2014-06-22, 23:24
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Kombibilen V70 är den vanligaste tjänstebilen i Sverige. På andra plats kommer kombibilen Passat Variant.

En anledning till detta är att både Volvo och Volkswagen kan erbjuda pressade priser.

Dom tio vanligaste tjänstebilarna du kan läsa om här...

http://www.svd.se/naringsliv/motor/tema-tjanstebil/de-tio-mest-populara-tjanstebilarna_3355498.svd

Jag tror att av dom tio så var 8 kombibilar. Med andra ord har du ingen aning om vad du pratar om.

Jag föreslår att du i fortsättningen håller dig till trådar där man "tycker en massa" så kan vi andra engagera oss i trådar där det fordras kunskap och erfarenhet.
Men du, får du inte ihop hela kontexten Jag skrev att många tjänstebilsförare väljer bort kombin då den inte går att räkna hem, inte att de flesta tjänstebilsförare inte väljer kombi. Snälla du, jag märker att du svarar utan att läsa vad jag skriver, om du inte ens orkar det, skit i att svara.

Intressant teori du har om prispress, herrejösses vad du är ute och svävar, du vet verkligen ingenting. Nada. Ingen pressar priser, speciellt inte Volvo som strävar efter att hålla en bra utgång, det är de vanliga procenten som i princip alla GA lämnar. Nu har ju du inte läst något av vad jag skrivit tidigare, men tack för länken, den styrker mig i min uppfattning. Ge dig, du är så ute och cyklar så det finns inte på kartan. Du är rent pinsam. Fast jag gillar dig i alla fall
Citera
2014-06-22, 23:44
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Men du, får du inte ihop hela kontexten

Nu får vi nog rekapitulera vad du skrev...

Citat:

Däremot så väljer ofta tjänstebilsförare bort kombin, då den är svår att räkna hem under 7,5 basbelopp.

Om det nu är så att minst ÅTTA av TIO tjänstebilar är kombibilar...hur många av tjänstebilsförarna är det då som väljer bort kombin? En majoritet av tjänstebilsförarna? Hälften av dom? 10 % av dom?

Vi vill gärna att du reder ut detta matematiska problem. Jag har svaret men nu skall du berätta för oss.
Citera
2014-06-23, 00:30
Medlem
Citat:
Inte en tvättmaskin.

Citat:
Sedan menar jag nyare modeller, tycker verkligen att den rådande designtrenden gör kombi mer rättvis. Hög midja, rutor som smalnar av bak och en böljande linje i aktern gör att många kombi slår sedan i design.

Allvarligt talat, vem fan hasar in en tvättmaskin i bagaget på sin bil? Man ställer den på släpet där man också ställer den gamla när man har bytt för transport till tippen.
Eller lägger du in den uttjänta i bagaget på bilen också?
Citera
2014-06-23, 00:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Allvarligt talat, vem fan hasar in en tvättmaskin i bagaget på sin bil? Man ställer den på släpet där man också ställer den gamla när man har bytt för transport till tippen.
ja.. vem fan har dragkrok på sin bil? det fulaste som finns med en kuk där bak.
Citera
2014-06-23, 04:51
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Nu får vi nog rekapitulera vad du skrev...

Om det nu är så att minst ÅTTA av TIO tjänstebilar är kombibilar...hur många av tjänstebilsförarna är det då som väljer bort kombin? En majoritet av tjänstebilsförarna? Hälften av dom? 10 % av dom?

Vi vill gärna att du reder ut detta matematiska problem. Jag har svaret men nu skall du berätta för oss.
Du får reda ut eventuella matematiska problem du har själv. Förstår att du hänger upp dig på ofta/många, men jag förstår inte vad tjänstebilsföraren har med saken att göra överhuvudtaget, men faktum är att kombin får väljas bort ibland då den inte går att räkna hem under de basbelopp man har att röra sig med. Du svamlar en jävla massa, hitte-på-rabatter och annat, men vi tycks vara eniga i att de flesta väljer en kombi i alla fall. Jag skiter i att diskutera mer om detta med dig, du varken läser eller förstår ett smack av vad jag skriver.

Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Jag, för det är opraktiskt att köra med ett släp. Nu var tvättmaskinen ett exempel, som husägare dyker andra upp ofta. Hålla sig med en kärra känns inte aktuellt, inte heller att behöva hyra en titt som tätt.
Citera
2014-06-23, 07:45
Medlem
Jag ser ingen anledning att köpa en kombi före en coupé/sedan. En kombi tillför ingenting jag skulle behöva helt enkelt så då finns det ingen anledning. De enda fall där jag kan tänka mig något kombiliknande är i fallet småbilar som klassas som halvkombi typ Golf osv, annars känns den bara för stor.
Citera
2014-06-23, 09:19
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Du får reda ut eventuella matematiska problem du har själv.

Som vi alla förväntade oss så tillhör du dom tomtar som mest pratar en massa strunt utan att kunna komma med något underlag. Vi förstår dessutom att du har lite problem med matematiken eftersom det faktum att ÅTTA av TIO tjänstebilar är kombi rimmar väldigt illa med dina påståenden.

Vi rekapitulerar igen vad du skriver...

Citat:
Däremot så väljer ofta tjänstebilsförare bort kombin, då den är svår att räkna hem under 7,5 basbelopp.

Nästa uttalande...

Citat:
men faktum är att kombin får väljas bort ibland då den inte går att räkna hem under de basbelopp man har att röra sig med.

Nu börjar det bli intressant eftersom det tidigare ofta nu helt plötsligt har reducerats till ibland.

Sanningen är precis tvärtom, vilket vi alla inser, - tjänstebilsförare väljer väldig ofta kombi.

När det gäller rabatter på tjänstebilar så är det vanligt att andra aktörer tvingas rabattera sina bilar kraftigt. Det gäller t ex franska bilar vilket tydligt belyses här...

(FB) Lite bil för pengarna?

Min fru är inne på sin tredje företagsbil. Efter att först ha haft en Volvo så övergick hon i årsskiftet 2010/2011 till BMW och hon är nu inne på sin andra BMW. Enligt BMW-försäljaren så tvingades BMW att rabattera sina bilar ganska kraftigt vilket också tydligt syntes på listpriset.

Gör dig själv (och oss andra dessutom) en tjänst genom att du glider ut ur den här tråden lite snyggt utan att du fortsätter ditt svamlande.
Citera
2014-06-23, 11:57
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Som vi alla förväntade oss så tillhör du dom tomtar som mest pratar en massa strunt utan att kunna komma med något underlag. Vi förstår dessutom att du har lite problem med matematiken eftersom det faktum att ÅTTA av TIO tjänstebilar är kombi rimmar väldigt illa med dina påståenden.

När det gäller rabatter på tjänstebilar så är det vanligt att andra aktörer tvingas rabattera sina bilar kraftigt. Det gäller t ex franska bilar vilket tydligt belyses här...

(FB) Lite bil för pengarna?

Min fru är inne på sin tredje företagsbil. Efter att först ha haft en Volvo så övergick hon i årsskiftet 2010/2011 till BMW och hon är nu inne på sin andra BMW. Enligt BMW-försäljaren så tvingades BMW att rabattera sina bilar ganska kraftigt vilket också tydligt syntes på listpriset.

Gör dig själv (och oss andra dessutom) en tjänst genom att du glider ut ur den här tråden lite snyggt utan att du fortsätter ditt svamlande.
Jag vet inte vad du är ute efter, diskutera eller märka ord? Att de flesta tjänstebilar är kombi, det behöver du inte berätta för mig, den biten trodde jag vi var överens om, men som vanligt läser du bara det du själv vill. Om jag skriver att kombin ofta väljs bort, eller att den väljs bort ibland, är inget du behöver vikta allt för hårt. Den stora massan som väljer kombi är ändå så stor, men kombin väljs bort (ibland, ofta, vid tillfällen - välj det ord som passar dig bäst) då det är svårt att räkna hem vissa bilar under 7,5 basbelopp. Valet kan stå mellan automat, skinn eller kombi - en måste bort. Ibland blir det kombin som får stryka på foten.

Din frus härjningar i frågan är väl knappast synonym med hur den ser ut i stort, men faktiskt så har BMW haft en del kampanjer, oftast i samband med skiften av modellår, där även Volvo och andra större brukar hänga på, alltså inget konstigt. BMW har gått som tåget när det kommer till tjänstebilar, deras femma har uppfattats som riktigt hotfull av klassledarna. Jag vet inte om det i deras strategi funnits med att prisa in sig för att vinna mark, mycket möjligt.

Ett företagsavtal är oftast inte mycket mer än vad gemene svenne-banan kan förhandla sig till, en GA tjänar inga direkta pengar på nybilsaffären, så rabatterna är ganska givna. Men som du skriver, en del udda-märken kan ibland sänka ordentligt då de inte har samma ansvar för att andrahandsvärdet hålls uppe, vet iofs inte vad det hade med diskussionen att göra.

Intressant att din fru väljer BMW som företagsbil, men du menade nog tjänstebil.
Citera
2014-06-23, 12:37
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Jag vet inte vad du är ute efter, diskutera eller märka ord? Att de flesta tjänstebilar är kombi, det behöver du inte berätta för mig, den biten trodde jag vi var överens om, men som vanligt läser du bara det du själv vill. Om jag skriver att kombin ofta väljs bort, eller att den väljs bort ibland, är inget du behöver vikta allt för hårt. Den stora massan som väljer kombi är ändå så stor, men kombin väljs bort (ibland, ofta, vid tillfällen - välj det ord som passar dig bäst) då det är svårt att räkna hem vissa bilar under 7,5 basbelopp. Valet kan stå mellan automat, skinn eller kombi - en måste bort. Ibland blir det kombin som får stryka på foten.

Märka ord? Det handlar om att du, som så många andra tomtar, svamlar och ändrar dina texter hej vilt. Det är iofs ett vanligt beteende hos dom som bara gissar men inte vet.

Det är stor skillnad på ofta och ibland. Besök gärna språkforumet eftersom dina språkkunskaper behöver förbättras.

Hur kan dom flesta välja en kombi när dom flesta (enligt dig) ofta väljer bort kombi? Du menar att om dom flesta väljer att sitta i kassan på Ica så är det ändå så att dom flesta väljer bort det!! Eller att dom flesta som äter filmjölk oftast väljer bort filmjölk och istället äter gröt?

Du har målat in dig i ett hörn och du har gjort det därför att filtreringsfunktionen, som hos dom flesta normalt finns mellan hjärnan och tungan (i det här fallet fingrarna), saknas hos dig. Kvantitet istället för kvalité. Skriva utan att tänka.

"Hoppsan, skrev jag ofta förut? Ojdå, nu blandar jag visst ihop det! Då skriver vi ibland den här gången, det är nog ingen som märker någon skillnad!"

Nåja, när färgen torkat så tar du ett stort steg och glider ut ur den här tråden utan att skämma ut dig mer. Har du tur så glömmer vi dina bravader om några veckor. Starta gärna fler "Så här tycker jag"-trådar men ge dig inte in i några diskussioner om fakta.

EDIT...

Citat:

Intressant att din fru väljer BMW som företagsbil, men du menade nog tjänstebil.

Det är fint av dig att du engagerar dig i min familjs bilinnehav. Jag är dock fast förvissad om att både jag och min fru är mer insatta i vårt bilinnehav än du är. När det gäller BMWs koncept för företagsbilar så har det några väldigt tydliga beröringspunkter med tjänsetbilskonceptet, inte minst när det gäller lansering av prisbild och konkurrensförmåner.

Det här innebär att du lärt dig något nytt!

Därmed så tror jag att den här delen av diskussionen är avslutad.
Senast redigerad av Moltas666 2014-06-23 kl. 13:06.
Citera
2014-06-23, 12:47
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j.loow
Kombi-bilar torde vara de i särklass fulaste bilar som finns, med undantag för mini-bussar.
Tur att det finns sedan och combicupé.
Dock kan ingen förneka att Sverige är ett kombi-land.
Det märks bland annat på modellförsäljningen från VW och Volvo.

Ärligt talat tyckte jag att dom stora Audi Avant RS6 vi hade var ganska snygga för att vara kombi. Därmed är jag inte speciellt förtjust i Mercedes kombialternativ på senare år.
Senast redigerad av Moltas666 2014-06-23 kl. 12:50.
Citera
2014-06-23, 13:06
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Märka ord?
Därmed så tror jag att den här delen av diskussionen är avslutad.
Humor, men visst, avlutar gärna den här diskussionen med dig då du saknar basala kunskaper i ämnet.

Citat:
Ärligt talat tyckte jag att dom stora Audi Avant RS6 vi hade var ganska snygga för att vara kombi. Därmed är jag inte speciellt förtjust i Mercedes kombialternativ på senare år.
Mercedes har helt klart tappat det designmässigt på sina kombimodeller.
Citera
2014-06-23, 13:38
Medlem
jäklar vad ni fajtas..

jag tycker sedan är snyggast, (sportigast) gillar inte stora bilar, tycker helt enkelt dom ser klumpiga ut och ser inte behovet av storleken om man är ensamstående.
Senast redigerad av WeeDoo 2014-06-23 kl. 13:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in