Citat:
Ursprungligen postat av
Burros
Jojo det är glasklart rådande gällande lagstiftning, förstod du länken till prostitition och hur det brukar låta för det där bidde tokigt.
Jag vet inte riktigt vad du menar har fungerat? Det har uppenbarligen inte fungerat alls och nu kommer sannolikt ingen av potentiellt, ingen aning kanske 50 GMs gå fria. Dessutom för ett brott där bevisen sas alltid finns till hands.
Nja, låt säga att vi skulle införa en sån lag som Norge har gällande prostitution utomlands, den skulle fortfarande inte vara tillämpbar på en person som precis blivit svensk där man kan bevisa att han tidigare i livet hade köpt sex. För att könsstympningen ska vara straffbar måste personerna alltså ha någon koppling till sverige först, under tiden då ingreppet sker.
Jag vet inte säkert men jag antar att ingreppen är lagliga eller åtminstone inte straffbara i de aktuella länderna och därför är det svårt för oss att göra något åt det. Det finns undantag, folkmord t ex, men jag tror inte könsstympning ses som ett sådant.
Om det visar sig att könsstympningen i det här fallet är "laglig" så innebär det i sig naturligtvis inte att lagstiftningen har fungerat, men om det visar sig att den är olaglig så innebär det att den inte har fungerat, att föräldrarna har låtit utföra ingreppet trots att de riskerade hårda straff. Om vi inte vet att lagen inte fungerar så finns det fortfarande hopp om att den gör det, förstår du?