2014-06-23, 15:25
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Hur menar du att könstympning skulle upphöra om lilla Sverige slutar ta emot invandrare?
kan du förklara den för mig tack.
Menar du att det är lika vanligt med etniskt svenskar som könsstympar sina flickor?
Citera
2014-06-23, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Menar du att det är lika vanligt med etniskt svenskar som könsstympar sina flickor?

Du menar fenomenet kan bara existera i Sverige om det ska gälla som att det faktiskt händer?
Om man sparkar ut flickor med familj från sverige så då kommer de inte könsstympas? eftersom det bara gälls som just könstympning om det sker inom ett litet land i nordens gränser?
Citera
2014-06-23, 15:31
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Aha det är bra?
Inga krigsrubriker likt det brukar låta när vuxna män och kvinnor knullat utomlands tex? Det borde inte vara kriminaliserat som svensk medborgare oavsett var du befinner dig i världen att skära fittan av sin dotter och en annan tillika svensk medborgare?

Lite smååååmärkligt är det nog allt ändå.
Överslätande tror jag är ordet som beskriver er feminister bäst gällande frågan.

Jag vet inte om du förstod vad jag skrev. Det är alltså kriminellt för svenska medborgare, men om det skedde innan familjerna hade gett sig av till Sverige första gången så omfattas de däremot inte av lagen. Det skulle man i och för sig kunna ändra på, man får berätta för asylsökande att visst de uppfyller kraven för att få stanna här, men om de har låtit skära i sin dotter så får de först avtjäna ett fängelsestraff. Fast så är det inte just nu och vi kan inte bestraffa retroaktivt, det är inte rättssäkert att göra så.

Det som hade varit "bra" är alltså om detta inte är ett exempel på att vår lagstiftning inte fungerar, det är alltså bra om den fungerar, om den avskräcker personer som omfattas av den från att göra den här typen av saker.
Citera
2014-06-23, 15:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Jag vet inte om du förstod vad jag skrev. Det är alltså kriminellt för svenska medborgare, men om det skedde innan familjerna hade gett sig av till Sverige första gången så omfattas de däremot inte av lagen. Det skulle man i och för sig kunna ändra på, man får berätta för asylsökande att visst de uppfyller kraven för att få stanna här, men om de har låtit skära i sin dotter så får de först avtjäna ett fängelsestraff. Fast så är det inte just nu och vi kan inte bestraffa retroaktivt, det är inte rättssäkert att göra så.

Det som hade varit "bra" är alltså om detta inte är ett exempel på att vår lagstiftning inte fungerar, det är alltså bra om den fungerar, om den avskräcker personer som omfattas av den från att göra den här typen av saker.

Jojo det är glasklart rådande gällande lagstiftning, förstod du länken till prostitition och hur det brukar låta för det där bidde tokigt.

Jag vet inte riktigt vad du menar har fungerat? Det har uppenbarligen inte fungerat alls och nu kommer sannolikt ingen av potentiellt, ingen aning kanske 50 GMs gå fria. Dessutom för ett brott där bevisen sas alltid finns till hands.
Citera
2014-06-23, 15:50
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Jojo det är glasklart rådande gällande lagstiftning, förstod du länken till prostitition och hur det brukar låta för det där bidde tokigt.

Jag vet inte riktigt vad du menar har fungerat? Det har uppenbarligen inte fungerat alls och nu kommer sannolikt ingen av potentiellt, ingen aning kanske 50 GMs gå fria. Dessutom för ett brott där bevisen sas alltid finns till hands.

Nja, låt säga att vi skulle införa en sån lag som Norge har gällande prostitution utomlands, den skulle fortfarande inte vara tillämpbar på en person som precis blivit svensk där man kan bevisa att han tidigare i livet hade köpt sex. För att könsstympningen ska vara straffbar måste personerna alltså ha någon koppling till sverige först, under tiden då ingreppet sker.

Jag vet inte säkert men jag antar att ingreppen är lagliga eller åtminstone inte straffbara i de aktuella länderna och därför är det svårt för oss att göra något åt det. Det finns undantag, folkmord t ex, men jag tror inte könsstympning ses som ett sådant.

Om det visar sig att könsstympningen i det här fallet är "laglig" så innebär det i sig naturligtvis inte att lagstiftningen har fungerat, men om det visar sig att den är olaglig så innebär det att den inte har fungerat, att föräldrarna har låtit utföra ingreppet trots att de riskerade hårda straff. Om vi inte vet att lagen inte fungerar så finns det fortfarande hopp om att den gör det, förstår du?
Citera
2014-06-23, 15:55
Medlem
Citat:
Nja, låt säga att vi skulle införa en sån lag som Norge har gällande prostitution utomlands, den skulle fortfarande inte vara tillämpbar på en person som precis blivit svensk där man kan bevisa att han tidigare i livet hade köpt sex. För att könsstympningen ska vara straffbar måste personerna alltså ha någon koppling till sverige först, under tiden då ingreppet sker.

Jag vet inte säkert men jag antar att ingreppen är lagliga eller åtminstone inte straffbara i de aktuella länderna och därför är det svårt för oss att göra något åt det. Det finns undantag, folkmord t ex, men jag tror inte könsstympning ses som ett sådant.

Om det visar sig att könsstympningen i det här fallet är "laglig" så innebär det i sig naturligtvis inte att lagstiftningen har fungerat, men om det visar sig att den är olaglig så innebär det att den inte har fungerat, att föräldrarna har låtit utföra ingreppet trots att de riskerade hårda straff. Om vi inte vet att lagen inte fungerar så finns det fortfarande hopp om att den gör det, förstår du?

Kan det inte vara så att handlingen är jus cogens, alltså tvingande och kan straffas på speciella premisser?
Enligt EKMR eller någon FN-konvention?
Citera
2014-06-23, 16:01
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrsos2
Kan det inte vara så att handlingen är jus cogens, alltså tvingande och kan straffas på speciella premisser?

Det här är över min nivå kan jag erkänna. Det beror kanske på hur man klassar ingreppen, förbudet mot tortyr är jus cogens. Ibland används lokalbedövande när man göra såna där ingrepp och ibland inte, men kan man kalla det tortyr ens i de värsta fallen?

Tortyr för mig innebär att själva syftet med handlingen är att åsamka onödig smärta eller lidande, även om man kan (med rätta) säga att det är en ofrånkomlig del av det här så är det ju inte huvudsyftet.
Citera
2014-06-23, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrsos2

Folkmord är jus cogens

detta är nog klassat som grov misshandel.
Citera
2014-06-23, 16:11
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Angående argumentet att könsstympningar redan är olagligt så vad mer finns det att göra: Åtminstone 3 saker.

1. Göra straffen hårdare. Könsstympning ska generera lika hårda straff som den grövsta formen av våldtäkter mot barn (den sortens våldtäkter som leder till livslånga skador i underlivet). Vad jag har förstått så är så inte fallet idag.
2. Samma resurser ska läggas på att gripa och straffa de föräldrar som utför sådana brott som det läggs på att gripa och straffa andra riktigt tunga våldsbrottslingar.
3. En ordentlig plan för hur man kommer tillrätta med problemet bör tas fram med praktiska förslag (F!s programförslag att något bör göras och frågan ska diskuteras räcker verkligen inte, utan praktiska lösningar behövs). Bevisligen fungerar dagens (icke)åtgärder verkligen inte idag.

Där finns det tre saker som det direkt finns all anledning att ropa högt om åtgärder kring ifall man verkligen bryr sig om kvinnors rättigheter. Så att rycka på axlarna och säga "vad mer finns det att göra" håller definitivt inte. Speciellt inte när F! själva har konstaterat att ingenting görs idag (och de har knappast gjort frågan till en stridsfråga).

Det andra som är väldigt talande är ju den totala tystnaden. Intressant att se vilka nyheter som tidningarna prioriterade högre. Hade varit omåttligt spännande att se om samtliga svenska tidningar hade tyckt att någon kändis platta mage och chatfrågor kring vilken nubbe man ska dricka till midsommar varit mer intressanta än en nyhet som handlat om att en hel skolklass av svenska tjejer blivit utsatta för lemlästning och pedofilövergrepp. F! (och andra feministiska grupperingar och människor) blir ju inte anklagade för händelsen i sig. Vad tråden istället handlar om är att belysa hur F!s (och övriga etablissemangsfeminister) prioriteringar ser ut. Så att folk här som tror att dessa feminister verkligen kämpar för jämställdhet och kvinnors rättigheter får se hur mycket dessa människor (med ett fåtal undantag) verkligen skiter i sådana frågor i de fall där de verkligt allvarliga övergreppen mot kvinnor äger rum.

Noterar även att vissa här inne försöker byta ämne för att slippa detta mycket pinsamma faktum för dagens feminister. Det är alltså ingen som hävdar att F! är ansvariga för problemet med könsstympningar eller att det specifikt är just deras uppgift att lösa problemet (detta ligger i första hand på riksdagsledamöterna från samtliga partier). Däremot är ju F!s och övriga etablissemangsfeministers prioriteringar (med ett fåtal undantag) synnerligen intressanta.
Citera
2014-06-23, 16:14
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Angående argumentet att könsstympningar redan är olagligt så vad mer finns det att göra: Åtminstone 3 saker.

1. Göra straffen hårdare. Könsstympning ska generera lika hårda straff som den grövsta formen av våldtäkter mot barn (den sortens våldtäkter som leder till livslånga skador i underlivet). Vad jag har förstått så är så inte fallet idag.

Det är fängelse i upp till 4 år, om det är grovt (har medfört livsfara, allvarlig sjukdom eller i annat fall inneburit ett synnerligen hänsynslöst beteende) så är det minst 2 och högst 10 år.

Våldtäkt mot barn ger lägst 2 och högst 6 år, i grova fall lägst 4 och högst 10 år. Det är väl ändå ganska jämförbart?
Citera
2014-06-23, 16:15
Bannlyst
Citat:

Nu får du nog använda din fantasi i detta hypotetiska scenario för det är mer saker än så som skiljer sig. Kriminaliserar man handlingen så finns det ingen anledning till preskriptionstid eftersom detta snarare skall klassas som grov misshandel men tydligen så är nu dom "kreativa" lösningarna på att sätta dit män som ni brukar komma med helt void för nu är för första gången någonsin är helt plötsligt rättssäkerhet viktigt för svenska feminister.

Men vi släpper det här nu för vi kommer inte längre.
Citera
2014-06-23, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Folkmord är jus cogens

detta är nog klassat som grov misshandel.

Nu är det ju inte enbart folkmord som är jus cogens, så du kan sluta med din von oben ton, speciellt när du säger "nog" direkt efter och inte vet vad det klassas som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in