Citat:
Jag tror inte heller att MP kommer att göra en repris på EU-valet, men tyvärr tror jag de får uppåt 10%. Det är nya förutsättningar nu.
Göran Persson var vis nog att hålla MP på behörigt avstånd, man samarbetade i vissa frågor men det var aldrig tal om att samregera. När de försökte satte han dem på plats. MP var en satellit, precis som V alltid varit. I valen 94, 98, 02 och 06 fick de 5,02, 4,49, 4,65 och 5,24.
I och med att Sahlin valde att ingå ett samarbete (vi kallar dem fortfarande De Rödgröna fastän de upplöste kartellen) öppnade hon en sluss mellan partierna. S och MP var nu en enhet, ville man vara sosse fast lite extra grön hoppade man över staketet. Det gav utdelning för MP 2010: De blev 3:e största parti (från 7:e i valet innan) med 7,34. Och varje gång S hade det svettigt (i ledarglappet mellan Sahlin och Juholt, under Juholts skandalperiod samt i glappet mellan Juholt och Löfven) så sprang många sossar direkt över till MP och stannade där tills saker blev bättre. Innan Löfven valdes var de uppe i 15% i någon mätning. Sen sjönk de snabbt tillbaka.
Sossarna har inte lyckats inspirera, det finns osäkerhet kring Löfven och dessutom har klantarslet sagt att han ser MP som en "naturlig samarbetspartner". Det har öppnat den där slussen mellan partierna, och om Löfven fortsätter så mesigt som han gjort så kommer det att vara MP som inkasserar.
Vi kan alltid hoppas på det, men tyvärr är många miljöpartister så infantila att de tror att vi gör någon skillnad för världen om vi pressar ner vår andel av koldioxidutsläppen från 0,16% till 0,14% av världens totala utsläpp. Det ingår i den grandiosa självbilden av Sverige som världens ledstjärna, en vanlig åkomma hos miljöpartister och folkpartister.
Göran Persson var vis nog att hålla MP på behörigt avstånd, man samarbetade i vissa frågor men det var aldrig tal om att samregera. När de försökte satte han dem på plats. MP var en satellit, precis som V alltid varit. I valen 94, 98, 02 och 06 fick de 5,02, 4,49, 4,65 och 5,24.
I och med att Sahlin valde att ingå ett samarbete (vi kallar dem fortfarande De Rödgröna fastän de upplöste kartellen) öppnade hon en sluss mellan partierna. S och MP var nu en enhet, ville man vara sosse fast lite extra grön hoppade man över staketet. Det gav utdelning för MP 2010: De blev 3:e största parti (från 7:e i valet innan) med 7,34. Och varje gång S hade det svettigt (i ledarglappet mellan Sahlin och Juholt, under Juholts skandalperiod samt i glappet mellan Juholt och Löfven) så sprang många sossar direkt över till MP och stannade där tills saker blev bättre. Innan Löfven valdes var de uppe i 15% i någon mätning. Sen sjönk de snabbt tillbaka.
Sossarna har inte lyckats inspirera, det finns osäkerhet kring Löfven och dessutom har klantarslet sagt att han ser MP som en "naturlig samarbetspartner". Det har öppnat den där slussen mellan partierna, och om Löfven fortsätter så mesigt som han gjort så kommer det att vara MP som inkasserar.
Vi kan alltid hoppas på det, men tyvärr är många miljöpartister så infantila att de tror att vi gör någon skillnad för världen om vi pressar ner vår andel av koldioxidutsläppen från 0,16% till 0,14% av världens totala utsläpp. Det ingår i den grandiosa självbilden av Sverige som världens ledstjärna, en vanlig åkomma hos miljöpartister och folkpartister.
Jag tror att MP får vara glada om de erhåller 8%. Vi vet att MP är extremt överskattade i diverse mätningar. VALU träffade fel beträffande MP med 2%, så det är inte enbart olika opinionsinstitut under mandatperioden som har problem med uppskattningen av MP:s stöd.
Jag delar visserligen din teori om "slussen" mellan S och MP som Sahlin har öppnat. Dock tycker jag inte att Löfvén har varit så varmt inställd till MP som många gärna vill påskina. Mig veterligen är det endast vid ett tillfälle som han har gett MP lillfingret, då han uttryckte sig i stil med "MP ligger närmast". Beaktar man dock det sammanhang i vilket uttalandet fälldes kan det sägas att uttalandet inte har så mycket substans ändå. Uttalandet tillkom då han ständigt pressades beträffande regeringsfrågan, och efter många om och men ansåg han att MP "låg närmast till hands". Han har hela tiden haft en konsekvent inställning till att S går till val självständigt och söker bilda regering självständigt. Han tvingades mer eller mindre att uppge ett annat parti, och vilket annat parti kunde han uppge med trovärdighet?
I försvarsdebatten har Sossarna ständigt fått dragits med tjafset om att MP inte delar Sossarnas försvarspolitiska hållning. Sossarna har besvarat detta med att de i princip struntar i MP. Vi får inte glömma bort att det är Sossarnas högerfalang med Löfvén och Damberg som styr. Det är många frågor där S och MP är oense. Ju närmare valet vi kommer ju mer kommer regeringsfrågan att aktualiseras, där S även fortsättningsvis kommer att hävda sin självständighet. Jag tror att Löfvén lutar betydligt närmare major Björklund än virrpannorna i MP.
Jag tror inte att de socialdemokratiska väljarna med en lite grönare nisch vågar chansa på MP i ett sådant läge, då man inte vet att en röst på MP också är en röst på S.
Senast redigerad av dandino 2014-06-16 kl. 21:04.
Senast redigerad av dandino 2014-06-16 kl. 21:04.