2014-06-21, 22:30
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Det är inte jag som gjort om tråden till att handla om någon skitreligion, det tenderar dyka upp ändå.
Om du läser och kanske t.o.m. förstår vad jag skrivit, så är det just det.

Jag såg det nu, du får ursäkta.
Citera
2014-06-21, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Vilket land då, Somalia? Jag skulle säga att det förekommer minst lika mycket, om inte mer, i afrikanska länder med kristendomen som huvudreligion. Poängen är att det inte handlar om religion, utan om stamkulturella traditioner.

Det stämmer. Så här ser för övrigt topplaceringarna ut (från UNICEF):

Somalia 98 procent av kvinnorna könsstympade.

Guinea 96 procent av kvinnorna könsstympade.

Djibouti 93 procent av kvinnorna könsstympade.

Egypten 91 procent av kvinnorna könsstympade.

Eritrea 89 procent av kvinnorna könsstympade.

Däremot kan man föra en diskussion om huruvida Islam gör det lättare eller svårare att komma till rätta med sedvänjan. Muslimska länder, ledare och organisationer verkar inte utmärka sig för att rätta till jämställdhetsproblem. Västerländska och sekulära demokratier verkar lyckas bättre. Du får gärna rätta mig om jag har fel.

Citat:
Att feminister inte bryr sig om problemet finns bara i er fantasivärld. Det är tvärtom en av kärnfrågorna hos kvinnorättsorganisationerna. Här kan du läsa mer om det på FI:s egna hemsida:

http://feministisktinitiativ.se/politik/vald-mot-kvinnor/konsstympning/

Fi är internationalister, och för en internationell kvinnokamp. Det finns en hel del konsekvens i denna linje. Men därav följer att de vägrar fråga sig om omfattande invandring, till exempel från länder där det förekommer könsstympning, förändrar jämställdheten i Sverige. Det finns en del som tyder på det. Jag vet egentligen inget som tyder på motsatsen.

/SD-trollet
Citera
2014-06-21, 22:35
Medlem
Citat:
Jag såg det nu, du får ursäkta.

Ingen fara.
Citera
2014-06-21, 22:42
Medlem
micro113s avatar
Poängen borde vara att i vårt land så skyddar vi dem som bor här .. .När det gäller flickor har det misslyckats, det är inte F!:s ansvar utan vi borde ta en titt på vad vi tillåter i "kulturens namn" jämfört med vad vi kräver av svenska föräldrar ... och kontrollen av vad barnen utsätts för borde vara lika hård oavsett barnens ursprung.

Det är rasism att tillåta barnäktenskap, att inte åtala föräldrar och fäder när tolvåringar får barn (alliansen avslog detta) och att utsätta sin barn - både pojkar och flickor - för ingrepp på friska barn.

Vi måste ta steget upp och värna barnen om vi någonsin skall kunna hävda att vi vill ha jämställdhet ..

Vi kan inte blunda för att barnen inte är vita, eller har en annan religion ..
Citera
2014-06-21, 22:59
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Vilket land då, Somalia? Jag skulle säga att det förekommer minst lika mycket, om inte mer, i afrikanska länder med kristendomen som huvudreligion. Poängen är att det inte handlar om religion, utan om stamkulturella traditioner.

http://www.gambiagrupperna.org/node/1489

Det förekommer till och med bland kristna i Sydamerika. Det är uppenbart att det inte är kvinnlig könsstympning ni bryr er om. Det är islam och återigen islam det ska handla om vilket märks tydligt i denna tråd som redan har en bestämd agenda.

Att feminister inte bryr sig om problemet finns bara i er fantasivärld. Det är tvärtom en av kärnfrågorna hos kvinnorättsorganisationerna. Här kan du läsa mer om det på FI:s egna hemsida:

http://feministisktinitiativ.se/politik/vald-mot-kvinnor/konsstympning/
Absolut, men med tanke på att länder med majoritet muslimer inte är särskilt jämställda (jämför med kristna europeiska länder) så är det inte konstigt att man drar den parallellen.

Det är dock väldigt intressant att F! inte skriver mer om vilka åtgärder de tänker vidta vid förekommande av könsstympning, när de skriver om i stort sett all annan ojämställd verksamhet. Samma när muslimer uteslöt kvinnor från ett möte; då var det också knäpptyst från F!. Istället skriver de om att bränna flaggan och om tjejpizzor.

Tycker du själv att partiet verkar seriöst?
Citera
2014-06-21, 23:12
Medlem
goran744s avatar
Det var då ett himla tjat om feministernas tystnad.
Är det inte MEDIA och JOURNALISTERNA som väljer vad som skall tas upp och inte skall tas upp ÅT OSS vanliga dönickar? Media vinklar allt som de vill. Frågor Journalisterna ställer är vinklade dit de vill.
Det räcker med att en journalist frågar dig frågan: Vad tycker du om muslimer?
Vad skulle hända om du då svarade: Vad tycker du själv?

Vad vet ni alla om vad som pågår i kulisserna?

Bara för att man inte syns i MEDIER så kan man vara mycket aktiv och mycket effektiv.
Eller också kan man sätta sig på Flashback och gråta om hur hemskt det är för att sedan slå av datorn och stoppa handen innan för kalsongerna och klia sig i skrevet.
Istället för att göra något åt den till synes vansinniga värld vi lever i.
Man kan inte sitta på arslet alltid och vänta på att någon skall ställa allt till rätta åt en, man måste VÅGA VARA REBELL och NEJ sägare och använda sitt eget huvud och bilda sig sin egen uppfattning och inte MEDIERNAS.
Citera
2014-06-21, 23:28
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Tycker fortfarande att de är konstigt att det inte skrivits om några twitterstormar (det behöver inte ens vara några stormar att tala om).
Tycker fortfarande att det är konstigt att inte F! uttalat sig om det inträffade - än konstigare är det att media inte bett dem om en kommentar (när de kan fråga både F! och Jämo vad de anser om "tjejpizza").
Feminismen i Sverige är inte seriös.

Om diskussionen här på FB når ut kommer däremot alla feministmegafoner att häckla oss män som bryr oss om kvinnors väl och ve, och avfärda oss som kostymklädda vita cyklister med hjälm.

EDIT:
Du frågar om vad som händer i kulisserna? Jo, ryggdunkande och "scratch each back"...
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2014-06-21 kl. 23:30.
Citera
2014-06-21, 23:43
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Tycker fortfarande att de är konstigt att det inte skrivits om några twitterstormar (det behöver inte ens vara några stormar att tala om).
Tycker fortfarande att det är konstigt att inte F! uttalat sig om det inträffade - än konstigare är det att media inte bett dem om en kommentar (när de kan fråga både F! och Jämo vad de anser om "tjejpizza").
Feminismen i Sverige är inte seriös.

Om diskussionen här på FB når ut kommer däremot alla feministmegafoner att häckla oss män som bryr oss om kvinnors väl och ve, och avfärda oss som kostymklädda vita cyklister med hjälm.

Det kanske är så att det är meningen att se till att de inte får uttala sig?
I MEDIERNAS värld är sanningen alltid förvrängd och propagandan insmyget som små ord och hjärntvätt.
Ibland vill man få oss att gilla saker vi inte gillar och ibland sätter man en stämpel på någon som är farlig för sakfrågan.
En journalist frågar inte efter din åsikt utan vill att du skall ge honom hans färdigskrivna manuskript men från din mun. Då är det du som har sagt det
fast det var han som ville att du skulle säga det.
Vill han att du skall uppfattas som rasist så ser han till att du gör det. Vill han att vi skall älska alla så ser han till det. Medierna är luriga och lite farliga och mycket, mycket finurliga.
Kanske medierna vill ha oss kvinnor och män osams?
Medans du och du hatar feministen sitter en annan farlig jävel och gottar sig i kriget för att komma fram i sin fulla prakt när splittringen ägt rum.
Medier är något jag alltid tagit emot med kritiska ögon.
Vad vill de att vi skall se? vad vill de att vi inte skall se eller uppfatta?
Luriga människor med färdigskrivna manuskript och vinklade frågor för att sätta dit dig dit de vill att du skall vara och vem du skall bli sedd som.
Citera
2014-06-21, 23:50
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Det var då ett himla tjat om feministernas tystnad.
Är det inte MEDIA och JOURNALISTERNA som väljer vad som skall tas upp och inte skall tas upp ÅT OSS vanliga dönickar? Media vinklar allt som de vill. Frågor Journalisterna ställer är vinklade dit de vill.
Det räcker med att en journalist frågar dig frågan: Vad tycker du om muslimer?
Vad skulle hända om du då svarade: Vad tycker du själv?

Vad vet ni alla om vad som pågår i kulisserna?

Bara för att man inte syns i MEDIER så kan man vara mycket aktiv och mycket effektiv.
Eller också kan man sätta sig på Flashback och gråta om hur hemskt det är för att sedan slå av datorn och stoppa handen innan för kalsongerna och klia sig i skrevet.
Istället för att göra något åt den till synes vansinniga värld vi lever i.
Man kan inte sitta på arslet alltid och vänta på att någon skall ställa allt till rätta åt en, man måste VÅGA VARA REBELL och NEJ sägare och använda sitt eget huvud och bilda sig sin egen uppfattning och inte MEDIERNAS.
Är det inte precis det du gör själv? Skillnaden är att det handlar om ett politiskt parti som har kvinnorätt som huvudfråga inte tar upp problemen med att ett övergrepp utförts på ett stort antal unga flickor, varav många är födda i Sverige. Journalisterna stödjer allt som F! säger och gör, så att det är de som mörkar finns inte på kartan.
Citera
2014-06-21, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Tack för svar.

1) Jag känner mig kluven till det resonemanget. Lite som att stoppa huvudet i sanden, lite som att inte våga ta tjuren i hornen av rädsla för en rasistiskt kontext.

2) Men att konstatera att flickebarn här utsätts för könsstympning och jämföra det med att himmelen är blå känns cyniskt och makabert. Jag är helt överens med dig om att man ska respektera andras livsåskådningar, men nånstans måste man sätta en gräns.
Många muhammedaner här i Sverige har samma relation till sin religion som kristna västerlänningar, dvs att den finns där och man firar dess högtider (som vi firar jul och påsk).

Som jag ser det så har vi i västerlandet hunnit längre vad det gäller grundläggande mänskliga rättigheter och vi har en öppnare och mer självkritisk debatt, vilket jag tror att du håller med mig om. Varför kan vi inte ställa samma krav på muslimer och att de tar seden dit de kommer?

På ett sätt är jag förvisso glad över uteblivna twitterstormar. Det jag ser hos den sk PK-maffian är en pöbel och skulle deras slentrianmässiga trumpetande vändas mot invandrare skulle det inte bli roligt.

Behöver du verkligen inte tacka för.

1. vänd på steken och tänk in dig i situationen att du var invadnrare med vår kultur till muslimskt land, hade du velat att muslimsk politiskt ideologi hade gått in och starkt kritiserat västerländska mäns beteende i något..vad det nu kan vara. kanske västerländska mäns klädsel, sexuella beteende eller något annat.

2. Äsch nu är du larvig...var en liknelse där det som jämfördes var graden av självklarhet, inte brottet i sig. Är åtskilliga miljoner flickor varje år som utsätts för könsstympning, våldtäkt, abortering för att de är just flickfoster, syreangrepp, tvångsgifte, mord etc. etc. bara håller på och håller på, verkar aldrig ta slut, verkar vara ett trängande behov hos en del att behandla andra som skit för att de råkar vara födda med snippa, lika förusägbart som att himmlen är blå tydligen.

Vi ställer dessa krav, alla som bor i Sverige måste följa våra lagar. Och ja, jag hoppas innerligt denna upptäckt av könstympning av flickorna leder till nån form av kännbart straff, vet dock ej vad man har för straffsats på detta. Grov misshandel förmodligen om det handlar om faraoinisk stympning.
Vi sätter fadimes mördare och far i fängelse, vi jobbar aktivt med pojkar och flickor som lider under hederrelaterad kultur och tvångsgifte ex. Vi kunde säkerligen göra mer därvidlag.
Det viktiga är att särskilja dessa brott från kritik av folks kultur i sin helhet, går vi in där så kommer vi bita oss själva i häcken rejält. Vi må tycka att delar av deras kultur är helt horribla men det är faktiskt inte vår sak utan måste vara deras.
(Dessutom så hoppas jag lite att det börjar röra sig lite mer då det kommer till pojkbebisars små förhudar som jag också tycker fasen folk kunde hålla sina skalpeller i från.)
Senast redigerad av ScottWalter 2014-06-21 kl. 23:57.
Citera
2014-06-21, 23:53
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Behöver du verkligen inte tacka för.

1. vänd på steken och tänk in dig i situationen att du var invadnrare med vår kultur till muslimskt land, hade du velat att muslimsk politiskt ideologi hade gått in och starkt kritiserat västerländska mäns beteende i något..vad det nu kan vara. kanske västerländska mäns klädsel, sexuella beteende eller något annat.

2. Äsch nu är du larvig...var en liknelse där det som jämfördes var graden av självklarhet, inte brottet i sig. Är åtskilliga miljoner flickor varje år som utsätts för könsstympning, våldtäkt, abortering för att de är just flickfoster, syreangrepp, tvångsgifte, mord etc. etc. bara håller på och håller på, verkar aldrig ta slut, verkar vara ett trängande behov hos en del att behandla andra som skit för att de råkar vara födda med snippa, lika förusägbart som att himmlen är blå tydligen.

Vi ställer dessa krav, alla som bor i Sverige måste följa våra lagar. Och ja, jag hoppas innerligt denna upptäckt av könstympning av flickorna leder till nån form av kännbart straff, vet dock ej vad man har för straffsats på detta. Grov misshandel förmodligen om det handlar om faraoinisk stympning.
Vi sätter fadimes mördare och far i fängelse, vi jobbar aktivt med pojkar och flickor som lider under hederrelaterad kultur och tvångsgifte ex. Vi kunde säkerligen göra mer därvidlag.
Det viktiga är att särskilja dessa brott från kritik av folks kultur i sin helhet, går vi in där så kommer vi bita oss själva i häcken rejält. Vi må tycka att delar av deras kultur är helt horribla men det är faktiskt inte vår sak utan måste vara deras.
(Dessutom så hoppas jag lite att det börjar röra sig lite mer då det kommer till pojkbebisars små förhudar som jag också tycker fasen folk kunde låta vara i fred.)
Så man ska alltså befria dem från all kritik, för att de inte ska bli ledsna? Jag har nog aldrig hört ett så dumt argument i hela mitt liv.
Citera
2014-06-21, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Så man ska alltså befria dem från all kritik, för att de inte ska bli ledsna? Jag har nog aldrig hört ett så dumt argument i hela mitt liv.

Var skrev jag detta?
(vad är det med folks läsförståelse på detta forum egentligen? Läs om!)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in