2014-06-22, 23:05
Medlem
Hon skulle nog komma närmare Guds grundton om hon förenades med sin bror
Citera
2014-06-22, 23:10
Medlem
aaterigen ett av alla dessa katolska paahitt. ingenstans i Skriften rekas jag att gaa i 'kloster'. NEJ, kristna faar inte fly undan. Man uppmanas att gaa ut i sin by, sin stad, sitt land , ja, Hela vaerlden och predika Evangelium foer allt skapat.
Citera
2014-06-22, 23:12
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7axis
Hon skulle nog komma närmare Guds grundton om hon förenades med sin bror
Tror du, tom Jesus säger ju att man skall lämna sin familj...
Är väl det budskapet som ligger till grund för klosterordnar?
Citera
2014-06-22, 23:17
Medlem
Muhamedssons avatar
Jag tyckte att hon i slutet sa Maria guds moder. Jag måste väl ha hört fel?
Citera
2014-06-22, 23:22
Medlem
Corrans avatar
Missade början...men, detta kloster. Gör de nåt för andra?

Att sitta inne i ett hus helt avskärmade för andra och verkligheten, det känns inte som att det skulle göra speciellt mycket för varken gud eller ens medmänniskor.
Citera
2014-06-22, 23:25
Medlem
sommarlovs avatar
Visst kan det verka extremt för dagens sekulära människor att vilja tillbringa sitt liv i ett kloster.

Men har man tron, så finns det inget bättre ställe.
Samma sak varje dag, fattigdom, avsaknad av ägodelar, arbete och bön.

Jag skulle personligen vilja prova på det en begränsad tid!
Citera
2014-06-22, 23:41
Medlem
Corrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Visst kan det verka extremt för dagens sekulära människor att vilja tillbringa sitt liv i ett kloster.

Men har man tron, så finns det inget bättre ställe.
Samma sak varje dag, fattigdom, avsaknad av ägodelar, arbete och bön.

Jag skulle personligen vilja prova på det en begränsad tid!

Men varför ska man i princip avsäga sina nära och kära? Inte tillåtas att älska nån partner t.ex.

För mig är det helt onödiga uppoffringar. Är det vad tro går ut på?

För att inte tala om det lidande övriga familjemedlemmar utsätts för. För vad?
Citera
2014-06-22, 23:52
Medlem
Naravodomoks avatar
Det känns ju spontant mest som något man gör av rädsla, inte av glädje. Av plikt, inte av lust. Det är väl därför man också ska avhumaniseras till den milda grad att man mister hela sitt sociala behov och sexuella lust - Ja, blir en zombie helt enkelt. En glädjelös zombie för Gud.

Säger inte om det är rätt eller fel, bara undrar hur lyckliga dessa nunnor är.
Citera
2014-06-22, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corran
Missade början...men, detta kloster. Gör de nåt för andra?

Att sitta inne i ett hus helt avskärmade för andra och verkligheten, det känns inte som att det skulle göra speciellt mycket för varken gud eller ens medmänniskor.

De ber"helt sjukt enligt min åsikt, blött blir det inte förbannad över idioti snarare.
Senast redigerad av Zigga 2014-06-23 kl. 00:23.
Citera
2014-06-23, 00:04
Medlem
Hon är fortfarande kvar i klostret.

Ang. att bryta sina klosterlöften: http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/maria-schottenius-h-g-aden-var-sa-nyanserad-att-carl-bildt-gav-honom-en-retrattpost/
Citera
2014-06-23, 00:28
Medlem
Mumffiss avatar
Personligen kände jag mig också något sorgsen av att se dokumentären. Kan verkligen på något sätt "känna" hur jobbigt och svårt det kan vara att göra ett så radikalt val både för en själv och för de närstående.

Tror att det kristna klosterväsendet dels har sin botten i de "evangeliska råden" eller "råden för fullkomlighet" i Matt 19:16–22 vilket delvis förklarar vissa av löftenas extrema nivå (såsom total fattigdom). Jag tror också att nunnor och munkar verkligen försöker ha ett "odelat hjärta" gentemot Gud (1 Kor 7:32-34).

Att deras tillvaro också präglas av tystnad verkar ju tjäna till att "stänga ute bullret" och på ett alldeles speciellt sätt, som hon också säger, ge tillfälle att möta och lära känna sig själv.

Jag uppfattade också en fråga i TS inlägg "Varför kan man inte va djupt troende samt leva ett någorlunda normalt liv?". De allra flesta troende tror jag lever någorlunda vanliga liv (vad man nu menar med det). Jag har fått intrycket av att många icke-religiösa inte har något emot religiösa eller troende människor, åtminstone inte när tron mera tar sig uttryck på ett teoretiskt och idémässigt plan. Dock har jag vid flera tillfällen känt av olika former av oförståelse för att religiösa övertygelser faktiskt kan och ofta får konkreta konsekvenser i den troendes liv oavsett hur dessa gestaltar sig.

Kanske kan denna pdf vara av intresse för att djupare förstå klosterkallelser (även om den mera berör det monastiska livet i den Ortodoxa Kyrkan) http://www.monasteryofstjohn.org/documents/abbatialessays/Why_be_a_monk.pdf

Allt gott!
Senast redigerad av Mumffis 2014-06-23 kl. 00:31.
Citera
2014-06-23, 00:43
Avslutad
"Varför?" Jaa, det kan man ju fråga sig.
Men är vi inte alla en produkt av våra föräldrar och en produkt av vår uppväxtmiljö? Jo, det är vi.
Och i just detta fallet så blev det ju i alla fall inte någon "psykopatunge" och som i sin tur, o. s. v.
Det är alltid lika beklagligt när någon är SÅ pass mycket utav en produkt att den inte kan tänka själv, detta än mindre känna själv.
Skrämmande, men vilken enorm makt föräldrar sitter på
Här förresten litet utav denna Martas övriga familj med syskon och som också(och då enligt mig), likt Marta här, fått växa upp i en extremt dysfunktionell familj: http://www.panora.nu/main/nunnan.htm

Makt kan utövas på många olika sätt, men frihet åt individen erbjuder aldrig någon makt överhuvudtaget.
Det är förkastligt detta med Marta, tycker jag.
Ja, TS, jag klassar också detta som rena hjärntvätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in