2014-06-22, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gud-Runar
Landsbygden 1948 och här spekuleras i vad människor rimligen borde ha gjort om de var som ni nu.

Min mor rymde hemifrån 1940, hennes bror 1938. Han hörde aldrig av sig mer ingen vet var han tog vägen.
Min mor hankade sig fram som "hembiträde" runt Sverige, blev med barn minst 2 ggr.
Vem fäderna var kommenterade hon 80 år gammal det tar jag med mig i graven, det blev så. Mina halvsyskon vet inte sitt fäderne.

Man var godtrognare, hade tillit till herrskapsfolk, tog vad försörjning man kunde få även under plågor och man kunde hålla käft. Det var en annan tid en annan mentalitet, en ung flicka som ville hemifrån behövde bara vara godtrogen, det fanns alltid nån mer välbeställd villig att hjälpa eller "hjälpa"

Med de få fakta som finns är inget troligare än nåt annat.

Sorry för inhoppet i fantasyworld!
Hej!
Kul med perspektiv av hur det kunde vara då. En annorlunda värld på många sätt mot hur det är nu. Det har du absolut rätt i. För mig är du mer än välkommen in i vår fantasivärld.
Även de som inte rymde var ofta tvungna att tidigt försörja sig själva och flickor hamnade ofta som pigor hos andra. Det var nog inget ovanligt att de fick svårt att värja sig där de låg och sov i köket när bondpojkarna kom hem på örat en helgdagskväll. En annan diskussion visserligen men ändå.
Citera
2014-06-22, 12:09
Medlem
SentOmsiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Hej!
Kul med perspektiv av hur det kunde vara då. En annorlunda värld på många sätt mot hur det är nu. Det har du absolut rätt i. För mig är du mer än välkommen in i vår fantasivärld.
Även de som inte rymde var ofta tvungna att tidigt försörja sig själva och flickor hamnade ofta som pigor hos andra. Det var nog inget ovanligt att de fick svårt att värja sig där de låg och sov i köket när bondpojkarna kom hem på örat en helgdagskväll. En annan diskussion visserligen men ändå.

Håller med, välkommen! Även om mina föräldrar inte rymde så var det verkligheten för många. Kanske för Viola också? Hur gammal var din mor, Gud-Runar när hon rymde?
Citera
2014-06-22, 13:29
Medlem
Galaxy5s avatar
Efter ha läst hela tråden, så har jag några funderingar. Barnet som föddes 47, blev det fött i hemmet eller på sjukhus? Föds barnet samma tid som Viola har blindtarms problem? Det nämns någon läkare som Viola skulle vara förälskad i, är det samma läkare som behandlar henne för blindtarmen? Hermodskursen, gjorde hon den vid samma tid som hon hade blindtarmsproblem? I Sveriges befolkning 1970 finns det 3 st Widegren i Helgum, förutom Pappan och Styvmodern en S***n Kr***er Widegren född på 50-talet i Sollentuna, han bor hos en herre född 1885 med annat efternamn. Undrar om det är någon släkt?
Citera
2014-06-22, 13:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Avsade sig all bestämmanderätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Stämmer! Plus att pappan gick ut i pressen och avsade sig all bestämmande-rätt över henne. Hon fick bosätta sig var hon ville och arbeta med vad hon ville. Bara hon hörde av sig.

Detta kommer jag också ihåg att jag har läst. När i tiden efter försvinnandet gick fadern ut med detta? Står säkert i tråden men i s f var?
Citera
2014-06-22, 14:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Litteratur om svenska kriminalfall.

Citat:
Okej! Att Violas far sa så har jag missat om det har stått här i tråden. Hursomhelst, att han sa så gör ju att dråpteorin faller helt, om man tror på att det var ärligt menat, och det tror jag att det var. Plus att styvmamman så som beskrivits här i tråden verkar ha varit angelägen om att Viola skulle hittas.

Får man fråga var ni får all information ifrån?

Har nu beställt Brottets Krönika i fyra band från Bokbörsen. Det ska bli spännande läsning. Finns flera ex om någon annan är intresserad.

Hämtar den från många olika ställen. Detta gäller då enbart svenska fall. Förbrytarnas övermän (5 band),1957, Brottets krönika 1954-61, Bakom galler 1954, Polisen lägger pussel 1951, Mordkommissionen efterlyser (2 band) 1963, Kriminalchefen berättar (2 band), Vårt samhälles olycksbarn (2 band) 1966-67, Polisen griper in (fyra band) 1974-80, Nordisk kriminalkrönika 1970-2007 (de jag har) samt ytterligare en hel del olika böcker.

Även från en mängd olika artiklar från tidningar och tidskrifter. Den kanske viktigaste och intressanta informationskällan att ta del av är från dagstidningar filmade på microfilm.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-06-22 kl. 14:12.
Citera
2014-06-22, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Hämtar den från många olika ställen. Detta gäller då enbart svenska fall. Förbrytarnas övermän (5 band),1957, Brottets krönika 1954-61, Bakom galler 1954, Polisen lägger pussel 1951, Mordkommissionen efterlyser (2 band) 1963, Kriminalchefen berättar (2 band), Vårt samhälles olycksbarn (2 band) 1966-67, Polisen griper in (fyra band) 1974-80, Nordisk kriminalkrönika 1970-2007 (de jag har) samt ytterligare en hel del olika böcker.

Även från en mängd olika artiklar från tidningar och tidskrifter. Den kanske viktigaste och intressanta informationskällan att ta del av är från dagstidningar filmade på microfilm.
Stort tack för informationen Skaraborg2! Nu har jag att göra. Spännande. Oj, wow!
Citera
2014-06-22, 14:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Viola Videgren troligtvis Sveriges mest omskrivna försvinnande.

Citat:
Stort tack för informationen Skaraborg2! Nu har jag att göra. Spännande. Oj, wow!

Det finns mängder av intressant litteratur gällande enbart svenska kriminalfall. En annan bok som också är intressant är: I Statspolisens nät 1962. Om svenska taximord finns t. ex. boken Mord vid ratten 1959 av Lars-Erik Lindqvist.

En av mina favoriter är Nordens Mata Hari och andra spioner mördare och bedragare 1995 författad av den tyvärr nyligen avlidne författaren och journalisten Ingmar Norlén.

I en stor del av den uppräknade litteraturen förekommer naturligtvis gåtan Viola Videgren. Lär vara Sveriges mest omskrivna försvinnande.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-06-22 kl. 14:36.
Citera
2014-06-22, 14:55
Medlem
Vart låg den här gården, står huset än idag och isåfall vad är addressen?

Detta känns ytterst väsentligt i sammahanget för att kunna reda ut ett par saker
Citera
2014-06-22, 15:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Holmstrand 3871, Långsele.

Citat:
Ursprungligen postat av Froddler

Detta känns ytterst väsentligt i sammahanget för att kunna reda ut ett par saker

Jag har en adress från 1980 som jag tror skall vara rätt adress. Om den är fel v.v. och skriv ut den rätta adressen.

Agnes och Karl Widegren var 1980 skrivna på följande adress: Holmstrand 3871, 882 00 Långsele.
Citera
2014-06-22, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag har en adress från 1980 som jag tror skall vara rätt adress. Om den är fel v.v. och skriv ut den rätta adressen.

Agnes och Karl Widegren var 1980 skrivna på följande adress: Holmstrand 3871, 882 00 Långsele.

Ok, tackar!

Fick dessvärre inget resultat på denna adress, och om man söker på postnummret på posten.se så får man inga resultat där heller..

Om man däremot söker på Långsele på postens hemsida så får man ju upp ett antal postnummer med siffrorna 882 XX, men 00 nummret verkar inte finnas kvar

Tja.. Nästa steg är väll att ta reda på vilka som köpte gården efter Widegren

Har försökt googla men har inte hittat något på det än så länge
Citera
2014-06-22, 16:07
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Froddler

Det finns uppgifter i tråden, bara att läsa!
Citera
2014-06-22, 16:21
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galaxy5
Efter ha läst hela tråden, så har jag några funderingar. Barnet som föddes 47, blev det fött i hemmet eller på sjukhus? Föds barnet samma tid som Viola har blindtarms problem?

Uppgifter om den lille broderns födelse och död och Violas sjukdomstid finns i tråden, bara att läsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in