2014-06-23, 22:13
Medlem
Groenmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Momento
hälften av Svenskarna tycker att det är på tok för mycket och ohållbart så du är inte direkt ensam.

Nja. 94,3% tycker att andra frågor är viktigare, åtminstone var det så 2010. Nu tycks siffran ha minskat, så att ungefär 90% av befolkningen tycker att det finns betydligt viktigare frågor än landets ekonomi och trygghet på gator och torg.
Citera
2014-06-23, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Amen herre jesus. Vet du att det fanns en tid då Sverige hade knappt någon med invandrarbakgrund? Varför vill du ha en källa på detta?

Här läs på när de byggdes http://sv.wikipedia.org/wiki/Miljonprogrammet
Och sen googla hur många invandrare som bodde i Sverige vid denna tidpunkt sen tar 1+1 så får du ditt svar.

Ditt inlägg är så dumt så jag vet inte om jag borde svara på det ens. Nej de har inte flyttat till innerstan och därmed ingen befolkningsboom men efterfrågan på lägenheter där har ökat, förstår du skillnaden eller spelar du bara dum?

Du påstod att för bodde väldigt många svenskar i förorter, men inte nu längre. Jag håller med om att väldigt många svenskar bodde i förorter förut. Men jag anser att det fortfarande bor väldigt många svenskar i förorter. Du har hävdat motsatsen och måste belägga och/eller förklara för mig, din meningsmotståndare, varför du hävdar motsatsen.

Hur låg nivå måste jag ta diskussionen på för att få fram minsta lilla relevans från dina svar?
Citera
2014-06-23, 22:15
Medlem
Bara-Robins avatar
Lägger in lite siffror på hur mycket mer bang for buck man får om man lägger pengarna där de gör mest nytta.
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Sverigedemokraterna väljer som ni vet att minska invandringen till Sverige, och istället lägga insparade pengar på flyktinghjälp i närområdena.
Detta gör man genom att öka biståndet till FNs flyktingorkan, UNHCR. De i sin tur jobbar med mer direkt livsuppehållande hjälp, som att förse människor med mat, vatten, medicin och skydd.
På lite längre sikt så riktar de in sig emot de grupperna som har det allra hårdast, och hjälper dem att utveckla hållbart jordbruk och dra vattenledningar och liknande.

Någonting som jag har funderat och räknat lite på förut, är exakt hur många de faktiskt skulle hjälpa med denna politiken.
Jag har inte sett att det får något vidare värst stort utrymme i debatten, men det är ett argument som jag personligen tycker är väldigt viktigt, och det ligger mig varmt om hjärtat att man är för en politik som räddar så många liv som möjligt.
För det måste ju ändå vara just antalet liv som man kan rädda, som är det viktigaste när man talar om flyktinghjälp.

Så till saken.
Enligt Sverigedemokraternas budgetmotion 2014, sidan 48, punkt 6.3 "internationellt bistånd";
http://sverigedemokraterna.se/wp-content/uploads/2013/10/SD-Budgetmotion-2014.pdf
Där visas en liten tabell på hur mycket man vill lägga på 4 år, och det är 36 919 000 000 kronor.
På sidan 50 kan man läsa att det nuvarande stödet ligger på 600 000 000 kronor om året.

Enligt Sverigedemokraternas egna sida så säger man att man kan hjälpa en flykting i närområdet för 7 kronor om dagen. Enligt dem så säger Migrationsverket att det kostar 2000 kronor om dagen för en flykting här i Sverige. (Det lär dock vara precis vid ankomst då det är särskilda boenden, och en massa personal som är inkopplad, men den faktan är inte jätteviktig.)

Enligt följande länkar så ligger invandringsantalet till Sverige, per år på ca. 100 000 personer.
http://www.migrationsinfo.se/migration/sverige/
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_migrationshistoria

Om vi då tar Sverigedemokraternas 4-årsbistånd, delar det på 4 för att få fram vad det blir per år, och sedan drar av vad stödet ligger på just nu, då får vi fram den extra mängd pengar som Sverigedemokraterna vill lägga på flyktinghjälp i närområdena per år.

(36 919 000 000 / 4) - 600 000 000 = 8 629 750 000

Om vi nu delar denna summan på 365, så att vi får fram hur mycket det blir per dag, eftersom siffran 7 gällde per dag, så får vi;

8 629 750 000 / 365 = 23 643 150,68

Delar vi sedan detta med siffran 7, som var antalet kronor det kostade, per dag, med livsuppehållande hjälp för behövanden i krisområden så får vi;

23 643 150,68 / 7 = 3 377 592,95

Denna siffran, ca. 3,4 miljoner, är alltså antalet människor utöver de ca. 10% utav 100 000 = 10 000 flyktingar man fortfarande vill ta emot, och skydda om behovet finns, inom Sveriges gränser.
Totalt 3 387 592,95 stycken. (Dessutom avsevärt mycket billigare)

Nuvarande regering räddar per år,
100 000 direkta invandrare + ( 600 000 000 / 365 / 7 ) = 100 000 + 234 833,65 = 334 833,65

Vi vet tyvärr inte exakt vad invandringen i Sverige kostar, men om vi för enkelhetens skull räknar på försörjningsstödet från socialstyrelsen, + en halv hyra, då har vi garderat oss för både de som jobbar, och faktiskt drar in pengar, och de som är kvar i migrationsverkets dyra program.
Enligt socialstyrelsen så ligger försörjningsstödet för 1 person på 2950 kronor, och för sambos 5320 kronor.
(http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/riksnormen)
Medlet på det är 4135 kronor. Låt säga att en halv standardhyra ligger på 2000 kronor så får vi en kostnad, per månad på 6135 kronor per person.

Då blir kostnaden för dagens flyktinghjälp 100 000 x 6135 x 12 + 600 000 000 = 7 962 000 000
(Detta är såklart väldigt, väldigt lågt räknat. I verkligheten så är ju summan som de flesta utav er vet mycket, mycket större, och eftersom invandrare i princip aldrig blir självförsörjande efter ett år, så kommer föregående årets kostnad att plussas på den årliga. Jag har läst siffror om att invandringen kostar Sverige allt mellan 20 miljarder, upp till 250 miljarder.)

Om vi då tar summan det kostar nuvarande regering per år med flyktinghjälp, och delar den med det totala antalet personer man räddar per år, så får vi reda på vad de i genomsnitt lägger per person och år. Gör vi sedan likadant med Sverigedemokraternas politik, och delar siffrorna med varandra så får vi reda på hur många gånger mer effektiv Sverigedemokraternas flyktingpolitik är.

Nuvarande flyktingpolitik;
7 962 000 000 / ( 100 000 + 334 833,65 ) = 18310,45
Sverigedemokraterna;
8 629 750 000 + 600 000 000 + 12 x 6135 x 10 000 / 3 387 592,95 = 2941,89

18310,45/2941,89 = 6,22

Alltså, Sverigedemokraternas politik räddar, för samma pengar, 6,22 gånger fler liv, än nuvarande politik.

Vi kollar även vad förhållandet skulle bli om vi utgår ifrån kostnaden som står i denna bok som det står om i denna tråd:
(FB) Känd nationalekonom med ny bomb - Invandringen kostar 250 miljarder/år

250 000 000 000 / ( 100 000 + 334 833,65 ) = 574 932,50

574 932,50 / 2941,89 = 195,42

Alltså, om invandringen kostade 250 miljarder per år, så skulle Sverigedemokraternas parti rädda 211,01 gånger fler liv än nuvarande regeringen gör med samma pengar.

För att summera;
Nuvarande regering räddar ca. 334 833,65 personer per år, till en kostnad som vi inte riktigt vet, men antagligen någonstans mellan 50-200 miljarder kronor om året.
Sverigedemokraternas politik skulle kunna rädda ca. 3 387 592,95 personer per år, till en kostnad av 8 629 750 000 + 600 000 000 + 12 x 6135 x 10 000 = 9 965 950 000, alltså ca. 10 miljarder kronor om året.

Som sista kuriosa, om Sverige skulle lägga 250 miljarder på flyktinghjälp i närområdena, så skulle man, per år, kunna rädda straxt under 100 miljoner liv.

Diskussionsunderlag;
Stämmer detta?
Varför är det inte på detta sätt man väljer att hjälpa folk?
Är det några moraliska dileman över att Sverigedemokraterna vill minska mängden pengar man använder till humanitär hjälp, trots att man hjälper fler?
Är det några moraliska dileman över att man endast låter de människor som lyckas ta sig till Sverige, få ta del utav pengar som hade kunnat rädda många fler i utlandet?
Övriga tankar om detta?
Citera
2014-06-23, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framtidsoptimist
Dessa domedagstrådar återkommer månad efter månad på Flashbacks I&I-forum och det har de gjort i mer än 10 år. Sverige skulle ha gått under redan på 1980-talet om personer med dina åsikter haft rätt. Men vad har vi sett? Ett Sverige som har haft starkast ekonomi i hela EU. Tvärtemot vad alla Sverigedemokrater hade kunnat ana.

Ditt räkneexempel är helt felaktigt. Du räknar bara med kostnaden och inte intäkterna. Pengar som satsas på flyktingar stimulerar också ekonomin. Flyktingar behöver, mat, boende och kläder med mera. Detta gör att konsumtionen i Sverige ökar, den ökade konsumtionen gör att företagen mataffärerna, klädbutikerna med mera säljer mer. Den ökade försäljningen gör att behovet av arbetskraft växer och företagen måste därför anställa fler.

Men de svenska pensionärerna behöver alltså inte mat, boende, kläder med mera?
Som skulle göra att konsumtionen i Sverige ökar. Den ökade försäljningen skulle göra att behovet av arbetskraft växer och företagen måste därför anställa fler. Och det skulle leda till fler personer i arbete vilket stimulerar ekonomin ytterligare.
De dryga kostnaderna för semesterresor till hemlandet, för medflyttande anhöriga, för brottslighet, domstolar, advokatarvoden och fängelsevistelse skulle dessutom bortfalla om man lade pengarna på pensionärer i stället för på bidragstörstande ungdomsbrottslingar.

Kan du förklara varför man satsar så fel?
Citera
2014-06-23, 22:17
Medlem
Annonvengers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Boende, boendestöd, SFI, sjukvård, dagpenning, tolk, migrationsverket, retroaktivt barnbidrag und so weiter lätt blir 2.000/dag - möjligtvis i underkant.

Du fattar fortfarande inte. Man kan inte bara säga 2000 per dag utan att svara på alla andra variabler. Det är ingen uträkning, ni säger bara massa skit summor som saknar kontext till verkligheten.
Citera
2014-06-23, 22:20
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groenman
Nja. 94,3% tycker att andra frågor är viktigare, åtminstone var det så 2010. Nu tycks siffran ha minskat, så att ungefär 90% av befolkningen tycker att det finns betydligt viktigare frågor än landets ekonomi och trygghet på gator och torg.

Jag tror att det beror på att dessa siffror inte redovisas öppet. Man försöker undanhålla och prata runt dem. Jag har en kompis som jag normalt anser är smart som propagerade om medborgarlön på 15000kr per månad och han hade hört av en gubbe på radio att det skulle löna sig.
Jag drog då exemplet med genomsnittslön och skatt på denna i privat sektor och han blev då helt paff och förkastade medborgarlön direkt. Han hade aldrig reflekterat på den verkliga skattekraften från privat sektor.
Så tror jag det ser ut i Sverige generellt. Folk tror att statliga medel finns i stora högar under regeringskansliet och förstår inte att det endast är 2,5 miljoner knegare i sverige som sponsrar detta land.
Citera
2014-06-23, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Kan hålla med om att vissa utländska tidningar var skadeglada efter Husby. För övrigt generaliserar du grovt. Så rita en bild.
Generaliserar? Jag har inte ens i inlägget nämnt något som går att generalisera? Jag förklarar bara hur du missförstår TS och spinner vidare på total jävla nonsens.

Du kan ju inte vara så efterbliven att du tror att "folk över hela världen" måste innebära någon specifik siffra? Det kan lika gärna vara något hundratal, allt är relativt men grundpoängen i uttrycket är den geografiska spridningen.

För många av oss kommer läsförståelse naturligt och vi undviker små bagateller för att fokusera på det egentliga ämnet, andra tolkar allt bokstavligen och tjaffsar om skit som inte ens hör till ämnet (många gånger för att sabotera obekväma diskussioner). Ett fåtal är bara efterblivna eller har oturen att födas med autism ("DEN DÄR FLÄCKEN ÄR INTE VIT, DEN ÄR GRÅ! "). Vilken grupp tillhör du?
Citera
2014-06-23, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framtidsoptimist
Du påstod att för bodde väldigt många svenskar i förorter, men inte nu längre. Jag håller med om att väldigt många svenskar bodde i förorter förut. Men jag anser att det fortfarande bor väldigt många svenskar i förorter. Du har hävdat motsatsen och måste belägga och/eller förklara för mig, din meningsmotståndare, varför du hävdar motsatsen.

Hur låg nivå måste jag ta diskussionen på för att få fram minsta lilla relevans från dina svar?

Du hänger upp dig på oväsentligheter, jag tog förorten som exempel. Det jag hävdade var att en befolkningsökning på grund av invandring med en begränsad resurs (bostäder) leder till en undanträngningseffekt på billiga hyresrätter (då de som invandrar räknas som hemlösa och får förtur i kommunala bostadsköer) och därmed så ökar efterfrågan på bostadsrätter i bl.a i innerstan i Stockholm. Förstår du? Om vi har en begränsad resurs och efterfrågan ökar så ökar även priset. Om inte efterfrågan ökar utan kanske minskar så minskar troligtvis priset. Hänger du med?

Du hänger upp dig på ickeväsentliga saker istället för att diskutera saken. Du hävdade att invandringen inte ligger bakom prisökningen i bl.a innerstan, kan jag få en källa på detta? Om inte sluta be mig om källor.
Citera
2014-06-23, 22:23
Medlem
xtrftw1337s avatar
Dina beräkningar stämmer nog inte för fem öre.. men det är inte kostnaden som är problemet tycker jag. Det är mångfalden, den kommer att riva isär detta land så småningom.

Vi betalar ju te.x. 40 miljarder kronor till EU eller vad det nu var. Då blir dessa 58 miljarder ingenting i det avseendet. Vore bättre om vi drog oss ur skit EU och la pengarna te.x. på migrationen och flyktninghjälp. Pengarna är till större nytta där än att försörja de fittiga byråkraterna i Bryssel.
Citera
2014-06-23, 22:26
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annonvenger
Du fattar fortfarande inte. Man kan inte bara säga 2000 per dag utan att svara på alla andra variabler. Det är ingen uträkning, ni säger bara massa skit summor som saknar kontext till verkligheten.

Jo, jag fattar att du förväntar dig att vi andra här är källforskande faktaletande som direkt hostar upp länkar och på dina uppmaningar googlar runt och samlar material för att tillfredställa dina egna tillkortakommanden. Många här har redan undr lång tid och i många trådar redan vänt ut och in på siffror och underlag och har bestämt sig för vad som kan tänkas rimligt. Det finns inte många praktiserande nationalekonomer här inne och du får göra som oss andra och använda sökfunktioner.

Eftersom siffror inte redovisas ens från regeringskansliet med alla parametrar hur skall då vi kunna inkludera allt på din uppmaning. Jag tror nog att många här har bra på fötterna.
Citera
2014-06-23, 22:31
Medlem
Annonvengers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Jo, jag fattar att du förväntar dig att vi andra här är källforskande faktaletande som direkt hostar upp länkar och på dina uppmaningar googlar runt och samlar material för att tillfredställa dina egna tillkortakommanden. Många här har redan undr lång tid och i många trådar redan vänt ut och in på siffror och underlag och har bestämt sig för vad som kan tänkas rimligt. Det finns inte många praktiserande nationalekonomer här inne och du får göra som oss andra och använda sökfunktioner.

Eftersom siffror inte redovisas ens från regeringskansliet med alla parametrar hur skall då vi kunna inkludera allt på din uppmaning. Jag tror nog att många här har bra på fötterna.

Jag förväntar mig ingenting från er, ni har redan visat att ni inte har kapacitet till att tänka logiskt.
Ni visar resultatet utav en ekvation baserat på tid, men ändå undviker ni att svara på allt som är tidsrelaterat.

Så här tänker ni:
Det kostar mig 500 kronor per dag att serva bilen. Det blir 182 500 kronor per år. SVERIGE GÅR UNDER!!!

Ser du problematiken..? Vad är det som fattas där?
Citera
2014-06-23, 22:32
Bannlyst
Kan hålla med en tidigare talare att det skapats många svammel
Trådar att vargen kommer, dock är situationen en annan nu.
Numerären är så hög, och kommer bara fortsätta sin exponentiella ökning till det
Tar stopp. Både S och M hatar förslaget att man skall kunna söka asyl i resp. Hemland.
Dock kommer dessa partier få så stryk i valet. Så jag skulle kunna tänka mig att vi om 3
år kan ha uppemot 15-20 000 sökandes per vecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in