Citat:
Ursprungligen postat av
BrittaFittov
Johannesört har visat sig lika effektivt som SSRI i kliniska prövningar, och har en bättre biverkningsprofil. Upreglerar seretoninreceptorerna snarare än att hämna återupptaget. Vad är din huvudsakliga kritik? Potentiella interaktion med andra läkemedel?
EDIT:
Väldigt intressant det här med MTHFR polymorfism. Beställde ett kit från 23andme häromdagen. Förhoppningvis hinner jag inte få blodpropp innan datan kommer in. Börjar tro att Voxran bara framkallade nåt underliggande, har ingen historia av panikångest liksom. Samlar in alla indikationer så att läkaren åtmisntone kan testa mig för detta under tiden.
Effekten är inte större än hos placebo enligt viss forskning. Hyperforin skulle kunna vara ett effektivt antidepressivt preparat i avsevärt större doser dock. Jag vet själv att Johannesört kan hjälpa milda depressioner enligt studier men troligen beror detta på placebo.
Man bör hålla sig borta från Johannesört dels p.g.a. biverkningarna det ger och dels som du säger, p.g.a. interaktionen det kan ha med andra läkemedel.
Biverkningar då - Det framgår exempelvis inte att man bör undvika tyraminrik föda då Johannesört fungerar MAO-hämmande vilket kan ge hypertensiv kris.
-----
Satte inte FDA stopp för gen-undersökningen som gick att göra på 23andme?