2013-12-26, 08:37
Medlem
Bortsållat av en anledning....
Pyttsan, i fall som detta är det extra patetiskt med en blind svensk auktoritetstro.
Gällande vad som beslutades i en havererad svensk mordutredning.

Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Men vad i herrans namn skulle det bevisa då ?

Lite mer kött på benen så att säga får du allt ta och leverera, du skriver att denna läkare har bevisligen skrivit ut narkotika till Catrine men det innebär ju knappast att han per automatik är inblandad i hennes död ?

Bortsållat material är ofta bortsållat av en anledning, läkaren hade troligtvis endast skrivit ut narkotika till Catrine och inget annat, han var således totalt ointressant i utredningen.
Citera
2013-12-26, 21:11
Medlem
Catrine da Costas portugisiske make

Catrine träffade den man hon skulle gifta sig med 1979 i Portugal, de fick en son tillsammans. Mannen utvisades ur Sverige i början på 80-talet efter ett narkotikabrott. Sonen omhändertogs av socialen. Catrine och maken höll kontakten med varandra ända till slutet.

Polisen kontrollerade om mannen tagit sig in i Sverige under 1984 men fann inga bevis för att han befunnit sig här vid tiden för mordet. Maken förhördes först i januari 1985, och tillfrågades då om bla Annica Nordberg och Anne-Cathrine, polisen var då fortfarande intresserade av "obducenten".
Det framgår inte av förhöret om polisen frågade om ev alibi för tiden kring mordet, mannen säger att Catrine ringt honom i juni 1984, polisen verkar dock helt ointresserad av att ta reda på exakt när, och verkar inte pressa honom ytterligare. Enligt svärmodern skall Catrine ha ringt ett samtal kring pingst men när samtalet ägt rum vet ingen, då polisen aldrig kontrollerade svärmoderns uppgift.

Förhöret från 1985 kan läsas här

Sista fotot på Catrine i Portugal, september 1983: http://imageshack.us/photo/my-images/706/7ud0.jpg/
Senast redigerad av echoesofglory 2013-12-26 kl. 21:22.
Citera
2013-12-26, 22:41
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Catrine da Costas portugisiske make

Catrine träffade den man hon skulle gifta sig med 1979 i Portugal, de fick en son tillsammans. Mannen utvisades ur Sverige i början på 80-talet efter ett narkotikabrott. Sonen omhändertogs av socialen. Catrine och maken höll kontakten med varandra ända till slutet.

Polisen kontrollerade om mannen tagit sig in i Sverige under 1984 men fann inga bevis för att han befunnit sig här vid tiden för mordet. Maken förhördes först i januari 1985, och tillfrågades då om bla Annica Nordberg och Anne-Cathrine, polisen var då fortfarande intresserade av "obducenten".
Det framgår inte av förhöret om polisen frågade om ev alibi för tiden kring mordet, mannen säger att Catrine ringt honom i juni 1984, polisen verkar dock helt ointresserad av att ta reda på exakt när, och verkar inte pressa honom ytterligare. Enligt svärmodern skall Catrine ha ringt ett samtal kring pingst men när samtalet ägt rum vet ingen, då polisen aldrig kontrollerade svärmoderns uppgift.

Förhöret från 1985 kan läsas här

Sista fotot på Catrine i Portugal, september 1983: http://imageshack.us/photo/my-images/706/7ud0.jpg/

Nu höll jag faktiskt på att sätta en skinksmörgås i halsen, polisen var fortfarande intresserade av "obducenten" i januari 1985 ?
Och varför skulle dom inte varit det ?
Ett större antal prostituerade kvinnor (50 st) hade känt igen obducenten när dom fick titta på polisens fotografier och nästan hälften av kvinnorna (23 st) påstod att dom hade haft kontakt med honom, en prostituerad pekade dessutom ut honom hösten 1984 (trapphusincidenten på Östermalm ett år tidigare).

Det låter också mycket märkligt att maken "tillfrågades" om Annika Nordberg och Anne-Catherine, vet inte om jag missuppfattar ditt inlägg men vad i hela fridens namn skulle maken haft för koppling till Anne-Catherine ?
Begick inte hon "självmord" ?

Det är osannolikt att maken skulle haft något med Catrines död/styckningen att göra, intressant förresten att du skriver mordet nu, hur kan du vara så säker på att Catrine blev mördad ?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2013-12-26 kl. 23:03.
Citera
2013-12-26, 23:04
Medlem
Citat:
Nu höll jag faktiskt på att sätta en skinksmörgås i halsen, polisen var fortfarande intressserade av "obducenten" i januari 1985 ?
Och varför skulle dom inte varit det ?
Ett större antal prostituerade kvinnor (50 st) hade känt igen obducenten när dom fick titta på fotografier och nästan hälften av kvinnorna (23 st) sa att dom hade haft kontakt med honom, en prostituerad pekade dessutom ut honom hösten 1984 (trapphusincidenten på Östermalm ett år tidigare).

Det låter också mycket märkligt att maken "tillfrågades" om Annika Nordberg och Anne-Catherine, vet inte om jag missuppfattar ditt inlägg men vad i hela fridens namn skulle maken haft för koppling till Anne-Catherine ?
Begick inte hon "självmord" ?

Det är osannolikt att maken skulle haft något med Catrines död/styckningen att göra, intressant förresten att du skriver mordet nu, hur kan du vara så säker på att Catrine blev mördad ?

Ja obducenten fick väl reseförbud och betraktades fortfarande som misstänkt av polisen 1985, men eftersom det inte fanns, och aldrig skulle finnas, några bevis, släpptes Teet Härm efter några dagar i häktet. Polisen ville inte veta om maken hade en koppling till Anne-Catherine, utan om Catrine hade nämnt hennes namn någon gång. da Costa kände f.ö den jämnåriga Annica-Nordberg som jag förstått det. De prostituerades s.k utpekanden av Teet Härm är som du nog vet mycket svårbedömda, många missbrukade narkotika och det blev snabbt känt vem som polisen letade efter. Dessutom sprang ju Expressens reportrar runt med ett foto på Teet Härm och visade upp för kvinnorna på Malmskillnadsgatan. Det är sannolikt den här bilden som tidigare postats i tråden som Expressens journalist håller upp i föregående artikel.
Senast redigerad av echoesofglory 2013-12-26 kl. 23:37.
Citera
2013-12-26, 23:28
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ja obducenten fick väl reseförbud och betraktades fortfarande som en misstänkt, men eftersom det inte fanns, och det skulle heller aldrig finnas några riktiga bevis. släpptes Teet efter några dagar i häktet. Polisen ville inte veta om maken hade en koppling till Anne-Catherine, utan om Catrine hade nämnt hennes namn någon gång. da Costa kände f.ö den jämnåriga Annica-Nordberg som jag förstått det. De prostituerades s.k utpekande av Teet Härm är som du nog vet mycket svårbedömt, många missbrukade narkotika och det blev snabbt känt vem som polisen letade efter. Dessutom sprang ju Expressens reportrar runt med Teet Härms bild på Malmskillnadsgatan. Det är sannolikt den här bilden som Expressens utsände håller upp i föregående artikel.

Intressant, det fanns alltså en koppling mellan Catrine och Annika Nordberg, dom kände alltså varandra ?
Var har du hittat denna uppgift någonstans ?

Förresten, vad svarade maken på frågan om Da Costa någonsin hade nämnt Anne-Catherine ?
Citera
2013-12-26, 23:34
Medlem
Citat:
Intressant, det fanns alltså en koppling mellan Catrine och Annika Nordberg, dom kände alltså varandra ?
Var har du hittat denna uppgift någonstans ?

Förresten, vad svarade maken på frågan om Da Costa någonsin hade nämnt Anne-Catherine ?

Det står i förhöret. Uppgiften om da Costas vänskap med Annica borde du väl känna till då den nämns i "Sanningen är sällsynt gäst" av Lars Borgnäs.
Citera
2013-12-27, 05:36
Medlem
Citat:
da Costa kände f.ö den jämnåriga Annica-Nordberg som jag förstått det.

Det stämmer, men hur väl Catrine kände AN vet vi inte. AN nämns i polispapper från 1982. Catrine utreddes av polisen, förhördes och sa att hon pratat med AN på Sergeltorgstrappan i S-holm. Vad kvinnorna pratade om vet jag inte exakt. Det förtäljer inte polisens papper.
Citera
2013-12-27, 05:51
Medlem
Baracker, supande och fester

Jag har nyligen postat ny info om Eugenivägen 25 och en del av dess klientel, och det är helt tydligt att en mkt central del av utredningen gled ur polisens händer omedelbart. Och tydligen var hela Eugenivägen intressant, vilket inte är förvånande. Eugeniavägen var förslummad sommaren 1984, och det var tydligen känt att det var stökigt där. Under åren har lösa uppgifter om baracker och festande arbetare cirkulerat. Dessa baracker och arbetare hörde säkerligen till Eugenivägen. Man brukade visst ha spritfester med prostituerade på Eugenivägen, och jag ska kolla mer på detta, jag ska försöka verifiera, hitta en direktkälla. Och om storyn kan styrkas så blir ju hålet i utredningen större - igen.

För att läsa om Eugenivägen 25 och Vincents skeva personal och polare, använd dessa länkar:

(FB) Styckmordet på Catrine da Costa 1984

(FB) Styckmordet på Catrine da Costa 1984

Polisen besökte Eugenivägen den 6/6 1984 och fann en mkt socialt belastad miljö. 2 månader senare verkar man dock ha glömt bort det. En särskilt intressant person var alkisen och kroppsarbetaren "Robert", som var anställd av Vincent. Robert var gravt alkoholiserad och impulsiv, och han har bla utretts för misshandel, skadegörelse, inbrott, olaga hot och narkotikabrott.
Senast redigerad av Eremona 2013-12-27 kl. 05:57.
Citera
2013-12-27, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Det stämmer, men hur väl Catrine kände AN vet vi inte. AN nämns i polispapper från 1982. Catrine utreddes av polisen, förhördes och sa att hon pratat med AN på Sergeltorgstrappan i S-holm. Vad kvinnorna pratade om vet jag inte exakt. Det förtäljer inte polisens papper.

Ett par brev som hittades i Catrines förvaringsbox på T-centralens effektförvaring var skrivna från Annica, så det var nog en utvecklad vänskap. Kanske sparade Catrine dessa brev som minnen efter den döda väninnan.

Några artiklar ur AB och Expressen från 1984 om CdC och effektförvaringen:
http://imageshack.us/f/703/xiab.jpg/
http://imageshack.us/f/29/uzub.jpg/
Senast redigerad av echoesofglory 2013-12-27 kl. 12:38.
Citera
2013-12-27, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch

Jag tror att den eller de som skar isär Catrine kanske ville att kvarlevorna skulle hittas. Det var inte en vanlig "transportstyckning", utan det fanns mycket sjuka inslag också.

Betyder detta att Stanislaw Gonerka var läkarmaterial?

Hur är det med alla andra styckade kroppar som dykt upp lite varstans i Sverige i samband med brott. Var det meningen att de skulle hittas eller gäller denna slutsats reserverad för CdC.
Citera
2013-12-27, 16:51
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ett par brev som hittades i Catrines förvaringsbox på T-centralens effektförvaring var skrivna från Annica, så det var nog en utvecklad vänskap. Kanske sparade Catrine dessa brev som minnen efter den döda väninnan.

Några artiklar ur AB och Expressen från 1984 om CdC och effektförvaringen:
http://imageshack.us/f/703/xiab.jpg/
http://imageshack.us/f/29/uzub.jpg/

Väldigt intressant detta, finns det några uppgifter om hur länge Catrine och Nordberg ska ha känt varandra ?
En fullt utvecklad vänskap mellan Catrine och Nordberg känns ganska trolig, hur många skickar egentligen brev till en ytlig bekantskap ?

Det vore också mycket intressant att få reda på om dagboksvittnet och Nordberg också kände varandra ?
Citera
2013-12-27, 19:30
Medlem
Vincent in action: manipulation och felinformation

Bara en person från Eugenivägen förhördes av polisen i samband med Catrines da Costas död, och den som förhördes var Vincent, men tyvärr har polisen fryst hans förhör, som hölls i februari 1985.

Men eftersom Vincent var vanekriminell (han var kriminell sedan 60-talet, och han utreddes senare för olaga hot och bokföringsbrott, och han dömdes för bedrägeri och djurplågeri efter hästmorden 1990) finns det en hel del kompletterande uppgifter i omlopp, och som tur är har jag fått hjälp med att samla ihop en massa faktafragment.

Vincent blåljuger förstås, självklart (han var ju vanekriminell, helt hopplös), och hans grova lögner om Eugenivägen (står att läsa i förhör från 1985) är nog så anmärkningsvärda, för vem som helst kunde beslå honom med lögn.

Två polisutredningar och flera spaningsuppslag fastslår bla att det fanns telefon på Eugeniavägen 25 under 1984, att det fanns personal (bla "Roberts" släkting), att bilar reparerades på Vincents gård, men enligt Vincent fanns det ingenting på Eugenivägen 25 under 1984, ingen verksamhet alls. Mitt bestämda intryck är att Vincent mörkar sin och andras närvaro på Eugenivägen.

Han blåljuger, men han förskjuter också en tidpunkt, och jag undrar om han gjorde detta fIera ggr. I ett förhör (från 1985) nämner Vincent en narkoman som stulit ett fordon, och enligt Vincent skedde detta långt innan 1984, men händelsen han pratar om var nog bilstölden som skedde den 4/6 1984, då Robert och en annan alkoholist stal och kvaddade en av Vincents möbelbussar.

Och Vincent har också påstått att han fick ordentligt med stryk på kontoret av 2 personer, och enligt Vincent skedde detta 1980, och han nämnde också vilket polisdistrikt som skulle ha hand om hans egen anmälan, men den anmälan Vincent pratade om finns inte. Inte heller finns det ngn anmälan mot en affärsbekant, en anmälan som skulle gjorts i juli 1984.

Man får förmoda att Vincent medvetet blandade bort korten, men han verkar inte vara så konsekvent faktiskt, och ville han verkligen vara ifred så var det ju inte så smart att nämna de skrotade bilarna och den tillbakalämnade släpvagnen heller. En bil skrotades på sommaren 1984, en bil skrotades i oktober (samma månad som polisen besökte Eugenivägen 25), och släpvagnen försvann samma månad. Eller så var Vincent kanske så smart att han portionerade ut precis så mkt info han vågade.

Och jag kan inte låta bli att undra om Vincents redogörelse för misshandeln rymmer mer sanning än man kan tro. Jag blir riktigt paranoid när jag läser detta förhörsutdrag:

[...] dom här stora problemen, för det första överfallet på kontoret - det finns noterat av xxxxxxxxxpolisen. Det var någon gång i juli månad 1980, det var första gången jag blev nerslagen utav en som heter LJ [min förkortning], som sedermera blev hängd utav några kriminella kollegor, och en som hette P-O, försöksutskriven från Karsuddens sjukhus, så då såg kontoret ut som ett slakthus och det var grannarna som ringde, och då skulle dom försöka ta orderboken och så försökte dom skrämma mig till att sälja. Och då var dom ombud för Pxxxxxxxxxxxx och Fxxxxxxxxxxxx [namn + firma, min anm], för det var ju hans distrikt och hans revir [...]

Jag har inte hittat uppgifter om de män Vincent nämner, och hans anmälan finns som sagt inte, men kanske är Vincents misshandelsstory delvis sann, som hans story om möbelbussen, som han verkade flytta flera år tillbaka i tiden.

Det är också lustigt att Vincent råkar nämna månaden juli. Det kan inte uteslutas att förhörsutdraget är ett exempel på Vincents friserande, hans våldsamma skarvande, och det kan inte uteslutas att han faktiskt talar om personer som hade att göra med Catrines död.

Jag påstår inte att det är så, märk väl, jag påstår helt enkelt att det inte kan uteslutas, med tanke på hur Vincent betedde sig i förhör, hur manipulativ han var och hur alkoholiserad han var på 80-talet. Han kanske inte kom ihåg så bra alls, han kanske inte ens reflekterade över sitt starka bildspråk. Med tanke på Catrines död har ju ordet "slakthus" en obehaglig klang.

Och nu har jag uppenbarligen spårat ur, för jag har bestämt mig för att diskutera i allmänhet, jag tycker inte om att peka ut ngn, men det finns vissa saker som Vincent har sagt som sticker mig i ögonen otroligt mkt, och jag kan bara inte låta bli att peta och vrida och vända på allt ... nåväl, jag tror faktiskt inte att Vincent hade med Catrines död eller styckningen att göra, men jag tror benhårt att han visste ngt mkt viktigt.
Senast redigerad av Eremona 2013-12-27 kl. 19:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in