2014-06-21, 17:02
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/feature/article19085837.ab?teaser=true
Citera
2014-06-21, 17:44
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonejjonej

Intressant med prästen! Hade aldrig hört om detta förut..
Citera
2014-06-21, 18:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressant länk.

Citat:
Ursprungligen postat av jonejjonej

Mycket intressant. Tack för den länken. Det där med prästen har inte heller jag någonsin hört talats om förut.
Citera
2014-06-21, 19:09
Medlem
SentOmsiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Bevis för vad som hände henne finns ju som bekant inte. Allraminst i tråden. I såna fall fanns det ju inget att skriva om. Allt handlar om spekulationer och teorier. Jag skrev bevis eftersom du verkar helt övertygad om ett frivilligt försvinnande. Vilket jag inte är.

Dessutom måste man försöka förstå hur Viola var och hur hon möjligen såg på omvärlden. Med dom små erfarenheter hon hade i bagaget.

Har skrivit tidigare att det är möjligt att hon dog den natten, men att det finns en möjlighet att hon inte gjorde det. Behöver jag skriva det varje gång? Och att du och Skaraborg2 inte tror på denna möjlighet vet jag nu. Igen och igen.
Citera
2014-06-21, 20:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olika scenarios.

Citat:
Ursprungligen postat av SentOmsider
Har skrivit tidigare att det är möjligt att hon dog den natten, men att det finns en möjlighet att hon inte gjorde det. Behöver jag skriva det varje gång? Och att du och Skaraborg2 inte tror på denna möjlighet vet jag nu. Igen och igen.

Nja inte tror. Jag kan inte säga till 100% att det inte skulle kunna gått till på det sätt du har tagit upp. Jag säger bara att jag tror att det är det minst sannolika scenariot.
Citera
2014-06-21, 21:02
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nja inte tror. Jag kan inte säga till 100% att det inte skulle kunna gått till på det sätt du har tagit upp. Jag säger bara att jag tror att det är det minst sannolika scenariot.

Jag delar Skaras åsikt. Det är så mycket som talar emot. För det första var Violas erfarenheter utanför hembyn näst intill obefintliga. Hon hade knappt varit utanför Helgum. Hon saknade pengar och rätt kontakter för att kunna skapa sig en ny identitet men även OM hon lyckats med det..vad skulle orsaken vara till att bryta kontakten för alltid med föräldrar och lilla-syster? Även om pappans aga var överdriven och mycket opsykologisk så var den väl knappast en anledning till att hålla sig gömd i mer än 60 år? Det finns barn som levt under långt värre förhållanden än Viola och ändå stannat hos föräldrarna. Och det handlade bara om några år till så var hon myndig..

Och om nån hjälpt henne med falska id-handlingar och annat som behövdes..varför skulle vederbörande tigit om detta i alla år? Hon var efterlyst i hela Sverige och efter händelsen i Vancouver även av Interpol. Man såg henne i Spanien..i Norge och på otaliga platser i Sverige. Men allt till ingen nytta. Man kan ju tycka att ett enda spår skulle dykt upp under alla dessa år om hon funnits i livet? Nån borde försagt sig eller röjt sig på nåt sätt. Men icke ett enda spår har lett någonstans. Så jag kan helt enkelt inte föreställa mig att hon kom levande från byn..allt talar emot det.
Citera
2014-06-21, 21:15
Medlem
Flera inlägg efter postats efter det jag citerade

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Obs! Detta är inget ifrågasättande - bara en fråga, en stilla undran
Jo, jag är nyfiken på vad det är som gör att det mest troliga är, och att det mesta pekar mot, att Viola - på grund av en olycka eller av annan orsak - har försvunnit ner i Faxälven eller ner i Helgumsjön? "Det mesta pekar på", vad är det för detaljer eller omständigheter som gör det? Det finns säkert information som jag inte har tillgång till som gör att de flesta tycker att det är det troligaste. Hoppas ni förstår vad jag menar, det är inte ett dugg orimligt att det är just vad som hände men vad är det som pekar mer mot det än att hon t ex blev ihjälslagen av misstag hemma på gården? Känner mig jättekorkad som inte ser ljuset på samma sätt. Eller är det vad som är mest sannolikt man går efter? För mig är alla teorier lika rimliga egentligen. En del har tur som tokar och andra har sådan fruktansvärd otur. Tänk om hon nu motvilligt åkte hem, fick stryk direkt, gick ut och iväg en bit och klev rätt genom isen på ån och drunknade. Eller att hon t ex motvilligt åkte hem efter att ha pratat med sin orolige far, kom hem, fick stryk, gick ut och iväg en bit och sedan mötte en okänd mördare. Det är maximal otur, somliga har ju det som sagt. Obs! Ej ironi, jag bara tänker på hur orättvist livet kan vara. Det gäller även för Violas familj, vilken hemsk sorg för dem.
Edit: Det har visst postats en del här senaste kvarten medan jag skrev mitt lilla inlägg,
Senast redigerad av cleolin 2014-06-21 kl. 21:23. Anledning: Såg ej att fler inlägg hade postats under tiden jag skrev detta.
Citera
2014-06-21, 22:12
Medlem
Kom in på den här tråden efter att ha sett artikeln i Aftonbladet idag (kunde dock inte gå in då jag inte har plus). Har nu läst igenom hela tråden och allt är oerhört intressant - MEN - varför har ingen här nämnt lappen som syns bredvid bilden på Viola i Aftonbladet? Jag ser inte riktigt vad det står mer än hennes namn, och förstår inte heller vad det är för lapp. Den kanske är helt obetydlig och något som helt okänd skrev och att det är för uppenbart, vilket är ganska vanligt bland försvinnanden (en drös okända människor dyker upp och säger sig veta det eller det och försöker lägga fram falska bevis osv), men vill gärna veta ändå!
Citera
2014-06-21, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easycomeeasygo
Kom in på den här tråden efter att ha sett artikeln i Aftonbladet idag (kunde dock inte gå in då jag inte har plus). Har nu läst igenom hela tråden och allt är oerhört intressant - MEN - varför har ingen här nämnt lappen som syns bredvid bilden på Viola i Aftonbladet? Jag ser inte riktigt vad det står mer än hennes namn, och förstår inte heller vad det är för lapp. Den kanske är helt obetydlig och något som helt okänd skrev och att det är för uppenbart, vilket är ganska vanligt bland försvinnanden (en drös okända människor dyker upp och säger sig veta det eller det och försöker lägga fram falska bevis osv), men vill gärna veta ändå!
När jag såg det i artiklen idag så kände jag igen det från när jag läste om VW för några år sedan men hade totalt glömt bort det.
Lappen kan tänkas ha att göra med att den svenska flicka/kvinna som arbetade som modell i Vancouver blev så uppmärksammad ett tag. Kan vara någon här hemma i Svedala som fick för sig att skriva en sådan lapp för att "skoja" lite.
Nåt i stil med den kvinna i Spanien med ett halsband som det stod "Viola" på och som själv lär ha sagt att hon hette Viola Widegren kan ha varit någon som faktiskt trodde att hon var Viola. Alltså någon som inte var helt frisk mentalt.
Kanske.
Citera
2014-06-21, 22:54
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easycomeeasygo
MEN - varför har ingen här nämnt lappen som syns bredvid bilden på Viola i Aftonbladet? Jag ser inte riktigt vad det står mer än hennes namn, och förstår inte heller vad det är för lapp. Den kanske är helt obetydlig och något som helt okänd skrev och att det är för uppenbart

Den lappen påstås ha hittats på självaste midsommarafton ungefär 30 år efter Violas försvinnande i ett skrin hos en dam som bodde på en liten ort inte så långt från Helgum. Texten "Tack för husrummet Sök mig ej i Vancouver Viola Videgren" syftar naturligtvis på det som hänt i Canada; S2 har redovisat det i #289.
Senast redigerad av WaltzingMatilda 2014-06-21 kl. 22:56. Anledning: .
Citera
2014-06-21, 23:00
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Och om nån hjälpt henne med falska id-handlingar och annat som behövdes..varför skulle vederbörande tigit om detta i alla år? Hon var efterlyst i hela Sverige och efter händelsen i Vancouver även av Interpol. Man såg henne i Spanien..i Norge och på otaliga platser i Sverige. Men allt till ingen nytta. Man kan ju tycka att ett enda spår skulle dykt upp under alla dessa år om hon funnits i livet? Nån borde försagt sig eller röjt sig på nåt sätt. Men icke ett enda spår har lett någonstans. Så jag kan helt enkelt inte föreställa mig att hon kom levande från byn..allt talar emot det.

Det fanns en belöning utfärdad också om jag minns rätt, tror det var 1.000 kronor till den vars tips ledde till att Viola hittades.

1.000 kr 1948 är ungefär 18.000 idag.
Citera
2014-06-21, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Den lappen påstås ha hittats på självaste midsommarafton ungefär 30 år efter Violas försvinnande i ett skrin hos en dam som bodde på en liten ort inte så långt från Helgum. Texten "Tack för husrummet Sök mig ej i Vancouver Viola Videgren" syftar naturligtvis på det som hänt i Canada; S2 har redovisat det i #289.
Jaså, det var där jag hade läst det (också kanske).
Naturligtvis.
Förlåt dåligt minne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in