Citat:
Ursprungligen postat av
ScottWalter
Tror detta kan ha haft en viss sanning för typ 20 år sen men inte lika mycket idag.
Idag tycker jag man mer accepterar en kvinna som chef ex. men att det för 20 år sen var betydligt tuffare. Handlar om ren psykologi, om man känner att man ständigt har kritiska blickar på sig, inte blir accepterad som någon som har den auktoritet som chefskap ex. innebär så får man inte lov göra fel.
Där du har uttrycket att "en kvinna måste vara dubbelt så bra som en man".
Just det där har jag nyligen flera gånger tänkt göra en TS på.
Jag har själv aldrig haft en kvinnlig chef rakt över mig men sett flertalet "diagonalt" uppåt och även senare "parallellt".
Jag har däremot såklart haft kvinnliga kollegor, även om min bransch är väldigt mansdominerad.
Mitt sammantagna intryck är förvisso inte att de generellt varit sämre än manliga kollegor eller chefer, men de har heller inte direkt utmärkt sig på något sätt.
Klart är att de varit annorlunda mot männen på vissa plan, men inte så att de märkts på något mätbart vis i deras prestationer.
Vad jag vill komma till är att kvinnor i min erfarenhet, om citatet ovan stämmer, uppenbarligen anställs över sin förmåga eller kompetens. För varför skulle de annars med dubbel ambition och ansträngning nå samma resultat som män?
Jag menar alltså inte att kvinnor faktiskt skulle anställas över sin ambition eller kompetens i någon högre utsträckning, utan snarare att citatet är ren och skär BS..
Detta är självfallet att betrakta som rent anekdotisk "bevisföring", men mönstret var exakt det samma från grundskolan och genom hela utbildningen upp till och med universitet (där jag får tillstå att underlaget för min observation varit betydligt större för under mina studier har jag på nära håll kunnat studera tjogvis med tjejer och ansträngningarnas utfall blev ju också mer noggrant mätta och dokumenterade..)