• 1
  • 2
2014-06-25, 11:34
Medlem
tjena har dyslexi men hoppas det går bra ändå!!

det är så att jag funderar på att byta till ubuntu 14.04 LTS och undrar om det är värt att gå från windows 7 till ubuntu??

sen undrar jag hur det är med att installera modekort och grafikkortet

modekort MSI P67A-C45

och grafik kortet är ju Asus HD 7770 DCT 1gb gddr5 och den funkar med amd's grafik rutiner så tror inte det ska vara något problem i alla fall,

men sen tänkte jag på att det är så att jag började med c++ för ett par dagar sen blir det lättare i ubuntu eller blir det svårare?? för en noob? just nu kör jag microsoft visual c++ 2010 express

kan jag även spela Watch_dogs på ubuntu blir jag ännu gladare:P

mvh
Citera
2014-06-25, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exztran
tjena har dyslexi men hoppas det går bra ändå!!

det är så att jag funderar på att byta till ubuntu 14.04 LTS och undrar om det är värt att gå från windows 7 till ubuntu??

sen undrar jag hur det är med att installera modekort och grafikkortet

modekort MSI P67A-C45

och grafik kortet är ju Asus HD 7770 DCT 1gb gddr5 och den funkar med amd's grafik rutiner så tror inte det ska vara något problem i alla fall,

men sen tänkte jag på att det är så att jag började med c++ för ett par dagar sen blir det lättare i ubuntu eller blir det svårare?? för en noob? just nu kör jag microsoft visual c++ 2010 express

kan jag även spela Watch_dogs på ubuntu blir jag ännu gladare:P

mvh

Drivrutinerna vågar jag inte säga någonting om, men AMD drivrutiner är lite av en chansning då dom ibland fungerar bra och ibland inte. Vad gäller om det är värt att gå över, så kan det absolut vara det. Det hänger lite på vad du är ute efter. Vill du ha ett stabilt OS du kan leka med och anpassa på ett sätt som windows inte riktigt tillåter, så är linux absolut ett bra val. Ska du spela spel så är det mer tveksamt. Det finns Wine som ska låta användaren köra windows program under linux, men inga spel jag har prövat har fungerat. Har däremot ps3 & ps4 så att spela på dom istället är inte direkt någon förlust.

Linux är inte windows. Kan inte ett smack om c++ men vad jag förstår så får man nog tänka lite i nya banor vad gäller statiska och dynamiska bibliotek i linux, om man ska programera. Om du bestämmer dig för att gå över till linux, så får jag bli den första att välkomna dig till en ny värld att utforska
Citera
2014-06-25, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PGK10
Drivrutinerna vågar jag inte säga någonting om, men AMD drivrutiner är lite av en chansning då dom ibland fungerar bra och ibland inte. Vad gäller om det är värt att gå över, så kan det absolut vara det. Det hänger lite på vad du är ute efter. Vill du ha ett stabilt OS du kan leka med och anpassa på ett sätt som windows inte riktigt tillåter, så är linux absolut ett bra val. Ska du spela spel så är det mer tveksamt. Det finns Wine som ska låta användaren köra windows program under linux, men inga spel jag har prövat har fungerat. Har däremot ps3 & ps4 så att spela på dom istället är inte direkt någon förlust.

Linux är inte windows. Kan inte ett smack om c++ men vad jag förstår så får man nog tänka lite i nya banor vad gäller statiska och dynamiska bibliotek i linux, om man ska programera. Om du bestämmer dig för att gå över till linux, så får jag bli den första att välkomna dig till en ny värld att utforska

okay okay får söka lite på nätet och se
Citera
2014-06-25, 11:49
Medlem
Citat:
okay okay får söka lite på nätet och se

Det slog mig precis att om du bränner en DVD med en Live avbildning på Ubuntu, så kan du installera ubuntu på en usb pinne och sedan pröva med drivrutinerna innan du lägger till / tar bort något på hårddisken.
Citera
2014-06-25, 11:54
Medlem
iof så spelar jag inte längre så mycket längre tröttnat på att spela spel faktist det jag mest sysslar med är titta på film och försöker lära mig programering c++ och VB.NET hoppar lite fram o tillbaka men c++ är det jag känner för mest fastän jag bara hållit på med det ett par dagar så frågan

är vilken miljö som är bäst att lära sig programera c++
Citera
2014-06-25, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PGK10
Det slog mig precis att om du bränner en DVD med en Live avbildning på Ubuntu, så kan du installera ubuntu på en usb pinne och sedan pröva med drivrutinerna innan du lägger till / tar bort något på hårddisken.

bor i skåne och mina usb stickor ligger hemma hos pappa i göteborg så det blir lite svårt att boota från usb sticka och sen även om man skulle boota från en sticka elelr skiva så förvinner ju allt man gjort när man stänger av
Citera
2014-06-25, 12:03
Medlem
Citat:
bor i skåne och mina usb stickor ligger hemma hos pappa i göteborg så det blir lite svårt att boota från usb sticka och sen även om man skulle boota från en sticka elelr skiva så förvinner ju allt man gjort när man stänger av

Inte alls, om du installerar ubuntu på usb pinnen istället för att bara skapa en live cd (usb) av den. Skapar du en live usb med programet unetbootin så kan man även grafiskt ställa in hur mycket utrymme som ska dedikeras till att spara saker du har gjort när du bootat från den. Men en Live Avbildning på usb pinnen låter dig inte installera drivrutinerna på samma sätt som på en ubuntu installation på usb pinnen.
Citera
2014-06-25, 13:46
Medlem
salxars avatar
Watch Dogs i Ubuntu kan du glömma. Du får nöja dig med lättare spel, som schack.

http://www.pendrivelinux.com/univers...easy-as-1-2-3/ installera med den, om du har USB.
Citera
2014-06-25, 14:40
Medlem
Citat:

Ska du som nybörjare skriva och testa enkla terminalprogram, utan GUI, är Linux överlägset. Och C skapades i samband med UNIX medan Microsoft satsar mer på C#.

"Riktiga" program som använder POSIX-APIn, är krångligare att skriva än Windowsprogram eftersom de ska fungera på en hel hög med olika OS: Debian, FreeBSD, MacOS X, Solaris, Ubuntu etc, som alla har små skillnader jämfört med varandra.
Senast redigerad av SchackNorris 2014-06-25 kl. 14:49.
Citera
2014-06-25, 19:10
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Linux Mint Mate skulle jag rekommendera istället för Ubuntu.
Det ger ett bättre första intryck än Ubuntu, och skrämmer inte bort nybörjare.

Det liknar mer windows och verkar vara rätt så komplett redan efter installation. Det bygger på Ubuntu men har ett mer windowsliknande system för att starta program och söka filer på datorn. Du känner dig mer hemma.

Som alla vet blev det ett jäkla avhopp från Ubuntu när de bytte från det windowsliknande Gnome till det mobiltelefonliknande Unity, och en stor del av lämmeltåget gick därför över till Linux Mint. Men av bara farten och gamla rykten om tidigare popularitet söker folk sig till Ubuntu och blir kanske avskräckta, besvikna, bortskrämda ?

Googla på CODE BLOCKS om du tänker skriva C++ program. För både Windows och Linux.
Och sök efter någon ubuntu-websida som visar hur du installerar ett komplett paket med C++ compiler och ett grafiskt gränsnitt för att placera ut knappar och listboxar mm. Tror faktiskt att det grafiska gränssnittet är redan inbyggt i den senaste versionen av CODE BLOCKS.

Kortfattat tycker jag att Linux Mint Mate är mer stabilt medans Linux Mint Cinnamon jävlats på en del datorer.

- - -
Linux kan installeras parallelt med Windows7, och du kan återställa datorn och ta bort Linux efteråt om du ångrar dig.
Men läs på ordentligt så att du inte förstör din Windowsinstallation. Du måste göra plats för Linux på hårddisken genom att minska storleken på Windows-partitionen.
Senast redigerad av WriteMasterTM 2014-06-25 kl. 19:20.
Citera
2014-06-25, 20:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WriteMasterTM
Linux Mint Mate skulle jag rekommendera istället för Ubuntu.
Det ger ett bättre första intryck än Ubuntu, och skrämmer inte bort nybörjare.

Det liknar mer windows och verkar vara rätt så komplett redan efter installation. Det bygger på Ubuntu men har ett mer windowsliknande system för att starta program och söka filer på datorn. Du känner dig mer hemma.

Som alla vet blev det ett jäkla avhopp från Ubuntu när de bytte från det windowsliknande Gnome till det mobiltelefonliknande Unity, och en stor del av lämmeltåget gick därför över till Linux Mint. Men av bara farten och gamla rykten om tidigare popularitet söker folk sig till Ubuntu och blir kanske avskräckta, besvikna, bortskrämda ?

Googla på CODE BLOCKS om du tänker skriva C++ program. För både Windows och Linux.
Och sök efter någon ubuntu-websida som visar hur du installerar ett komplett paket med C++ compiler och ett grafiskt gränsnitt för att placera ut knappar och listboxar mm. Tror faktiskt att det grafiska gränssnittet är redan inbyggt i den senaste versionen av CODE BLOCKS.

Kortfattat tycker jag att Linux Mint Mate är mer stabilt medans Linux Mint Cinnamon jävlats på en del datorer.

- - -
Linux kan installeras parallelt med Windows7, och du kan återställa datorn och ta bort Linux efteråt om du ångrar dig.
Men läs på ordentligt så att du inte förstör din Windowsinstallation. Du måste göra plats för Linux på hårddisken genom att minska storleken på Windows-partitionen.

Mate bygger på det gamla sunkiga Gnome 2, inte alls att föredra framför Unity. Dessutom är det skitsnack att det blev "ett jäkla avhopp " när Unity kom. Ubuntu är fortfarande den ojämförligt största disten bland privatpersoner.

Codeblocks inkluderar wxWidgets, ett GUI-bibliotek för C++, dock är det bara ett av många GUI-bibliotek som existerar.
Citera
2014-06-25, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Watch Dogs i Ubuntu kan du glömma. Du får nöja dig med lättare spel, som schack.

http://www.pendrivelinux.com/univers...easy-as-1-2-3/ installera med den, om du har USB.

jo misstänkte det att det inte funkar i ubuntu men det gör inte så mycket då jag inte spelar så mycket längre men som någon sa så går det ju att installera det så man har både windows och ubuntu det funderar jag faktist på så om man nu får lust att spela så har man ju windows kvar men det är nog ingen stor risk att jag får lust att spela tröttnat på det totalt faktist tycker det är roligare att leka med c++ än o spela men det är la bara tillfälligt men ska försöka mig på att få ubuntu installerat brevid windows.....

men hoppas ju att man slipper vela med repository i ubuntu kört lite kali fram o tillbaks och då har man lyckats sabba det,,, men ska göra ett försök med det en stund
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in