2014-06-24, 22:01
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cockburn
Om jag enbart kan skaffa takfäste, så avstår jag. Inte vad jag var ute efter.

Golvställning ?
Citera
2014-06-24, 22:03
Medlem
aoneatwos avatar
Citat:

Kan du ta en bild på väggen så ser man kanske vad det är för någon vägg ? Exakt hur tjock är väggen ?
Citera
2014-06-24, 22:29
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Det finns ett antal olika golvställningar om du absolut måste ha din TV på något annat än en TV-bänk.

Personligen kan jag inte tänka mig att montera en TV på väggen.
Citera
2014-06-24, 22:32
Medlem
SupaStrats avatar
Använd gipsankare, kombinationen gipsankare och gipsskivor är betydligt starkare än folk tror. Ett korrekt monterat gipsankare klarar minst 30kg, en ny tv väger runt 15kg och man brukar dra fast väggfästet med minst fyra skruv.
Citera
2014-06-24, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SupaStrat
Använd gipsankare, kombinationen gipsankare och gipsskivor är betydligt starkare än folk tror. Ett korrekt monterat gipsankare klarar minst 30kg, en ny tv väger runt 15kg och man brukar dra fast väggfästet med minst fyra skruv.

Är jag fortfarande beroende av att hitta reglarna? Och hur bökigt är det att få upp detta, egentligen? Känns som världens projekt.
Citera
2014-06-24, 23:16
Medlem
1FFs avatar
Vad väger tv`n ?
Citera
2014-06-24, 23:17
Medlem
aoneatwos avatar
Citat:
Är jag fortfarande beroende av att hitta reglarna? Och hur bökigt är det att få upp detta, egentligen? Känns som världens projekt.

https://www.youtube.com/watch?v=7Szo-aYxmkQ

Nej du behöver inte hitta reglarna.
Citera
2014-06-24, 23:32
Medlem
boppaloozs avatar
Citat:
Gipsankare förutsätter att det är tomt bakom gipsskivan precis där man sätter det, så i det fallet vill man inte träffa på regeln. Alltså behöver man ha koll på var reglarna sitter oavsett hur man monterar. En vanlig gipsskiva är 120 cm bred, så det är vanligt att man sätter reglarna med 60 cm avstånd, men det kan tänkas att man använder 40 cm centrumavstånd också, då blir väggen lite stummare. Enklast är att använda ett verktyg för att hitta reglarna, det finns kombiverktyg som även kan hitta elledningar och vattenledningar. Det kan också vara bra att undvika när man borrar. En variant är att skruva dit två tvärreglar mellan reglarna, som man sedan skruvar fast tv-stativet i.
Ibland är gipsen fastskruvad i plåtreglar i stället för träreglar. Plåten är ganska tunn och det används en mera plåtskruvsliknande skruv för att fästa gipset med, och jag vet inte riktigt hur man bär sig åt för att fästa ett TV-stativ i sådana. Det kanske funkar med gipsankare då också.
Citera
2014-06-24, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Vad väger tv`n ?

21,4 kg.
Citera
2014-06-24, 23:35
Medlem
För en vanlig "Svensson" som mig, känns detta alldeles för bökigt. Hitta reglar, mäta väggen, hitta rätt plugg/skruv, veta vad det är för vägg bla bla. Synd att det ska vara så komplicerat. Hm!
Citera
2014-06-24, 23:45
Medlem
aoneatwos avatar
Citat:
För en vanlig "Svensson" som mig, känns detta alldeles för bökigt. Hitta reglar, mäta väggen, hitta rätt plugg/skruv, veta vad det är för vägg bla bla. Synd att det ska vara så komplicerat. Hm!

Skit i allt det där. Kolla den youtubelänken jag skickade. Det håller med sådana pluggar. Jag kan länka pluggar till dig om du önskar.
Citera
2014-06-24, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aoneatwo
Skit i allt det där. Kolla den youtubelänken jag skickade. Det håller med sådana pluggar. Jag kan länka pluggar till dig om du önskar.

Saken är att jag inte vet hur mycket utrymme som finns bakom väggen, där allting ska upp. För på andra sidan står som sagt mitt kylskåp. Och vad går en sån "pistol" på?

Men, om jag förstått allting rätt.. så behöver jag bara markera ut vart jag vill ha väggfästet, borra fyra hål (eller vad det nu är) och sedan sätta fast en sådan specialplugg (som i videon) och därefter sätta upp vägghäftet med ordentliga skruvar, som skruvas in i pluggen. Och sen är det bara att sätta upp tvn på fästet och köra.

Eller förstår jag fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in