Citat:
Ursprungligen postat av
Rad-i-Kalle
Tack för svar.
1) Jag känner mig kluven till det resonemanget. Lite som att stoppa huvudet i sanden, lite som att inte våga ta tjuren i hornen av rädsla för en rasistiskt kontext.
2) Men att konstatera att flickebarn här utsätts för könsstympning och jämföra det med att himmelen är blå känns cyniskt och makabert. Jag är helt överens med dig om att man ska respektera andras livsåskådningar, men nånstans måste man sätta en gräns.
Många muhammedaner här i Sverige har samma relation till sin religion som kristna västerlänningar, dvs att den finns där och man firar dess högtider (som vi firar jul och påsk).
Som jag ser det så har vi i västerlandet hunnit längre vad det gäller grundläggande mänskliga rättigheter och vi har en öppnare och mer självkritisk debatt, vilket jag tror att du håller med mig om. Varför kan vi inte ställa samma krav på muslimer och att de tar seden dit de kommer?
På ett sätt är jag förvisso glad över uteblivna twitterstormar. Det jag ser hos den sk PK-maffian är en pöbel och skulle deras slentrianmässiga trumpetande vändas mot invandrare skulle det inte bli roligt.
Behöver du verkligen inte tacka för.
1. vänd på steken och tänk in dig i situationen att du var invadnrare med vår kultur till muslimskt land, hade du velat att muslimsk politiskt ideologi hade gått in och starkt kritiserat västerländska mäns beteende i något..vad det nu kan vara. kanske västerländska mäns klädsel, sexuella beteende eller något annat.
2. Äsch nu är du larvig...var en liknelse där det som jämfördes var graden av självklarhet, inte brottet i sig. Är åtskilliga miljoner flickor varje år som utsätts för könsstympning, våldtäkt, abortering för att de är just flickfoster, syreangrepp, tvångsgifte, mord etc. etc. bara håller på och håller på, verkar aldrig ta slut, verkar vara ett trängande behov hos en del att behandla andra som skit för att de råkar vara födda med snippa, lika förusägbart som att himmlen är blå tydligen.
Vi ställer dessa krav, alla som bor i Sverige måste följa våra lagar. Och ja, jag hoppas innerligt denna upptäckt av könstympning av flickorna leder till nån form av kännbart straff, vet dock ej vad man har för straffsats på detta. Grov misshandel förmodligen om det handlar om faraoinisk stympning.
Vi sätter fadimes mördare och far i fängelse, vi jobbar aktivt med pojkar och flickor som lider under hederrelaterad kultur och tvångsgifte ex. Vi kunde säkerligen göra mer därvidlag.
Det viktiga är att särskilja dessa brott från kritik av folks kultur i sin helhet, går vi in där så kommer vi bita oss själva i häcken rejält. Vi må tycka att delar av deras kultur är helt horribla men det är faktiskt inte vår sak utan måste vara deras.
(Dessutom så hoppas jag lite att det börjar röra sig lite mer då det kommer till pojkbebisars små förhudar som jag också tycker fasen folk kunde hålla sina skalpeller i från.)