Citat:
Tack för svar.Jo de tär förståligt men som feminist kan jag bara svara:
1. Av respekt för att detta är islamska feminister som måste deala med utifrån sin egen kultur. Det existerar gott om troende muslimer i världen som lever ett jämställt och modernt liv, de hörs och syns dock lite (alltför lite!) i vår del av världen idag. Är ungefär som om enbart usas kristna extremfundementalister skulle göra avtryck som allt västerländskt söderöver. Skulle kännas hyfsat obekvämt bli förknippad med för skandinaver ex. eller hur?
2. Att det är så uppenbart en brott mot kvinnor och så uppenbart ingår i den världsbild man försöker belysa och motverka så det inte ens är värt kommentera, annat än med en suck. Lite som att komma ut med nyheten: Himlen är blå! titta vad fräckt!!
Och att det helt enkelt känns som att förpassas 300 år bak i tiden, vi har liksom för länge sen avklarat detta kapitel hos oss.
Men visst, med tanke på att vi har så pass mycket invandring i Sverige och dessa saker är ett reellt problem för många som är nysvenskar så bör det kanske vara lite mer reaktioner i social media kring dessa saker. Väldigt svårt bara göra det utan att trampa på folks religion och kultur.
1. Av respekt för att detta är islamska feminister som måste deala med utifrån sin egen kultur. Det existerar gott om troende muslimer i världen som lever ett jämställt och modernt liv, de hörs och syns dock lite (alltför lite!) i vår del av världen idag. Är ungefär som om enbart usas kristna extremfundementalister skulle göra avtryck som allt västerländskt söderöver. Skulle kännas hyfsat obekvämt bli förknippad med för skandinaver ex. eller hur?
2. Att det är så uppenbart en brott mot kvinnor och så uppenbart ingår i den världsbild man försöker belysa och motverka så det inte ens är värt kommentera, annat än med en suck. Lite som att komma ut med nyheten: Himlen är blå! titta vad fräckt!!
Och att det helt enkelt känns som att förpassas 300 år bak i tiden, vi har liksom för länge sen avklarat detta kapitel hos oss.
Men visst, med tanke på att vi har så pass mycket invandring i Sverige och dessa saker är ett reellt problem för många som är nysvenskar så bör det kanske vara lite mer reaktioner i social media kring dessa saker. Väldigt svårt bara göra det utan att trampa på folks religion och kultur.
1) Jag känner mig kluven till det resonemanget. Lite som att stoppa huvudet i sanden, lite som att inte våga ta tjuren i hornen av rädsla för en rasistiskt kontext.
2) Men att konstatera att flickebarn här utsätts för könsstympning och jämföra det med att himmelen är blå känns cyniskt och makabert. Jag är helt överens med dig om att man ska respektera andras livsåskådningar, men nånstans måste man sätta en gräns.
Många muhammedaner här i Sverige har samma relation till sin religion som kristna västerlänningar, dvs att den finns där och man firar dess högtider (som vi firar jul och påsk).
Som jag ser det så har vi i västerlandet hunnit längre vad det gäller grundläggande mänskliga rättigheter och vi har en öppnare och mer självkritisk debatt, vilket jag tror att du håller med mig om. Varför kan vi inte ställa samma krav på muslimer och att de tar seden dit de kommer?
På ett sätt är jag förvisso glad över uteblivna twitterstormar. Det jag ser hos den sk PK-maffian är en pöbel och skulle deras slentrianmässiga trumpetande vändas mot invandrare skulle det inte bli roligt.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2014-06-21 kl. 15:48.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2014-06-21 kl. 15:48.