Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-22, 11:27
  #15481
Medlem
Gynekologstols avatar
Valet i höst är ett ödesval och det är ett antal punkter som måste besannas för att valet skall kunna ses som ett nederlag för sjuklövern.

1) Fi får inte komma in i riksdagen. Detta är mycket viktigt då ett riksdagsinträde för Fi skulle av etablissemanget ses som ett godkännande av dagens folkutbytespolitik.

2) C eller Kd måste åka ur riksdagen. Detta sänder en tydlig signal om att sjuklöverpartierna inte sitter säkert. Det bidrar även till ett katastrofval för alliansen, vilket är mycket viktigt för att nästa punkt skall besannas.

3) Mp får inte hamna i vågmästarställning. Kommentar är egentligen överflödig och jag inser att det blir svårt att undvika majoritet för S+V+Mp+Fp, vilket med avseende på folkutbytespolitiken i stort sett är samma sak som dagens situation med M+C+Kd+Fp+Mp. Det finns dock vissa skillnader mot att S+V+Mp får egen majoritet, jag tänker till exempel på att det eventuellt kan bli enklare för sjuklövern att rädda gammelmedia vid det senare scenariot.

4) Sd måste göra ett bra val. Även här är kommentar överflödig och allt under 13-15 procent måste ses som ett dåligt val. Jag tror dock att detta är fullt möjligt att uppnå med facit från EU-valet i hand.

5) SvP måste göra ett bra val. Sd måste känna press från lite mer radikala nationalister och om SvP skulle kunna få över 10000 röster så kanske Sd skulle tveka lite när det kommer till att anpassa sig efter media och sjuklövern.

Det blir svårt att uppnå alla dessa punkter, men det är inte omöjligt. Följande resultat ligger nära senaste sifo (givetvis med överskattat Mp och underskattat Sd) och skulle besanna samtliga ovanstående punkter.

S 30
M 20.5
MP 9
FP 7.5
C 4.1
SD 15
KD 3
V 6.5
FI 3
SvP 0.15
Övr 1.25
2014-06-22, 12:51
  #15482
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Några gråtande sossar vill vi ha också annars blir det ingen riktig valvaka.
Ja gråtande Guldlock med fluga. Det var underbart att se honom. Han som kampanjade så flitigt för bland annat floppen "Mitt S" haha
2014-06-22, 12:57
  #15483
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2008
Jag hoppas verkligen det. Det vore väldigt bra om SD blev så stora att fler ansluter sig. Jag är övertygad om att det finns missnöjda politiker på riksnivå i alla partier som vill hoppa över. Kanske inte från V och MP, men bland de övriga så finns det.

Sedan att F! har många som gillar på facebook behöver inte betyda att alla dessa röstar på F!, många av de har säkert gillat både v och MP. Vilket i och för sig är katastrofalt nog.

Jag skulle vilja se fler från SD i media och då inte i samband med att de måste förklara någon tabbe eller oklokt uttalande utan helt enkelt att de lyckas framföra ett budskap som inte ens den självgode Fridolin kan motsäga. Den där förbannade Fridolin är inget annat än en förklädd marxist. Miljöpartiet var ju en gång i tiden ett blockneutralt parti och om jag minns rätt så var de mer höger än vänster. Nu är det ju en jävla lekstuga för rotlösa ungdomar i seconhand-kläder och ett förklätt kommunistparti. Hur gick det till?

Man ska inte önska någon något illa (Eller jo, det gör inget om Fridolins kärring drar och han hamnar i ekonomisk kris och börjar supa) men jag hoppas att något händer som får folk att öppna ögonen för den här gigantiska tsunamin av kompetens som väller in från MENA-länderna. En bomb vid riksdagshuset eller att någon skäggig imam placerar sprängdeg på Karl den tolfte-statyn. Det skulle ge SD ytterligare luft under vingarna.

Så tyst som det är i media om de könsstympade flickorna förvånar mig inte. Ingen, varken politiska partier eller slaskmedia vill ta tag i det då det skulle vara som att ge ett köttben till pitbullen SD.

Förvånansvärt är att inte de muslimska församlingarna går ut i media och fördömer detta då det enligt vissa kamelknullare inte är en del av islam. Dessa församlingar skulle ju verkligen ta chansen att förbättra sitt rykte. Men tystnaden bekräftar bara det vi vet: varenda jävla muslim vill skära slidan av flickorna. Om de gav fan i det så hade de inte behövt knulla kamelerna i brist på skön mus!
Det som skulle behövas, det är ett islamistiskt terrordåd i Stockholm med hundratals döda. Det kanske skulle få stockholmarna att vakna upp ur sin feministiska miljöpartistiska godhetssömn..
2014-06-22, 13:01
  #15484
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Det som skulle behövas, det är ett islamistiskt terrordåd i Stockholm med hundratals döda. Det kanske skulle få stockholmarna att vakna upp ur sin feministiska miljöpartistiska godhetssömn..

Nä, resultatet skulle bara bli demonstrationer mot rasism så att de mörka krafterna inte drar fördel av terrordådet.
2014-06-22, 15:47
  #15485
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2008
Hur det ska gå till? Ja att F! lyckas locka tillräckligt många med sina lögner och floskler.

En stor del av deras väljare är kvinnor och jag tror att en stor del av dessa är outbildade, långtidsarbetslösa och långtidssjukskivna som tror att om Gudrun kommer in i riksdagen så kommer ett godisregn av pengar att ösas över de. I hela deras liv ha de sett samhället som skyldigt för deras situation och aldrig förstått vilket ansvar de själva har för sina liv. Den gruppen är ganska stor i samhället.

SD ligger på omkring 80000 gillare på sin facebooksida. Där skulle de kunna locka fler genom att fokusera på frågor som inte enbart rör invandring. Arbetsmarknadspolitik och företagsklimatet i Sverige är en fråga som i mina ögon är viktigare än feministernas hbqt/gay/pride-politik. Och det tror jag skulle få fler att vakna. Landsbygdspolitik, där bor en stor del av befolkningen.

Ska man ta sig längre fram och bli tredje största så kanske en liten del av fokus måste hamna bredvid invandrarfrågan.

Media kommer snart att intensifiera jakten på SD-skandaler och det kommer bli kaos i Almedalen. Provokationerna kommer att stå som spön i backen. Måtte ingen sverigedemokrat tappa besinningen och måtte inte Åkesson stå svarslös. Jag ser svarta rubriker.

Om de blir tredje största partiet så tror jag fler begåvad människor kommer att våga sig in i partiet och om allt går vägen så är SD ett salongsfähigt parti vid nästa val.

Herregud vad ängslig du var då?
F! fick stort stöd av förstagångsröstande kvinnor,men även många som är missnöjda med alliansens politik ,men inte fattat problemen med mångkulturen.
De förstagångsröstande männen struntade i EUvalet ,men kommer att rösta i höst ,och många glömmer inte när dom utsattes för personrån av några blattejämnåriga.
MP tex lyckades ragga ihop drygt 90% av sina väljare till EUvalet,SD bara drygt 50%,men likadant för sossarna som kommer att få fler röster i höst.
Drevet mot SD kan inte bli större än det redan är,och har redan i dag fått svenska folket att tycka att dreven är patetiska.

Centern kommer att straffas för att man skickade ner en stureplanssbög till EU istället för en erkänt duktig Landsbygdparlamentariker, KD har legat utanför i nästan alla undersökningar flera år,räddades enbart på grund av att borgare är duktiga på att gå och rösta ,även i tramsval,men även att moderatväljare straffade Reinfeldt för hans politik.Enda räddningen för KD är att moderatväljare även i riksdagsvalet kommer att straffa Reinfeldt ,men den bestraffningen består nog oftast i att man röstar på SD..

SD behöver absolut inget annat göra i den här valrörelsen än att föra fram sina frågor,eventuellt bli lite mer aggresiva vid debatterna.
2014-06-22, 19:33
  #15486
Medlem
Teleskoptampong2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Valet i höst är ett ödesval och det är ett antal punkter som måste besannas för att valet skall kunna ses som ett nederlag för sjuklövern.

1) Fi får inte komma in i riksdagen. Detta är mycket viktigt då ett riksdagsinträde för Fi skulle av etablissemanget ses som ett godkännande av dagens folkutbytespolitik.

2) C eller Kd måste åka ur riksdagen. Detta sänder en tydlig signal om att sjuklöverpartierna inte sitter säkert. Det bidrar även till ett katastrofval för alliansen, vilket är mycket viktigt för att nästa punkt skall besannas.

3) Mp får inte hamna i vågmästarställning. Kommentar är egentligen överflödig och jag inser att det blir svårt att undvika majoritet för S+V+Mp+Fp, vilket med avseende på folkutbytespolitiken i stort sett är samma sak som dagens situation med M+C+Kd+Fp+Mp. Det finns dock vissa skillnader mot att S+V+Mp får egen majoritet, jag tänker till exempel på att det eventuellt kan bli enklare för sjuklövern att rädda gammelmedia vid det senare scenariot.

4) Sd måste göra ett bra val. Även här är kommentar överflödig och allt under 13-15 procent måste ses som ett dåligt val. Jag tror dock att detta är fullt möjligt att uppnå med facit från EU-valet i hand.

5) SvP måste göra ett bra val. Sd måste känna press från lite mer radikala nationalister och om SvP skulle kunna få över 10000 röster så kanske Sd skulle tveka lite när det kommer till att anpassa sig efter media och sjuklövern.
Jag ser inte realistiskt att 2) och 3) skulle kunna inträffa samtidigt. S+V+MP ligger redan idag över 50% i många mätningar. Skulle dessutom KD eller C åka ut finns det i princip ingen chans att de rödgröna inte får egen majoritet.

Jag förstår din poäng med 5), att det behövs ett radikalt alternativ för att fånga upp de som är missnöjda med SD, och även att säkerställa att SD inte blir hur mesiga som helst. (V har haft den rollen för S länge.) Men jag tror inte det behövs för att valet ska ses om ett nederlag för sjuklövern.
2014-06-22, 21:13
  #15487
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2008
Media och övriga partier kommer snart att lägga in högsta växeln för att gräva fram skandaler och gärna gamla stycken ur brottsregistret för Sverigedemokraterna.

Jag hoppas Åkesson gjort allt som går för att man inte ska hitta några hatmail från offentliga datorer, ljusskygga bidragstransaktioner eller medlemskort från motståndsrörelsen. Vore rätt så bra om de kunde hålla sig från järnrör och mungrodor.

När väl valkampanjen drar igång så lär gatorna vara fulla med provokativa vänsteraktivister, svartingar och annat löst folk som vill förstöra. Detta utan att begripa vilket brott mot yttrandefriheten det innebär.
Å andra sidan är inte de länder som har vänsterstyre direkt kända för yttrandefrihet. Så det går väl i linje med ideologierna.

Måtte de hålla sig i skinnet nu. Media kommer göra tappra försök och man kan ge sig tusan på att de kommer att begära ut vartenda mail som Sverigedemokraterna får eller skickar från riksdagen. Är det så att de sitter hemma och spammar forum med allsköns åsikter så hoppas jag att de använder VPN och alla tillbuds stående medel för att skydda sig. Annars står farbror Aschberg där i höst och undrar varför de kommenterar än det ena och än det andra.

Entusiasmen ökar hela tiden som Äkesson sa så våra möten kommer bli kaxigare och kaxigare vänsterextremerna trängs tillbaka snart, ju mer våld de idkar ju mer sjunker de i omoralens kvicksand Vi sdare vet att det är extra jäkla viktigt att inte ge våra motståndare något bete. Spela korten rätt, gör inga plumpa saker så vinner vi i längden hela tiden speciellt viktigt nu i valrörelsen.

Folk inser att vi vill ha ett sammanhållet sverige och hela det där kittet att vi är hederliga hyggliga människor från olika skikt i samhället som delar denna normala och sunda goda sverigevänsyn.



Stå på och det viktigaste, ha ryggrad.
__________________
Senast redigerad av Elohir 2014-06-22 kl. 21:19.
2014-06-22, 22:34
  #15488
Medlem
shogun-rs avatar
Helvete vad Fi ökar, över 100 000 likes på Facebook. Kan nästan garantera att dom kommer in i riksdagen i Sep. Hoppas dock att jag har fel..... Ser dessutom att flera "vänner" på facebook gillat dom också...

Kan ju hoppas att dom kannabaliserar på mest V och MP och till viss del på S också.
2014-06-22, 22:47
  #15489
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Helvete vad Fi ökar, över 100 000 likes på Facebook. Kan nästan garantera att dom kommer in i riksdagen i Sep. Hoppas dock att jag har fel..... Ser dessutom att flera "vänner" på facebook gillat dom också...

Kan ju hoppas att dom kannabaliserar på mest V och MP och till viss del på S också.

Att "gilla Fi" på Facebook är väl lika ofarligt som att ta avstånd från plågsamma djurförsök på kattungar. Det finns helt klart en risk att de kommer in i riksdagen, men det är snarare S som borde sova dåligt av det.
2014-06-22, 23:00
  #15490
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Att "gilla Fi" på Facebook är väl lika ofarligt som att ta avstånd från plågsamma djurförsök på kattungar. Det finns helt klart en risk att de kommer in i riksdagen, men det är snarare S som borde sova dåligt av det.

Ska man skissa på strategiska scenarios över vad SD skulle kunna tjäna opinionsmässigt på så är ju ett starkt F! onekligen ett sådant scenario. Stollepartier som utnämner sig själva till SD:s motpoler är ju inget som SD borde tacka nej till. Bättre det än borgerliga partier som i panik helt plötsligt skulle överta SD:s retorik alldeles inför valet.

Men givetvis vore det ju tragiskt för landet om F! fick något som helst inflytande över riksdagen.

Precis som du skriver så är ju F! framförallt Löfvéns huvudvärk. Hur han, utifall det värsta händer, ska klara av att forma en regering med V, MP, F! och S övergår mitt förstånd.
2014-06-22, 23:05
  #15491
Medlem
Naravodomoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Helvete vad Fi ökar, över 100 000 likes på Facebook. Kan nästan garantera att dom kommer in i riksdagen i Sep. Hoppas dock att jag har fel..... Ser dessutom att flera "vänner" på facebook gillat dom också...

Kan ju hoppas att dom kannabaliserar på mest V och MP och till viss del på S också.

De har garanterat köpt likes.
2014-06-22, 23:42
  #15492
Medlem
Skop 17 juni:

http://www.skop.se/main/wp-content/u...-juni-2014.pdf

Moderaterna 24,2 procent: +0,8
Folkpartiet liberalerna 7,3 procent: -0,5
Centerpartiet 4,9 procent: +0,4
Kristdemokraterna 3,2: procent: +0,5
Socialdemokraterna 31,9 procent: -3,0
Vänsterpartiet 6,7 procent: +0,3
Miljöpartiet 12,0 procent: +1,3
Sverigedemokraterna: 7,9 procent: +0,5
Feministiskt initiativ 1,8 procent: +0,5

Vad ska man säga? Ett helt ointressant resultat. SD gravt underviktade som vanligt och ett perfekt resultat för FI om det håller sig på den nivån eller lite högre. Snart dippar rödgrönrosa röran under 50% nivån och ger SD ensam vågmästarroll.
__________________
Senast redigerad av Tagganer 2014-06-23 kl. 00:00.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback