Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-22, 18:13
Medlem
lillaHedvigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Desinformation är ibland en del av utredningsarbetet.

Sett många kriminalserier i dina dar...?
Citera
2014-06-22, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillaHedvig
Pratar du om samma mord som vi andra???

Japp. Såg ett inslag alldeles nyss också med JNs advokat på AB där han bekräftat att de inte hade någon relation, har aldrig träffats, men att de kände till varandras existens
Citera
2014-06-22, 18:16
Medlem
JN's advokat:

"– Min klient känner överhuvudtaget inte offret även om han råkar veta vem det är."

http://na.se/nyheter/askersund/1.2536073-advokaten-han-kommer-slappas

Jag trodde att det var klarlagt att JN och LL hade en relation? Eller har jag fattat detta helt fel?

Min bild av det hela:

JN och JH bodde tillsammans, trots att dem bröt upp i vintras.
JN inleder ett förhållande med LL.
LL har tidigare haft ett förhållande med JA, men det var ett par år sedan.
JH blir arg/svartsjuk och mördar LL, som av någon anledning befinner sig i JA's lägenhet i Askersund.

Vart ifrån kommer uppgiften att JN och LL hade en "relation"? Kan någon bekräfta denna?
Citera
2014-06-22, 18:17
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Styckmord? Är det bekräftat att kroppen är styckad?

Rubriceringen kan iof ändras till dråp och då har vi ev. ytterligare ett fall av styckdråp under uppsegling, intressant att följa utvecklingen.

Styckmord är väl knappast en juridisk rubricering, och inte heller styckdråp. Förmodligen handlar det om mord alternativt dråp i kombination med brott mot griftefriden.
Citera
2014-06-22, 18:21
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Sett många kriminalserier i dina dar...?

Jag tittar aldrig på fantasier på TV. Följer hellre verkliga fall. Jag tror inte på styckningen förrän det bekräftas någonstans och det har aldrig bekräftats hittills. Därför skriver jag inget om det.
Citera
2014-06-22, 18:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Styckmord är väl knappast en juridisk rubricering, och inte heller styckdråp. Förmodligen handlar det om mord alternativt dråp i kombination med brott mot griftefriden.

Nej, styckmord är vanlig svenska utanför den juridiska världen, styckdråp är något nytt och en konsekvens av domen i ett uppmärksammat rättsfall.
Citera
2014-06-22, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Fick PM.

LL gökade med JN, JH kom på dem. JA är nog mest inblandad pga av brottsplats (Askersund) och eventuellt för att ha hjälpt till att flytta kroppen för att inte bli inblandad. = Källa är LL´s vänner [...]

[...]

Polisen har knackat dörr och hållt förhör med alla som bor på närliggande adresser i Askersund.

LLs vänner anser att JN och LL gökade.
Citera
2014-06-22, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emperor_of_you
JN's advokat:

"– Min klient känner överhuvudtaget inte offret även om han råkar veta vem det är."

http://na.se/nyheter/askersund/1.2536073-advokaten-han-kommer-slappas

Jag trodde att det var klarlagt att JN och LL hade en relation? Eller har jag fattat detta helt fel?

Min bild av det hela:

JN och JH bodde tillsammans, trots att dem bröt upp i vintras.
JN inleder ett förhållande med LL.
LL har tidigare haft ett förhållande med JA, men det var ett par år sedan.
JH blir arg/svartsjuk och mördar LL, som av någon anledning befinner sig i JA's lägenhet i Askersund.

Vart ifrån kommer uppgiften att JN och LL hade en "relation"? Kan någon bekräfta denna?

LL har inte haft någon relation med JN, LL har varit ihop med JA, jag har nyss fått veta att JA och JH tydligen var tillsammans.
LL övernattar i JA:s lägenhet natten mot onsdagen, han åker till jobbet på morgonen.
JH kommer till JA:s lägenhet på onsdagen någon gång och hittar LL där, vad som sedan händer slutar i tragedi.
JH ringer JN och ber honom komma dit och hjälpa henne forsla bort LL.
Eftersom polisen kommer till JA:s lägenhet på kvällen så har allt hänt under dagen/eftermiddagen.
Citera
2014-06-22, 18:28
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nie
LLs vänner anser att JN och LL gökade.
Ja man behöver ju inte känna varandra för att göka, men kan ju vara praktiskt att känna till varandras existens!
Citera
2014-06-22, 18:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Desert-eagle
Aftonhoran säger att enl källor är kroppen är styckad,vilket nog kan tas med en nypa salt,AB är inte den mest pålitliga källan precis
Men även NA har fått den uppgiften.
Citera
2014-06-22, 18:32
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nej, styckmord är vanlig svenska utanför den juridiska världen, styckdråp är något nytt och en konsekvens av domen i ett uppmärksammat rättsfall.

Jag förstår det, och jag förstår också att det många gånger används som sarkasm mot en svag påföljd som många anser vi har i Sverige. Det finns många andra goda argument man kan använda som inte innebär rena hittepå.

Om jag går till Hemköp och finner en ur personalen liggande död på golvet. Jag tar då tillfället i akt och snor en Japp och därefter styckar jag den döda kroppen. Har jag gjort mig skyldig till stycksnatteri då?

Det är två olika handlingar helt enkelt. I det aktuella fallet vet vi inte vad som hänt. Det kan bedömas som mord, dråp eller kanske till och med vållande till annans död. Huruvida brottet har följts av griftefridsbrott verkar även det fortfarande vara oklart. Min gissning är att Jonna döms för mord.
Citera
2014-06-22, 18:32
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Just det, helt oväsentligt för saken.

Det finns massor massor massor av advokater ute i verksamhet. Hur många av dessa tror du är vana att bli intervjuade av TV?

Btw, jag är man. Dessutom jämställd. Ifall du trodde att du skulle få in en poäng där...
Jag informerade om att advokaten är kvinnlig av den anledningen att du uppenbarligen inte har en aning om vem som är advokat.

Jag är av den åsikten att en misstänkt i ett mordmål kanske skulle behöva en mer erfaren advokat.
Denna har tydligen bara tjänstgjort som advokat i drygt fyra månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in