2014-06-08, 11:24
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Kämpar på med Voxran. Mest för att jag känner mig lite piggare trots allt. Problemet är bara att det blir stört omöjligt att somna/sova. Stått på det i två veckor nu, blir det bättre med tiden?

Jag upplever det i alla fall.
Har dock inga större problem med att somna (annat än min kroniska insomnia då) men med voxra vaknar jag tidigt och kan inte somna om.
Det brukar dock ge med sig eller i alla fall bli bättre efter 4-5 veckor.
Citera
2014-06-08, 22:30
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Jag upplever det i alla fall.
Har dock inga större problem med att somna (annat än min kroniska insomnia då) men med voxra vaknar jag tidigt och kan inte somna om.
Det brukar dock ge med sig eller i alla fall bli bättre efter 4-5 veckor.

Har både problem med att somna (igår låg jag typ hela dagen och kämpade...) och att få fortsatt sömn. Å andra sidan hade jag tidigare en tendens att ligga till sängs i ett dygn eller mer (sov dock inte konstant) så det är ju lite skillnad. Har tillgång till sömntabletter (Imovane) men vill inte bli hooked på det.

Är ju bara på min andra vecka så vi får se hur det utvecklar sig.
Citera
2014-06-16, 05:31
Medlem
BrittaFittovs avatar
Jag undrar om inte min dåliga reakation kan bero kolinbrist som Voxran förvärrade genom antagonism av nicotinreceptorn. När jag googlar hittar jag flera historier om hur niacintillskott hjälp vid ångest och panikbesvär. Kolinbristen kan bero på en väldogt vanlig genetisk defekt, googla MTHFR.

Om jag svarar bra på b12 och folat kommer jag nog bli sugen att ge Voxran ett nytt försök.

Det hela kan förstås bero på noradrenalin och/eller dopamin överkänslighet. Har tålat kronisk intag av stora mängder kaffe och enskata gånger jag provat amfetamin och concerta har det gått bra så jag är inte övertygad.
Citera
2014-06-16, 06:50
Medlem
Macabrias avatar
Kan Voxran vara boven till mina sömnproblem? (Läs min tråd Extrema mardrömmar och sömnproblem), den fungerar utmärkt annars till min ioförsig höga dos medikinet, 240 mg, men då till att hålla mig vaken om dagarna. Dock sover jag riktigt skevt trots starka mediciner som ska få dig att slockna bums. Vaknar efter en timme eller två och så fortsätter det under natten, tills jag vaknar vid 3-4 på morgonen med extrem rastlöshet och måste gå upp.
Har läst att detta kan vara biverkningar på voxran, har ätit den sedan i vintras och har haft dessa problem i perioder men det har varir värre de senaste veckorna.
Har problem med psykoser och får jag inte min sömn får jag psykoskänningar direkt och 50/50 att jag hamnar i en efter några nätter utan god sömn.
Äter 300 mg voxra kanske ska tilläggas.
Citera
2014-06-16, 18:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Macabria
Kan Voxran vara boven till mina sömnproblem? (Läs min tråd Extrema mardrömmar och sömnproblem), den fungerar utmärkt annars till min ioförsig höga dos medikinet, 240 mg, men då till att hålla mig vaken om dagarna. Dock sover jag riktigt skevt trots starka mediciner som ska få dig att slockna bums. Vaknar efter en timme eller två och så fortsätter det under natten, tills jag vaknar vid 3-4 på morgonen med extrem rastlöshet och måste gå upp.
Har läst att detta kan vara biverkningar på voxran, har ätit den sedan i vintras och har haft dessa problem i perioder men det har varir värre de senaste veckorna.
Har problem med psykoser och får jag inte min sömn får jag psykoskänningar direkt och 50/50 att jag hamnar i en efter några nätter utan god sömn.
Äter 300 mg voxra kanske ska tilläggas.

Du bör ju definitivt inte peta Voxra och metylfenidat (och särskilt inte i så stora doser) om du är psykosbenägen. En kan ju hoppas att du bor i en stad långt bort ifrån en.

Skrattretande hur inkompetenta vissa läkare är som skriver ut sånt här så oansvarigt.
Citera
2014-06-16, 18:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BrittaFittov
Jag undrar om inte min dåliga reakation kan bero kolinbrist som Voxran förvärrade genom antagonism av nicotinreceptorn. När jag googlar hittar jag flera historier om hur niacintillskott hjälp vid ångest och panikbesvär. Kolinbristen kan bero på en väldogt vanlig genetisk defekt, googla MTHFR.

Om jag svarar bra på b12 och folat kommer jag nog bli sugen att ge Voxran ett nytt försök.

Det hela kan förstås bero på noradrenalin och/eller dopamin överkänslighet. Har tålat kronisk intag av stora mängder kaffe och enskata gånger jag provat amfetamin och concerta har det gått bra så jag är inte övertygad.

Om du har en MTHFR-mutation behöver du rätt rejäla doser av den AKTIVA formen av B12 och folsyra = metylkobalamin och 5-MTHF. Har skrivit en del om detta tidigare och Stephen M. Stahl tar även upp det i sin bok. Många som svarar dåligt på antidepressiva ska tydligen kunna ha en MTHFR-mutation och i kombo med 5-MTHF så ska bättre effekt ibland kunna ses. Doseringsmängd är runt 5-15 mg så det är relativt dyrt. I USA är ju medicinen "Deplin" godkänd för behandling av depression och gissa vad den innehåller...

Enligt mig så är det dålig kompetens om detta och särskilt inom Sverige. Att kroppen kan ta upp ovanstående vitaminer är otroligt viktigt för metyleringsprocessen och att kunna bryta ner det toxiska ämnet homocystein som bildas i kroppen.

Du kan också prova citikolin eller CDP-kolin som tillskott.

Här, laddade upp en intressant artikel om 5-MTHF som jag hade sparad: http://minfil.org/UcBcf1b6bc/380-l-methylfolate_1_.pdf
Senast redigerad av Anonyma-Klubben 2014-06-16 kl. 18:34.
Citera
2014-06-19, 19:40
Medlem
Använt Voxra 150 gr sedan påsk -14. Första veckan en energirik vecka med ideer och kreativitet . Jag njöt av livet (trots sömnlöshet) efter 20-talet år i citalopramdimma . Men de positiva känslorna avtog mer och mer för att efter ett par veckor ändras till aggressiva känslor vilket verkligen inte är jag och jag lade till Atarax en gång per dag (citalopramen slutade jag med när jag började med Voxra) . Biverkningarna var också hjärtknas mm.

Nu är det juni och sedan någon månad är alla biverkningar borta, i själva verket känner jag ingenting annat än en tomhet. Var tog glädjen vägen? Jag sover bra nu men saknar livslusten. Jag har förstås inte ramlat tillbaka i dimman utan är här och nu men jag har tappat all lust att göra någonting. Jag äter som en häst också (vilket man inte brukar göra av Voxra har jag läst och jag behöver gå ner i vikt, inte upp).

Vad 17 ska jag ta mig till? Dubbla Voxran till 2 tabletter varje morgon? Gissar att den glädjeeffekt jag får då också avtar efter några veckor. Vill helst undvika antidepressiva medel eftersom jag blir så trött och ointresserad av det mesta samt bara sover.
Citera
2014-06-19, 23:34
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutemma
Använt Voxra 150 gr sedan påsk -14. Första veckan en energirik vecka med ideer och kreativitet . Jag njöt av livet (trots sömnlöshet) efter 20-talet år i citalopramdimma . Men de positiva känslorna avtog mer och mer för att efter ett par veckor ändras till aggressiva känslor vilket verkligen inte är jag och jag lade till Atarax en gång per dag (citalopramen slutade jag med när jag började med Voxra) . Biverkningarna var också hjärtknas mm.

Nu är det juni och sedan någon månad är alla biverkningar borta, i själva verket känner jag ingenting annat än en tomhet. Var tog glädjen vägen? Jag sover bra nu men saknar livslusten. Jag har förstås inte ramlat tillbaka i dimman utan är här och nu men jag har tappat all lust att göra någonting. Jag äter som en häst också (vilket man inte brukar göra av Voxra har jag läst och jag behöver gå ner i vikt, inte upp).

Vad 17 ska jag ta mig till? Dubbla Voxran till 2 tabletter varje morgon? Gissar att den glädjeeffekt jag får då också avtar efter några veckor. Vill helst undvika antidepressiva medel eftersom jag blir så trött och ointresserad av det mesta samt bara sover.

Kanske lägga till cialopram igen, t.ex. 10-20 mg. Voxran gör dig piggare, så du kommer inte att känna dig så trött som när du bara gick på citalopram. Eller så provar du att kombinera med en annan SSRI, tex. sertralin.
Citera
2014-06-20, 11:00
Medlem
BrittaFittovs avatar
Citat:

Hypnosterapi - det är fortfarande påsk.
Citera
2014-06-20, 11:51
Medlem
Citat:
Hypnosterapi - det är fortfarande påsk.

Kanske skulle funka. Om det inte vore så jädrans kallt ute!!

Skämt åsido, kanske skulle jag prova att kombinera med Citalopram, kan ju testa med en halv tablett.
Citera
2014-06-20, 12:27
Medlem
BrittaFittovs avatar
Citat:
Kanske skulle funka. Om det inte vore så jädrans kallt ute!!

Skämt åsido, kanske skulle jag prova att kombinera med Citalopram, kan ju testa med en halv tablett.
Du kan testa, en annan kombo som är uppskattad är Voxra+Mirtazapin. Det finns ingen en behandling som funkar på alla, var beredd på att prova dig fram om du vill att depressionen ska vända. Överväg recepfria läkemedel, hälsokost och tillskott, bättre biverkningsprofil överlag och ibland lika effektivt i kliniska prövningar, t ex Johannesört, Rhodiola Rosea, Bacopa, Cucumin, Inositol, Tryptofan. See upp för kvacksalvare i detta segment. Du kan också undersöka om du har funktionell folatbrist.

Allt i samtycke med din läkare förstås.
Citera
2014-06-20, 13:03
Medlem
Citat:
Du kan testa, en annan kombo som är uppskattad är Voxra+Mirtazapin. Det finns ingen en behandling som funkar på alla, var beredd på att prova dig fram om du vill att depressionen ska vända. .

Jag har under årens lopp provar flera olika och något som fungerade suveränt var Myancerin. Sov jättebra och fick livslust. Men fick även glupande hunger och gick upp mycket i vikt vilket inte är ok eftersom knäna är utslitna.
Sedan ett par år tillbaka har sinnestillståndet ändrats lite, jag får ingen kraft att göra något, sov bara, kände mig inte direkt nere men helt ointresserad av omvärlden. Ville hitta tillbaka till kreativiteten och letade på nätet; "vad var det för fel på mig?". Läste då om atypiskt depression vilket stämde på pricken på mig. Läste att man ska behandlas med annan medicin då, så jag kontaktade läkare och fick Voxra utskriven.
Ataraxen är väl mer lugnande. Jag började med den när jag fick de hemska veckorna med aggressionskänslor. Jag har läst mycket här på forumet om Mirtazapin och det verkar som om många använder det. Kanske ska ta upp det med min läkare då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in