2014-06-23, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Ok jag tolkar det som det inte finns några länder som tycker Sverige skämmer ut sig.
För du kan ju inte på allvar mena att den artikeln representerar Danmark.
Om man ska vara lika bajsnödig som du och haka upp sig på ordval så kan inte länder ha åsikter. Så nej, tjänstemannen som uttalar sig representerar inte Danmark. Men det är det ingen som påstått heller.

Däremot finns det en del artiklar från både högt uppsatta och mindre viktiga runt om i Europa som uttalat sig ganska oroligt gällande Sverige. Tänker inte anstränga mig och leta upp en enda av de för du är inte ute efter det, du vill bara tjaffsa.

Det går att leva ett okej liv trots asperger, men du får gå till psyk och be om hjälpen först.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligenskvot
Lite om kostnader för "Ensamkommande flyktingbarn". I normalfallet betalar Migrationsverket 3,000-6,000 kronor per dygn och person enligt Riksrevisionen:
http://sv.metapedia.org/wiki/Ensamkommande_flyktingbarn#Kostnader
De betalar 1miljon år för ensamkommande barn.
Citera
Medlem
Intelligenskvots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framtidsoptimist
Lika säkert som menstruationen för en ung kvinna återkommer dessa domedagstrådar på Flashbacks I&I forum och det har de gjort i mer än 10 år. Sverige skulle ha gått under redan på 1980-talet om personer med dina åsikter haft rätt. Men vad har vi sett? Ett Sverige som har haft starkast ekonomi i hela EU. Tvärtemot vad alla Sverigedemokrater hade kunnat ana.

Ditt räkneexempel är helt felaktigt. Du räknar bara med kostnaden och inte intäkterna. Pengar som satsas på flyktingar stimulerar också ekonomin. Flyktingar behöver, mat, boende och kläder med mera. Detta gör att konsumtionen i Sverige ökar, den ökade konsumtionen gör att företagen mataffärerna, klädbutikerna med mera säljer mer. Den ökade försäljningen gör att behovet av arbetskraft växer och företagen måste därför anställa fler. Och det leder till fler personer i arbete vilket stimulerar ekonomin ytterligare. Sedan lever inte alla flyktingar på bidrag utan en viss del kommer tidigt i arbete.

Men med detta sagt tror jag inte att det svenska flyktingmottaganden genererar en vinst på det korta perspektivet, snarare en ren förlust. Men förlusterna är inte heller så stora som högerextrema vill ge sken av. Sedan uppstår en vinst som inte går att räkna på ekonomiskt som att sprida demokratiska värden, det svenska språket får större betydelse (fler som talar det) och inte minst den humanitära profiten dessa människor som flyr krig får genom att flytta till fred. En ökad befolkning är ett utmärkt sätt att få en ekonomi att växa i storlek.
http://www.investopedia.com/ask/answers/08/broken-window-fallacy.asp

Att Sveriges ekonomi skenbart verkar gå bra beror enbart på en gigantisk lånebubbla liknande Greklands som för tillfället tillåter hög inhemsk konsumtion. Sveriges export minskar kraftigt. Sveriges ekonomiskt tillväxt per capita har också upphört sedan ett antal år tillbaka. Den dagen lånebubblan brister...
Senast redigerad av Intelligenskvot 2014-06-23 kl. 21:44.
Citera
2014-06-23, 21:42
Medlem
Annonvengers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanna33
När det gäller invandrare, så har vi råd oavsett kostnad, därför Sverige går minus, avgifter tillkommit och ökat, sjuka blivit utförsäkrade och arbetslösa får arbea för 65% av A-kassan.

Öppna upp ett rum hemma hos dig och ta emot en flyktingunge. Enligt alla här så får du 50 tusen kronor per månad.
Senast redigerad av Annonvenger 2014-06-23 kl. 21:44.
Citera
2014-06-23, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felicidade
Sverige finns inte längre - det dog med Palme .........................

Haha! Palme var startskottet på vansinnet...

Citera
2014-06-23, 21:43
Medlem
DIdes avatar
Betänker man att kanske 2,5 miljoner i sverige arbetar inom privat sektor och beskattas där. Den skatten skall täcka den offentliga sektorn och de statliga utgifterna.
Snittlönen i sverige ligger på kanske 23000kr och snittskatten på säg 6000kr per månad.
Det gör en skattekraft på 15 miljarder per månad att dela på.
Sedan konsumeras resten med 25% skatt vilket ger ca 10,6 miljarder ytterligare per månad.
Summa ca 26 miljarder.

Om då 16 miljarder går till invandrings- och asylkostnader så är det inte mycket att spela med till övriga funktioner och definitivt inte till oss försörjare som ser offentliga tjänster utarmas och våra barns lärare gå i väggen eller byta arbete.

Det är en tickande bomb som kommer att brisera underifrån och sluka oss som en späckhuggare.

Sveriges ekonomi tuggas på i snabb takt från alla kanter och snart imploderar de offentliga tjänsterna.
Citera
2014-06-23, 21:46
Medlem
Citat:

Att Sveriges ekonomi skenbart verkar gå bra beror enbart på en gigantisk lånebubbla liknande Greklands som för tillfället tillåter hög inhemsk konsumtion. Sveriges export minskar kraftigt. Sveriges ekonomiskt tillväxt per capita har också upphört sedan ett antal år tillbaka. Den dagens lånebubblan brister...

Japp vi har befunnit oss i en ond cirkel ganska länge nu på grund av invandringen. Hög invandring leder till bostadsbrist som trycker upp priserna som skapar falsk tillväxt via kreditexpansion. Den falska tillväxten används till att finansiera invandringen som trycker upp priserna på grund av snedvridning på bostadsmarknaden. Brister bostadsbubblan så kommer krisen bli värre än 90-talet, mycket värre. Och är det något vi lärt oss av historien är att bubblor alltid brister.
Citera
2014-06-23, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marfokab
Nej antagligen inte men det är de officiella siffrorna för statens kostnader.
Det är fixade siffror. Finns en till punkt där som heter integration och jämställdhet där ytterligare 10 miljarder bokförs. Men de har ju själva gått ut med att invandringen kostar oss 80 miljarder eller var det nu var per år.

Vi har tyvärr, trots offentlighetsprincipen inte full insyn (åtminstonde inte med enkla metoder) i vad våra makthavare gör. Därför är det viktigt att vara väldigt skeptisk till budgetpropositionerna, de är där för att locka väljare och det säger sig självt att den är städad in i det sista.
Citera
2014-06-23, 21:48
Medlem
Nalin_Pekguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Ok jag tolkar det som det inte finns några länder som tycker Sverige skämmer ut sig.
För du kan ju inte på allvar mena att den artikeln representerar Danmark.

Det brukar ju inte finnas enhetliga åsikter i länder. Det finns gott om människor i Sverige och utomlands, både invandrare och svenskar, som anser att Sverige bedriver en självmordspolitik och skämmer ut sig. Jag kan med stor säkerhet påstå att de 10%+ eller mer som kommer rösta SD i år instämmer i att Sverige skämmer ut sig. Jag kan även med stor säkerhet att övriga européer som röstar likartat i andra länder anser att Sveriges invandringspolitik är galen. Sveriges har ju den mest extrema massinvandringspolitiken per capita räknat. Ingenstans släpper man in så mycket kriminellt mörker per invånare som här och behandlar skiten som kungar. De flesta rationellt tänkande människor ser att Sverige skämmer ut sig,
Citera
2014-06-23, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annonvenger
Ni kan inte säga 2000kr/dag. Vad syftar ni på då? Per människa? Per familj? Hur länge?
Skippa beräkningarna om ni inte vet alla variabler. Tänk efter själv, vad skulle kunna kosta 2000kr per dag, per människa under hela året?

Jag menar att om det kommer 80 000 asylsökande till Sverige så måste alla dessa människor få hjälp med diverse saker. Vad kostar inte all personal, kanske behövs 5000 nyanställa på migrationsverket och arbetsförmedlingen.

Bara lönekostnader för dessa 5000 personer: 50 000 (ink skatter, arbetsgivaravgifter) * 5000 = ca 250 miljoner per månad!!!
Lokalkostnader för extra 5000 personer
SFI personal + SFI lokaler SFI mtrl

Nu skjuter jag från höften med antal och siffror. Men det går inte bara räkna vad de asylsökande får i direkta kostnader som mat, kläder och resor.
Citera
2014-06-23, 21:49
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annonvenger
Öppna upp ett rum hemma hos dig och ta emot en flyktingunge. Enligt alla här så får du 50 tusen kronor per månad.

Jag tror säkert att du skulle kunna debitera 2-3 tusen för att slå upp ett Attefallshus och erbjuda boende, mat och omvårdnad för en flyktinggrabb.
Migrationsverket skulle jubla över erbjudandet och du skulle hamna på DNs förstasida som föregångaren för Attefallsboendet och migrationens förkämpe. Du kanske till och med skulle få medalj av knugen på köpet.
Citera
2014-06-23, 21:50
Medlem
Citat:

Att Sveriges ekonomi skenbart verkar gå bra beror enbart på en gigantisk lånebubbla liknande Greklands som för tillfället tillåter hög inhemsk konsumtion. Sveriges export minskar kraftigt. Sveriges ekonomiskt tillväxt per capita har också upphört sedan ett antal år tillbaka. Den dagen lånebubblan brister...

Bristen på bostäder i Stockholms innerstad som i sin tur driver upp priserna beror alltså på invandringen?

På med foliehatten nu! Vad är det för folk som finns på detta forum egentligen? Varför möter man aldrig såna som dig i verkliga livet? Jag är en social person som gärna pratar politik trots att jag inte är lojal till något visst parti och jag vistas i allt från svenska bruksorter till fina förorter och stadsdelar till svenska storstäder då jag har vänner och familj över hela Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in