2014-06-21, 10:14
Medlem
SentOmsiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Jodå..det är viktigt att diskutera alla möjligheter. Men för att diskussionen ska leda nånstans och få ett värde..så bör debattörerna sätta sig in i fallet en smula. Varför inte läsa igenom tråden till att börja med? Om man låser fast sig vid en enda teori och sen skyddar den till varje pris så kommer denna tråd snart att likna vissa andra här. Men visst du får gärna lägga fram "nya" bevis för en flykt! Vi väntar med spänning!

Jo jag har läst hela tråden men problemet är väl att det inte är bevis eller bevisvärdering vi diskuterar. Och ska man bara kunna posta för att "lägga fram 'nya' bevis" så blir det inte mycket diskussion, om än någon. Det finns vissa basfakta men vad jag vill framföra är möjligheten att hon försvann för sina anhöriga (och jag tycker hennes uttalande till kamraterna pekar åt att hon kan ha planerat det) men att hon inte dog.

Jag ska läsa hela tråden igen. Återkommer.
Citera
2014-06-21, 10:19
Medlem
SentOmsiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Visst vill man gärna tro att hon rymde någonstans och levde vidare hur osannolikt det än är. Hon hade tydligen studerat engelska och hade några brevvänner utomlands. Jag vet inte hur mycket som är känt om detta. Så det är möjligt att hon hade tankar om ett annat liv någon annanstans. Men det måste vara mycket svårt att försvinna för alltid för att aldrig mer höra av sig. Även om det finns exempel på detta.
Men det är hur som helst tragiskt och sorgligt när en människa försvinner främst för anhöriga som aldrig får veta vad som hände.

Mycket intressant med brevvänner och språkkunskaper! Kan du berätta mer?
Citera
2014-06-21, 10:53
Medlem
SentOmsiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Vet inte riktigt vad som har hänt här men vissa tankar verkar det som att man inte får uttrycka så jag tycker nog att det är stopp i diskussionen fast kanske inte så som CrimeBoy menar. Och framåt kommer man väl inte ändå - jag tror inte att fallet kommer att lösas någonsin såvida inte Violas kropp skulle dyka upp efter alla år, då kanske, kanske det skulle gå att få redan på vad som egentligen hände.
Jag vill inte reta upp någon men tassar som katten kring het gröt för att inte säga något som någon kan bli irriterad på. Det är lite synd. Hursomhelst jag strök en mening i mitt förra inlägg tidigare där jag tyckte att man mera är halvvuxen som 16-17- åring, inget barn men heller inte vuxen. Man vet ju själv hur pass vuxen man var i den åldern. Sina föräldrars barn är man alltid men man vill inte bli kallad barn av andra i den åldern.
Bli inte för arga på mig nu för att jag tycker så här är ni snälla.

Håller med om att vuxenbegreppet är svårt att definiera men man bör kanske ta av sig nutidsglasögonen. Det var inte likadant på 1940-talet som idag. De flesta hade bara ett val efter avslutad skolgång: att ta ett jobb. Detta innebar att man oftast fick flytta hemifrån. Så vare sig dessa "halvvuxna" ville det eller ej så var de inne i vuxenvärlden med de möjligheter och plikter som detta innebar. Nu rör detta en ung kvinna som ville klara sig själv, men om det varit en ung man i samma omständigheter? Skulle tankarna om hjälplöshet och utsatthet infunnit sig lika lätt? Eller skulle det varit lättare att dra slutsatsen att vederbörande "dragit"?

Alla inlägg är viktiga även om en del kan te sig aningen dömande.
Citera
2014-06-21, 11:04
Medlem
Oerhört spännande och frustrerande att man troligen aldrig får veta vad som hänt.

Violas systerdotter Birgitta har skrivit en kommentar i en blogg av journalisten Leif Aspelin 2009. Hon påstod att hennes mormor, alltså Violas styvmor, pratade mycket om Viola under uppväxten. Hon ville även att det skulle skrivas om Viola i hopp om att någon fortfarande vet något om försvinnandet.
Man kan ju undra om hennes mamma Eva Mari som bor i Handen idag verkligen vet vad som hände. Om familjen är nyfiken borde väl något kommit fram till dem kan man tycka.

Jag hittade en annan sida där en man vid Per-Olov har med lite släktforskning. Hans farmor är syster till Violas pappa. När man tittar på bilder av Per-Olovs barn ser man samma mörka ringar under ögonen som på bilder av Viola. Vet att jag själv funderade om Violas mörka ringar under ögonen berodde på misshandel men det kanske är ett släktdrag helt enkelt, som även någon annan påpekat i den här tråden.

Att människor försvinner och lämnar allt för att starta ett nytt liv händer ibland .Med tanke på att det finns kvinnor som valt att lämna sina barn utan minsta spår och lyckats leva ett helt nytt liv någonstans så tycker jag att det inte alls är orimligt att en 17-åring lämnar sitt gamla liv för ett nytt och inte tittar bakåt.

Sträckan Helgum Sollefteå är bara 23,6 km enligt hitta.se så vem vet. Till Långsele är det bara 9,4 km. Vet inte vilka möjligheter det fanns att ta sig därifrån via tåg eller annat.
Om man tittar på hitta.se ser man att det finns järnväg. Såg det så ut även på den tiden? Kan hon ha tagit tåget eller till och med fått för sig att tjuvåka mellan vagnar och i så fall förolyckats under en sån färd? I så fall kan hon ju fallit av tåget på ett ställe där man inte sökt efter henne. Dessutom skulle det inte vara särskilt många intakta delar från hennes kropp och spåren hade förmodligen försvunnit ganska snabbt.
Citera
2014-06-21, 11:57
Medlem
SentOmsiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizzemona
Oerhört spännande och frustrerande att man troligen aldrig får veta vad som hänt.

Violas systerdotter Birgitta har skrivit en kommentar i en blogg av journalisten Leif Aspelin 2009. Hon påstod att hennes mormor, alltså Violas styvmor, pratade mycket om Viola under uppväxten. Hon ville även att det skulle skrivas om Viola i hopp om att någon fortfarande vet något om försvinnandet.
Man kan ju undra om hennes mamma Eva Mari som bor i Handen idag verkligen vet vad som hände. Om familjen är nyfiken borde väl något kommit fram till dem kan man tycka.

Jag hittade en annan sida där en man vid Per-Olov har med lite släktforskning. Hans farmor är syster till Violas pappa. När man tittar på bilder av Per-Olovs barn ser man samma mörka ringar under ögonen som på bilder av Viola. Vet att jag själv funderade om Violas mörka ringar under ögonen berodde på misshandel men det kanske är ett släktdrag helt enkelt, som även någon annan påpekat i den här tråden.

Att människor försvinner och lämnar allt för att starta ett nytt liv händer ibland .Med tanke på att det finns kvinnor som valt att lämna sina barn utan minsta spår och lyckats leva ett helt nytt liv någonstans så tycker jag att det inte alls är orimligt att en 17-åring lämnar sitt gamla liv för ett nytt och inte tittar bakåt.

Sträckan Helgum Sollefteå är bara 23,6 km enligt hitta.se så vem vet. Till Långsele är det bara 9,4 km. Vet inte vilka möjligheter det fanns att ta sig därifrån via tåg eller annat.
Om man tittar på hitta.se ser man att det finns järnväg. Såg det så ut även på den tiden? Kan hon ha tagit tåget eller till och med fått för sig att tjuvåka mellan vagnar och i så fall förolyckats under en sån färd? I så fall kan hon ju fallit av tåget på ett ställe där man inte sökt efter henne. Dessutom skulle det inte vara särskilt många intakta delar från hennes kropp och spåren hade förmodligen försvunnit ganska snabbt.

Intressant! Teorin att hon förolyckats under en tågresa är inte orimlig. Känner dåligt till dessa trakter men anar att oskyddade kvarlevor snabbt försvinner. Avstånden från Helgum säger ju också att hon kan ha gått till någon av orterna under natten och tagit sig vidare dagen efter. Om hon åkt öppet, dvs inne i en buss, är det dock märkligt att ingen framträdde efteråt när försvinnandet väl blev känt, och berättade. I detta första skede var uppmärksamheten säkert intensiv i trakten. Men en förändring av utseendet kan ha räckt.
Kanske gick att tjuvåka med någon lastbil, mjölkbil eller dylikt?
Citera
2014-06-21, 12:25
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Visst vill man gärna tro att hon rymde någonstans och levde vidare hur osannolikt det än är. Hon hade tydligen studerat engelska och hade några brevvänner utomlands. Jag vet inte hur mycket som är känt om detta. Så det är möjligt att hon hade tankar om ett annat liv någon annanstans. Men det måste vara mycket svårt att försvinna för alltid för att aldrig mer höra av sig. Även om det finns exempel på detta.
Men det är hur som helst tragiskt och sorgligt när en människa försvinner främst för anhöriga som aldrig får veta vad som hände.

Ja Edmond, önskar av hela mitt hjärta att Viola lämnade Helgum levande och skapade sig ett liv någonstans...

Vad jag förstått hade hon sina brevvänner just för att få öva på engelskan - skulle tro att de var jämnåriga, kanske amerikanska ungdomar med rötter i Sverige. Säkert fick hennes "utlandskontakter" henne att drömma om ett annat liv men frågan är hur hon skulle omsatt dessa drömmar i verkligheten - kanske när hon fyllt 21 och haft råd att resa?
Citera
2014-06-21, 13:13
Medlem
SentOmsiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Vad jag förstått hade hon sina brevvänner just för att få öva på engelskan - skulle tro att de var jämnåriga, kanske amerikanska ungdomar med rötter i Sverige. Säkert fick hennes "utlandskontakter" henne att drömma om ett annat liv men frågan är hur hon skulle omsatt dessa drömmar i verkligheten - kanske när hon fyllt 21 och haft råd att resa?

Tycker detta låter helt rimligt. Om Viola i hast och i affekt gjorde upp en plan för att försvinna från trakten så innefattade den planen knappast att ta sig utomlands, med de problem som detta skulle innebära (behov av pengar, pass etc). Men det kan ha varit, just som WM skriver, en dröm "om ett annat liv." Men visst hade det varit intressant om man kunde läsa vad hon förtäljt sina brevvänner!
Citera
2014-06-21, 13:41
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SentOmsider
Så, inga bevis för att hon levde en vecka efter försvinnandet. Och inga bevis för att hon var död. Varför så viktigt att inte diskutera alla möjligheter, särskilt som alla undersökta möjligheter hittills inte gett resultat?
Nej det var inte bara "vuxna" som åkte över Atlanten. Den blivande poeten Dan Andersson var till exempel bara 14 när han åkte, själv. Och 17-åriga "barn"? Förr räknades man som vuxen när man läst för prästen, vanligen i 14-årsåldern. Straffmyndigheten inträder vid 15. Det var inget barn som gick ut genom dörren, det var en ung kvinna som ville bestämma över sitt eget liv.

Den troligaste anledningen att "inga möjligheter gett resultat" bör väl ändå vara att Viola - död eller levande - inte återfunnits alternativt att ingen tagit på sig skulden för hennes död?

Vad gäller Dan Anderssons Amerikaresa var förutsättningarna annorlunda; han skickades, av sin far som alltså förberett och bekostat resan, till släktingar och stannade där något år varefter han kallades hem. Den officiella anledningen var att unge Dan skulle undersöka möjligheten för familjen Andersson att bosätta sig over there. Reste gjorde han troligen ensam men ingalunda för att 14 år gammal klara sig på egen hand.
Senast redigerad av WaltzingMatilda 2014-06-21 kl. 13:42. Anledning: ,,
Citera
2014-06-21, 14:05
Medlem
Citat:
Håller med om att vuxenbegreppet är svårt att definiera men man bör kanske ta av sig nutidsglasögonen. Det var inte likadant på 1940-talet som idag. De flesta hade bara ett val efter avslutad skolgång: att ta ett jobb. Detta innebar att man oftast fick flytta hemifrån. Så vare sig dessa "halvvuxna" ville det eller ej så var de inne i vuxenvärlden med de möjligheter och plikter som detta innebar. Nu rör detta en ung kvinna som ville klara sig själv, men om det varit en ung man i samma omständigheter? Skulle tankarna om hjälplöshet och utsatthet infunnit sig lika lätt? Eller skulle det varit lättare att dra slutsatsen att vederbörande "dragit"?

Alla inlägg är viktiga även om en del kan te sig aningen dömande.
Nej, det är klart att det var andra förhållanden då och man fick oftast ut och börja arbeta tidigt, det är jag medveten om. Har ju föräldrar i ganska exakt samma ålder som dessutom växte upp under liknande förhållanden. Och nej, det har inte med kvinnligt och manligt att göra, det spelade nog ingen roll vilket kön det var utan det måste ha varit lika svårt vilket som om man mot förmodan beslöt sig för att börja ett helt nytt liv. Men ofta var det nog så att även om man fick lov att börja arbeta tidigt så bodde man fortfarande kvar hemma, och bidrog till hushållet.

(Det skulle vara intressant att veta hur vanligt eller sällsynt det var och är att människor beslutar sig för att "försvinna" för att starta ett nytt liv och aldrig höra av sig igen.)

Som sagts tidigare så har det i alla fall hänt att personer valt att helt byta liv. Det måste vara jättesvårt att inte någonsin höra av sig till t ex sina syskon. Det är ett fascinerande ämne.
Citera
2014-06-21, 14:46
Medlem
SentOmsiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Vad gäller Dan Anderssons Amerikaresa var förutsättningarna annorlunda; han skickades, av sin far som alltså förberett och bekostat resan, till släktingar och stannade där något år varefter han kallades hem. Den officiella anledningen var att unge Dan skulle undersöka möjligheten för familjen Andersson att bosätta sig over there. Reste gjorde han troligen ensam men ingalunda för att 14 år gammal klara sig på egen hand.

Riktigt. Det var inget bra exempel. Men att ge sig in i emigrantlitteraturen för att hitta ett bra exempel på yngre som inte skaffade sig tillstånd (man skulle ha papper från pastorsexpeditionen för att emigrera officiellt) utan tog sig till Norge och sedan vidare, ter sig omständligt och tidsödande. Jag är säker på att de finns, åtskilliga till och med, men jag har inte tid att forska. Men Dan Anderssons resa var inget adekvat exempel. Sorry.
Citera
2014-06-21, 15:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det minst troliga scenariot enligt mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Jodå..det är viktigt att diskutera alla möjligheter. Men för att diskussionen ska leda nånstans och få ett värde..så bör debattörerna sätta sig in i fallet en smula. Varför inte läsa igenom tråden till att börja med? Om man låser fast sig vid en enda teori och sen skyddar den till varje pris så kommer denna tråd snart att likna vissa andra här. Men visst du får gärna lägga fram "nya" bevis för en flykt! Vi väntar med spänning!

Absolut är det så. Ja debattörerna bör sätta sig in så gott det går i fallet. I den här tråden finns det ju en hel del intressant information att ta del av.

Viktigt är också, som du omnämnde, att inte låsa sig vid ett enda scenario utan försöka att vara öppen även för andra. Det finns ju rena skräckexemplen på trådar där någon/några enbart kan ha en enda teori och ej öppen för någon annan.

Vad som kom att hända Viola efter att hon sprang ut genom dörren (föräldrarnas uppgift), vet tyvärr ingen. Ej heller kommer vi med största sannolikhet att få reda på vad som gjorde att hon för alltid försvann.

Personligen tror jag att hon omkom genom olycka. Kanske genom ev. självmord?

Jag tror att hon en mycket kort tid efter att hon lämnade föräldrahemmet kom att avlida. Eftersom jag, och ingen annan heller, vet så har jag inte låst mig enbart vid dessa teorier.

I trådstarten för snart fyra år sedan tar jag också upp olika anledningar till hennes försvinnande.

Jag kan inte avskriva till 100% att det var fadern som tog henne av daga. Ej heller kan jag avskriva till 100% att hon begav sig ut på rymmarstråt. Jag utgår ifrån vad jag tycker låter minst troligt. T. ex. när hon försvann, hur gammal Viola var, var hon bodde samt hur det såg ut i Sverige och övriga Europa 1948.

Jag tycker att det minst troliga skulle vara att hon rymde och sedan tog sig till ett annat land för att aldrig mera någonsin höra av sig. Fast visst hoppas man att Viola överlevde den 5/12 1948.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-06-21 kl. 15:26.
Citera
2014-06-21, 16:56
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Jo jag har läst hela tråden men problemet är väl att det inte är bevis eller bevisvärdering vi diskuterar. Och ska man bara kunna posta för att "lägga fram 'nya' bevis" så blir det inte mycket diskussion, om än någon. Det finns vissa basfakta men vad jag vill framföra är möjligheten att hon försvann för sina anhöriga (och jag tycker hennes uttalande till kamraterna pekar åt att hon kan ha planerat det) men att hon inte dog.

Jag ska läsa hela tråden igen. Återkommer.

Bevis för vad som hände henne finns ju som bekant inte. Allraminst i tråden. I såna fall fanns det ju inget att skriva om. Allt handlar om spekulationer och teorier. Jag skrev bevis eftersom du verkar helt övertygad om ett frivilligt försvinnande. Vilket jag inte är.

Dessutom måste man försöka förstå hur Viola var och hur hon möjligen såg på omvärlden. Med dom små erfarenheter hon hade i bagaget.
Senast redigerad av Crime-boy 2014-06-21 kl. 16:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in