• 2
  • 3
2014-06-25, 00:24
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cockburn
Saken är att jag inte vet hur mycket utrymme som finns bakom väggen, där allting ska upp. För på andra sidan står som sagt mitt kylskåp. Och vad går en sån "pistol" på?

Men, om jag förstått allting rätt.. så behöver jag bara markera ut vart jag vill ha väggfästet, borra fyra hål (eller vad det nu är) och sedan sätta fast en sådan specialplugg (som i videon) och därefter sätta upp vägghäftet med ordentliga skruvar, som skruvas in i pluggen. Och sen är det bara att sätta upp tvn på fästet och köra.

Eller förstår jag fel?

Kör hårt. Och när du skriver att du inte vet hur tjock väggen är, mät? Då får du svar direkt =)
Citera
2014-06-25, 07:28
Medlem
aoneatwos avatar
Citat:
Saken är att jag inte vet hur mycket utrymme som finns bakom väggen, där allting ska upp. För på andra sidan står som sagt mitt kylskåp. Och vad går en sån "pistol" på?

Men, om jag förstått allting rätt.. så behöver jag bara markera ut vart jag vill ha väggfästet, borra fyra hål (eller vad det nu är) och sedan sätta fast en sådan specialplugg (som i videon) och därefter sätta upp vägghäftet med ordentliga skruvar, som skruvas in i pluggen. Och sen är det bara att sätta upp tvn på fästet och köra.

Eller förstår jag fel?

Precis! Pluggen går alltså inte igenom hela väggen utan bara genom gipsen, så använder du dig av denna metod behöver du inte oroa dig för vad som finns på andra sidan väggen.

Skruvarna ingår i pluggarna när du köper dessa. Jag har skickar pm till dig med länkar till pluggar och pistol, det blir grejer för totalt 100 spänn, max 150. Inklusive pickadollan
Citera
2014-06-25, 19:08
Medlem
SupaStrats avatar
Citat:
För en vanlig "Svensson" som mig, känns detta alldeles för bökigt. Hitta reglar, mäta väggen, hitta rätt plugg/skruv, veta vad det är för vägg bla bla. Synd att det ska vara så komplicerat. Hm!
Det är inte krångligt. Märk upp var du ska borra, borra med liten borr, träffar du regel kan du använda vanlig träskruv där, träffar du inte regel sätter du ett gipsankare (efter att ha borrat med rätt borr).
Citera
2014-06-26, 12:11
Medlem
Har mätt väggen nu. Den är bara 7 cm. Går det ändå, eller blir det för tunnt?

I övrigt, kan någon tipsa om ett bra och billigt väggfäste? Dock är frågan om min tv ens passar på väggen, eftersom den är rätt tjock. Skulle väl säga att den också är 7 cm tjock. Vilket känns rätt mycket för en platt-tv. Tror ni att det kan se dumt ut?

EDIT: Hittade detta (http://www.clasohlson.com/se/V%C3%A4...Exibel/38-4637) väggfäste på Clas Ohlson. Har fått bra recensioner och verkar klara av tyngre vikter. Kan det fungera till min tv? (http://www.netonnet.se/art/tv-och-bi...2/171682.3114/)
Senast redigerad av Cockburn 2014-06-26 kl. 12:38.
Citera
2014-06-27, 08:48
Medlem
SupaStrats avatar
Citat:
Har mätt väggen nu. Den är bara 7 cm. Går det ändå, eller blir det för tunnt?
Din vägg består av två gipsskivor med en luftspalt, inte en sju cm tjock skiva. Ett gipsankare är 3-4 cm så det är absolut inga problem.
Din tv's tjocklek är inte heller nåt att oroa dig över, skaffa ett ordentligt slimmat väggfäste så blir det bra. Har själv en gammal Pioneer plasma som är runt 12 cm tjock, den sitter fint på väggen i källaren.
Citera
2014-06-28, 19:54
Medlem
Har pratat med min kompis som är snickare. Han avråder mig för att genomföra detta. Enligt honom är gips alldeles för instabilt/opålitligt, och när väggen dessutom är så pass tunn, tror han att det bara är dumt. Speciellt när det blir en rätt stor tyngd på väggen. Hade varit annat om det exempelvis vore betong.

Dessutom är det så, som jag nämnt innan, att precis bakom den här väggen är kylskåp och skafferi i köket (som logiskt nog ligger på andra sidan). Så om jag bara ska borra hux flux, så kan expanderpluggen lika gärna gå rakt in i kylskåpet. Vet inte hur tight det är där bakom. Det innebär alltså, att jag istället måste dra fram både kyl och frys, för att sedan testborra. Men risken är alltså då att det blir alldeles för tätt och då har jag borrat mig genom väggen, helt i onödan.

Så, vad säger ni? Känns som att det har växt till ett rätt riskabelt arbete. Vill inte att hela väggen ska rasa ner och samman. Även om tanken att få upp tvn på väggen har växt sig allt större de senaste dagarna.
Citera
2014-06-28, 20:11
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Har pratat med min kompis som är snickare. Han avråder mig för att genomföra detta. Enligt honom är gips alldeles för instabilt/opålitligt, och när väggen dessutom är så pass tunn, tror han att det bara är dumt. Speciellt när det blir en rätt stor tyngd på väggen. Hade varit annat om det exempelvis vore betong.

Dessutom är det så, som jag nämnt innan, att precis bakom den här väggen är kylskåp och skafferi i köket (som logiskt nog ligger på andra sidan). Så om jag bara ska borra hux flux, så kan expanderpluggen lika gärna gå rakt in i kylskåpet. Vet inte hur tight det är där bakom. Det innebär alltså, att jag istället måste dra fram både kyl och frys, för att sedan testborra. Men risken är alltså då att det blir alldeles för tätt och då har jag borrat mig genom väggen, helt i onödan.

Så, vad säger ni? Känns som att det har växt till ett rätt riskabelt arbete. Vill inte att hela väggen ska rasa ner och samman. Även om tanken att få upp tvn på väggen har växt sig allt större de senaste dagarna.

Det finns ett sätt men - det blir en permanent lösning d.v.s när du tar bort TV`n så sitter det hela där det sitter .

En träskiva av lämplig storlek - kanske30 x40 eller 40 x 50 som fästs på väggen med sättlim och sen skruvar du fast vägg fästet på skivan - genomgående - och sedan tv`n på fästet . En säker och hållbar lösning .

Gipsskivan känner jag inför som din kompis speciellt eftersom tv`n var ganska tung - är gipset relativt nytt så okej om man fördelar påfrestningen ordentligt men om det är gammalt - njäe .

Det går ju att få bort ovanstående också i och för sig men det blir ett stort jobb .

Rejäl viktfördelning är definitivt nyckeln här .

Men takfäste som jag föreslog förut är inte så dumt - måla hela fästet i samma färg som bakgrunden så tänker du inte på det efter en tid .
Senast redigerad av 1FF 2014-06-28 kl. 20:14.
Citera
2014-06-28, 22:30
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
En träskiva av lämplig storlek - kanske30 x40 eller 40 x 50 som fästs på väggen med sättlim och sen skruvar du fast vägg fästet på skivan - genomgående - och sedan tv`n på fästet . En säker och hållbar lösning .

Typ pl400?
Citera
2014-06-28, 22:48
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Typ pl400?

Typ - .
Citera
2014-06-29, 06:58
Medlem
morkfromorks avatar
Jag har satt upp hundratals skåp, tvn och fan vet allt på klena väggar i arbetet och på tex. en gipsvägg gör man ett hål så man kan föra in ett kryss gjort av plattjärn bakom där du sedan drar genomgående till ditt tv-stativ. Blir starkt nog att hänga sig i
Citera
2014-08-28, 22:05
Moderator
Ruskigbusss avatar
Övrig hemelektronik --> El, VVS och bygg
/Moderator
Citera
2014-08-31, 11:11
Medlem
Min 50'' plasma TV som väger 30-40kg hänger på en gipsvägg utan reglar. Stabilt i 1 år nu.

4st Stora mollypluggar använder jag

Detta fäste (ungefär, anpassat för 32-60'')
http://www.netonnet.se/ItemImages/tv...140)-Large.jpg
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in