2014-06-22, 18:22
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Nu svarade du inte på mitt inlägg, utan du påpekade bara att jag inte tagit med Marie Rådèns vittnesmål när jag gav exempel på olika "berättelser" som utgjorde anklagelserna mot Thomas Allgén och Teet Härm. Men visst, jag kan nämna det kort också. Det kan läggas som ett tillägg precis i slutet av mitt inlägg.

Den nyutexaminerade polisen Marie Rådèn, trädde fram när polisen saknade en koppling mellan Teet Härm och Catrine da Costa. Hon påstod då att hon sett de båda tillsammans i tunnelbanan några år tidigare. Ingen kollega kunde styrka påståendet. Rådèns trovärdighet har ifrågasatts då hon påstod att hon själv sett säckar som luktade lik, och enligt egen utsägo läst i tidningen dagen efter att det var Catrine da Costa som låg i de säckarna. Hur hon kunde göra det, när da Costa inte identifierades förrän några veckor senare, då vid ett ett annat säckfynd en bit därifrån, förklarades aldrig. Egendomligheten i att en polis upptäcker säckar som luktar lik och sen bara håller tyst om det är ganska uppenbar dessutom. Säckarna ska dessutom ha varit dolt av buskage och växtlighet. Bra att du tog upp Rådèn, då fick jag anledning att posta en länk till ett tidigare inlägg om henne:

(det fetade)
Om vi drar oss till minnes så är Marie Råden polis nummer två som hävdar att hon sett Catrine i sällskap med samme misstänkte läkare, Ann Charlotte Lindbergs observation i Gamla stan i december -82 togs aldrig upp vid rättegångarna, observationen ansågs väl vara för gammal 1988 men det är ändå intressant att det faktiskt är frågan om två poliser som säger sig ha sett paret.

Rådens observation -84 borde väl ändå på nåt sätt öka trovärdigheten i kollegan Lindbergs observation -82 och tvärtom ?

Råden må ha sagt en väldig massa saker i förhöret tidigt -88 och senare men hon kan faktiskt ha blandat ihop de båda säckfynden sommaren -88 och kan just därför ha sagt att man kunde läsa i tidningen dagen efter säckfyndet att det var Catrine som hade hittats, det hade gått hela fyra år sedan säckfynden och minnet kan faktiskt svikta vad gäller detaljer och exakta datum, eller hur ?

Vad gäller likstanken vid FP1 så hade den tydligen legat över området en längre tid, ingen av de andra poliserna hade ju heller reagerat nämnvärt över detta och slagit larm (det var en hundägare som upptäckte säckarna), poliserna spelade fotboll vill jag minnas i närheten av FP1.
Du lägger helt orättvist all börda på Råden men det är i och sig förståeligt eftersom det var hon som gjorde observationen -84 vid Mariatorget och det är hennes vittnesmål som måste bortförklaras.
Citera
2014-06-22, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
(det fetade)
Om vi drar oss till minnes så är Marie Råden polis nummer två som hävdar att hon sett Catrine i sällskap med samme misstänkte läkare, Ann Charlotte Lindbergs observation i Gamla stan i december -82 togs aldrig upp vid rättegångarna, observationen ansågs väl vara för gammal 1988 men det är ändå intressant att det faktiskt är frågan om två poliser som säger sig ha sett paret.

Rådens observation -84 borde väl ändå på nåt sätt öka trovärdigheten i kollegan Lindbergs observation -82 och tvärtom ?

Råden må ha sagt en väldig massa saker i förhöret tidigt -88 och senare men hon kan faktiskt ha blandat ihop de båda säckfynden sommaren -88 och kan just därför ha sagt att man kunde läsa i tidningen dagen efter säckfyndet att det var Catrine som hade hittats, det hade gått hela fyra år sedan säckfynden och minnet kan faktiskt svikta vad gäller detaljer och exakta datum, eller hur ?

Vad gäller likstanken vid FP1 så hade den tydligen legat över området en längre tid, ingen av de andra poliserna hade ju heller reagerat nämnvärt över detta och slagit larm (det var en hundägare som upptäckte säckarna), poliserna spelade fotboll vill jag minnas i närheten av FP1.
Du lägger helt orättvist all börda på Råden men det är i och sig förståeligt eftersom det var hon som gjorde observationen -84 vid Mariatorget och det är hennes vittnesmål som måste bortförklaras.

Men om Teet umgicks helt öppet med Catrine da Costa, hur kommer det sig att ingen av Catrines vänner känt till detta? Och om vi går efter din logik, borde inte det här fotohandlarparet också tas på allvar? Det fanns dessutom ett till vittne, Ingrid Lundgren, som påstod sig i likhet med "Damen med hunden" ha sett TH/TA vid SRS på annandag pingst 1984. Hon avfärdades dock av KR när det uppdagades att hon tidigare suttit med vid förhandlingarna. Har dessa "dubletter" någon trovärdighet eller ger dom de ursprungliga vittnena ökad trovärdighet anser du?
Senast redigerad av echoesofglory 2014-06-22 kl. 19:40.
Citera
2014-06-22, 21:35
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
(det fetade)

Jag saknar fortfarande dina svar på mitt inlägg:
Jag nämnde exempel på de berättelser som utgör anklagelserna mot Thomas Allgén och Teet Härm, och jag gav exempel på några. Jag nämnde inte Marie Rådèns berättelse varpå du nu börjat rabbla som en papegoja om "poliskvinnan" som minsann vittnat under ed. Dessutom två gånger (!).

Svara på mitt inlägg i stället. Marie Rådèn har vi pratat om tidigare och vi kan prata om henne senare om du vill.
Citera
2014-06-23, 01:35
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Men om T**t umgicks helt öppet med Catrine da Costa, hur kommer det sig att ingen av Catrines vänner känt till detta? Och om vi går efter din logik, borde inte det här fotohandlarparet också tas på allvar? Det fanns dessutom ett till vittne, Ingrid Lundgren, som påstod sig i likhet med "Damen med hunden" ha sett TH/TA vid SRS på annandag pingst 1984. Hon avfärdades dock av KR när det uppdagades att hon tidigare suttit med vid förhandlingarna. Har dessa "dubletter" någon trovärdighet eller ger dom de ursprungliga vittnena ökad trovärdighet anser du?

(det fetade)
Du efterlyser alltså en "vän" som Catrine ska ha anförtrott sig åt och då är väl dagboksvittnet det ganska självklara svaret ?

Du behöver inte heller göra dig lustig över det faktum att det fanns fler "villiga" vittnen/dubletter, jag påpekade endast tidigare att det fanns två kvinnliga poliser som vid två helt skilda tillfällen uppger att dom observerat Catrine i sällskap med en av de misstänkta läkarna.
Hur kan du vara så oerhört säker på att de kvinnliga poliserna gjort felobservationer vid två olika tillfällen (-82 och -84) ?
Att båda två sett fel låter rätt så osannolikt faktiskt, inte sant ?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2014-06-23 kl. 01:40.
Citera
2014-06-23, 19:01
Medlem
Att da Costa-fallet lockar fram knasiga teorier och personer är inget nytt, jag gick igenom vad som skrivits på nätet den senaste tiden för att se exakt vad....

På den här bloggen kopplas mordet ihop med nazism och annat. Tydligen var CdC judinna, och högt uppsatta politiker låg bakom mordet...

På en annan, högerextrem sida diskuteras mordet, i samband med en artikel om häxprocesser under 1600-talet. Någon drar paralleller till åtalet mot läkarna och får följande mothugg:

"Hur tänker du nu min vän? Varför bry sig om en nerknarkad mörkhårig, brunögd, halvspajorska som dessutom är ett fnask? Hen har inget i Norden att göra! Läkarna däremot var långa, blonda Ariska män som garanterat fick sina liv förstörda. De friades i ALLA instanser men de fick ändå inte fortsätta arbeta som läkare trots detta."

Catrine halvspanjorska? Det var nytt, ett till svar postades i denna underhållande tråd:

"Läkarna fälldes för att ha styckat ett lik, hur frisk är man då? Angående hennes ras så ser hon ut som vilken nordisk eller europeisk tjej som helst, döm själva [bild till länk, funkar ej]
Det finns tyvärr en hel del unga som fastnar i knarkträsket, vita unga, att spotta på dem är under all anständighet, du får vara konsekvent, hör etniska svenskar med bruna ögon hemma här? Europer med något varierande fenotyper finns och de har inget med menapacket gemensamt rent genetiskt."

Varken Härm eller Allgén är särskilt långa, båda är ju förvisso blonda, men TH har ju utländsk bakgrund...Det är uppenbart att inte bara extremvänstern/radikalfeminismen har problem med det här fallet när man projicerar olika föreställningar på det.
Catrine var såklart lika mycket svensk som någon annan här i landet, hon växte upp här och talade språket men hade en förälder med utländsk bakgrund. Det sistnämnda gör det kanske svårt för dessa nassar att "adoptera" Catrine för sin sjuka ideologi...

Betydligt roligare är kanske detta inlägg som handlar om..ja oss kan man säga, eller den här tråden. Författaren har samlat ett kollage med citar ur tråden för att beskriva den hätska stämningen. Rätt kul citat ur tråden, känner igen vissa, som tex Putsch och även Lawnmovermans inlägg.
Senast redigerad av echoesofglory 2014-06-23 kl. 19:52.
Citera
2014-06-24, 18:42
Medlem
Citat:
Jag tror C bodde hos Jörgen fram tills den 14:e, eller morgonen den 15:e juni, det verkar vara oklart vilket datum han själv hävdar, men enligt en artikel, verkar det vara torsdagen den 14:e juni '84. Två vittnen påstår att de träffar C fredagen dagen efter, 15:e juni. C skall ha varit påverkad av sömntabletter vid detta tillfälle, kanske stärker det teorin om att hon sov denna sista vecka. Enligt Ragnars vittnesmål rings han upp av en sluddrig kvinna, kanske Catrine, en eller ett par dagar efter den 12:e eller 13:e juni. Jag tror hon ringer från J, då påverkad av sömntabletter, klockan skall då ha varit mellan 12 och 15.

En rättelse angående detta med CdC:s sista bostad, det finns inga som helst förhörsuppgifter om att J skulle ha medgivit att C befunnit sig i hans lägenhet i Jungfrudansen sista dagarna. Var Catrine da Costa befinner sig mellan den 11:e och 15:e juni 1984 är fortfarande höljt i dunkel. Om Jörgen verkligen hävdat något liknande hade sannolikt Anders Agell använt detta i sina resningsansökningar, nu fanns väldigt lite av nytta i Jörgens förhör. Enligt LGWP skulle alltså J "indirekt bekräftat" att C levde fram tills den 14:e juni, men det är alltså inte sant.
Citera
2014-06-30, 02:02
Medlem
Dan Josefsson intervjuad av Per Svensson (ordf. Publicistklubben Södra), december 2013:

http://bambuser.com/v/4194045

Efter cirka 42 minuter frågar Per Svensson om likheter/skillnader mellan da Costafallet och fallet Thomas Quick. Josefsson poängterar att TQ-fallet också varit behäftat med underliggande politiska motiv. Vidare kommer han med en personlig reflektion som väl inte finns med i "Mannen som slutade ljuga" (om jag minns rätt). Citat:

Citat:
När Hanna Olsson kör hela det här racet i styckmordet- att hon gör den här mediekampanjen och allt det där och driver på så förbannat då berättar ju flera lärjungar för mig att "ja det var inte lätt att vara Hanna Olsson, hon ville ju egentligen inte det här men Margit ville ju att man skulle vara en kämpe. Margit var liksom en ideolog, hon ville förändra världen. Så att hon tryckte liksom ut oss. Vi skulle vara ute och föreläsa om sexuella övergrepp och så här. Och Hanna Olsson pressades att göra detta, fast att hon inte mådde bra av det." Och det minns jag från den tiden också, att Hanna Olsson mådde verkligen inte bra av den debatten. Man märkte att hon var väldigt obenägen egentligen att hålla på med det va. Så det här förklarade mycket för mig, att det var alltså Margit som låg och pressade med all den makten Margit hade som varande Hanna Olssons terapeut, som hon hade en mammarelation till liksom. Och på Säter så var det liksom Birgitta Ståhle som var den som liksom Margit pressa på och pressa på och pressa på. Så det här är ganska knäppa mekanismer, och alltihop är ju väldigt långt till vänster måste man ju säga alltså.

Finns det fler kända iakttagelser/påståenden av det slaget, om att HO verkat agera mot sin egentliga vilja/utan fri vilja? Med andra ord: Är det intryck Dan Josefsson fick av Olsson på 80/90-talet något han delar med andra, så vitt känt är? (Själv är jag för ung för att ha upplevt styckmordsdebatten när den rasade som mest, och har således aldrig sett/hört något av Olssons tv/radio-framträdanden annat än i mycket korta arkivklipp.)
Citera
2014-06-30, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anno82
Dan Josefsson intervjuad av Per Svensson (ordf. Publicistklubben Södra), december 2013:

http://bambuser.com/v/4194045

Efter cirka 42 minuter frågar Per Svensson om likheter/skillnader mellan da Costafallet och fallet Thomas Quick. Josefsson poängterar att TQ-fallet också varit behäftat med underliggande politiska motiv. Vidare kommer han med en personlig reflektion som väl inte finns med i "Mannen som slutade ljuga" (om jag minns rätt). Citat:

Finns det fler kända iakttagelser/påståenden av det slaget, om att HO verkat agera mot sin egentliga vilja/utan fri vilja? Med andra ord: Är det intryck Dan Josefsson fick av Olsson på 80/90-talet något han delar med andra, så vitt känt är? (Själv är jag för ung för att ha upplevt styckmordsdebatten när den rasade som mest, och har således aldrig sett/hört något av Olssons tv/radio-framträdanden annat än i mycket korta arkivklipp.)

Jag vet inte, men en del citat ur hennes texter verkar få en ny innebörd idag, från Scoop 1991: "Men lika många gånger som jag tagit fatt i målet på nytt, lika många gånger (minst) har jag hoppats på att någon annan skulle skriva. Så att jag hade fått göra något annat."
Det finns ett liknande citat i Catrine och Rättvisan. I en intervju från 1990 berättar HO att hon "kände en intensiv motvilja mot att engagera mig."
Att HO gav upp debatten så lätt 2002 och slutade delta helt och hållet är väl också ett tecken på att allt inte stod väl till. En journalist försökte ringa upp HO och få någon kommentar senare, och fick svaret "nej du, den går inte!", sen la hon på.
Senast redigerad av echoesofglory 2014-06-30 kl. 09:54.
Citera
2014-06-30, 21:51
Medlem
DearLeaders avatar
Det här är ju potentiellt mycket intressant. Som ecosofglory påpekar ger det en viss ny innebörd i HOs citat. Kanske kan det tänkas att allt detta hände utan att HO ens själv var riktigt säker på saken i ett mål som hon förväntades driva? Det skulle ju vara ett slulgiltigt knockoutslag på spillrorna av de som fortfarande, paniskt proppagerat för läkarnas förmenta skuld. Intressant..
Citera
2014-07-01, 20:10
Medlem
Visst kan man undra, Hanna Olsson gick i täten på demonstrationståg, skrev böcker och debattartiklar, medverkade i tv-debatter m.m. Rätt märkligt att hon hävdar att hon tvekade med att ha något med fallet att göra. Vem drog egentligen i trådarna?

Per Svensson som intervjuar Dan Josefsson mötte f.ö. Hanna Olsson kort efter att Kammarrätten meddelat sin dom i slutet av maj 1991. Hanna Olsson hyllade senare Per Svensson och hans bok "Den leende mördaren" år 1994. Inte så konstigt kanske, då läkarna beskrevs som monster...
Idag har Per Svensson rannsakat sig själv verkar det som. Hans otäcka texter om styckmålet och läkarna hittar ni i 1991 års volym.
Senast redigerad av echoesofglory 2014-07-01 kl. 20:47.
Citera
2014-07-01, 23:50
Medlem
Citat:
(det fetade)
Du efterlyser alltså en "vän" som Catrine ska ha anförtrott sig åt och då är väl dagboksvittnet det ganska självklara svaret ?

Du behöver inte heller göra dig lustig över det faktum att det fanns fler "villiga" vittnen/dubletter, jag påpekade endast tidigare att det fanns två kvinnliga poliser som vid två helt skilda tillfällen uppger att dom observerat Catrine i sällskap med en av de misstänkta läkarna.
Hur kan du vara så oerhört säker på att de kvinnliga poliserna gjort felobservationer vid två olika tillfällen (-82 och -84) ?
Att båda två sett fel låter rätt så osannolikt faktiskt, inte sant ?

Jag tror inte Catrine skulle anförtro något sådant till en person som hon knappt kände. Om de nu var bästa väninnor hur kommer det sig att ingen av Catrines andra vänner nämner Marianne Seppälä? Korsvall umgicks flitigt med Catrine veckan innan hon försvann men ingen Marianne Seppälä nämns i förhören. Däremot nämns andra av Catrines vänner, som tex Saba. Mariannes äldre syster, som kände C lite bättre, har aldrig hört da Costa berätta om några läkare eller besök på rättsläkarstationen.

Och läs förhöret med Marianne själv från 1984:
"det har gått långa tider ibland mellan mötena bla beroendes på Catrines Portugal-resor. När hon nu träffade Catrine hade det förflutit "någon månads tid" sedan förra mötet." Mötet i juni ägde alltså rum den 8:e, vilket Marianne och syrran kort efter första förhöret upplyste utredarna om.

Läs nu "dagboken" som Marianne lämnade in till polisen. Är det inte lite konstigt att Marianne nu helt plötsligt träffar da Costa flera dagar i början av juni, när hon 1984 berättar att det gått "någon månad" sen senaste mötet?

Catrine hade f.ö två bästa väninnor, en som brukar kallas för "Veronica" och den andra "Kicki", ingen av dem har hört Catrine berätta om några perversa läkare. En annan väninna var Maggan Eriksson och Lena E. Ingen av dessa har nämnt att C berättat om läkarna, punkt slut.
Senast redigerad av echoesofglory 2014-07-02 kl. 00:10.
Citera
2014-07-02, 12:23
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Jag tror inte Catrine skulle anförtro något sådant till en person som hon knappt kände. Om de nu var bästa väninnor hur kommer det sig att ingen av Catrines andra vänner nämner Marianne Seppälä? Korsvall umgicks flitigt med Catrine veckan innan hon försvann men ingen Marianne Seppälä nämns i förhören. Däremot nämns andra av Catrines vänner, som tex Saba. Mariannes äldre syster, som kände C lite bättre, har aldrig hört da Costa berätta om några läkare eller besök på rättsläkarstationen.

Och läs förhöret med Marianne själv från 1984:
"det har gått långa tider ibland mellan mötena bla beroendes på Catrines Portugal-resor. När hon nu träffade Catrine hade det förflutit "någon månads tid" sedan förra mötet." Mötet i juni ägde alltså rum den 8:e, vilket Marianne och syrran kort efter första förhöret upplyste utredarna om.

Läs nu "dagboken" som Marianne lämnade in till polisen. Är det inte lite konstigt att Marianne nu helt plötsligt träffar da Costa flera dagar i början av juni, när hon 1984 berättar att det gått "någon månad" sen senaste mötet?

Catrine hade f.ö två bästa väninnor, en som brukar kallas för "Veronica" och den andra "Kicki", ingen av dem har hört Catrine berätta om några perversa läkare. En annan väninna var Maggan Eriksson och Lena E. Ingen av dessa har nämnt att C berättat om läkarna, punkt slut.

(det fetade)
Du kände med största sannolikhet inte Catrine själv, det är obegripligt hur du då kan uttala dig så bergsäkert om vilka hon kan ha anförtrott sig åt.
Vad vet du som inte vi andra vet ?

Möjligheten finns definitivt att hon kan ha berättat för dagboksvittnet och ingen annan, i en svag och sorglig stund så kan Catrine alltså ha anförtrott sig åt MS, sen får du "tro" vad du vill men det ändrar ingenting i sak

Förresten så avfärdade Kammarrätten MS dagbok -91, det vet du mycket väl, rätten fastslog att det kunde inte uteslutas att det var frågan om ett par andra läkare det var fråga om eftersom ingen var namngiven i den , i det stora hela var dagboken alltså rätt så betydelselös i KR eftersom det var andra vittnen som gjorde avgjorde och "fällde" herrarna där

Och med bakgrund av vad KR fastlog -91 så är det än mer konstigt varför du spiller så mycket krut på en nu avliden kvinna och hennes dagbok ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in