Citat:
Nu svarade du inte på mitt inlägg, utan du påpekade bara att jag inte tagit med Marie Rådèns vittnesmål när jag gav exempel på olika "berättelser" som utgjorde anklagelserna mot Thomas Allgén och Teet Härm. Men visst, jag kan nämna det kort också. Det kan läggas som ett tillägg precis i slutet av mitt inlägg.
Den nyutexaminerade polisen Marie Rådèn, trädde fram när polisen saknade en koppling mellan Teet Härm och Catrine da Costa. Hon påstod då att hon sett de båda tillsammans i tunnelbanan några år tidigare. Ingen kollega kunde styrka påståendet. Rådèns trovärdighet har ifrågasatts då hon påstod att hon själv sett säckar som luktade lik, och enligt egen utsägo läst i tidningen dagen efter att det var Catrine da Costa som låg i de säckarna. Hur hon kunde göra det, när da Costa inte identifierades förrän några veckor senare, då vid ett ett annat säckfynd en bit därifrån, förklarades aldrig. Egendomligheten i att en polis upptäcker säckar som luktar lik och sen bara håller tyst om det är ganska uppenbar dessutom. Säckarna ska dessutom ha varit dolt av buskage och växtlighet. Bra att du tog upp Rådèn, då fick jag anledning att posta en länk till ett tidigare inlägg om henne:
Den nyutexaminerade polisen Marie Rådèn, trädde fram när polisen saknade en koppling mellan Teet Härm och Catrine da Costa. Hon påstod då att hon sett de båda tillsammans i tunnelbanan några år tidigare. Ingen kollega kunde styrka påståendet. Rådèns trovärdighet har ifrågasatts då hon påstod att hon själv sett säckar som luktade lik, och enligt egen utsägo läst i tidningen dagen efter att det var Catrine da Costa som låg i de säckarna. Hur hon kunde göra det, när da Costa inte identifierades förrän några veckor senare, då vid ett ett annat säckfynd en bit därifrån, förklarades aldrig. Egendomligheten i att en polis upptäcker säckar som luktar lik och sen bara håller tyst om det är ganska uppenbar dessutom. Säckarna ska dessutom ha varit dolt av buskage och växtlighet. Bra att du tog upp Rådèn, då fick jag anledning att posta en länk till ett tidigare inlägg om henne:
(det fetade)
Om vi drar oss till minnes så är Marie Råden polis nummer två som hävdar att hon sett Catrine i sällskap med samme misstänkte läkare, Ann Charlotte Lindbergs observation i Gamla stan i december -82 togs aldrig upp vid rättegångarna, observationen ansågs väl vara för gammal 1988 men det är ändå intressant att det faktiskt är frågan om två poliser som säger sig ha sett paret.
Rådens observation -84 borde väl ändå på nåt sätt öka trovärdigheten i kollegan Lindbergs observation -82 och tvärtom ?
Råden må ha sagt en väldig massa saker i förhöret tidigt -88 och senare men hon kan faktiskt ha blandat ihop de båda säckfynden sommaren -88 och kan just därför ha sagt att man kunde läsa i tidningen dagen efter säckfyndet att det var Catrine som hade hittats, det hade gått hela fyra år sedan säckfynden och minnet kan faktiskt svikta vad gäller detaljer och exakta datum, eller hur ?

Vad gäller likstanken vid FP1 så hade den tydligen legat över området en längre tid, ingen av de andra poliserna hade ju heller reagerat nämnvärt över detta och slagit larm (det var en hundägare som upptäckte säckarna), poliserna spelade fotboll vill jag minnas i närheten av FP1.
Du lägger helt orättvist all börda på Råden men det är i och sig förståeligt eftersom det var hon som gjorde observationen -84 vid Mariatorget och det är hennes vittnesmål som måste bortförklaras.
Det var nytt, ett till svar postades i denna underhållande tråd: