2014-06-23, 21:30
Medlem
Intelligenskvots avatar
Lite om kostnader för "Ensamkommande flyktingbarn". I normalfallet betalar Migrationsverket 3,000-6,000 kronor per dygn och person enligt Riksrevisionen:
http://sv.metapedia.org/wiki/Ensamkommande_flyktingbarn#Kostnader
Citera
2014-06-23, 21:30
Medlem
fendadens avatar
Så länge det är tabubelagt i folkmentaliteten att diskutera dessa problem kommer dessvärre inget att kunna göras åt det.
Citera
2014-06-23, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annonvenger
Att det finns pengar och hämta tvekar jag inte en sekund på. Det är bra pengar, men att TS påstår att en familj på fyra skulle kosta samhället 250 000 per månad är bara efterblivet, vem som helst fattar det.

Det kan jag dock hålla med om. Runt 100 000 skulle jag gissa på inklusive allt jag tidigare nämnt. Dock hade vi kunnat hjälpa så många fler utan invandringen. Dagens invandringspolitik är korkad och inhuman.
Citera
2014-06-23, 21:33
Medlem
Annonvengers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligenskvot
Lite om kostnader för "Ensamkommande flyktingbarn". I normalfallet betalar Migrationsverket 3,000-6,000 kronor per dygn och person enligt Riksrevisionen:
http://sv.metapedia.org/wiki/Ensamkommande_flyktingbarn#Kostnader

Källkritik kanske? Är du så naiv eller? Hade folk fått 6000 per dag så hade alla sagt upp sig och haft ett unge på koppel.
Citera
2014-06-23, 21:33
Medlem
Intelligenskvots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marfokab
Nej antagligen inte men det är de officiella siffrorna för statens kostnader.
En mer rimlig kostnad är 250 miljarder kronor per år:
http://www.friatider.se/node/8958
Citera
2014-06-23, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellin
Efter att migrationsverket har höjt att det kommer fler asylsökande till Sverige börjar jag bli riktigt orolig över Sveriges framtid! Det finns ingen nationalstat längre och vi håller på att skämma ut oss över världen - med tanke på hur många invandrare vi har i detta land. Vi skall hjälpa folk - men på plats och kanske högst 10 000 flyktingar i Sverige!

Gjorde ett räkneexempel som inte ens kräver att man är nationalekonom.

Man räknar med 80.000 asylsökande. varje välfärdshaverist kostar i snitt 2000 kr ( Bostad, mat, sjukvård, fickpengar och personalkostnader administration ) per dag.

80.000 st x 2000 = 160 milj per dag

160 milj per dag kr x 365 = 58.4 miljarder per år

Ock detta är för ETT ÅR och de som kommer DETTA ÅR.

Vad tycker ni om detta? har en klump i halsen dessvärre :/

Dessa domedagstrådar återkommer månad efter månad på Flashbacks I&I-forum och det har de gjort i mer än 10 år. Sverige skulle ha gått under redan på 1980-talet om personer med dina åsikter haft rätt. Men vad har vi sett? Ett Sverige som har haft starkast ekonomi i hela EU. Tvärtemot vad alla Sverigedemokrater hade kunnat ana.

Ditt räkneexempel är helt felaktigt. Du räknar bara med kostnaden och inte intäkterna. Pengar som satsas på flyktingar stimulerar också ekonomin. Flyktingar behöver, mat, boende och kläder med mera. Detta gör att konsumtionen i Sverige ökar, den ökade konsumtionen gör att företagen mataffärerna, klädbutikerna med mera säljer mer. Den ökade försäljningen gör att behovet av arbetskraft växer och företagen måste därför anställa fler. Och det leder till fler personer i arbete vilket stimulerar ekonomin ytterligare. Sedan lever inte alla flyktingar på bidrag utan en viss del kommer tidigt i arbete.

Men med detta sagt tror jag inte att det svenska flyktingmottaganden genererar en vinst på det korta perspektivet, snarare en ren förlust. Men förlusterna är inte heller så stora som högerextrema vill ge sken av. Sedan uppstår en vinst som inte går att räkna på ekonomiskt som att sprida demokratiska värden, det svenska språket får större betydelse (fler som talar det) och inte minst den humanitära profiten dessa människor som flyr krig får genom att flytta till fred. En ökad befolkning är ett utmärkt sätt att få en ekonomi att växa i storlek.
Senast redigerad av Framtidsoptimist 2014-06-23 kl. 21:39.
Citera
Medlem
jamesbondes avatar
Sverige tar emot fler invandrare i faktiska tal än Tyskland som har 80 miljoner invånare. Nuff said. SD har haft rätt hela tiden.
Godnatt Sverige. Tur man inte är ung.
Citera
Medlem
Citat:
Visa mig en uträkning hur ni kommer fram till att varje asylsökande kostar 2000 per dag då, året om.

Fram tills dess kan du ta den summan och köra upp den djupt i röven, den betyder ingenting utan belägg. Alla behöver inte dessa "bonusar" som du rabblar upp och att alla blattar ska vara kriminella ingår den i 2000kr per dag kostnaden?

Du måste även ta i bekanting att mer personal, större lokaler + ocker hyror på assylboenden för att hantera strömmen av flyktingar. Jag tror den kostnaden är inräknad i 2000 kr/dag. Jag tror inte 2000 kr/dag är i överkant om man räknar in "indirekt" kostnader
Citera
2014-06-23, 21:36
Medlem
Annonvengers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Det kan jag dock hålla med om. Runt 100 000 skulle jag gissa på inklusive allt jag tidigare nämnt. Dock hade vi kunnat hjälpa så många fler utan invandringen. Dagens invandringspolitik är korkad och inhuman.

Korkat och naiv är invandrarpolitiken, det är inte det jag stör mig på utan TS beräkning. Tror säkert att det kan kosta 100 000 kronor, men inte under en lång period som ett år. Första två månaderna så att familjen stabiliserar sig och då räknar vi med allt, bostad, glasögon, kläder. Sen kan dom sköta sina egna liv precis som vilken fattig svensk som helst.

Jag vet inte hur det är med somalierna som strömmar in nu om dom tycker om att jobba hårt men juggarna när dom kom hit så började dom söka jobb eller skola samma månad som dom anlände och dom levde precis som alla andra svenskar. Dom levde på bidrag men det försvann efter första året.
Citera
2014-06-23, 21:37
Medlem
Citat:
Källkritik kanske? Är du så naiv eller? Hade folk fått 6000 per dag så hade alla sagt upp sig och haft ett unge på koppel.

Riksrevisionen är väl ändå en godkänd källa?

http://archive.today/5VVXN

Att kostnaden är så hög beror delvis på att kommunen har kostnaden trots det inte är någon beläggning på boenden.
Senast redigerad av FriedrichvonHayek 2014-06-23 kl. 21:41.
Citera
2014-06-23, 21:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kellin
Efter att migrationsverket har höjt att det kommer fler asylsökande till Sverige börjar jag bli riktigt orolig över Sveriges framtid! Det finns ingen nationalstat längre och vi håller på att skämma ut oss över världen - med tanke på hur många invandrare vi har i detta land. Vi skall hjälpa folk - men på plats och kanske högst 10 000 flyktingar i Sverige!

Gjorde ett räkneexempel som inte ens kräver att man är nationalekonom.

Man räknar med 80.000 asylsökande. varje välfärdshaverist kostar i snitt 2000 kr ( Bostad, mat, sjukvård, fickpengar och personalkostnader administration ) per dag.

80.000 st x 2000 = 160 milj per dag

160 milj per dag kr x 365 = 58.4 miljarder per år

Ock detta är för ETT ÅR och de som kommer DETTA ÅR.

Vad tycker ni om detta? har en klump i halsen dessvärre :/
När det gäller invandrare, så har vi råd oavsett kostnad, därför Sverige går minus, avgifter tillkommit och ökat, sjuka blivit utförsäkrade och arbetslösa får arbea för 65% av A-kassan.
Citera
2014-06-23, 21:39
Medlem
Annonvengers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bridge
Du måste även ta i bekanting att mer personal, större lokaler + ocker hyror på assylboenden för att hantera strömmen av flyktingar. Jag tror den kostnaden är inräknad i 2000 kr/dag. Jag tror inte 2000 kr/dag är i överkant om man räknar in "indirekt" kostnader

Ni kan inte säga 2000kr/dag. Vad syftar ni på då? Per människa? Per familj? Hur länge?
Skippa beräkningarna om ni inte vet alla variabler. Tänk efter själv, vad skulle kunna kosta 2000kr per dag, per människa under hela året?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in