2014-06-20, 22:14
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tackar för svaret "TheAlamo" och "Sonnenwende".

Ja, svårt är det. Om jag har begripit det rätt så har Sverige 7,3 miljoner röstberättigade.
Så 1000 uppringda känns.., svagt ifrån ett opinionsinstitut. De bildar ju en mening, oansett resultat så får de sin röst hörd. Detta gäller ju givetvis samtliga institut.

Skulle vara intressant att veta hur många som sitter på de olika instituten och ringer..

(är en smula of-t, jag vet)

1000st räcker absolut. De systematiska fel och viktningssvårigheter som ev kan finnas finns även vid betydligt större undersökningar (det visar t.ex. VALU och SCB). Antalet respondenter har egentligen inget med populationens storlek att göra. Även mätningar inför USAs presidentval (300m invånare) utgör de tillfrågade max ett par tusen.
2014-06-20, 22:45
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Sentio, Juni:

S 34,0% (+1,4)
V 6,3% (-2,9)
MP 9,7% (+0,7)

SD 12,5% (+0,8) Riktigt bra siffra och klart tredje största parti!

M 23,0% (-1,5)
FP 5,6% (+1,1)
KD 3,6% (-0,9)
CP 4,8% (+2,0)

Ras för kommunisterna i vänsterpartiet. Bra siffra för Sverigedemokraterna!!

Vill se m och Reinfeldt hamna under 20% i valet!
Trelviga SD-siffror, men varför tappar V så samt varä r siffrorna för FI och övriga?
2014-06-20, 22:53
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Trelviga SD-siffror, men varför tappar V så samt varä r siffrorna för FI och övriga?

Siffrorna gäller endast riksdagspartier. FI varken är eller kommer hamna i riksdagen. Samma sak för övriga.
2014-06-21, 13:51
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Siffrorna gäller endast riksdagspartier. FI varken är eller kommer hamna i riksdagen. Samma sak för övriga.

Men självkalrt måste man ju få svara vilket parti som helst även i Setino?

Och det borde ju vara kutym nu att ge FI en egen stapel samt övriga. Även om FI bara får 2% så ska de såklart redovisas då de börjar nosa lite på spärren i flera mätningar. Övriga borde alltid redovisas så man kanfå ett hum om hur PP. SvP KV och andra ligger till.
2014-06-21, 13:59
Medlem
ikaros2008s avatar
Jag hoppas inte SD är överskattat här. Det som förvånar mig är att F! inte har högre siffror. Det är trots allt över hundratusen som gillar F! på deras facebooksida. Dubbet mot MP. Det vore en katastrof om Gudrun skrällde till och går om SD.
2014-06-21, 15:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2008
Jag hoppas inte SD är överskattat här. Det som förvånar mig är att F! inte har högre siffror. Det är trots allt över hundratusen som gillar F! på deras facebooksida. Dubbet mot MP. Det vore en katastrof om Gudrun skrällde till och går om SD.
Hur ska det gå till menar du? Det är nästan bara kvinnor som röstar FI och det är främst politiskt intresserade, därför fick man 5 % i EU valet.
I riksdagsvalet så späds de mer övertygade feministerna ut av vanliga kvinnor vilket ger lägre stöd än i EU valet.
Dessutom så kommer de övriga partierna pressa FI gällande ekonomi mm och får de svårt att prestera.
2014-06-21, 16:47
Medlem
medelklassmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Invandring viktigaste frågan för partibytare.

Gratistidningen Mitti presenterar vilken fråga som är viktigast för de som byter parti. Undersökningen är gjord av Sifo och begränsas till Stockholmsområdet.
Invandringspolitiken är den enskilt viktigaste frågan för partibytaren. I genomsnitt 10,3 % av alla anger den som orsak. Av de som överger moderaterna anger hela 20 % att invandringspolitiken var orsak till partibytet. Förmodligen hittas här delar av moderaternas stora minskning och sverigedemokraternas stora uppgång, säger Sifos Toivo Sjören till Mitti.

Finns endast i papperstidningen, ska gå att läsa på mitti.se under onsdagen.

Här kommer länken:

http://www.mitti.se/mitt-isifo-skolan-valets-viktigaste-fraga/

Rätt kortfattad artikel, hittade inga siffror eller rådata från undersökningen,
hittade inget om urval eller hur det slår per parti - bara texten i artikeln.

Enda trendbrottet är förstås att det i svensk press (NB i en gratistidning,inte i den samhällsgranskande kvalitetspressen.....) nu öppet står att invandringspolitiken ökar i betydelse för väljarna och att det rent utav påverkar människors partival.
Och att det även kan skada de partier som propagerar för eller står för den invandringspolitik som nu förs..... No shit sherlock....

Det har Flashback känt till och debatterat kring i åratal, men insikten tycks börja nå utanför den Pk stängda åsiktskorridoren. Allt står inte väl till för sjuklövern..

Var trodde man att Sd:s väljare kom ifrån - förstagångsväljare, nazistättlingar?

Det skall kosta att föra en kostsam och samhällsomvälvande politik och M ser ut att få betala ett rejält pris för den politik de fört.

Saliga äro de saktmodiga......
Senast redigerad av medelklassman 2014-06-21 kl. 16:52.
2014-06-21, 16:50
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:

Såklart ett helt osannolikt scenario. Inte de mest rabiata PK-dårarna kan tolka några opinionsundersökningar på det viset. FI har ett väljarstöd i ett riksdagsval som inte överstiger två procent. SD däremot kommer segla in på mellan 13% och 15% i det kommande valet.

Om det blir en extrem sommar med mycket kaozblatteupptåg som inte kan tystas ner av PK-media, t ex att en skogstokig islamist spränger sig själv och ett antal småbarn utanför riksdagshuset, så kan SD nå hur högt som helst då storstadsborna som annars är obenägna att rösta på SD skulle få sig en tankeställare.
2014-06-21, 17:02
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hur ska det gå till menar du? Det är nästan bara kvinnor som röstar FI och det är främst politiskt intresserade, därför fick man 5 % i EU valet.
I riksdagsvalet så späds de mer övertygade feministerna ut av vanliga kvinnor vilket ger lägre stöd än i EU valet.
Dessutom så kommer de övriga partierna pressa FI gällande ekonomi mm och får de svårt att prestera.

Hur det ska gå till? Ja att F! lyckas locka tillräckligt många med sina lögner och floskler.

En stor del av deras väljare är kvinnor och jag tror att en stor del av dessa är outbildade, långtidsarbetslösa och långtidssjukskivna som tror att om Gudrun kommer in i riksdagen så kommer ett godisregn av pengar att ösas över de. I hela deras liv ha de sett samhället som skyldigt för deras situation och aldrig förstått vilket ansvar de själva har för sina liv. Den gruppen är ganska stor i samhället.

SD ligger på omkring 80000 gillare på sin facebooksida. Där skulle de kunna locka fler genom att fokusera på frågor som inte enbart rör invandring. Arbetsmarknadspolitik och företagsklimatet i Sverige är en fråga som i mina ögon är viktigare än feministernas hbqt/gay/pride-politik. Och det tror jag skulle få fler att vakna. Landsbygdspolitik, där bor en stor del av befolkningen.

Ska man ta sig längre fram och bli tredje största så kanske en liten del av fokus måste hamna bredvid invandrarfrågan.

Media kommer snart att intensifiera jakten på SD-skandaler och det kommer bli kaos i Almedalen. Provokationerna kommer att stå som spön i backen. Måtte ingen sverigedemokrat tappa besinningen och måtte inte Åkesson stå svarslös. Jag ser svarta rubriker.

Om de blir tredje största partiet så tror jag fler begåvad människor kommer att våga sig in i partiet och om allt går vägen så är SD ett salongsfähigt parti vid nästa val.
2014-06-21, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Sören Holmberg gav en mycket intressant kommentar till F!:s resultat i EU-valet. Deras resultat motsvarar inte 4% i ett riksdagsval. Sedan var han fast beslutsam om att det inte finns så många F!:are bland den hälft av befolkningen som avstod från att rösta i EU-valet. De kan därmed inte erhålla det stöd som erfordras för att komma in i riksdagen. Sedan vet vi att cirka 1/3 av väljarna röstar på ett annat parti i EU-valet än i riksdagsvalet. Väljarna tar med andra ord ut svängarna lite i EU-valet.

Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Såklart ett helt osannolikt scenario. Inte de mest rabiata PK-dårarna kan tolka några opinionsundersökningar på det viset. FI har ett väljarstöd i ett riksdagsval som inte överstiger två procent. SD däremot kommer segla in på mellan 13% och 15% i det kommande valet.

Om det blir en extrem sommar med mycket kaozblatteupptåg som inte kan tystas ner av PK-media, t ex att en skogstokig islamist spränger sig själv och ett antal småbarn utanför riksdagshuset, så kan SD nå hur högt som helst då storstadsborna som annars är obenägna att rösta på SD skulle få sig en tankeställare.

Jag delar förvisso ditt påstående om SD:s stöd i valet. Dock kan media mycket väl försöka mörka både det ena och det andra. Är det allmänt känt att tokstollen i STHLM begick sina handlingar på grund av ett utvisningsärende? Jag har då inte fått detta bekräftat i alla fall.
2014-06-21, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medelklassman
Här kommer länken:

http://www.mitti.se/mitt-isifo-skolan-valets-viktigaste-fraga/

Rätt kortfattad artikel, hittade inga siffror eller rådata från undersökningen,
hittade inget om urval eller hur det slår per parti - bara texten i artikeln.

Enda trendbrottet är förstås att det i svensk press (NB i en gratistidning,inte i den samhällsgranskande kvalitetspressen.....) nu öppet står att invandringspolitiken ökar i betydelse för väljarna och att det rent utav påverkar människors partival.
Och att det även kan skada de partier som propagerar för eller står för den invandringspolitik som nu förs..... No shit sherlock....

Det har Flashback känt till och debatterat kring i åratal, men insikten tycks börja nå utanför den Pk stängda åsiktskorridoren. Allt står inte väl till för sjuklövern..

Var trodde man att Sd:s väljare kom ifrån - förstagångsväljare, nazistättlingar?

Det skall kosta att föra en kostsam och samhällsomvälvande politik och M ser ut att få betala ett rejält pris för den politik de fört.

Saliga äro de saktmodiga......

Mycket bra analys! Mycket av oppositionen mot invandringspolitiken gynnade moderaterna. Nu går lurade moderater och sossar över till SD. Samma mönster som i Norge och Danmark.

Undrar hur länge Reinfeldt får sitta kvar efter valet. Säkert kommer det en helt ny polititik efter valet.
2014-06-21, 20:08
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Hur det ska gå till? Ja att F! lyckas locka tillräckligt många med sina lögner och floskler.

En stor del av deras väljare är kvinnor och jag tror att en stor del av dessa är outbildade, långtidsarbetslösa och långtidssjukskivna som tror att om Gudrun kommer in i riksdagen så kommer ett godisregn av pengar att ösas över de. I hela deras liv ha de sett samhället som skyldigt för deras situation och aldrig förstått vilket ansvar de själva har för sina liv. Den gruppen är ganska stor i samhället.

SD ligger på omkring 80000 gillare på sin facebooksida. Där skulle de kunna locka fler genom att fokusera på frågor som inte enbart rör invandring. Arbetsmarknadspolitik och företagsklimatet i Sverige är en fråga som i mina ögon är viktigare än feministernas hbqt/gay/pride-politik. Och det tror jag skulle få fler att vakna. Landsbygdspolitik, där bor en stor del av befolkningen.

Ska man ta sig längre fram och bli tredje största så kanske en liten del av fokus måste hamna bredvid invandrarfrågan.

Media kommer snart att intensifiera jakten på SD-skandaler och det kommer bli kaos i Almedalen. Provokationerna kommer att stå som spön i backen. Måtte ingen sverigedemokrat tappa besinningen och måtte inte Åkesson stå svarslös. Jag ser svarta rubriker.

Om de blir tredje största partiet så tror jag fler begåvad människor kommer att våga sig in i partiet och om allt går vägen så är SD ett salongsfähigt parti vid nästa val.
Att SD inte är störst på facebook beror på det otroliga stigmat det är att offentligt gå ut med att man gillar SD. Folk säger upp vänskap och allt möjligt pga en sån sak, blev extra tydligt nu efter EUP-valet.. Facebook blev helt galet.

Jag säger SD i OUs men säger inte ett ord om det på min facebook..

I ett normalt medieklimat skulle nog SD haft närmare 200.000 likes på facebook.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in