2014-06-21, 23:49
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uzi23
Har hört att fadern hade något med flickans försvinnande att göra..

Citat:
17-åriga Viola Widegren rusade ut efter ett bråk med pappan och kom aldrig tillbaka.

Det är en vanlig retorik som används vid familjebråk som inte slutar så bra. Någon slås ihjäl, städas bort. Sedan efteråt ringer GM till polisen och anmäler ett försvinnande. Om det sker i dag kommer polisen att omedelbart undersöka bostaden för att se i exempelvis köket ifall det finns blod där då mordvapen vanligast är en kniv följt av ett hårt föremål som exempelvis en blomkruka. Det beror på att gärningsmän är snabbare på att anmäla försvinnanden än att städa... Städningen brukar inledningsvis inte vara så bra av naturliga skäl.
Citera
2014-06-22, 00:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Teorier av olika slag.

Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Obs! Detta är inget ifrågasättande - bara en fråga, en stilla undran
Jo, jag är nyfiken på vad det är som gör att det mest troliga är, och att det mesta pekar mot, att Viola - på grund av en olycka eller av annan orsak - har försvunnit ner i Faxälven eller ner i Helgumsjön? "Det mesta pekar på", vad är det för detaljer eller omständigheter som gör det? Det finns säkert information som jag inte har tillgång till som gör att de flesta tycker att det är det troligaste. Hoppas ni förstår vad jag menar, det är inte ett dugg orimligt att det är just vad som hände men vad är det som pekar mer mot det än att hon t ex blev ihjälslagen av misstag hemma på gården? Känner mig jättekorkad som inte ser ljuset på samma sätt. Eller är det vad som är mest sannolikt man går efter? För mig är alla teorier lika rimliga egentligen. En del har tur som tokar och andra har sådan fruktansvärd otur. Tänk om hon nu motvilligt åkte hem, fick stryk direkt, gick ut och iväg en bit och klev rätt genom isen på ån och drunknade. Eller att hon t ex motvilligt åkte hem efter att ha pratat med sin orolige far, kom hem, fick stryk, gick ut och iväg en bit och sedan mötte en okänd mördare. Det är maximal otur, somliga har ju det som sagt. Obs! Ej ironi, jag bara tänker på hur orättvist livet kan vara. Det gäller även för Violas familj, vilken hemsk sorg för dem.
Edit: Det har visst postats en del här senaste kvarten medan jag skrev mitt lilla inlägg,

Ett av de scenarios du tar fram är detta första fetstilsmarkerade. Att Viola skulle av misstag avlidit hemma på gården tror i a f jag skulle kunna vara mera troligt än att hon skulle ha rymt från sin familj för att aldrig mera höra av sig. Jag delar här Crime-boys uppfattning att hon aldrig kom att lämna Helgum med omnejd med livet i behåll. Att Viola skulle ha kommit levande från byn, såsom jag ser det, talar allt emot detta.

Crime-boy skrev bl. a. följande: "För det första var Violas erfarenheter utanför hembyn näst intill obefintliga. Hon hade knappt varit utanför Helgum. Hon saknade pengar och rätt kontakter för att kunna skapa sig en ny identitet".

Om Viola ev. dog i föräldrahemmet kan naturligtvis ingen med säkerhet säga att så var fallet resp. så var inte fallet. Om så skulle ha varit fallet så tror jag att detta skett genom en olycka. T. ex. en hård örfil som gjorde att hon föll mot järnspisen och avled. Om familjen hade en järnspis vet jag inte men mycket möjligt.

En annan möjlighet du tar upp är att hon efter aga från sin far sprang ut och då mötte en okänd mördare. Att hon skulle ha mött en okänd mördare i denna avkrok en kväll i december 1948 tycker i a f inte jag låter speciellt troligt men visst det går ju inte helt att avfärda.

Du skrev bl. a. också följande: "För mig är alla teorier lika rimliga egentligen". Personligen tycker jag faktiskt att en del teorier är mer rimliga än andra.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-06-22 kl. 00:10.
Citera
2014-06-22, 00:03
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det beror på att gärningsmän är snabbare på att anmäla försvinnanden än att städa... Städningen brukar inledningsvis inte vara så bra av naturliga skäl.

Ja - men hur ska det tillämpas i tråden tänkte du? Viola anmäldes försvunnen först efter tre dagar och då efter påstötning av en granne.

Dessutom, hennes åttaåriga syster bekräftade i förhör att storasyster lämnat huset samtidigt som hon i skolan berättade att Viola fått stryk och blödde näsblod. Hade lillasyster blivit tillsagd att säga att Viola lämnat hemmet hade det väl varit lämpligt att rensa hennes berättelse i övrigt också?
Citera
2014-06-22, 00:09
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Det finns inget, utöver skitprat som inte kan verifieras som annat än skvaller, som tyder på att Karl Widegren var onormal. Hustrun Agnes stannade vid Karls sida fram till hans död. Dottern Eva Marie litade på sina föräldrar. Varför – om Karl varit en tokstolle som dödat sitt eget barn och gjort grismat av henne? Därför att både hustrun och dottern visste att han var oskyldig, en måhända hetlevrad men fullt normal man?

Att hustrun stannade kvar till Karl dog behöver inte betyda så mycket. Ifall människan led av en personlighetsstörning exempelvis narcissistisk eller psykopatisk störning då är det inte alls omöjligt att de är i långvariga förhållanden. Kvinnan i dessa förhållanden är påfallande ofta "svaga", dvs lätta att styra från mannen, som vill känna överläge. Kvinnan är i sin tur känslomässigt bunden till sin man och blundar eller är omedveten om de dåliga sidorna.

Se John Mark Byers som var alternativt misstänkt i ett antal mord förutom "The West Memphis Three" som blev frikända. Se 0:21 och framåt här för att se en sådan relation mellan en man och en kvinna under kontroll: https://www.youtube.com/watch?v=ZqJ4OKKBs7A

Jag vet dock inte alls vilken personlighet hustrun till den här Karl hade.
Senast redigerad av Hegamon 2014-06-22 kl. 00:20.
Citera
2014-06-22, 00:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ett av de scenarios du tar fram är detta första fetstilsmarkerade. Att Viola skulle av misstag avlidit hemma på gården tror i a f jag skulle kunna vara mera troligt än att hon skulle ha rymt från sin familj för att aldrig mera höra av sig. Jag delar här Crime-boys uppfattning att hon aldrig kom att lämna Helgum med omnejd med livet i behåll. Att Viola skulle ha kommit levande från byn, såsom jag ser det, talar allt emot detta.

Crime-boy skrev bl. a. följande: "För det första var Violas erfarenheter utanför hembyn näst intill obefintliga. Hon hade knappt varit utanför Helgum. Hon saknade pengar och rätt kontakter för att kunna skapa sig en ny identitet".

Om Viola ev. dog i föräldrahemmet kan naturligtvis ingen med säkerhet säga att så var fallet resp. så var inte fallet. Om så skulle ha varit fallet så tror jag att detta skett genom en olycka. T. ex. en hård örfil som gjorde att hon föll mot järnspisen och avled. Om familjen hade en järnspis vet jag inte men mycket möjligt.

En annan möjlighet du tar upp är att hon efter aga från sin far sprang ut och då mötte en okänd mördare. Att hon skulle ha mött en okänd mördare i denna avkrok en kväll i december 1948 tycker i a f inte jag låter speciellt troligt men visst det går ju inte helt att avfärda.

Du skrev bl. a. också följande: "För mig är alla teorier lika rimliga egentligen". Personligen tycker jag faktiskt att en del teorier är mer rimliga än andra.
Hon kan säkerligen ha rivit ifrån till sin far vilket han inte tålde, hon var trots allt 17 år och började säkert få nog av misshandel och övergrepp.
Några förflugna ord sen slogs hon ihjäl eller ströps ihjäl.
Fadern samlar sig och tvingar familjen att backa hans historia, flickan skaffas undan, idag hade man säkerligen funnit teknisk bevisning.
Att det tog tid att anmäla försvinnandet tyder på att fadern redan visste vad som hänt.
Citera
2014-06-22, 00:34
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
hon var trots allt 17 år och började säkert få nog av misshandel och övergrepp.
Fadern samlar sig och tvingar familjen att backa hans historia, flickan skaffas undan, idag hade man säkerligen funnit teknisk bevisning.
Att det tog tid att anmäla försvinnandet tyder på att fadern redan visste vad som hänt.

Vilka övergrepp tänker du på? Annat än skitsnack finns inget som bevisar några övergrepp.

Eller hade man - efter en modern teknisk - inte funnit något alls eftersom Viola lämnade huset levande, eller hur?

Visst, å ena sidan märkligt att vänta flera dagar att anmäla försvinnandet. Å andra sidan, på morgonen dagen efter Violas försvinnande ringde hennes styvmor till elevhemmet för att höra om Viola kommit fram. Hade man inte velat dra uppmärksamhet till vad som hänt hade man väl undvikit detta?

Möjligen skämdes makarna Widegren över det bråk som uppstått, möjligen ville man undvika in i det längsta att hamna i polisens rullor. Föräldrarna kanske trots allt ansåg henne kapabel att ta vara på sig själv, du menar ju själv att hon kunnat riva i åt pappan så jag förmodar att du betraktar henne som vuxen eller näst intill?
Senast redigerad av WaltzingMatilda 2014-06-22 kl. 00:35. Anledning: .
Citera
2014-06-22, 00:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Teorier.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hon kan säkerligen ha rivit ifrån till sin far vilket han inte tålde, hon var trots allt 17 år och började säkert få nog av misshandel och övergrepp.

Det tror jag också vilket fadern knappast kan ha tålt men att han skulle ha slagit ihjäl henne tror jag inte personligen på.

Om Viola nu ev. kom att avlida på gården, så tror jag inte att det var ett mord. Snarare då en misshandel med dödlig utgång.

Det sistnämnda i ditt inlägg kan även tyda på en misshandel som gick alldeles för långt.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-06-22 kl. 00:44.
Citera
2014-06-22, 05:07
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Det fanns en belöning utfärdad också om jag minns rätt, tror det var 1.000 kronor till den vars tips ledde till att Viola hittades.

1.000 kr 1948 är ungefär 18.000 idag.

Stämmer! Plus att pappan gick ut i pressen och avsade sig all bestämmande-rätt över henne. Hon fick bosätta sig var hon ville och arbeta med vad hon ville. Bara hon hörde av sig.
Citera
2014-06-22, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Stämmer! Plus att pappan gick ut i pressen och avsade sig all bestämmande-rätt över henne. Hon fick bosätta sig var hon ville och arbeta med vad hon ville. Bara hon hörde av sig.
Okej! Att Violas far sa så har jag missat om det har stått här i tråden. Hursomhelst, att han sa så gör ju att dråpteorin faller helt, om man tror på att det var ärligt menat, och det tror jag att det var. Plus att styvmamman så som beskrivits här i tråden verkar ha varit angelägen om att Viola skulle hittas.

Får man fråga var ni får all information ifrån?

Har nu beställt Brottets Krönika i fyra band från Bokbörsen. Det ska bli spännande läsning. Finns flera ex om någon annan är intresserad.
Citera
2014-06-22, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Nu har jag nog varit väldigt otydlig i mitt inlägg för detta var inte riktigt svar på min undran och inte heller tolkat så som jag menade.
Citera
2014-06-22, 08:53
Medlem
Poogles avatar
Jag har inte tiden nog att läsa alla sidor i denna annars mycket intressanta tråd.
Om teorin stämmer att Viola bragts om livet i hemmet:

När genomfördes senast en utgrävning runt huset där familjen bodde?

Har man någonsin grävt upp på tomten eller kollat väggar,golv m.m i huset?
Finns huset kvar idag? (Nej jag ska inte bege mig dit).
Citera
2014-06-22, 10:43
Medlem
Gud-Runars avatar
Landsbygden 1948 och här spekuleras i vad människor rimligen borde ha gjort om de var som ni nu.

Min mor rymde hemifrån 1940, hennes bror 1938. Han hörde aldrig av sig mer ingen vet var han tog vägen.
Min mor hankade sig fram som "hembiträde" runt Sverige, blev med barn minst 2 ggr.
Vem fäderna var kommenterade hon 80 år gammal det tar jag med mig i graven, det blev så. Mina halvsyskon vet inte sitt fäderne.

Man var godtrognare, hade tillit till herrskapsfolk, tog vad försörjning man kunde få även under plågor och man kunde hålla käft. Det var en annan tid en annan mentalitet, en ung flicka som ville hemifrån behövde bara vara godtrogen, det fanns alltid nån mer välbeställd villig att hjälpa eller "hjälpa"

Med de få fakta som finns är inget troligare än nåt annat.

Sorry för inhoppet i fantasyworld!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in