Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-22, 03:59
  #1
Medlem
Hej.
Jag sitter och funderar på att uppgradera min hårddisk till en SSD och har kollat in den här:

http://www.netonnet.se/art/dator/kom...b/187147.7072/

Ni som har koll. Kommer den att passa i en mac mini late 2012? Är den bra eller anus?
Tack på förhand!
Citera
2014-06-22, 04:43
  #2
Medlem
Jag bytte nyligen te en 2 TB drive ej SSD i Mac Air med hjälp av ettt kloningsverktyg,
Jag tykcte inte att jag behövde den extra snabba läs/skrivhastigheten som en SSD erbjuder,

Datorn snurrar tillräckigt fort ändå helt utan problem,

Det finns gott om tips på hur du byter,
på tex youtube elr be ngn som kan göra det

Dden SSD du valt är ju rätt liten så du kanske snart tycker den är för liten -
jag vet inte vilka behov du har ?

OM SSDs kan jag säga att de gör större nytta i en Windows kärra (7an elr 8an)
än i en Mac, helt enkelt för att Windows har fler io-accesser gentemot disken
än vad Mac brukar ha vid normal användning.

Vill du streama flera strömmar samtidigt från din Mac kan det vara lönt att
ha SSD annars är det fåfängt.

Ett plus med SSD är otvivelaktigt aatt de drar lite ström och det syns direkt på batteri tiden
Citera
2014-06-22, 04:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Jag bytte nyligen te en 2 TB drive ej SSD i Mac Air med hjälp av ettt kloningsverktyg,
Jag tykcte inte att jag behövde den extra snabba läs/skrivhastigheten som en SSD erbjuder,

Datorn snurrar tillräckigt fort ändå helt utan problem,

Det finns gott om tips på hur du byter,
på tex youtube elr be ngn som kan göra det

Dden SSD du valt är ju rätt liten så du kanske snart tycker den är för liten -
jag vet inte vilka behov du har ?

OM SSDs kan jag säga att de gör större nytta i en Windows kärra (7an elr 8an)
än i en Mac, helt enkelt för att Windows har fler io-accesser gentemot disken
än vad Mac brukar ha vid normal användning.

Vill du streama flera strömmar samtidigt från din Mac kan det vara lönt att
ha SSD annars är det fåfängt.

Ett plus med SSD är otvivelaktigt aatt de drar lite ström och det syns direkt på batteri tiden

Ok. Tack för svaret. Jag hade även tänkt att uppgradera från 4gb till 8gb ram och då tänkte jag att man kunde skyndat på hårddiken samtidigt.
Men som du säger så är den ju väldigt liten
Hmm. Får ta mig en funderare på det här. Kanske köra OS på en SSD och ha en extern, större HDD för filmer och dylikt.
Citera
2015-04-28, 22:10
  #4
Medlem
Jag byte disk i min MacMini 2011, hade innan 2x500Gb och ena pajade. Satte i en 250Gb SSD disk, blev som en ny dator, startar helt sjukt snabbt och appar som skriver till disken går mycket snabbare.

Kopplade in en USB disk och la Dropbox samt Bilder (gamla iPhoto) på, de fick inte plats på SSDn.

Om du byter till SSD det så glöm inte TrimEnabler, ifall du kör osx 10.10 och uppåt. Säga fucka up SSD annars.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback