2014-06-21, 16:27
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Det är inte olagligt i vissa av de länder där ingreppen genomförs. Det är det som är problemet.
Det är dock olagligt att göra det i alla fall.
Citat:
Ursprungligen postat av Svenska Dagbladet
Sedan 1999 är det straffart även om ingreppet utförs i ett annat land, och sommaren innebär en riskperiod.
Citera
2014-06-21, 16:28
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Sverige tolererar inte detta, kvinnlig omskärelse är förbjudet i svensk lag. Problemet här är att flickorna var stympade innan de kom till Sverige.
De var alltså stympade innan de föddes?
Citera
2014-06-21, 16:35
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Till er som undrar varför just feministerna är tvungna att fördöma sådana här handlingar. Det är de inte. Feministerna är inte tvungna att göra någonting. Däremot är det väldigt talande att se hur de människor som skriker högt i alla möjliga andra sammanhang om orättvisor mot kvinnor reagerar med ett "Vadå, varför skulle det vara min sak att bry mig om det där?", när det handlar om riktigt könsförtryck mot kvinnor. Det är väldigt avslöjande. Det sveper enligt min mening bort det sista av den svenska feminismens existensberättigande, och jag tror att många av dem som ser feministernas (icke)reaktioner på den här sortens händelser reagerar likadant.
Citera
2014-06-21, 16:35
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Enligt denna artikel är många av dem födda i Sverige. Har de alltså rest utomlands och där blivit omskurna och sedan åkt tillbaka hit? Om det inte är ett problem, varför är sexturism i länder där prostitution inte är olagligt ett problem?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hel-skolklass-i-norrkoping-omskuren_3677000.svd

Det de ska fördöma är givetvis det de alltid fördömer annars; mäns makt över kvinnors kroppar.

Citat:

Citat:

Det finns tydligen olika uppgifter kring var de är födda.

Om det nu skett i Sverige eller efter att de bosatt sig i Sverige vad är det F! skall protestera mot?
De har i så fall begått ett brott mot flickorna som täcks av svensk lag - och det är inte F! utan polisen som skall agera/utreda.
Citera
2014-06-21, 16:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Till er som undrar varför just feministerna är tvungna att fördöma sådana här handlingar. Det är de inte. Feministerna är inte tvungna att göra någonting. Däremot är det väldigt talande att se hur de människor som skriker högt i alla möjliga andra sammanhang om orättvisor mot kvinnor reagerar med ett "Vadå, varför skulle det vara min sak att bry mig om det där?", när det handlar om riktigt könsförtryck mot kvinnor. Det är väldigt avslöjande. Det sveper enligt min mening bort det sista av den svenska feminismens existensberättigande, och jag tror att många av dem som ser feministernas (icke)reaktioner på den här sortens händelser reagerar likadant.
Demonstrerar gör man när man anser att något i samhället måste förändras, inte om allt som händer.

Vad tycker du skall förändras? Vi har lagstiftning på området och är flickorna födda i Sverige så är det nu ett polisärende.
Citera
2014-06-21, 16:40
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Om det nu skett i Sverige eller efter att de bosatt sig i Sverige vad är det F! skall protestera mot?
De har i så fall begått ett brott mot flickorna som täcks av svensk lag - och det är inte F! utan polisen som skall agera/utreda.
Om de kan protestera mot (svenska) mäns våld mot kvinnor, som också täcks av svensk lag, varför inte mot detta? Varför blundar man för det kvinnoförtryck invandringen för med sig? Är det endast rasiststämpeln man fruktar? Om vi leker med tanken att det vore svenska kvinnor som blivit stympade av svenska män, hade debatten sett annorlunda ut? Hade F! fortfarande hållit tyst, och feministerna på Flashback sagt att det redan finns lagstiftning mot det?
Citat:
Demonstrerar gör man när man anser att något i samhället måste förändras, inte om allt som händer.

Vad tycker du skall förändras? Vi har lagstiftning på området och är flickorna födda i Sverige så är det nu ett polisärende.
Vad ska förändras för att få bort våldtäkter och mäns våld mot kvinnor? Vi har redan lagstiftning på områdena.
Citera
2014-06-21, 16:40
Medlem
ReubenFlaggs avatar
Citat:

Det är naturligtvis självklart att feminister ska fördöma när flickor utsätts för grova övergrepp med ursprung i patriarkala/misogyna maktstrukturer. Men eftersom du är gravt personlighetsstörd så kommer du med emfas att fortsätta hävda motsatsen.
Citera
2014-06-21, 16:41
Medlem
pestloppans avatar
Citat:

Ja, men bara om flickorna kom till Sverige innan ingreppen gjordes.
Citera
2014-06-21, 16:41
Medlem
Torsuss avatar
Citat:

Ja liksom det är förbjudet att attackera någon som bär slöja - men DÅ är det tydligen mer än en polissak, då går det bra att visa upp sig i slöja för kvinnors "rättigheter"
Citera
2014-06-21, 16:42
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ja, men bara om flickorna kom till Sverige innan ingreppen gjordes.
Om du läser mitt inlägg kan du se att så inte är fallet.
Citera
2014-06-21, 16:44
Medlem
pestloppans avatar
Citat:

Ok, jag förstår din poäng. Det har nämligen förekommit olika uppgifter under dagen. Ett tag hette det att alla flickor var stympade innan de kom till Sverige för första gången. Men alldeles nyss läste jag att vissa av flickorna är födda i Sverige. Och då har brott begåtts enligt svensk lag.
Citera
2014-06-21, 16:44
Medlem
Citat:

Det står klart och tydligt att många är födda i Sverige.

Våldtäkt, misshandel och förtal täcks också av svensk lag. F! protesterar aldrig mot våldtäkter eller kvinnomisshandlingar eftersom de täcks av svensk lag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in