2014-06-23, 21:54
Medlem
Doftliljas avatar
Kan även tillägga att en asylsökande endast betalar 50:- per uttag av läkemedel på apoteket, oavsett kostnad.

Det här är förresten en trevlig syn: http://www.statsskuld.com/
Citera
2014-06-23, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framtidsoptimist
Bristen på bostäder i Stockholms innerstad som i sin tur driver upp priserna beror alltså på invandringen?

På med foliehatten nu! Vad är det för folk som finns på detta forum egentligen? Varför möter man aldrig såna som dig i verkliga livet? Jag är en social person som gärna pratar politik trots att jag inte är lojal till något visst parti och jag vistas i allt från svenska bruksorter till fina förorter utanför Stockholm då jag har vänner och familj över hela Sverige.

Invandringen skapar en undanträngningseffekt på billiga hyresrätter då dessa är begränsade till antalet. (Förr i tiden bodde det väldigt många svenskar i förorterna, inte nu längre) Då det finns färre hyresrätter för svenskar så söker de sig till andra boenden ergo efterfrågan ökar i bl.a Stockholms innerstad. Vad händer med priset om ett begränsat utbud finns och efterfrågan ökar???
Citera
2014-06-23, 21:55
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Om man ska vara lika bajsnödig som du och haka upp sig på ordval så kan inte länder ha åsikter. Så nej, tjänstemannen som uttalar sig representerar inte Danmark. Men det är det ingen som påstått heller.

Däremot finns det en del artiklar från både högt uppsatta och mindre viktiga runt om i Europa som uttalat sig ganska oroligt gällande Sverige. Tänker inte anstränga mig och leta upp en enda av de för du är inte ute efter det, du vill bara tjaffsa.

Det går att leva ett okej liv trots asperger, men du får gå till psyk och be om hjälpen först.

Jag reflekterade över TS kommentar "vi håller på att skämma ut oss över världen" och jag har fortfarande inte läst något som styrker det påståendet. Att en dansk tjänsteman uttalar sig gör ingen större skillnad. Om du inte anser att han representerar "världen"?
Sen hade det så klart varit bättre om TS hade svarat själv, men det vore väl för mycket begärt.
Citera
2014-06-23, 21:56
Medlem
Intelligenskvots avatar
Citat:
Bristen på bostäder i Stockholms innerstad som i sin tur driver upp priserna beror alltså på invandringen?

På med foliehatten nu! Vad är det för folk som finns på detta forum egentligen? Varför möter man aldrig såna som dig i verkliga livet? Jag är en social person som gärna pratar politik trots att jag inte är lojal till något visst parti och jag vistas i allt från svenska bruksorter till fina förorter och stadsdelar till svenska storstäder då jag har vänner och familj över hela Sverige.
Den generella, enorma bostadsbristen i Sverige (idag överallt, inte bara i Stockholms innerstad) beror givetvis till stor del på massinvandringen.
http://sv.metapedia.org/wiki/Invandring_och_boende
Citera
2014-06-23, 21:58
Medlem
Citat:
Ditt räkneexempel är helt felaktigt. Du räknar bara med kostnaden och inte intäkterna. Pengar som satsas på flyktingar stimulerar också ekonomin. Flyktingar behöver, mat, boende och kläder med mera. Detta gör att konsumtionen i Sverige ökar, den ökade konsumtionen gör att företagen mataffärerna, klädbutikerna med mera säljer mer. Den ökade försäljningen gör att behovet av arbetskraft växer och företagen måste därför anställa fler. Och det leder till fler personer i arbete vilket stimulerar ekonomin ytterligare. Sedan lever inte alla flyktingar på bidrag utan en viss del kommer tidigt i arbete.

Vet du hur man stimulerar ekonomin ännu mer? Man låtsas att det bor 1 miljard spöken i en gruva i Norrland som behöver mat, kläder och plasma-tv. Sen åker man och dumpar mat och kläder till 1 miljard spöken i gruvan då och då. På detta sättet ökar konsumtionen explosionsartat och Sverige blir världens största ekonomi. Alla företagen kommer behöva anställa som bara fan för att alla spöken ska få mat och kläder.

Vill man ha ännu starkare ekonomi låtsas man att det bor 50 miljarder spöken i gruvan och dumpar ännu mer prylar och mat där.
Citera
2014-06-23, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Invandringen skapar en undanträngningseffekt på billiga hyresrätter då dessa är begränsade till antalet. (Förr i tiden bodde det väldigt många svenskar i förorterna, inte nu längre) Då det finns färre hyresrätter för svenskar så söker de sig till andra boenden ergo efterfrågan ökar i bl.a Stockholms innerstad. Vad händer med priset om ett begränsat utbud finns och efterfrågan ökar???

Källa på att det bodde väldigt många svenskar i förorter förut och inte nu? Vad är väldigt många (hur många personer?) och vem är svensk enligt dig? Stockholms innerstads befolkning har knappt förändras senaste hundra åren så hur går det ihop med ditt påstående? Har svenskarna i Stockholms förorter dött bort eller utvandrat? Hade de flyttat till innerstan borde vi ha sett en stor befolkningsökning i innerstan.
Citera
2014-06-23, 22:00
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligenskvot
http://www.investopedia.com/ask/answers/08/broken-window-fallacy.asp

Att Sveriges ekonomi skenbart verkar gå bra beror enbart på en gigantisk lånebubbla liknande Greklands som för tillfället tillåter hög inhemsk konsumtion. Sveriges export minskar kraftigt. Sveriges ekonomiskt tillväxt per capita har också upphört sedan ett antal år tillbaka. Den dagen lånebubblan brister...

Nej, bubblan som kommer att spricka är invandringsbubblan.
Varför tror du övriga världens länder bromsar?
Är de elaka?

Nej, de inser att invandring måste kopplas till prestation. En flykting som dag ett går ut och sopar gatan eller klipper gräs för sin försörjning fungerar, en invandrare med arbetskompetens och med jobb går bra, en invandrare som har en mottagare som ansvarar för försörjningen fungerar. Allt annat skall man vara restriktiv mot. Bättre att ge 2000kr i stöd till en rom i rumänien än städa upp efter dem för 100000 i Sverige
Citera
2014-06-23, 22:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Ok jag tolkar det som det inte finns några länder som tycker Sverige skämmer ut sig.
För du kan ju inte på allvar mena att den artikeln representerar Danmark.

Dom skäms nog ej, tyckermest synd om oss. Var i maj via jobbet på kurs i England, precis alla
Kursdeltagare (datatomtar med alla tänkbara
hudfärger från i stort sett hela Europa undra va fan vi höll på med, fick många tyckasynd om öl dock!
Citera
2014-06-23, 22:01
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Källa på att det bodde väldigt många svenskar i förorter förut och inte nu? Vad är väldigt många (hur många personer?) och vem är svensk enligt dig? Stockholms innerstads befolkning har knappt förändras senaste hundra åren så hur går det ihop med ditt påstående? Har svenskarna i Stockholms förorter dött bort eller utvandrat? Hade de flyttat till innerstan borde vi ha sett en stor befolkningsökning i innerstan.

Källa på att det inte bodde en massa svenskar i förorten på 60 och 70 talet!
För övrigt så arbetade de invandrare som bodde där ofta i industrin.
Citera
2014-06-23, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManyMen
Vet du hur man stimulerar ekonomin ännu mer? Man låtsas att det bor 1 miljard spöken i en gruva i Norrland som behöver mat, kläder och plasma-tv. Sen åker man och dumpar mat och kläder till 1 miljard spöken i gruvan då och då. På detta sättet ökar konsumtionen explosionsartat och Sverige blir världens största ekonomi. Alla företagen kommer behöva anställa som bara fan för att alla spöken ska få mat och kläder.

Vill man ha ännu starkare ekonomi låtsas man att det bor 50 miljarder spöken i gruvan och dumpar ännu mer prylar och mat där.

Betrakta ditt eget inlägg och se vilken nivå din argumentation befinner sig på. Jag har på ett konkret sett redogjort för hur ökad konsumtion stimulerar ekonomin och du börjar tala om spöken i norrländska gruvor.
Citera
2014-06-23, 22:03
Medlem
stolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligenskvot
Den generella, enorma bostadsbristen i Sverige (idag överallt, inte bara i Stockholms innerstad) beror givetvis till stor del på massinvandringen.
http://sv.metapedia.org/wiki/Invandring_och_boende

Nja det beror väl mer på att allmännyttiga bostadsbolag drar ut vinster i miljard klassen istället för att bygga fler och funktionella bostäder?
Citera
2014-06-23, 22:03
Medlem
Arkiaters avatar
Vi kan förvänta oss en exponentiell kostnadsutveckling i detta fall. Snart kommer hela statsbudgeten att behöva tas i anspråk för att täcka kostnaderna. Inkomstskatten kommer successivt höjas till 100%, för att vi skall ha råd att betala för alla. Men det kommer inte räcka. Jobb och bostäder lyser med sin frånvaro. Därefter kommer Sveriges ekonomi att fullständigt kollapsa. Vilken underbar framtid vi går tillmötes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in