2014-06-25, 02:36
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Men det är irrelevant i den här diskussionen huruvida du kan rädda hela afrika eller ej. Det intressanta är ju att du kan rädda 1 eller kanske 10 barn! De är ju värda mer än en hunds liv så säkerligen är de värda mer än en hamburgare också? Varför prioriterar du hamburgaren? Är den mer värd än ett barns liv?

Nu är det ju också så att jag även värderar mitt eget folk (svenskarna) högre än folk i Afrika, vilket innebär att så länge svenskarna har problem så är det viktigare att hjälpa svenskarna än andra folkslag.
Citera
2014-06-25, 02:40
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBurden
Nu är det ju också så att jag även värderar mitt eget folk (svenskarna) högre än folk i Afrika, vilket innebär att så länge svenskarna har problem så är det viktigare att hjälpa svenskarna än andra folkslag.

Men då faller ju ditt argument ännu hårdare. Snarare talar det för MITT argument.

Du värderar ditt eget folk, din "familj" eller "flock", framför utländska människor. Du kan alltså inte hävda att det handlar om människovärde eftersom utländska också är människor. Hur ska du ta dig vidare nu?
Senast redigerad av Pangon90 2014-06-25 kl. 02:47.
Citera
2014-06-25, 02:41
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Men då faller ju ditt argument ännu hårdare. Snarare talar det för MITT argument.

Du värderar ditt eget folk, din "familj" eller "flock", framför utländksa människor. Du kan alltså inte hävda att det handlar om människovärde eftersom utländska också är människor. Hur ska du ta dig vidare nu?

Du blandar ihop äpplen och päron. En hund är fortfarande bara en hund.
Citera
2014-06-25, 02:46
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Du blandar ihop äpplen och päron. En hund är fortfarande bara en hund.

Du hävdar först att det handlar om människovärde. Men hade det handlat om människovärde så skulle det inte spela någon roll om det var en svensk, neger, arab eller grön människa. Istället erkände du precis att du baserar ditt val på relationssamband - vilken "flock" personen tillhör.

Det är ju precis så vi som räddar hunden resonerar.
Citera
2014-06-25, 02:50
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Du hävdar först att det handlar om människovärde. Men hade det handlat om människovärde så skulle det inte spela någon roll om det var en svensk, neger, arab eller grön människa. Istället erkände du precis att du baserar ditt val på relationssamband - vilken "flock" personen tillhör.

Det är ju precis så vi som räddar hunden resonerar.

Nej, det spelar ingen roll vilket ursprung barnet har. Men hade det däremot handlat om att välja mellan att rädda ett vitt barn och ett negerbarn så hade jag självklart valt att rädda det vita barnet.
Citera
2014-06-25, 02:54
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Nej, det spelar ingen roll vilket ursprung barnet har. Men hade det däremot handlat om att välja mellan att rädda ett vitt barn och ett negerbarn så hade jag självklart valt att rädda det vita barnet.

Varför? För att du känner en starkare samhörighet med din vita "flock"? (Tar för givet att du är vit).

Tack! Då resonerar vi på samma sätt

Jag har alltså en starkare relation till min hund än till en random människa, på samma sätt som du väljer ett vitt barn framför ett svart.
Citera
2014-06-25, 02:55
Medlem
Gidalezus avatar
Citat:

Tappade min respekt för dig nyss, vad är svart och vad är vitt för dig? sjukt att man blir mindre värt ju mörkare man är, enligt dig.
Citera
2014-06-25, 02:59
Medlem
Gidalezus avatar
Trött på folk som "pangon" att allt handlar om argument, man behöver inte hålla på och argumentera i 10 timmar, du kommer ändå inte ändra din jävla åsikt, eller hur? Det blir enklare ifall man tänker efter lite.
Citera
2014-06-25, 02:59
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Varför? För att du känner en starkare samhörighet med din vita "flock"? (Tar för givet att du är vit).

Tack! Då resonerar vi på samma sätt

Jag har alltså en starkare relation till min hund än till en random människa, på samma sätt som du väljer ett vitt barn framför ett svart.

En hund är fortfarande bara en hund. Ett människobarn (oavsett ursprung) har fortfarande mer gemensamt med mig än en korkad hund. Att man ens kan likställa en korkad hund med ett människoliv är för mig helt obegripligt.
Citera
2014-06-25, 03:05
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
En hund är fortfarande bara en hund. Ett människobarn (oavsett ursprung) har fortfarande mer gemensamt med mig än en korkad hund. Att man ens kan likställa en korkad hund med ett människoliv är för mig helt obegripligt.

Ja men om vi använder såna argument så kan ju jag bara säga

Men det är ju människor, människor är inte lika mycket värda som hundar!!11 Därför räddar jag hunden. Det är ju helt uppenbart att hundar är mer värda, alla som tycker något annat är idioter.

Tycker du det är bra argument?

OAVSETT:
Nu har du snubblat på dina egna inlägg och argument flera gångar. Har du inte förstått ännu så lägger jag ner diskussionen. Det roligaste är ju att du resonerat på exakt samma sätt men själv verkar inte förstå det. Tror min hund är smartare än du faktiskt
Citera
2014-06-25, 03:07
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gidalezu
Trött på folk som "pangon" att allt handlar om argument, man behöver inte hålla på och argumentera i 10 timmar, du kommer ändå inte ändra din jävla åsikt, eller hur? Det blir enklare ifall man tänker efter lite.

Ja vad ska man ha såna där "argument" till egentligen... på ett diskussionsforum. Förlåt mig vad löjligt att jag argumenterar för min sak. Ska hädanefter bara spotta ur mig oväsentligheter och påståenden utan underlag...
Citera
2014-06-25, 03:10
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ja men om vi använder såna argument så kan ju jag bara säga

Men det är ju människor, människor är inte lika mycket värda som hundar!!11 Därför räddar jag hunden. Det är ju helt uppenbart att hundar är mer värda, alla som tycker något annat är idioter.

Tycker du det är bra argument?

OAVSETT:
Nu har du snubblat på dina egna inlägg och argument flera gångar. Har du inte förstått ännu så lägger jag ner diskussionen. Det roligaste är ju att du resonerat på exakt samma sätt men själv verkar inte förstå det. Tror min hund är smartare än du faktiskt

Nej, det är du som inte kan skilja på äpplen och päron. Men vad annat kan man förvänta sig av en person som likställer en korkad hund med ett människoliv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in