2014-06-24, 21:24
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
/.../ Men det jag frågade var: Du menar alltså att Sten-Ove Bergwall ljuger?
Nej, det verkar han inte göra; en del av vad han säger baseras på fakta; annat av vad han tror sig veta resp. tror. Det stämmer också att SB i slutet på 80-talet återigen började missbruka.
Citera
2014-06-24, 21:32
Medlem
Citat:
Det var ju pedofilen som uppgav i förhören att den personen var medhjälpare, jag har för mig att han till och med sa att den personen våldtagit Therese. Är inte det att falskt ange någon?
Jag börjar nog blanda ihop medhjälparna, de riktiga och de påhittade. Måste bena ut det lite.
Citera
2014-06-24, 21:32
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
letsdoit skrev

Nej, det verkar han inte göra; en del av vad han säger baseras på fakta; annat av vad han tror sig veta resp. tror. Det stämmer också att SB i slutet på 80-talet återigen började missbruka.

Det enda han ville tro säger ju han är att: "Jag ville gärna tro att de två hade ett rent kamratligt förhållande med tanke på pojkens ålder". Sedan säger han: "men det är klart att jag egentligen begrep att det åtminstone från min brors sida var en sexuell relation. Men det tänkte jag egentligen inte på, jag hade inte möjligheter (eller lust) att bekymra mig om det.”

Vad tror du själv om den sista biten?
Citera
2014-06-24, 21:39
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ok, även om det bedömdes att han inte på något sätt var inblandad, att pedofilen helt falskt hade angett honom?
Gjordes den bedömningen? Är medhjälparen bortstädad ur FUP? Både i Levi-fallet och i Theresefallet?

Mattsson (2002, s. 160-163) har fått tre olika versioner av Levimordet. Den första kallar Mattsson "den officiella versionen". Där är "Niklas" med och "har ihjäl Levi". I version två är både "Niklas" och "Jessika" med när Levi dör. I version tre är också både "Niklas" och "Jessika" med när Levi dör.

Råstam (2012, s. 40-43) skriver att Bergwall hade versioner både med och utan "medhjälpare" i Levi-förhören, och att den sista versionen inför åtalet hade medhjälpare med. "Medhjälparen nämndes i domen med för- och efternamn och hans delaktighet i mordet på Yenon Levi beskrevs ingående..."

*"Niklas" är alltså samma pojke som också benämns "Mats Ek" och "Patrik" i andra böcker.

Citera
2014-06-24, 21:56
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Schlesien skrev

Gjordes den bedömningen? Är medhjälparen bortstädad ur FUP? Både i Levi-fallet och i Theresefallet?

Nej, han är inte bortstädad på något sätt. Men det var ju inget som ledde till åtal. Dom skriver i Theresedomen:

"Thomas Quick har som framgår nedan, nämnt att en annan person **** varit i hans sällskap. Efter att ha hört parten, vilka ej funnit skäl att **** skulle höras i målet, och efter att övervägt frågan utifrån vad **** uppgivit i polisförhör, fann inte rätten skäl att på eget initiativ påkalla vittnesförhör med honom."

Pedofilen säger: "Han kände en stark besvikelse över att offret inte blev en pojke **** våldförde sig på flickan i bilen på denna plats."
Citera
2014-06-24, 22:31
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Nej, han är inte bortstädad på något sätt. Men det var ju inget som ledde till åtal. Dom skriver i Theresedomen:

"Thomas Quick har som framgår nedan, nämnt att en annan person **** varit i hans sällskap. Efter att ha hört parten, vilka ej funnit skäl att **** skulle höras i målet, och efter att övervägt frågan utifrån vad **** uppgivit i polisförhör, fann inte rätten skäl att på eget initiativ påkalla vittnesförhör med honom."

Pedofilen säger: "Han kände en stark besvikelse över att offret inte blev en pojke **** våldförde sig på flickan i bilen på denna plats."
Då blir det jättesvårt att förstå hur det kan vara rimligt att "Niklas/Patrik/Mats Ek" saknas som både medåtalad och vittne i Levi-rättegången och i Therese-rättegången. Utgår man från att Bergwall ljuger dem rätt upp i ansiktet på denna centrala punkt, men hoppar över hela problemet?

Bergwall trixar och duperar för att få ihop sitt case. van der Kwast trixar, skäller och duperar för att få ihop sitt case.
Citera
2014-06-24, 22:38
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Nja,
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Beviset på terapins farlighet är seriemördaren TQ.

Nja, då blir det mera cirkelbevis av det hela.

Citat:
Ja, tack vare att han lyckades genomföra en svår, nio månader lång, avgiftning med åtföljande abstinens - och trots att hans terapeut verkade för att han skulle återfå sina droger. - I 28 år hade han utan avbrott dagligen inmundigat benzo och en hel massa andra avtrubbande preparat så även han själv var till en början mycket ambivalent inför den stora omställningen. - Under terapin hade han, månad för månad, blivit allt galnare. Hans terapeut hade totalt missuppfattat allt vad tystnadsplikt heter: Hon vidarebefordrade vad som avhandlades under terapisessionerna till fhl SP och utredarna - men nu är hon så feg att hon inte vågar träda fram och söka bringa klarhet i vad som förevarit; kanske rentav göra lite självkritik efter att ha medverkat till att en av hennes konflikträdda och hjälpsökande patienter "erkänt" 39 mord utan att ha begått ett enda. - Vem är sjuk, och vem är frisk?

I febr 2002 ansåg sig TQ fri från sitt mångåriga drogberoende och meddelade samtidigt fhl SP att han inte tänkte medverka i fler mordutredningar.

Klara av och klara av. Det var nog det mest ofrivilliga han gjort på den anstalten. Men gott är att han insåg att det är rätt bra att vara utan droger. Sen ska man också tillägga att han, eller Stråhle, försökte sig på lite terapi. Men det blev inget bra då SB inte kunde klämma fram några perversiteter i nyktert tillstånd. Inte skulle han få något för det heller. Inte heller så konstigt att Stråhle var en av de som starkast kritiserade utsättningen av SB's droger.

Kan Stråhle tvingas till att vittna eller dylikt i det här fallet? Om det nu blir någon sådan undersökning.
Citera
2014-06-24, 23:48
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Citat:
Beviset på terapins farlighet är seriemördaren TQ.
Nja, då blir det mera cirkelbevis av det hela.
Nej, varför då:
Citat:
Sen ska man också tillägga att han, eller Stråhle, försökte sig på lite terapi. Men det blev inget bra då SB inte kunde klämma fram några perversiteter i nyktert tillstånd. Inte skulle han få något för det heller. Inte heller så konstigt att Stråhle var en av de som starkast kritiserade utsättningen av SB's droger.
Citat:
Kan Stråhle tvingas till att vittna eller dylikt i det här fallet? Om det nu blir någon sådan undersökning.
Det beror ju på vad saken gäller. - Hittills har hon i princip slängt på luren och hänvisat till sina etiska riktlinjer - trots att SB helt har löst henne från allt vad tystnadsplikt heter. - Mycket av vad som försiggick i terapirummet finns i MN:s bokmanuskript - och SB har ingen tystnadsplikt.
Citera
2014-06-24, 23:57
Medlem
Citat:
Hur skulle han någonsin kunna bli frisk när man pumpade honom full med droger och matade honom med en hjärntvättande terapi?
Hur vården sett ut är en annan fråga-oavsett så kommer dålig vård knappast leda till skadestånd. Då skulle många osm sitter på rättspsyk kräva penaga av staten
Citera
2014-06-25, 01:13
Medlem
Citat:
Nej, varför dået beror ju på vad saken gäller. - Hittills har hon i princip slängt på luren och hänvisat till sina etiska riktlinjer - trots att SB helt har löst henne från allt vad tystnadsplikt heter. - Mycket av vad som försiggick i terapirummet finns i MN:s bokmanuskript - och SB har ingen tystnadsplikt.

Sture "kunde inte klämma fram några perversiteter i nyktert tillstånd" - alltså det här är ju en tolkning, en som går 100 procent på Bergwalls linje och 100 procent emot terapin. Det förutsätter ju då att de här giriga häxorna Norell och Stråhle (som till skillnad från en del andra inte tjänat så där jättemycket pengar på bokförsäljning, eller? Mattsons bok om seriemördaren Quick, till exempel? Jag vill inte alls påstå att Mattson var dum eller girig för att han skrev boken, men kan man få några proportioner kanske?) listigt proppade honom full med droger för att de ville bli berömda eller för att de ville sprida den onda läran om bortträngda minnen som fått massor med oskyldiga män att dömas för incest. Vilket är en myt, helt frånsett då att det inte har med den här saken att göra.

Men OK: jag vill i alla fall gärna se ett belägg för att Ståhle protesterade när drogerna togs bort. Sen kan man säkert ha olika syn på varför, om det var för att hon var den häxa hon beskrivits som eller för att hon trodde han behövde dem. (Förresten ska det bli intressant att se vad utredningen kommer fram till, apropå hur mycket Bergwall egentligen satte i sig).
Citera
2014-06-25, 07:01
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Nej, varför då:

Resultatet av den Norellska terapin skulle vara seriemördaren Quick, samtidigt som seriemördaren Quick visar att Norellska terapin är farlig. Det är ett cirkelbevis. Men å andra sidan har du själv dragit upp några andra bevis för att åtminstone liknande terapier givit farliga resultat. Återstår att visa att terapierna är tillräckligt lika varandra för att vara jämförbara. Kan tyckas uppenbart, men jag kan lova dig att terapeuterna här i landet kommer att primalskrika högt.

Citat:
Det beror ju på vad saken gäller. - Hittills har hon i princip slängt på luren och hänvisat till sina etiska riktlinjer - trots att SB helt har löst henne från allt vad tystnadsplikt heter. - Mycket av vad som försiggick i terapirummet finns i MN:s bokmanuskript - och SB har ingen tystnadsplikt.

Problemet började redan när de blandade ihop terapin och förhören med Penttinen. Att hon sen planerade att ge ut en bok och bli världsberömd på fallet, visar också på nivån på hennes moral. Att en numera nykter och redig Bergwall mot sin vilja ska skyddas (mot vad?), medan en neddrogad dåres terapiperversiteter skulle hängas ut till allmän beskådan.

Det är inte heller SB som är intressant här, utan hon själv. Det vet hon. Men hon har förstås fortfarande sin tjänst på Säter att skydda tills pensionen. Att hon inte bara fortfarande har legitimationen kvar, utan till och med har kvar sin tjänst på Säter, är en annan skandal i sammanhanget.
Senast redigerad av JagHarEnLiten 2014-06-25 kl. 07:07.
Citera
2014-06-25, 09:42
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Hur skulle han någonsin kunna bli frisk när man pumpade honom full med droger och matade honom med en hjärntvättande terapi?
Det där är en mycket säregen teori som jag inte sett tidigare (och i den här tråden får man se det mesta). Att SB sinnessjukdom beror på medicinering av benso, alternativt att SBs uteblivna tillfrisknande beror medicinering av benso. Inte heller har jag sett tidigare att den terapi SB genomgick skulle vara hjärntvättande. Men om så vore fallet får man väl utgå att terapin varit till det bättre eftersom så många nu anser att han är hyfsat frisk.

Det vore onekligen en vändning i fallet, "terapeuterna på Säter botade SB med knark och hjärntvätt".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in