2014-06-19, 19:38
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SentOmsider
Att arvet efter modern var låst kan ju varit ytterligare en anledning till schism mellan henne och fadern. Hon ville leva sitt eget liv, fadern höll i. Hon åkte någonstans och tog en annan identitet. Detta var inte svårt 1948 när löner o dyl betalades ut kontant. Men man var tvungen att ta en identitet som fanns. Kanske någon hon kände till väl, namn och födelsedag. Att hon inte kände till de tre sista siffrorna i personnumret betydde mindre. Det var just infört och användningen var begränsad. Att få ut ett personbevis gick också. Att ta ett arbete fungerade, kanske i ett hushåll med eget rum? Vem skulle misstro en ung flicka som uppträdde artigt och belevat, som kanske presenterade sig som Signild Jönsson från Sollefteå?

Spekulationer, men Viola hade ju inte begått något brott. Om någon avslöjade henne och hon bad dem att inte berätta, varför skulle de kontakta myndigheterna? Hon hade flytt från en tyrannisk far, var moderslös och ville bara leva sitt eget liv. Jag hade inte sagt något.

Viola var inte myndig, hon hade lagligen ingen rätt till pengarna efter mamman innan hon fyllde 21 och pappan förvaltade hennes förmögenhet liksom fäder gör idag innan barnen fyllt 18.

Hur tänkte du att hon i längden skulle upprätthålla någon annans identitet? Givetvis någon minst fyra år äldre än hennes verkliga ålder? Och jo, att "låna" någons identitet var rimligen brottsligt redan i slutet av 40-talet - någon form av urkundsbrott.
Citera
2014-06-19, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Viola var inte myndig, hon hade lagligen ingen rätt till pengarna efter mamman innan hon fyllde 21 och pappan förvaltade hennes förmögenhet liksom fäder gör idag innan barnen fyllt 18.

Hur tänkte du att hon i längden skulle upprätthålla någon annans identitet? Givetvis någon minst fyra år äldre än hennes verkliga ålder? Och jo, att "låna" någons identitet var rimligen brottsligt redan i slutet av 40-talet - någon form av urkundsbrott.
Kanske menade SentOmsider att Viola inte hade begått något brott innan hon försvann? Det svarar han/hon såklart själv bäst på. Och kanske han/hon har som teori och tanke att Viola inte skulle kunna få ut pengarna ännu men att det kanske var vad hon ville. Hon skulle nog vara ganska ovanlig i så fall om hon hade en sådan stark egen vilja och dessutom uttryckte den då det nog bara var överklassflickor som eventuellt kunde våga sig på något sådant på den tiden. Som jag förstår det så sa man bara inte emot sina föräldrar eller andra heller för den delen. Fast det är nog bara mina fördomar som talar nu. Vanligast var i alla fall att man lydde även om det var under protest. Oftast var nog inte föräldrar eller andra man var beroende av som omyndig så stränga som man kan tro. Som nu var det definitivt inte i alla fall.

Håller med om att det måste ha varit väldigt svårt att skaffa sig en ny identitet, förutom enorm styrka och järnvilja plus att det måste vara hjärtskärande svårt. Det är inte så troligt att det var vad hon gjorde. Men ändå så händer det ibland och det måste ändå ha varit lättare förr. Inte vet jag, kanske behövde man inte använda sig av någon annans identitet utan kanske man kunde ta ett annat av sina förnamn, ofta har man fler än ett? Hur gör folk? Tror nog inte att det var vad Viola gjorde men det kan ändå få tas upp och funderas på tycker jag.

Off topic så nu när jag tänker på det så skulle det vara intressant att få veta hur folk bar/bär sig åt för att försvinna utan att få hjälp av myndigheter för att få ny identitet. Måste finnas sådan fall också någonstans att läsa om?

Ännu mer off topic: Hur gör ni för att posta inlägg utan att logga in? Har sett det några gånger och undrat. En annan dator eller via mobiltelefonen kanske? Bara undrar. Själv har jag problem att hålla kontakten med nätet här ute på landet där jag är nu på semestern och blir utloggad hela tiden. Så lagom kul när man har skrivit något och ska skicka och måste logga in igen och inget nätverk finns just då.
Citera
2014-06-19, 23:53
Medlem
SentOmsiders avatar
Man kan tänka inom boxen och sluta sig till att hon dog inom några timmar efter att hon lämnade hemmet. Och det är ju möjligt men väldigt många verkar ha gjort det utan resultat. Så det torde finnas skäl att tänka sig andra alternativ. Som att hon la sig till med någon annans identitet. Detta var inte så knepigt som man kan tänka sig idag. Omyndiga behövde ingen påskrift för att ta jobb, hyra rum, bo på hotell, resa. En förmyndare kunde gå in och protestera, möjligen med framgång, men det var ju inte aktuellt i detta fall. Massor med unga män och kvinnor for runt och jobbade i landet. Att anställa någon, eller få anställning, handlade om att arbetsgivaren trodde du kunde göra jobbet. Till och med den som steg rakt ut från fängelset och kunde ett yrke kunde räkna med jobb om sådant fanns ledigt.
Skulle du gifta dig antar jag att du behövde förmyndares tillstånd, liksom att Televerket krävde skriftligt medgivande vid öppnande av telefonabonnemang, bankerna vid öppnande av konto. Säkert en del perifera saker till, men inget du inte kunde leva utan. I princip all avlöning betalades kontant.
Att uppge sig vara någon annan kan säkert vara brottsligt men i vissa fall kanske det kan vara befogat? Flyktingar behöver väl inte sällan annan identitet?
Jag vet hur man med hjälp av personbevis skaffade sig falsk identitet så sent som på 1970-talet, så om hon verkligen bosatte sig någon annanstans under ett annat namn så vore det inte omöjligt att hon så småningom också kunde skaffa sig papper på att hon var den inte inte var. Om hon nu skulle ha behövt det.
Citera
2014-06-20, 05:43
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Man kan tänka inom boxen och sluta sig till att hon dog inom några timmar efter att hon lämnade hemmet. Och det är ju möjligt men väldigt många verkar ha gjort det utan resultat. Så det torde finnas skäl att tänka sig andra alternativ. Som att hon la sig till med någon annans identitet. Detta var inte så knepigt som man kan tänka sig idag. Omyndiga behövde ingen påskrift för att ta jobb, hyra rum, bo på hotell, resa. En förmyndare kunde gå in och protestera, möjligen med framgång, men det var ju inte aktuellt i detta fall. Massor med unga män och kvinnor for runt och jobbade i landet. Att anställa någon, eller få anställning, handlade om att arbetsgivaren trodde du kunde göra jobbet. Till och med den som steg rakt ut från fängelset och kunde ett yrke kunde räkna med jobb om sådant fanns ledigt.
Skulle du gifta dig antar jag att du behövde förmyndares tillstånd, liksom att Televerket krävde skriftligt medgivande vid öppnande av telefonabonnemang, bankerna vid öppnande av konto. Säkert en del perifera saker till, men inget du inte kunde leva utan. I princip all avlöning betalades kontant.
Att uppge sig vara någon annan kan säkert vara brottsligt men i vissa fall kanske det kan vara befogat? Flyktingar behöver väl inte sällan annan identitet?
Jag vet hur man med hjälp av personbevis skaffade sig falsk identitet så sent som på 1970-talet, så om hon verkligen bosatte sig någon annanstans under ett annat namn så vore det inte omöjligt att hon så småningom också kunde skaffa sig papper på att hon var den inte inte var. Om hon nu skulle ha behövt det.

Ehh..jaha? Vilket fantastiskt jobb att hålla sig undan i sextio år utan att röja sitt rätta jag för någon? Ändra sitt utseende och dialekt totalt. Glömma föräldrar och lilla-syster for ever..se dom lida i åratal..gå miste om sitt arv. Hon kanske t.om. sitter och läser tråden här? Ja..det verkar ju väldigt troligt?
Citera
2014-06-20, 16:56
Medlem
SentOmsiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Ehh..jaha? Vilket fantastiskt jobb att hålla sig undan i sextio år utan att röja sitt rätta jag för någon? Ändra sitt utseende och dialekt totalt. Glömma föräldrar och lilla-syster for ever..se dom lida i åratal..gå miste om sitt arv. Hon kanske t.om. sitter och läser tråden här? Ja..det verkar ju väldigt troligt?

Ja människan är en fantastiskt anpassningsbar varelse. Jag tycker det skulle vara väldigt trevligt om hon läste det här. 60 år? Det är lång tid att diskutera. En vecka hade räckt långt. Från det att Viola lämnade fadern och en vecka framåt. Vad hände? Vad gjorde hon? Hon var vid liv när hon gick, ingen har kunnat visa att hon var död en vecka senare. Varför måste slutsatsen vara att hon dog? Fram till 1921 lär det ha varit upp emot en miljon svenskar som emigrerade till Syd- och - framförallt - Nordamerika, och många av dem hörde aldrig av sig till sina familjer igen. Eller krävde arv. Tror inte de dog abrupt allihop utan att de ville starta ett nytt liv och lämna det gamla bakom sig.
Citera
2014-06-20, 18:24
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ja människan är en fantastiskt anpassningsbar varelse. Jag tycker det skulle vara väldigt trevligt om hon läste det här. 60 år? Det är lång tid att diskutera. En vecka hade räckt långt. Från det att Viola lämnade fadern och en vecka framåt. Vad hände? Vad gjorde hon? Hon var vid liv när hon gick, ingen har kunnat visa att hon var död en vecka senare. Varför måste slutsatsen vara att hon dog? Fram till 1921 lär det ha varit upp emot en miljon svenskar som emigrerade till Syd- och - framförallt - Nordamerika, och många av dem hörde aldrig av sig till sina familjer igen. Eller krävde arv. Tror inte de dog abrupt allihop utan att de ville starta ett nytt liv och lämna det gamla bakom sig.

Hur vet du att hon levde när när hon försvann? Har nån kunnat bevisa det? Likväl som att ingen kunnat bevisa nåt annat. Att jämföra vuxna människor som emigrerar med ett barn som försvinner spårlöst från sitt hem..? Förutsättningarna är ju helt olika. Oavsett om emigranterna hörde av sig eller ej.
Senast redigerad av Crime-boy 2014-06-20 kl. 18:29.
Citera
2014-06-20, 21:50
Medlem
Citat:
Hur vet du att hon levde när när hon försvann? Har nån kunnat bevisa det? Likväl som att ingen kunnat bevisa nåt annat. Att jämföra vuxna människor som emigrerar med ett barn som försvinner spårlöst från sitt hem..? Förutsättningarna är ju helt olika. Oavsett om emigranterna hörde av sig eller ej.
Kanske menar SentOmsider att hon levde när hon gick ut genom dörren? Det är ju vad som sagts hela tiden. Vad som hände därefter frågan ingen har kunnat svara på. Egentligen vet vi inte säkert att hon levde då heller om man ska hårddra det.

16-17 år är väldigt ungt för att ge sig av på egen hand, även om man skulle få hjälp. Eller: ge sig av i hastigt mod, rymma alltså, det går väl men att hålla sig borta utan att ge sig till känna verkar nästan omöjligt. Jag kan tänka mig att man ångrar sig ganska snart - efter en dag eller två - och kommer hem igen när verkligheten kryper på.
Citera
2014-06-20, 22:00
Medlem
SentOmsiders avatar
Citat:

Så, inga bevis för att hon levde en vecka efter försvinnandet. Och inga bevis för att hon var död. Varför så viktigt att inte diskutera alla möjligheter, särskilt som alla undersökta möjligheter hittills inte gett resultat?
Nej det var inte bara "vuxna" som åkte över Atlanten. Den blivande poeten Dan Andersson var till exempel bara 14 när han åkte, själv. Och 17-åriga "barn"? Förr räknades man som vuxen när man läst för prästen, vanligen i 14-årsåldern. Straffmyndigheten inträder vid 15. Det var inget barn som gick ut genom dörren, det var en ung kvinna som ville bestämma över sitt eget liv.
Citera
2014-06-20, 23:14
Medlem
Visst vill man gärna tro att hon rymde någonstans och levde vidare hur osannolikt det än är. Hon hade tydligen studerat engelska och hade några brevvänner utomlands. Jag vet inte hur mycket som är känt om detta. Så det är möjligt att hon hade tankar om ett annat liv någon annanstans. Men det måste vara mycket svårt att försvinna för alltid för att aldrig mer höra av sig. Även om det finns exempel på detta.
Men det är hur som helst tragiskt och sorgligt när en människa försvinner främst för anhöriga som aldrig får veta vad som hände.
Citera
2014-06-21, 06:08
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Så, inga bevis för att hon levde en vecka efter försvinnandet. Och inga bevis för att hon var död. Varför så viktigt att inte diskutera alla möjligheter, särskilt som alla undersökta möjligheter hittills inte gett resultat?
Nej det var inte bara "vuxna" som åkte över Atlanten. Den blivande poeten Dan Andersson var till exempel bara 14 när han åkte, själv. Och 17-åriga "barn"? Förr räknades man som vuxen när man läst för prästen, vanligen i 14-årsåldern. Straffmyndigheten inträder vid 15. Det var inget barn som gick ut genom dörren, det var en ung kvinna som ville bestämma över sitt eget liv.

Jodå..det är viktigt att diskutera alla möjligheter. Men för att diskussionen ska leda nånstans och få ett värde..så bör debattörerna sätta sig in i fallet en smula. Varför inte läsa igenom tråden till att börja med? Om man låser fast sig vid en enda teori och sen skyddar den till varje pris så kommer denna tråd snart att likna vissa andra här. Men visst du får gärna lägga fram "nya" bevis för en flykt! Vi väntar med spänning!
Senast redigerad av Crime-boy 2014-06-21 kl. 06:35.
Citera
2014-06-21, 07:13
Medlem
Citat:
Jodå..det är viktigt att diskutera alla möjligheter. Men för att diskussionen ska leda nånstans och få ett värde..så bör debattörerna sätta sig in i fallet en smula. Varför inte läsa igenom tråden till att börja med? Om man låser fast sig vid en enda teori och sen skyddar den till varje pris så kommer denna tråd snart att likna vissa andra här. Men visst du får gärna lägga fram "nya" bevis för en flykt! Vi väntar med spänning!
Det verkar inte bättre än att jag är både blåst och blind för jag tycker att jag läste igenom hela tråden innan jag började posta någonting och jag kan inte komma ihåg att det står något särskilt någonstans som säger att Viola absolut inte försvann frivilligt. Orkar inte läsa igenom hela en gång till, inte just nu i alla fall. Sa inte utredande polischef (har glömt namnet) att han trodde att hon hade försvunnit frivilligt? Det jag vill säga är att även om det inte var så troligt så fanns det de som kunde tänka sig den möjligheten.
Vet inte riktigt vad som har hänt här men vissa tankar verkar det som att man inte får uttrycka så jag tycker nog att det är stopp i diskussionen fast kanske inte så som CrimeBoy menar. Och framåt kommer man väl inte ändå - jag tror inte att fallet kommer att lösas någonsin såvida inte Violas kropp skulle dyka upp efter alla år, då kanske, kanske det skulle gå att få redan på vad som egentligen hände.
Jag vill inte reta upp någon men tassar som katten kring het gröt för att inte säga något som någon kan bli irriterad på. Det är lite synd. Hursomhelst jag strök en mening i mitt förra inlägg tidigare där jag tyckte att man mera är halvvuxen som 16-17- åring, inget barn men heller inte vuxen. Man vet ju själv hur pass vuxen man var i den åldern. Sina föräldrars barn är man alltid men man vill inte bli kallad barn av andra i den åldern.
Bli inte för arga på mig nu för att jag tycker så här är ni snälla.
Citera
2014-06-21, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Visst vill man gärna tro att hon rymde någonstans och levde vidare hur osannolikt det än är. Hon hade tydligen studerat engelska och hade några brevvänner utomlands. Jag vet inte hur mycket som är känt om detta. Så det är möjligt att hon hade tankar om ett annat liv någon annanstans. Men det måste vara mycket svårt att försvinna för alltid för att aldrig mer höra av sig. Även om det finns exempel på detta.
Men det är hur som helst tragiskt och sorgligt när en människa försvinner främst för anhöriga som aldrig får veta vad som hände.
Hej Edmond!
Det var nytt för mig i alla fall att hon hade brevvänner utomlands. Tack för informationen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in