2014-06-22, 00:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BrittaFittov
Du kan testa, en annan kombo som är uppskattad är Voxra+Mirtazapin. Det finns ingen en behandling som funkar på alla, var beredd på att prova dig fram om du vill att depressionen ska vända. Överväg recepfria läkemedel, hälsokost och tillskott, bättre biverkningsprofil överlag och ibland lika effektivt i kliniska prövningar, t ex Johannesört, Rhodiola Rosea, Bacopa, Cucumin, Inositol, Tryptofan. See upp för kvacksalvare i detta segment. Du kan också undersöka om du har funktionell folatbrist.

Allt i samtycke med din läkare förstås.

Johannesört är skit som man bör hålla sig borta från.
Citera
2014-06-22, 01:03
Medlem
BrittaFittovs avatar
Johannesört har visat sig lika effektivt som SSRI i kliniska prövningar, och har en bättre biverkningsprofil. Upreglerar seretoninreceptorerna snarare än att hämna återupptaget. Vad är din huvudsakliga kritik? Potentiella interaktion med andra läkemedel?

EDIT:
Väldigt intressant det här med MTHFR polymorfism. Beställde ett kit från 23andme häromdagen. Förhoppningvis hinner jag inte få blodpropp innan datan kommer in. Börjar tro att Voxran bara framkallade nåt underliggande, har ingen historia av panikångest liksom. Samlar in alla indikationer så att läkaren åtmisntone kan testa mig för detta under tiden.
Senast redigerad av BrittaFittov 2014-06-22 kl. 01:21.
Citera
2014-06-22, 05:01
Bannlyst
Citat:
Johannesört har visat sig lika effektivt som SSRI i kliniska prövningar, och har en bättre biverkningsprofil. Upreglerar seretoninreceptorerna snarare än att hämna återupptaget. Vad är din huvudsakliga kritik? Potentiella interaktion med andra läkemedel?

EDIT:
Väldigt intressant det här med MTHFR polymorfism. Beställde ett kit från 23andme häromdagen. Förhoppningvis hinner jag inte få blodpropp innan datan kommer in. Börjar tro att Voxran bara framkallade nåt underliggande, har ingen historia av panikångest liksom. Samlar in alla indikationer så att läkaren åtmisntone kan testa mig för detta under tiden.

Effekten är inte större än hos placebo enligt viss forskning. Hyperforin skulle kunna vara ett effektivt antidepressivt preparat i avsevärt större doser dock. Jag vet själv att Johannesört kan hjälpa milda depressioner enligt studier men troligen beror detta på placebo.

Man bör hålla sig borta från Johannesört dels p.g.a. biverkningarna det ger och dels som du säger, p.g.a. interaktionen det kan ha med andra läkemedel.

Biverkningar då - Det framgår exempelvis inte att man bör undvika tyraminrik föda då Johannesört fungerar MAO-hämmande vilket kan ge hypertensiv kris.

-----

Satte inte FDA stopp för gen-undersökningen som gick att göra på 23andme?
Citera
2014-06-22, 09:07
Medlem
BrittaFittovs avatar
Man får ingen tabell på genetiska polyforismer from 23andme längre. Man kan ladda upp rådata till tredje part för att få ut det samma, t ex geneticgenie och promethease.
Citera
2014-06-22, 20:50
Bannlyst
Citat:
Man får ingen tabell på genetiska polyforismer from 23andme längre. Man kan ladda upp rådata till tredje part för att få ut det samma, t ex geneticgenie och promethease.

Går det att se rådatan från 23andme fortfarande då?

Funderar på att beställa ett kit och kika, vore väldigt kul.
Senast redigerad av Anonyma-Klubben 2014-06-22 kl. 21:08.
Citera
2014-06-22, 23:15
Medlem
BrittaFittovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Går det att se rådatan från 23andme fortfarande då?

Funderar på att beställa ett kit och kika, vore väldigt kul.
Ja.
Citera
2014-06-22, 23:39
Bannlyst
Citat:
Ja.

Perfekt! Tack.
Citera
2014-06-24, 18:49
Medlem
Estranged62s avatar
Har fått utskrivet Voxra av min läkare idag. Helt ny medicin för mig, jag har bara tagit ssri för en massa år sen men det gjorde mig sämre så nu testar vi detta..

En fråga.. Hur upplever ni som ätit/äter voxra en kväll i alkoholens tecken?
Citera
2014-06-24, 18:57
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estranged62
Har fått utskrivet Voxra av min läkare idag. Helt ny medicin för mig, jag har bara tagit ssri för en massa år sen men det gjorde mig sämre så nu testar vi detta..

En fråga.. Hur upplever ni som ätit/äter voxra en kväll i alkoholens tecken?

I regel bra, det beror lite på omständigheter. Men jag märker inte att voxra direkt interagerar med alkohol. Möjligt att man blir aningen aningen mindre lättpåverkad.
Citera
2014-06-24, 19:29
Medlem
Estranged62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
I regel bra, det beror lite på omständigheter. Men jag märker inte att voxra direkt interagerar med alkohol. Möjligt att man blir aningen aningen mindre lättpåverkad.

okej.. vid ssri brukade jag ibland få minnesluckor (vid större alkohol intag) ska börja med voxra imorn och hade tänkt knäcka några bärs på lördag.. undrar bara så man inte blir helt cocobahia eller nåt
Citera
2014-06-24, 19:39
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
okej.. vid ssri brukade jag ibland få minnesluckor (vid större alkohol intag) ska börja med voxra imorn och hade tänkt knäcka några bärs på lördag.. undrar bara så man inte blir helt cocobahia eller nåt

Alla reagerar ju inte likadant.. så tipset är väl att ta det lite lugnt.
Jag har varit med om att jag blivit mer lättpåverkad av mediciner som egentligen borde göra en mindre lättpåverkad t.ex.
Citera
2014-06-24, 20:12
Bannlyst
Citat:

Bäst att prova hemma först i lugn och ro och inte dricka för mycket. En del reagerar dåligt när man kombinerar Voxra med alkohol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in