Citat:
Ursprungligen postat av
WaltzingMatilda
Viola var inte myndig, hon hade lagligen ingen rätt till pengarna efter mamman innan hon fyllde 21 och pappan förvaltade hennes förmögenhet liksom fäder gör idag innan barnen fyllt 18.
Hur tänkte du att hon i längden skulle upprätthålla någon annans identitet? Givetvis någon minst fyra år äldre än hennes verkliga ålder? Och jo, att "låna" någons identitet var rimligen brottsligt redan i slutet av 40-talet - någon form av urkundsbrott.
Kanske menade SentOmsider att Viola inte hade begått något brott innan hon försvann? Det svarar han/hon såklart själv bäst på. Och kanske han/hon har som teori och tanke att Viola inte skulle kunna få ut pengarna ännu men att det kanske var vad hon ville. Hon skulle nog vara ganska ovanlig i så fall om hon hade en sådan stark egen vilja och dessutom uttryckte den då det nog bara var överklassflickor som eventuellt kunde våga sig på något sådant på den tiden. Som jag förstår det så sa man bara inte emot sina föräldrar eller andra heller för den delen. Fast det är nog bara mina fördomar som talar nu. Vanligast var i alla fall att man lydde även om det var under protest. Oftast var nog inte föräldrar eller andra man var beroende av som omyndig så stränga som man kan tro. Som nu var det definitivt inte i alla fall.
Håller med om att det måste ha varit väldigt svårt att skaffa sig en ny identitet, förutom enorm styrka och järnvilja plus att det måste vara hjärtskärande svårt. Det är inte så troligt att det var vad hon gjorde. Men ändå så händer det ibland och det måste ändå ha varit lättare förr. Inte vet jag, kanske behövde man inte använda sig av någon annans identitet utan kanske man kunde ta ett annat av sina förnamn, ofta har man fler än ett? Hur gör folk? Tror nog inte att det var vad Viola gjorde men det kan ändå få tas upp och funderas på tycker jag.
Off topic så nu när jag tänker på det så skulle det vara intressant att få veta hur folk bar/bär sig åt för att försvinna utan att få hjälp av myndigheter för att få ny identitet. Måste finnas sådan fall också någonstans att läsa om?
Ännu mer off topic: Hur gör ni för att posta inlägg utan att logga in? Har sett det några gånger och undrat. En annan dator eller via mobiltelefonen kanske? Bara undrar. Själv har jag problem att hålla kontakten med nätet här ute på landet där jag är nu på semestern och blir utloggad hela tiden. Så lagom kul när man har skrivit något och ska skicka och måste logga in igen och inget nätverk finns just då.