Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-23, 23:20
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Någon skrev tidigare i tråden att JA och JN inte känner varandra och det vore då märkligt om JN och LL lånar JA`s lägenhet för att träffas.
Det är inte ett dugg märkligt om LL lånar sin kompis lägenhet medan han är på jobbet, om hon behöver prata om en jobbig sak med en person. De lär ju knappast välja ett fik för att prata om detta.
Citera
2014-06-23, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Spekulation: Intrikat självmord.

JH behövde pengar och LL har självmord i släkten. Kanske LL tillsammans med JH ( and friends? ) planerat hennes eget självmord och betalat JH bra med pengar för den tjänsten. Dessutom skulle det vara något alldeles speciellt. Ett styckmord? Garanterat huvudperson i tidningarna. Nu skulle alla se henne i rampljuset till slut som den biatch hon alltid ansåg sig vara.

Detta scenario fungerar nog bara om livförsäkring eller dylikt finns med i bilden någonstans. Det tvingar de inblandade att tiga om självmord eftersom det skulle vara kränkande för LL som då egentligen är deras kompis vars högsta önskan var att få lämna jordelivet i full fokus. Hur betalning gått till går att spekulera vidare i men bör vara i form av fysiska tillgångar som inte går att spåra.

Problemet för deras plan var att det uppdagades och nu står JH inför ett svårt moraliskt val:
Avslöja LL's självmord och därmed svärta ned hennes sista vilja eller sitta inne och låta hennes sista vilja bli förverkligad, att stå i rampljuset från andra sidan.

Jag skulle må sjukt dålig om jag var i den sitsen, både veckorna före "mordet" och efteråt, oavsett om jag blev haffad eller inte.

Det skulle förklara varför dumpningsområdet valdes nära Nybetong. JH ( and friends ) skulle gömma kroppen så snart lägenheten var fixad också och alla spår där bortplockade. JH har länge varit mycket intresserad av CSI och ville bli kriminolog enligt hörsägen, så hon trodde verkligen hon skulle kunna genomföra detta.

---

Vad talar för denna teori?
Egentligen ingenting annat än några tillfälligheter där hon pratar om att leva längre om man ler bara för att dagen efter dödas med mera. Självmord i släkten har det spekulerats i också. JH's intresse för CSI och hennes starka behov av stora pengar snabbt. Livförsäkring eller hemliga självmordstankar/brev kan styrka en sådan teori. En obotlig dödlig sjukdom kan också vara ett motiv för självmord. Eller olycklig kärlek.

Vad talar emot denna teori?
Mordvapnet och eventuella styckningsredskap kan tala emot detta förfarande, men var JH smart kanske detta var planerat villospår. Dessutom talar händelseförloppet emot denna spekulation eftersom det helt enkelt inte gick enligt några synbara planer. Avsaknad av självmordstankar i brev eller dagböcker talar också emot detta scenario. Dessutom var hon ju glad faster åt de underbara barnen. Om LL hade egna barn är denna teori också nästintill utesluten. Ingen mor lämnar sina barn frivilligt.

---

Detta var alltså ren spekulation åt det vildare hållet. Det mest sannolika är fortfarande olyckligt vredesutbrott tillsammans med speciellt volatila relationsbaserade omständigheter.

Jag vet faktiskt ett fall där en kille blivit rånad på större mängder droger och krävdes på ett par hundra tusen av de han skulle sälja åt, han fick då snilleblixten att en kompis skulle skjuta honom i axeln och han skulle få ut försäkringspengar. Kompisen skulle skjuta honom från moped när han var ute och gick med hunden, men som vi alla nog kan tänka oss är det inte så lätt att skjuta från en moped i fart, kulan träffar fel och killen avlider istället.

Dvs, det han själv planerat för att få ut pengar ledde till att han dog.
Citera
2014-06-23, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Fast nu står det ju ordagrant i texten: Enligt PM ska JA ha börjat fatta misstankar när han på torsdag morgon läste om likfyndet i tidningarna, och då kontaktat polisen eftersom han anade att det kunde vara LL.

Vad fick honom att fatta misstankar då? Om man så snabbt tänker "åhnej!! Det måste vara xx" ?

Kan vara ja... Vad fick JA att tänka i de banor han gjorde? Att han genast tänkte " Det måste vara LL"?
Blod?

Kanske han hade räknat med att hon skulle vara kvar i lägenheten när han kom hem från jobbet och sen har han inte fått tag på henne i telefonen, inga signaler går fram och han blir orolig. Sen när han läser om likfyndet så får han onda aningar.
Citera
2014-06-23, 23:30
Medlem
Visst kan Jonna ha ringt och berättat var kroppen fanns men hur kunde polisen i stort sett direkt veta vem det var som bragts om livet?

Hade hon id-handlingar på sig? Har dem fått namnet av den som ringde?
Citera
2014-06-23, 23:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Kanske han hade räknat med att hon skulle vara kvar i lägenheten när han kom hem från jobbet och sen har han inte fått tag på henne i telefonen, inga signaler går fram och han blir orolig. Sen när han läser om likfyndet så får han onda aningar.

Varför skulle han sätta ett likfynd i samband med LL bortavaro? I så fall måste JA ha känt till att det fanns en hotbild mot LL tycker jag.
Citera
2014-06-23, 23:32
Citat:
Krävs nog nåt mer för att få onda aningar, annars är han sjukligt nervös av sig. Han bör ha vetat att LL skulle göra nåt riskfyllt eller liknande för att han ska koppla ihop utebliven telefonkontakt med LL med ett lik som polisen hittar.
Citera
2014-06-23, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför skulle han sätta ett likfynd i samband med LL bortavaro? I så fall måste JA ha känt till att det fanns en hotbild mot LL tycker jag.

Han kanske blev orolig helt enkelt och ringde och sade att hans kompis LL saknades?

Jag har inte fått tag på vänner som jag alltid annars får tag på och sen läst om bilolyckor i närheten och blivit orolig innan jag fått bekräftat att det inte varit han/hon.
Citera
2014-06-23, 23:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Han kanske blev orolig helt enkelt och ringde och sade att hans kompis LL saknades?

Jag har inte fått tag på vänner som jag alltid annars får tag på och sen läst om bilolyckor i närheten och blivit orolig innan jag fått bekräftat att det inte varit han/hon.

Hur visste han var LL kvarlevor fanns då, om det var han som larmade?
Citera
2014-06-23, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur visste han var LL kvarlevor fanns då, om det var han som larmade?

Kanske han larmat att hon varit saknad och JH själv ringt och berättat var kvarlevorna fanns? Så dem kanske misstänkt vem det kan vara dem hittat?

Jag tycker att om man dumpar en kropp som JH (och eller någon annan) gjort och OM den nu är styckad så borde eventuell börs (som tjejer oftast har i väskan) inte finnas på platsen och därmed inget id-kort.

Hur visste polisen så snabbt vem det varit dem hittat eftersom dem även kunde göra gripanden så snabbt?

Tror inte polisen åkte och grep Jonna med orden "vi vet att du mördat någon men vi vet inte vem det är".
Citera
2014-06-23, 23:54
Medlem
Det troligaste när det gäller fyndet av kroppen bör väl ändå vara att någon person noterat verksamhet i grustaget och sett bilnummret, därefter tippsat polisen. Kroppen ska vara illa tilltygad, det räcker med ett par träffar med stekpannan för att en polis ska tycka det. Jonna har lastat hästar och foder i trailer många gånger, att släpa in en kropp i densamma klarar hon nog själv.
Citera
2014-06-23, 23:58
Medlem
quieenies avatar
Finns den möjligheten att JA ringer till LL och mobilens ringsignaler uppfattas av JA i lägenheten.
Då frågar man sig ju varför inte mobilen är på samma ställe som LL,eller tvärtom.
Citera
2014-06-23, 23:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larzx
Det troligaste när det gäller fyndet av kroppen bör väl ändå vara att någon person noterat verksamhet i grustaget och sett bilnummret, därefter tippsat polisen. Kroppen ska vara illa tilltygad, det räcker med ett par träffar med stekpannan för att en polis ska tycka det. Jonna har lastat hästar och foder i trailer många gånger, att släpa in en kropp i densamma klarar hon nog själv.

Varför ringdes tipset in 21:30, varför väntade vittnet med att ringa, eller kom polisen strax efter dumpningen? Såg vittnet att det var en kropp som dumpades, och var det allmänt känt vid 21:30 att LL saknades?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in