2014-06-25, 00:26
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Och AF blev också uthängd som mördare på Flashback.

Ja, stackars AF blev inte bara utpekad som mördare, han blev dessutom kallad halvapa och neger! Tack och lov finns det även förnuftiga människor som du på Flashback. Tack nantale! Önskar att även andra intelligenta och högutbildade här (t.ex. Hamilkar) mer aktivt sa ifrån när diskussionerna på Flashback urartar till rasistiska påhopp på individer som kanske helt är oskyldiga. Liksom inom forskningen är det viktigt att sträva efter objektivitet och god etik.

Jag är väl medveten om att invandrare är överrepresenterade när det gäller våldsbrott. Detta problem är relevant och orsakerna bör inte skjutas under mattan utan diskuteras öppet så vi hittar lösningar. Men gruppstatistik bör inte användas i bedömningen av enskilda individer och enskilda brottsfall för då blir det orättvisa fördomar som kan drabba oskyldiga.

Vi måste kämpa på Flashback BÅDE för yttrandefriheten OCH varje individs rättighet att endast bli bedömd utifrån sina egna gärningar.

Därför är det tråkigt att många ser som sitt främsta och kanske enda mål med trådarna på Flashback att få sina rasistiska fördomar bekräftade. Jag tror denna rasism i mångt och mycket är en rebellisk reaktion på medias politiska korrekthet vilket i sin tur beror på just rädslan för rasism. Detta är en ond cirkel som vi måste försöka ta oss ur.
Citera
2014-06-25, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cavalier
Vilken historia skulle du ha berättat, om du hade sett en person dö inför dina ögon, och sedan blivit anhållen som misstänkt? Hade du kunnat ange exakta klockslag då saker hände, berättat exakt vad som skedde? I tidsordning, sammanhängande och utan uppenbara motsägelser? Grattis i så fall.. Då hör du till den lilla skara som ser allt lite från ovan, och inte nedlåter sig att låta känslor och annat "krafs" spela in.

Nej, jag hade förstås inte kunnat berätta på ett sammanhängande sätt just då när jag blev gripen. Men jag trodde att poliser hade utbildning i att intervjua - eller förhöra- personer som varit med i traumatiska händelser.
Citera
2014-06-25, 00:38
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Men han var ju är i tre dygn och höll fast vid sin historia. Har polisen ingen skyldighet att kolla ifall den anhålldes historia faktiskt stämmer...
I det här fallet var det ju självklart att den anhållnes story skulle prövas snart nog vid den rättsmedicinska obduktionen, och så fort det kom ett preliminärresultat från den, vilket var snabbt - den har med all sannolikhet givits prioritet - släpptes han. Jag ser inte hur åklagaren hade kunnat göra mycket annat i det läge som var då. Hindsight is 20/20, som bekant, men det som åklagaren inledningsvis hade var ett offer badande i blod, en nedblodad misstänkt och en jävligt osannolik historia. I sjutton fall av tjugo hade den blodige killen bragt tjejen om livet, och i det artonde och nittonde fallet hade han inte själv varit gärningsman, men förtigit väsentligheter om vad som hade hänt. Varför skulle åklagaren satsa på det tjugonde utfallet, när det snart nog skulle visa sig om killen talade sanning eller ej??

Det är naturligtvis inte kul för killen att helt oskyldig sitta tre dar på häktet, men uppriktigt sagt tror jag att det är betydligt mer traumatiserande för en normal ung människa att vara den enda närvarande när en kompis störtblöder ihjäl sig än att sedan i tre dar vara misstänkt för att ha haft ihjäl henne.
Citera
2014-06-25, 00:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
I det här fallet var det ju självklart att den anhållnes story skulle prövas snart nog vid den rättsmedicinska obduktionen, och så fort det kom ett preliminärresultat från den, vilket var snabbt - den har med all sannolikhet givits prioritet - släpptes han. Jag ser inte hur åklagaren hade kunnat göra mycket annat i det läge som var då. Hindsight is 20/20, som bekant, men det som åklagaren inledningsvis hade var ett offer badande i blod, en nedblodad misstänkt och en jävligt osannolik historia. I sjutton fall av tjugo hade den blodige killen bragt tjejen om livet, och i det artonde och nittonde fallet hade han inte själv varit gärningsman, men förtigit väsentligheter om vad som hade hänt. Varför skulle åklagaren satsa på det tjugonde utfallet, när det snart nog skulle visa sig om killen talade sanning eller ej??

Det är naturligtvis inte kul för killen att helt oskyldig sitta tre dar på häktet, men uppriktigt sagt tror jag att det är betydligt mer traumatiserande för en normal ung människa att vara den enda närvarande när en kompis störtblöder ihjäl sig än att sedan i tre dar vara misstänkt för att ha haft ihjäl henne.

För skojs skull, känner du eller någon annan här till ett enda mordfall där den avlidne badat i blod utan att ha synliga skador utvärtes eller i munhåla? Jag frågar av nyfikenhet, helt seriöst.
Citera
2014-06-25, 00:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
För skojs skull, känner du eller någon annan här till ett enda mordfall där den avlidne badat i blod utan att ha synliga skador utvärtes eller i munhåla? Jag frågar av nyfikenhet, helt seriöst.
Jag känner inte till något, men jag kan tänka mig att vissa förgiftningar har de symptomen. Dessutom är det inte poliser eller kriminaltekniker på plats som klär av offret och söker efter skador. Det gör rättsläkaren.
Citera
2014-06-25, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Polisen ville också få kontakt med personer som kunde berätta mer om MGMs och det förmodade BOs förhållande. Jag trodde att de gjorde detta för driva sin tes om att MGM var en mördare. Men nu när jag läst ditt inlägg så inser jag att de kanske gjorde det för att få bevis för MGMs berättelse.
Citera
2014-06-25, 00:55
Medlem
Citat:

Ja, av förgiftningsskada. Sen är väl "badat i blod" ren spekulation från din sida
Citera
2014-06-25, 00:57
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Ja, stackars AF blev inte bara utpekad som mördare, han blev dessutom kallad halvapa och neger!
Det är alldeles onödigt att överdriva verkligheten. Jag kände inte igen att AF skulle ha kallats för halvapa, och gjorde en snabb en snabb sökning. Det ordet förekommer i tråden enbart i ditt eget inlägg. Det har alltså inte använts av någon rasist om AF - i vart fall inte rättstavat.

Citat:
Tack och lov finns det även förnuftiga människor som du på Flashback. Tack nantale! Önskar att även andra intelligenta och högutbildade här (t.ex. Hamilkar) mer aktivt sa ifrån när diskussionerna på Flashback urartar till rasistiska påhopp på individer som kanske helt är oskyldiga. Liksom inom forskningen är det viktigt att sträva efter objektivitet och god etik.
Problemet är att yttrandefriheten på Flashback också gäller rasister, och rasistiska yttranden. Jag har mycket att göra, och en begränsad tid att lägga på forumet. Om jag skulle lägga ner mer tid på inlägg av typen Ajabaja, det är jättefult att säga "neger"! skulle andra inlägg, där en något större del av min kompetens reflekteras, i stället få stryka på foten. Det finns rasister på Flasbhack. Dessa rasister uttrycker sig esomoftast mycket rasistiskt och generaliserade. Kan inte detta bara få återfalla på dem själva?
Citera
2014-06-25, 00:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag känner inte till något, men jag kan tänka mig att vissa förgiftningar har de symptomen. Dessutom är det inte poliser eller kriminaltekniker på plats som klär av offret och söker efter skador. Det gör rättsläkaren.

Görs det inte en besiktning på plats, det trodde jag. Redan i det läget, innan kroppen flyttas till bårhuset har det gjorts en okulär undersökning av liket misstänker jag. Jag motsätter mig inte vad som har skett, undrar mest om polisen verkligen hade ett befogat skäl att anhålla AF i tre dagar.
Citera
2014-06-25, 00:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wuzac
Ja, av förgiftningsskada. Sen är väl "badat i blod" ren spekulation från din sida

Hamilkar uttryckte sig så, det var hens inlägg jag citerade, har du problem med det?
Citera
2014-06-25, 01:00
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Jag känner inte till något fall, men det är teoretiskt fullt möjligt. Observera vidare att det är rättsläkarens jobb att undersöka kroppen. Det finns ingen anledning för poliser eller kriminaltekniker på plats att försöka leta efter blodkällan på en nedblodad kropp.
Citera
2014-06-25, 01:03
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Görs det inte en besiktning på plats, det trodde jag. Redan i det läget, innan kroppen flyttas till bårhuset har det gjorts en okulär undersökning av liket misstänker jag.
En väldigt översiktlig, ja. Men det är svårt att avgöra om en nedblodad kropp har sår som blodet har kommit ifrån utan att tvätta den, och då är vi definitivt inne på rättsläkarens domäner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in