2014-06-23, 22:04
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellin
Efter att migrationsverket har höjt att det kommer fler asylsökande till Sverige börjar jag bli riktigt orolig över Sveriges framtid! Det finns ingen nationalstat längre och vi håller på att skämma ut oss över världen - med tanke på hur många invandrare vi har i detta land. Vi skall hjälpa folk - men på plats och kanske högst 10 000 flyktingar i Sverige!

Gjorde ett räkneexempel som inte ens kräver att man är nationalekonom.

Man räknar med 80.000 asylsökande. varje välfärdshaverist kostar i snitt 2000 kr ( Bostad, mat, sjukvård, fickpengar och personalkostnader administration ) per dag.

80.000 st x 2000 = 160 milj per dag

160 milj per dag kr x 365 = 58.4 miljarder per år

Ock detta är för ETT ÅR och de som kommer DETTA ÅR.

Vad tycker ni om detta? har en klump i halsen dessvärre :/

Detta kanske kan intressera dig. Jag gjorde själv en tråd som inte fick någon större spridning där jag räknade lite på hur stor skillnad det är i mängd människor man kan hjälpa på plats, gentemot här i Sverige.
(FB) Antalet människor SDs politik skulle hjälpa
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Jag reflekterade över TS kommentar "vi håller på att skämma ut oss över världen" och jag har fortfarande inte läst något som styrker det påståendet. Att en dansk tjänsteman uttalar sig gör ingen större skillnad. Om du inte anser att han representerar "världen"?
Sen hade det så klart varit bättre om TS hade svarat själv, men det vore väl för mycket begärt.
Eftersom jag inte har asperger visste jag exakt vad du syftade på redan innan du trodde dig förtydliga, din förklaring gör det inte mer rätt. Just den meningen är ett ganska vanligt uttryck som inte behöver innebära bokstavligen i varje hem över hela jävla planeten.

Sporadiska artiklar här och där räcker gott och väl, omvärlden var ganska skadeglad under Husby-kravallerna när det visade sig att idyllen Sverige minsann också har problem. Vad TS med sin mening försöker säga är att det är inte bara vi Flashbackrasister som är oroliga längre. Problemen med vår pinsamt efterblivna politik, censur, åsiktskorridor osv har blivit tydliga även för andra länder och deras medborgare.

Ska jag rita en bild?
Citera
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doftlilja
Kan även tillägga att en asylsökande endast betalar 50:- per uttag av läkemedel på apoteket, oavsett kostnad.

Det här är förresten en trevlig syn: http://www.statsskuld.com/

Slänger du in en finanskris så ser den kurvan ganska logisk ut.
I princip alla länder i Europa har en liknande kurva. En av de få länder i Europa som skiljer sig är Norge som minskat sin skuld under samma period. Vi tillhör dem som klarat oss bäst.
https://www.google.se/publicdata/explore?ds=ds22a34krhq5p_&met_y=gd_pc_gdp&hl=sv&dl =sv&idim=country:nl:be:no#!ctype=l&strail=false&bc s=d&nselm=h&met_y=gd_pc_gdp&scale_y=lin&ind_y=fals e&rdim=country_group&idim=country:nl:beie:dk:f i&ifdim=country_group&hl=sv&dl=sv&ind=false

Förutsatt att jag läst diagrammet rätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Källa på att det inte bodde en massa svenskar i förorten på 60 och 70 talet!
För övrigt så arbetade de invandrare som bodde där ofta i industrin.

Det har jag aldrig påstått, varför skulle jag belägga något jag inte har påstått?
Citera
2014-06-23, 22:06
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framtidsoptimist
Betrakta ditt eget inlägg och se vilken nivå din argumentation befinner sig på. Jag har på ett konkret sett redogjort för hur ökad konsumtion stimulerar ekonomin och du börjar tala om spöken i norrländska gruvor.

Men det är fortfarande dina och mina pengar som används för konsumtion till vilka då?
Människor som inte haft en TV skall plötsligt ha en 50" LCD?

Dessa pengar tas direkt ifrån den offentliga sektorn, skola, vård och omsorg.
Är det bättre att ge Abdullah och hans familj en TV än hjärtsjuka Aina en kranskärlsoperation?
Senast redigerad av DIde 2014-06-23 kl. 22:09.
Citera
2014-06-23, 22:06
Medlem
Citat:
Betrakta ditt eget inlägg och se vilken nivå din argumentation befinner sig på. Jag har på ett konkret sett redogjort för hur ökad konsumtion stimulerar ekonomin och du börjar tala om spöken i norrländska gruvor.

Kan du förklara varför det du skriver om flyktingar inte fungerar lika bra för spöken? Man kan väl låtsas att spöken behöver mat och kläder för att öka konsumtionen också?

Du borde helt enkelt inte få rösta.
Citera
2014-06-23, 22:07
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Det har jag aldrig påstått, varför skulle jag belägga något jag inte har påstått?

Källa är viktigt, jag förstår det, men inte istället för argument. Leta själv.
Citera
2014-06-23, 22:07
Medlem
Citat:
Källa på att det bodde väldigt många svenskar i förorter förut och inte nu? Vad är väldigt många (hur många personer?) och vem är svensk enligt dig? Stockholms innerstads befolkning har knappt förändras senaste hundra åren så hur går det ihop med ditt påstående? Har svenskarna i Stockholms förorter dött bort eller utvandrat? Hade de flyttat till innerstan borde vi ha sett en stor befolkningsökning i innerstan.

Amen herre jesus. Vet du att det fanns en tid då Sverige hade knappt någon med invandrarbakgrund i landet? Varför vill du ha en källa på detta?

Här läs på när de byggdes http://sv.wikipedia.org/wiki/Miljonprogrammet
Och sen googla hur många invandrare som bodde i Sverige vid denna tidpunkt sen tar du 1+1 så får du ditt svar.

Ditt inlägg är så dumt så jag vet inte om jag borde svara på det ens. Nej de har inte flyttat till innerstan och därmed ingen befolkningsboom men efterfrågan på lägenheter där har ökat, förstår du skillnaden eller spelar du bara dum?

Edit: Till och med i min hemstad Malmö så var det en majoritet svenskar på Rosengård när det stod färdigt.
Senast redigerad av FriedrichvonHayek 2014-06-23 kl. 22:14.
Citera
2014-06-23, 22:09
Medlem
Citat:
160 milj per dag kr x 365 = 58.4 miljarder per år
?

Citat:
In early 2014 Jan Tullberg, a researcher with a background from the Stockholm School of Economics, published a book about the impact mass immigration is having on Sweden. He estimated the costs of immigration to be around 250 billion Swedish kroner annually, roughly 7% of Sweden’s Gross Domestic Product (GDP) for 2013.

Citat:
I cannot vouch for the accuracy of this number suggested by Jan Tullberg. However, if you divide 250 billion kroner by 9.7 million people, it amounts to nearly 26 thousand kroner per inhabitant per year. That’s nearly an average monthly wage in Sweden, before tax.

Sweden and the Cost of Mass Immigration

(© 2014 Fjordman, Gates of Vienna & Snaphanen.dk)

http://snaphanen.dk/2014/05/06/sweden-and-the-cost-of-mass-immigration/
Citera
2014-06-23, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManyMen
Vet du hur man stimulerar ekonomin ännu mer? Man låtsas att det bor 1 miljard spöken i en gruva i Norrland som behöver mat, kläder och plasma-tv. Sen åker man och dumpar mat och kläder till 1 miljard spöken i gruvan då och då. På detta sättet ökar konsumtionen explosionsartat och Sverige blir världens största ekonomi. Alla företagen kommer behöva anställa som bara fan för att alla spöken ska få mat och kläder.

Vill man ha ännu starkare ekonomi låtsas man att det bor 50 miljarder spöken i gruvan och dumpar ännu mer prylar och mat där.

Brukar inte ge tummen upp men du förtjänar det!!
Citera
2014-06-23, 22:11
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Eftersom jag inte har asperger visste jag exakt vad du syftade på redan innan du trodde dig förtydliga, din förklaring gör det inte mer rätt. Just den meningen är ett ganska vanligt uttryck som inte behöver innebära bokstavligen i varje hem över hela jävla planeten.

Sporadiska artiklar här och där räcker gott och väl, omvärlden var ganska skadeglad under Husby-kravallerna när det visade sig att idyllen Sverige minsann också har problem. Vad TS med sin mening försöker säga är att det är inte bara vi Flashbackrasister som är oroliga längre. Problemen med vår pinsamt efterblivna politik, censur, åsiktskorridor osv har blivit tydliga även för andra länder och deras medborgare.

Ska jag rita en bild?

Kan hålla med om att vissa utländska tidningar var skadeglada efter Husby. För övrigt generaliserar du grovt. Så rita en bild.
Citera
2014-06-23, 22:13
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annonvenger
Ni kan inte säga 2000kr/dag. Vad syftar ni på då? Per människa? Per familj? Hur länge?
Skippa beräkningarna om ni inte vet alla variabler. Tänk efter själv, vad skulle kunna kosta 2000kr per dag, per människa under hela året?

Boende, boendestöd, SFI, sjukvård, dagpenning, tolk, migrationsverket, retroaktivt barnbidrag und so weiter lätt blir 2.000/dag - möjligtvis i underkant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in