.

Edit:
De sämsta cheferna är de som försöker bli just omtyckta istället för att inse att i en ledarroll finns både positiva och negativa situationer/händelser som måste hanteras adekvat.

Jag har träffat många män i ledande ställning som skött sin arbetsroll korrekt utan att hetsa upp sig. En ledare som inte har förtroende bland sina underställda är en dålig ledare. Det gäller båda könen men verkar utmärka kvinnor allra mest. Det skapar helt enkelt inget fungerande arbetsklimat om vederbörande inte är omtyckt (ingjuter förtroende/stabilitet/rätt kompetens). Jag skulle f.ö gärna se dig och andra kvinnliga representanter som anser att andra ska "skärpa till sig" att tvingas ut på grundläggande militär utbildning något år för att leva som ni lär. Ska det vara hårdhet och disciplin ska ni själva kunna stå för det ni försöker pracka på andra. Vad jag vet från GMU (som ändå bara är en spillra från gamla värnplikten) så är det alltid kvinnor som gnäller och gråter över skavsår, trötthet och värk. Samma kvinnor som sen går vidare som inkvoterade chefer och surar när de inte blir omtyckta för att de är så jävla usla men förväntar sig att alla ska bita ihop som de själva inte gjorde när det väl gällde.
Citera
2014-06-25, 13:44
Medlem
BigIvars avatar
Kvinnor kan visst vara bra chefer. Jag har själv stött på ett par kvinnor i chefsposition som har varit som klippta och skurna för jobbet.

Problemet är att nuförtiden så ges en massa kvinnor chefstjänster bara för att de råkar vara kvinnor.
Citera
2014-06-25, 15:45
Bannlyst
Nej inte personligen men vet en chef jag hade som folk tyckte var för hård men jag gillade hennes "ingen bullshit bara gört" approach och ställde man upp för henne så gav hon tillbaka men dom andra trattarna vågade inte ens fråga om ledighet men kunde ändå gnälla på att dom inte fick ledigt...
Bästa och sämsta cheferna jag haft är kvinnor och hon som var sämst var det för att hon var för mesig mot vissa kollegor som inte gjorde ett tillräckligt bra jobb och aldrig stod upp mot andra chefer så inget missbruk utan bara lite gammal hederlig inkompetens.
Citera
2014-06-25, 16:22
Medlem
salty-sailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är väl snarare så att män irriterar sig på kvinnor i ledarställning och därför uppstår dålig stämning. Måste vara jäkligt bestämt eller till och med bli förbannad för att underordnade skall fatta att deras snopp inte utgör en tjänstegrad över alla kvinnor på en arbetsplats så får man helt enkelt anta den strategin - jobbet skall ju utföras .. lekstuga får de ha hemma.

Gällande din mamma - gillar hon att själv hunsas runt, skulle hon acceptera att en man tog över hennes dotters liv?

Människor som i det privata försöker styra andra är i allmänhet inget man vill se sina barn med helt enkelt.

nu förstår jag inte, går män runt på din arbetsplats och säger "jag har snopp så jag bestämmer över dig"?
Citera
2014-06-25, 19:04
Medlem
Det blir kortslutning i inkompetenta in kvoterade kvinnors hjärna när de fått samma lön och befogenheter som en man i den ställningen men inte särbehandlas pga av att hon är kvinna. Och får man inte ha kakan och äta den så blir man en maktgalen och ännu mer inkompetent fitta.
Citera
2014-06-25, 22:37
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Det här är ju bara anekdotisk bevisföring, men jag vill ändå ta upp ämnet och diskutera det med er och vad ni själva har för erfarenheter. Finner ni att högt uppsatta kvinnor gärna är för hårda mot folk?

TS anekdotiska bevisföring får åtminstone stöd av brittiska kvinnor.

A quarter of women accused female bosses of backstabbing and bringing their personal lives into the office.

And a third of those polled said women with power are ‘loose cannons’ who often feel threatened by colleagues.

[...]

Fifteen per cent of the workers questioned said female bosses were too ‘sharp tongued’ and a third said it was obvious when it was their ‘time of the month’ because of mood swings.
Citera
2014-06-25, 23:33
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NasiBooi
Mycket få kvinnor har någon slags naturlig auktoritet utan härmar mäns ledarstil vilket gör dem till löjeväckande och dåliga kopior av män (de blir bitchiga paragrafryttare och osäkerheten/bitterheten lyser igenom sprickorna i fasaden). Kvinnan i sitt naturliga tillstånd är ingen "chef", möjligen en organisatör eller administrativt ledande - under ledning av män - som underställda hellre vänder sig till än kvinnan på befattningspositionen. Det bara är så att kvinnans roll inte lämpar sig för vad som är på manlig spelhalva och tvärtom.

Bra sammanfattat.

Personligen har jag bara dålig erfarenhet av kvinnliga chefer. Deras handlande gent emot underställda är allt som oftast beroende på personlig eller känslomässig relation, i motsats till att bedöma personen efter prestation/produktivitet och andra sakliga grunder.
Citera
2014-06-26, 00:43
Medlem
PissingContests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Tror detta kan ha haft en viss sanning för typ 20 år sen men inte lika mycket idag.
Idag tycker jag man mer accepterar en kvinna som chef ex. men att det för 20 år sen var betydligt tuffare. Handlar om ren psykologi, om man känner att man ständigt har kritiska blickar på sig, inte blir accepterad som någon som har den auktoritet som chefskap ex. innebär så får man inte lov göra fel.
Där du har uttrycket att "en kvinna måste vara dubbelt så bra som en man".
Just det där har jag nyligen flera gånger tänkt göra en TS på.
Jag har själv aldrig haft en kvinnlig chef rakt över mig men sett flertalet "diagonalt" uppåt och även senare "parallellt".
Jag har däremot såklart haft kvinnliga kollegor, även om min bransch är väldigt mansdominerad.
Mitt sammantagna intryck är förvisso inte att de generellt varit sämre än manliga kollegor eller chefer, men de har heller inte direkt utmärkt sig på något sätt.
Klart är att de varit annorlunda mot männen på vissa plan, men inte så att de märkts på något mätbart vis i deras prestationer.
Vad jag vill komma till är att kvinnor i min erfarenhet, om citatet ovan stämmer, uppenbarligen anställs över sin förmåga eller kompetens. För varför skulle de annars med dubbel ambition och ansträngning nå samma resultat som män?

Jag menar alltså inte att kvinnor faktiskt skulle anställas över sin ambition eller kompetens i någon högre utsträckning, utan snarare att citatet är ren och skär BS..

Detta är självfallet att betrakta som rent anekdotisk "bevisföring", men mönstret var exakt det samma från grundskolan och genom hela utbildningen upp till och med universitet (där jag får tillstå att underlaget för min observation varit betydligt större för under mina studier har jag på nära håll kunnat studera tjogvis med tjejer och ansträngningarnas utfall blev ju också mer noggrant mätta och dokumenterade..)
Citera
2014-06-26, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissingContest
Just det där har jag nyligen flera gånger tänkt göra en TS på.
Jag har själv aldrig haft en kvinnlig chef rakt över mig men sett flertalet "diagonalt" uppåt och även senare "parallellt".
Jag har däremot såklart haft kvinnliga kollegor, även om min bransch är väldigt mansdominerad.
Mitt sammantagna intryck är förvisso inte att de generellt varit sämre än manliga kollegor eller chefer, men de har heller inte direkt utmärkt sig på något sätt.
Klart är att de varit annorlunda mot männen på vissa plan, men inte så att de märkts på något mätbart vis i deras prestationer.
Vad jag vill komma till är att kvinnor i min erfarenhet, om citatet ovan stämmer, uppenbarligen anställs över sin förmåga eller kompetens. För varför skulle de annars med dubbel ambition och ansträngning nå samma resultat som män?

Jag menar alltså inte att kvinnor faktiskt skulle anställas över sin ambition eller kompetens i någon högre utsträckning, utan snarare att citatet är ren och skär BS..

Detta är självfallet att betrakta som rent anekdotisk "bevisföring", men mönstret var exakt det samma från grundskolan och genom hela utbildningen upp till och med universitet (där jag får tillstå att underlaget för min observation varit betydligt större för under mina studier har jag på nära håll kunnat studera tjogvis med tjejer och ansträngningarnas utfall blev ju också mer noggrant mätta och dokumenterade..)

För att omgivningen bjuder dem hårdare motstånd än vad de gör för en man. Väldigt enkelt.
ex. 2 exakt lika duktiga, socialt kompetenta bal bla allt som behövs till att bli en bra chef.
Chef 1. bemöts med välkomnande, folk lyssnar, visar respekt, får igenom sina förslag på omändringar, folk anstränger sig för att hens förslag ska fungera.
Chef 2. Bemöts med skepticism, folk tittar åt ett annat håll, lyssnar inte, fnyser, får starkt motstånd för sina förslag, folk anstränger sig för att lägga krokben i allt vederbörande gör.

Så? vem upplevs och känner sig som en kompetent chef efter ca 1 månad vid tjänsten?
Citera
2014-06-26, 14:50
Medlem
PissingContests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
För att omgivningen bjuder dem hårdare motstånd än vad de gör för en man. Väldigt enkelt.
ex. 2 exakt lika duktiga, socialt kompetenta bal bla allt som behövs till att bli en bra chef.
Chef 1. bemöts med välkomnande, folk lyssnar, visar respekt, får igenom sina förslag på omändringar, folk anstränger sig för att hens förslag ska fungera.
Chef 2. Bemöts med skepticism, folk tittar åt ett annat håll, lyssnar inte, fnyser, får starkt motstånd för sina förslag, folk anstränger sig för att lägga krokben i allt vederbörande gör.

Så? vem upplevs och känner sig som en kompetent chef efter ca 1 månad vid tjänsten?
Har du några erfarenheter utanför genus-fakulteten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in