Citat:
Jag har sagt det förut med risk för att det blir tjatigt; du ser det ur en "frisk" människas perspektiv. Bernys verklighetsuppfattning är antagligen långt ifrån vår. Hade jag varit Berny hade jag tagit mitt liv för jag hade känt att jag bränt precis alla broar och alla människor som jag en gång kunnat kalla vänner. Till och med min egen familj. Vad hon än säger även om det är sant så är det ju ingen som kan lita på det. Tror läkare och behandlare i hennes omgivning är ungefär lika uppgivna som vi är och de sägs ju att man blir den folk förväntar sig att man ska vara; dvs ett enda stort fail. Ingen förväntar ju sig att Berny ska ta vara på sina chanser, rycka upp sig, skaffa ett "normalt" eller i samhällets ögon "hederligt liv". Förutom vad, en handfull 15-åriga fans? Inte särskilt uppmuntrande för henne så jag förstår att hon aldrig tar sig ur sin vidriga självdestruktiva spiral. Hon kan nog inget annat. Dessutom, där var uppenbarligen något krux vid hennes födsel som utreddes under lång tid. B påstår dessutom att modern åt stesolid under graviditeten. Gud vet vilka hjärnskador hon kan ha dragit på sig under tiden i magen och som fortsätter att påverka henne livet ut.
Allt jag egentligen kan säga och tycka är att det är farligt att behandla Berny som om hon alltid är sjuk och måste ta fel beslut. Att hon kan TA beslut är det som är viktigt och visar att hon inte är ständigt förtappad i sina "sjukdomar".
Hon har ingen anledning att vara positiv eller känna framtidshopp inför sin situation MEN hon har till största del hamnat där hon är på egen hand. Sluta stryk henne medhårs är mitt råd till de omkring henne inom vården. Hon kanske är där hon är just för att folk alltid har hållit henne om ryggen istället för att låta henne reda upp en röra själv. Hennes ego är liksom redan tillräckligt stort.