Citat:
Ursprungligen postat av
Cockburn
Har pratat med min kompis som är snickare. Han avråder mig för att genomföra detta. Enligt honom är gips alldeles för instabilt/opålitligt, och när väggen dessutom är så pass tunn, tror han att det bara är dumt. Speciellt när det blir en rätt stor tyngd på väggen. Hade varit annat om det exempelvis vore betong.
Dessutom är det så, som jag nämnt innan, att precis bakom den här väggen är kylskåp och skafferi i köket (som logiskt nog ligger på andra sidan). Så om jag bara ska borra hux flux, så kan expanderpluggen lika gärna gå rakt in i kylskåpet. Vet inte hur tight det är där bakom. Det innebär alltså, att jag istället måste dra fram både kyl och frys, för att sedan testborra. Men risken är alltså då att det blir alldeles för tätt och då har jag borrat mig genom väggen, helt i onödan.
Så, vad säger ni? Känns som att det har växt till ett rätt riskabelt arbete. Vill inte att hela väggen ska rasa ner och samman. Även om tanken att få upp tvn på väggen har växt sig allt större de senaste dagarna.
Det finns ett sätt men - det blir en permanent lösning d.v.s när du tar bort TV`n så sitter det hela där det sitter .
En träskiva av lämplig storlek - kanske30 x40 eller 40 x 50 som fästs på väggen med sättlim och sen skruvar du fast vägg fästet på skivan - genomgående - och sedan tv`n på fästet . En säker och hållbar lösning .
Gipsskivan känner jag inför som din kompis speciellt eftersom tv`n var ganska tung - är gipset relativt nytt så okej om man fördelar påfrestningen ordentligt men om det är gammalt - njäe .
Det går ju att få bort ovanstående också i och för sig men det blir ett stort jobb .
Rejäl viktfördelning är definitivt nyckeln här .
Men takfäste som jag föreslog förut är inte så dumt - måla hela fästet i samma färg som bakgrunden så tänker du inte på det efter en tid .