Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-25, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Min teori:
Jag tror att Jonna dödade Lovisa och att Jonathan styckade kroppen för att få bort spår efter sin "träff" med Lovisa. Genom att hugga och greja hoppas han att hans DNA inte ska gå att hitta på Lovisas kropp.
Wikipedia: Kriminaltekniker kan använda DNA i blod, sperma, hud, saliv eller hår för att identifiera brottslingar. En bit DNA kan fungera som ett genetiskt fingeravtryck genom att delar av DNA-sekvensen som ofta varierar mellan individer jämförs. Detta kallas DNA-profilering. Metoden är väldigt tillförlitlig när det gäller att matcha DNA.

Ja,i början av tråden står det ju faktiskt att Jonas lånat ut sin lägenhet för ett "tete-a-tete" möte mellan Jonathan och Lovisa. Detta nämns inte längre. Dessa fyra och deras olika konstellationer,sätter myror i huvet på alla,säkert. Detta illdåd verkar vara en stor varböld som plötsligt brustit...
Citera
2014-06-25, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det enda logiska är att mord o styckning har skett på samma plats. Att det gjorts för att underlätta transporten.

Exakt. För så blodtörstig kan väl ingen människa vara,att man styckar "bara för att"? Då blir jag riktigt rädd....
Citera
2014-06-25, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asqwe
Det här med utbildning inom förflyttningsteknik för vårdpersonal skall inte förknippas med färdigheter vad det gäller förflyttning av avliden person. Utbildning i förflyttningsteknik är långt ifrån obligatorisk, när dessa tillfällen dyker upp utgörs de oftast av en 2-3 h lång sammankomst där en arbetsterapeut eller liknande ger tips på hur man arbetar ergonomiskt. Det handlar INTE om att lära sig att konka på lealösa kroppar.
Det är inte tillåtet att lyfta eller flytta personer som inte kan medverka. De tas med lift. (Taklift eller mobil lift)
Kurserna ger tex. en fingervisning om hur man med skonsamma rörelser kan hjälpa någon i eller ur en säng eller rullstol.

Vid brand i fastighet tar man ut med filt via trappor med tanke på att hiss ej skall användas
Naturligtvis är det inte arb.terapeut utan brandmän som håller i dessa utbildningar
Metoden är otroligt effektiv och nödvändig att kunna vid brand
Senast redigerad av Nuzz 2014-06-25 kl. 18:39.
Citera
2014-06-25, 18:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elma67
Har för mig att det är portkod dygnet runt där men törs inte svära på det till 100%.
Kan JH ha haft kvar koden sedan hon och JA var ett par? Har JA bott där så länge?
Citera
2014-06-25, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Kan JH ha haft kvar koden sedan hon och JA var ett par? Har JA bott där så länge?

Koden låses väl upp framåt sex på morgonen. Före den tiden har väl inga iakttagelser gjorts?
Citera
2014-06-25, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cruelladevil
Koden låses väl upp framåt sex på morgonen. Före den tiden har väl inga iakttagelser gjorts?

Förlåt,såg nu att det var portkod dygnet runt..
Citera
2014-06-25, 18:42
Medlem
Citat:
Mmmm.men på nåt sätt har hon tydligen mellanlandat hemma på sin gård....Finns ju misstankar om det iaf. En sak är ju säker i mitt tänkande: Mord och styckning måste ha skett på samma plats. Blir alldeles för mycket fraktande hit och dit annars. Jag tvivlar på att hon har kunnat bära en hel död människa ut till bilen..Jag har försökt vända en medvetslös person till framstupa sidoläge.. Sååå tungt.
Samtidigt tvivlar jag på att styckningen skett i Ja:s lägenhet..Hur detta har gått till är en stor gåta.
Jag har tänkt att hon kanske lurat med sej Lovisa ut till bilen på nåt sätt,och sedan kört hem till sin gård. Men då undrar man ju varför Ja:s lägenhet var grundligt städad,om det stämmer...

Helt med dig där. Blev hon inte styckad i lägenheten blev hon inte dräpt där häller. Så att hon skulle lurat ut henne och fått in henne i bilen på något vänster låter inte helt orimligt. Vet inte hur hotad LL känt sig av JH men att få ut henne kanske var rena barnleken.
Citera
2014-06-25, 18:45
Medlem
Citat:
om det är samma som i huset bredvid (samma hyresvärd o liknande byggnad) så är det inte portkod utan automatiskt lås som låses på kvällen o öppnas på morgonen, under den tiden behövs nyckel...
Citera
2014-06-25, 18:48
Medlem
Ett tänkbart scenario:

JA har funnit lägenheten stökig och det har funnits blod. Han tror att det varit slagsmål mellan tjejerna och städar upp. Polisen kan inte vet om mordet skett där och därför är han misstänkt för skyddande av brottsling. Han kan ju ha vetat att ett mord skett där och om han har städat undan är det ju skyddande?

Så mordplatsen är kanske inte säkerställd.

JN sitter fortfarande anhållen. Orsaken till detta förstår jag inte riktigt.
Citera
2014-06-25, 18:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gumman70
om det är samma som i huset bredvid (samma hyresvärd o liknande byggnad) så är det inte portkod utan automatiskt lås som låses på kvällen o öppnas på morgonen, under den tiden behövs nyckel...
Är "huset bredvid" Gårdsjögatan 4?
Citera
2014-06-25, 18:53
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Okej inser att du inte har en aning om vad du pratar om. Glöm att jag frågade.

I övrigt så undrar jag fortfarande varför JA är misstänkt. Vad kan han ha gjort för att skydda JH från att åka dit. Kan ha med hans lägenhet att göra. Är det en hyreslägenhet eller en bostadsrätt?

Det har absolut med hans lägenhet att göra! Tydligen har mordet skett hos honom och då lär det ju ta tid innan han blir fri från misstanke. Varför släpper han in kreti och pleti i sitt hem??
Citera
2014-06-25, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Är "huset bredvid" Gårdsjögatan 4?

nej då den längan har entréerna utåt en annan gata men balkongerna åt det berörda hållet så att säga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in