2014-06-23, 16:19
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Nu får du nog använda din fantasi i detta hypotetiska scenario för det är mer saker än så som skiljer sig. Kriminaliserar man handlingen så finns det ingen anledning till preskriptionstid eftersom detta snarare skall klassas som grov misshandel men tydligen så är nu dom "kreativa" lösningarna på att sätta dit män som ni brukar komma med helt void för nu är för första gången någonsin är helt plötsligt rättssäkerhet viktigt för svenska feminister.

Men vi släpper det här nu för vi kommer inte längre.

Du kan inte komma med knasiga påhopp och sen mena att det ska vara punkt där.

Det är inte preskriptionstid det handlar om, det handlar om att vi inte har makt att straffa utländska medborgare som följer lagen i sitt hemland förutom i mycket specifika fall. Vi klassar det inte som misshandel för vi har en specifik lag om könsstympning, klart hårdare straff än misshandel. Jag har aldrig ansträngt mig för att sätta dit män på något sätt så resten kan jag inte riktigt förstå vad det handlar om.
Citera
2014-06-23, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Angående argumentet att könsstympningar redan är olagligt så vad mer finns det att göra: Åtminstone 3 saker.

1. Göra straffen hårdare. Könsstympning ska generera lika hårda straff som den grövsta formen av våldtäkter mot barn (den sortens våldtäkter som leder till livslånga skador i underlivet). Vad jag har förstått så är så inte fallet idag.
2. Samma resurser ska läggas på att gripa och straffa de föräldrar som utför sådana brott som det läggs på att gripa och straffa andra riktigt tunga våldsbrottslingar.
3. En ordentlig plan för hur man kommer tillrätta med problemet bör tas fram med praktiska förslag (F!s programförslag att något bör göras och frågan ska diskuteras räcker verkligen inte, utan praktiska lösningar behövs). Bevisligen fungerar dagens (icke)åtgärder verkligen inte idag.

Där finns det tre saker som det direkt finns all anledning att ropa högt om åtgärder kring ifall man verkligen bryr sig om kvinnors rättigheter. Så att rycka på axlarna och säga "vad mer finns det att göra" håller definitivt inte. Speciellt inte när F! själva har konstaterat att ingenting görs idag (och de har knappast gjort frågan till en stridsfråga).

Det andra som är väldigt talande är ju den totala tystnaden. Intressant att se vilka nyheter som tidningarna prioriterade högre. Hade varit omåttligt spännande att se om samtliga svenska tidningar hade tyckt att någon kändis platta mage och chatfrågor kring vilken nubbe man ska dricka till midsommar varit mer intressanta än en nyhet som handlat om att en hel skolklass av svenska tjejer blivit utsatta för lemlästning och pedofilövergrepp. F! (och andra feministiska grupperingar och människor) blir ju inte anklagade för händelsen i sig. Vad tråden istället handlar om är att belysa hur F!s (och övriga etablissemangsfeminister) prioriteringar ser ut. Så att folk här som tror att dessa feminister verkligen kämpar för jämställdhet och kvinnors rättigheter får se hur mycket dessa människor (med ett fåtal undantag) verkligen skiter i sådana frågor i de fall där de verkligt allvarliga övergreppen mot kvinnor äger rum.

Noterar även att vissa här inne försöker byta ämne för att slippa detta mycket pinsamma faktum för dagens feminister. Det är alltså ingen som hävdar att F! är ansvariga för problemet med könsstympningar eller att det specifikt är just deras uppgift att lösa problemet (detta ligger i första hand på riksdagsledamöterna från samtliga partier). Däremot är ju F!s och övriga etablissemangsfeministers prioriteringar (med ett fåtal undantag) synnerligen intressanta.

Du menar det är "intressant" att Fi ex. prioriterar inkomstskilland som i princip drabbar all kvinnor
med barn och anställda inom offentlig sektor i Sverige idag? eller våldtäkter/ försök/ sexuellt våld som drabbar en majoritet av alla kvinnor i världen inkl sverige mer än man prioriterar ett brott som försikommer inom en liten klick invandrare i Sverige idag?
Citera
2014-06-23, 16:24
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Du menar fenomenet kan bara existera i Sverige om det ska gälla som att det faktiskt händer?
Om man sparkar ut flickor med familj från sverige så då kommer de inte könsstympas? eftersom det bara gälls som just könstympning om det sker inom ett litet land i nordens gränser?
Jag ställer frågan igen:
Menar du att det är lika vanligt med etniskt svenskar som könsstympar sina flickor?
Citera
2014-06-23, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Det här är över min nivå kan jag erkänna. Det beror kanske på hur man klassar ingreppen, förbudet mot tortyr är jus cogens. Ibland används lokalbedövande när man göra såna där ingrepp och ibland inte, men kan man kalla det tortyr ens i de värsta fallen?

Tortyr för mig innebär att själva syftet med handlingen är att åsamka onödig smärta eller lidande, även om man kan (med rätta) säga att det är en ofrånkomlig del av det här så är det ju inte huvudsyftet.

Det måste ju finnas fler nivåer på tortyr, och jus cogens är ju något som skapats för att det ska vara tvingande med straff för grövre handlingar och företeelser, som t ex folkmord och tortyr.
Tycker gott att det borde falla under jus cogens då det är något systematiskt som försvarslösa utsätts för, som skapar stort lidande förmodligen resten av livet.

Tyvärr utgörs ju världssamfundet av politiker så det lär väl dribblas bort på de höga nivåerna av samma anledning som femifascisterna dribblat bort det här hemma.
Citera
2014-06-23, 16:26
Bannlyst
Citat:
Du kan inte komma med knasiga påhopp och sen mena att det ska vara punkt där.

Det är inte preskriptionstid det handlar om, det handlar om att vi inte har makt att straffa utländska medborgare som följer lagen i sitt hemland förutom i mycket specifika fall. Vi klassar det inte som misshandel för vi har en specifik lag om könsstympning, klart hårdare straff än misshandel. Jag har aldrig ansträngt mig för att sätta dit män på något sätt så resten kan jag inte riktigt förstå vad det handlar om.

Vill du fortsätta slåss mot din väderkvarn så för all del gör så det men eftersom det sas went tits up direkt så är det tämligen meningslöst eftersom vi inte pratar om samma saker. Du behöver liksom inte dra upp självklarheter gällande rådande lagstiftning, det var inte riktigt poängen...
Citera
2014-06-23, 16:29
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Vill du fortsätta slåss mot din väderkvarn så för all del gör så det men eftersom det sas went tits up direkt så är det tämligen meningslöst eftersom vi inte pratar om samma saker. Du behöver liksom inte dra upp självklarheter gällande rådande lagstiftning, det var inte riktigt poängen...

Men vad är det din poäng skulle vara då? Jag förstår inte alls, här tyckte jag att du verkade svagsint men egentligen handlar det om att du pratar om något annat än vad det ser ut som? Nu kanske inte du bryr dig om hur du uppfattas av mig, men om du gör det kan du väl göra ett försök till att få fram din poäng?
Citera
2014-06-23, 16:30
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Det är fängelse i upp till 4 år, om det är grovt (har medfört livsfara, allvarlig sjukdom eller i annat fall inneburit ett synnerligen hänsynslöst beteende) så är det minst 2 och högst 10 år.

Våldtäkt mot barn ger lägst 2 och högst 6 år, i grova fall lägst 4 och högst 10 år. Det är väl ändå ganska jämförbart?

Nej det är verkligen inte jämförbart om straffskalan inte tillämpas.

Citat:
Du menar det är "intressant" att Fi ex. prioriterar inkomstskilland som i princip drabbar all kvinnor
med barn och anställda inom offentlig sektor i Sverige idag? eller våldtäkter/ försök/ sexuellt våld som drabbar en majoritet av alla kvinnor i världen inkl sverige mer än man prioriterar ett brott som försikommer inom en liten klick invandrare i Sverige idag?

Till att börja med är det ett logiskt argumentationsfel att påstå att löneskillnaderna drabbar alla kvinnor. Det drabbar till att börja med bara de kvinnor som tjänar mindre än män på samma jobb. Och hela löneskillnaden bör vara uppklarad för alla som diskuterar på det här forumet. Att folk självmant väljer jobb som ger sämre betalt är inte diskriminering. Att stora grupper av kvinnor blir systematiskt utsatta för pedofilövergrepp, lemlästning och våldtäkter är betydligt allvarligare (räknar som sagt även in tvångsgiftemål som våldtäkter, en annan fråga som våra svenska feminister struntar i).
Citera
2014-06-23, 16:31
Bannlyst
Citat:
Men vad är det din poäng skulle vara då? Jag förstår inte alls, här tyckte jag att du verkade svagsint men egentligen handlar det om att du pratar om något annat än vad det ser ut som? Nu kanske inte du bryr dig om hur du uppfattas av mig, men om du gör det kan du väl göra ett försök till att få fram din poäng?

Du är inte kapabel till att förstå poängen så som sagt, vi släpper det nu.
Citera
2014-06-23, 16:37
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
En majoritet av alla kvinnor i Sverige har nu blivit våldtagna? Statistik tack? Tror ärligt talat att antalet könsstympningar eventuellt kan överskrida antalet våldtäkter.
Citera
2014-06-23, 16:39
Medlem
Citat:

Till att börja med är det ett logiskt argumentationsfel att påstå att löneskillnaderna drabbar alla kvinnor. Det drabbar till att börja med bara de kvinnor som tjänar mindre än män på samma jobb. Och hela löneskillnaden bör vara uppklarad för alla som diskuterar på det här forumet. Att folk självmant väljer jobb som ger sämre betalt är inte diskriminering. Att stora grupper av kvinnor blir systematiskt utsatta för pedofilövergrepp, lemlästning och våldtäkter är betydligt allvarligare (räknar som sagt även in tvångsgiftemål som våldtäkter, en annan fråga som våra svenska feminister struntar i).

jag skrev inkomstskillander....som drabbar specifikt kvinnor eftersom de både ofta har extremt låga löner ( fast arbetena är kvalificerade med lång utbildning ex. sjuksyster, lärare) och tar ut deltid och föräldraförsäkring i högre grad än män om de får barn.
Att just kvinnoyrkena ska vara så lågt ersatta fast de är av yttersta vikt för att samhället ska fungera är en feministisk fråga av största prioritet. En kvinna som jobbar som sjuksyster tar ut standard föräldraförsäkring 75% och får standard antal barn...vad är det? 2,2 eller nått....får idag en pension som är katastrof. Där har du ett allvarligt systemfel som är nonchalerat idag.
pedofilövergrepp är brott som straffas hårt, drabbar för övrigt , om jag nu fattat detta rätt ungefär lika många småpojkar som småflickor. lemlästning? du menar könsstympning? brott som sagt, möjligen kunde vi införa speciell rubricering kring detta brott och höja straffsatsen, visst. men återigen mer justisieministerns arbete än F!. Håller med om att tvångsgifte är en slags våldtäkt men även detta är ett brott idag.
Senast redigerad av ScottWalter 2014-06-23 kl. 16:56.
Citera
2014-06-23, 16:45
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Nej det är verkligen inte jämförbart om straffskalan inte tillämpas.

Ok, men det är ju hypotetiskt. Om vi istället antar att den tillämpas är det alltså jämförbart.

Citat:
Du är inte kapabel till att förstå poängen så som sagt, vi släpper det nu.

Jag förstår att du ser det så, jag skulle säga att du inte är kapabel att framföra en poäng på ett begripligt sätt. Fast jag vet att du kan uttrycka dig begripligt sedan tidigare så så lätt kommer du inte undan. Jag tror att du helt enkelt aldrig hade någon poäng och genom att påstå det har du nu målat in dig i ett hörn. Det finns tre vägar att fortsätta, endera står du på dig och vägrar precisera och/eller så ger jag upp, eller så erkänner du din bluff och vinner tillbaka lite heder genom att du vågar medge detta.
Citera
2014-06-23, 16:55
Medlem
Ajlavjos avatar
Citat:
men vad sjutton är det med folk???

Vi hade för ett tag sen fall med papperslösa som utnyttjades som städare på hamburgerkedja för vidrigt låga löner. Sossarna kommenterade inte direkt detta, eftersom det inte längre tillhör deras politiska program att driva dessa frågor, för att...det redan är olagligt och ett polisärende om det upptäcks även om det är ett klass och arbetarprolem som ska vara socialdemokraternas hjärtefråga.
Är självfallet vidrigt, utsugning av människor men behövs inte kommenteras politiskt eftersom cased redan solved politiskt.

Samma här....1999 gjordes det brottsligt i sverige att ta sin dotter och könstympa henne utomlands.
Och är sen ännu längre tillbaka totalt olagligt att göra i Sverige. Vad finns det mer att göra politiskt för F! menar ni? Vad ska specifikt F! gå ut slå näven i bordet och kräva?

I bägge dessa fall är det i praktisk handling det krävs jobb, ex. informering om svenska lagar, se till att folk verkligen straffas (polisens och justisieministerns jobb) etc.

Sen behövs resurser och lobby arbete för stora internationella organisationer i världen som jobbar för mänskliga rättigheter, är de som har möjlighet att stötta flickor i dessa länder och ändra synen på detta. F! har knappast nått med detta eller andra länders politik att göra...

F! är ett politiskt parti. Politik handlar om att få igenom nya lagar som står i samklang med sin politik...moderaterna lägre skatter. sossarna bättre arbetervillkor. SD ut med invandrarna. etc etc...
om könstympning på flickebarn inte varit olagligt i Sverige hade ni sett en våg av protester, twitter hade varit tvungna stänga ner sina konton för servrarna hade stått och rykt... GS hade inte pratat om nått annat under hela sommaren.

Att blattar av alla de slag tränger ut svensk arbetar- och underklass är också en politisk no-go zone, liksom fall med "antifeministiska" invandrare och deras kulturer.

Fi bör kommentera detta med att helt enkelt bli aptokiga för dessa bestialiska övergrepp. Gasta om att borgarna och Reinfeldt suger och att de inte kan skydda baaaaaarnen. Denna mer eller mindre fogliga tystnad är bara pinsam och avslöjar mer än någonting annat att Fi endast är ytterligare en liberal platform för att jävlas med svenska män.
Senast redigerad av Ajlavjo 2014-06-23 kl. 17:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in