2014-06-21, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnamon1
Förstår. Så du ser direkt om någon inte är utbildad inom det?

Jag kan oftast peka ut vilka som inte har det och vilka som har det efter en dags arbete. det handlar inte om vem som är "bra" med barn. Men man märker om det finns någon tanke bakom samtalet, hur du samtalar.

t.ex en barnskötare kanske säger "oj vad fin teckning du ritat!", medan en förskollärare skulle säga "Berätta för mig vad du ritat? vilka färger har du använt? titta där är en cirkel!"..
I detta sammanhang tänker förskolläraren på lärandet, det här är inte bara en teckning, jag kan använda det till ett lärande - jag kan utveckla barnets språk genom att barnet får fundera, beskriva, förklara, träna sig på färger, träna sig på matematiska former (som exemplet cirkel). Oj vad fin teckning kanske får barnet att må bra. men att uppmuntra barnet att tala och du lyssnar - får barnet att känna sig sedd i mycket större bemärkelse.

Förstår du?
Citera
2014-06-21, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna.Viktoria
Varför blir alla "lärare" eller "pedagoger" upprörda när man säger dagis istället för förskola?

dagis låter som ett daghem där man bara förvarar barnen. förskola eller bättre förklaring på engelska Pre-school är ett pedagogiskt institut där ett lärande sker.
Citera
2014-06-21, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lompan
Jag kan oftast peka ut vilka som inte har det och vilka som har det efter en dags arbete. det handlar inte om vem som är "bra" med barn. Men man märker om det finns någon tanke bakom samtalet, hur du samtalar.

t.ex en barnskötare kanske säger "oj vad fin teckning du ritat!", medan en förskollärare skulle säga "Berätta för mig vad du ritat? vilka färger har du använt? titta där är en cirkel!"..
I detta sammanhang tänker förskolläraren på lärandet, det här är inte bara en teckning, jag kan använda det till ett lärande - jag kan utveckla barnets språk genom att barnet får fundera, beskriva, förklara, träna sig på färger, träna sig på matematiska former (som exemplet cirkel). Oj vad fin teckning kanske får barnet att må bra. men att uppmuntra barnet att tala och du lyssnar - får barnet att känna sig sedd i mycket större bemärkelse.

Förstår du?

Absolut, tack för det ingående svaret
Citera
2014-06-21, 14:41
Medlem
Citat:

Jag får ofta din fråga, och tycker det är viktigt att folk förstår skillnaden. den verkar inte vara självklar!
Citera
2014-06-21, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sipofa
Det är väl jättebra! Mer än de flesta jobb, och verkligen jättebra med tanke på vad du faktiskt gör... Herregud, om den inte vore lägre....

är lönen jätte bra med tanke på vad jag gör?
Citera
2014-06-21, 14:45
Medlem
Citat:

Jag hade ingen aning alls. När du förklarade det så, så klart som fan det är en skillnad.
Citera
2014-06-21, 14:58
Medlem
Citat:
jaa jag vet inte om du skulle vilja ha en outbildad lärare i skolan? samma gäller förskolan.

Du svarade inte på frågan så jag frågar igen. Jag bryr mig inte om personen är utbildad eller inte, eftersom det har jag ingen koll på.

Vad gör dig bättre än en som inte är utbildad?
Citera
2014-06-21, 15:04
Medlem
Citat:
Jag vet inte hur jag ska förklara för någon som inte gått utbildningen, oftast går det inte att förklara till en barnskötare heller.
Fortfarande handlar det om pedagogik, hur ska du veta om du är pedagogisk om du aldrig haft utbildning i det?

Kanske inte en fråga, men om det är något jag har sett är det helt tvärtom. Att tvingas läsa pedagogik i 3,5 år och tro att du kan så jävla mycket är skrattretande. Varenda förskollärare är precis som du, lärare med förresten. Skillnaden är bara att vilket jävla mongo som helst kan läsa till lärare och bli så inåthelevets bra på det för att "jag har nämligen läst pedagogik minsann", ungefär som att det går att läsa sig till människokännade. Nej, sluta tro att du kan allt om pedagogik bara för att du gått en tråkig kurs på universitetet. Förresten - vilken högskola gick du på?
Citera
2014-06-21, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G4S
Du svarade inte på frågan så jag frågar igen. Jag bryr mig inte om personen är utbildad eller inte, eftersom det har jag ingen koll på.

Vad gör dig bättre än en som inte är utbildad?

Förstår du?
Citera
2014-06-21, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Kanske inte en fråga, men om det är något jag har sett är det helt tvärtom. Att tvingas läsa pedagogik i 3,5 år och tro att du kan så jävla mycket är skrattretande. Varenda förskollärare är precis som du, lärare med förresten. Skillnaden är bara att vilket jävla mongo som helst kan läsa till lärare och bli så inåthelevets bra på det för att "jag har nämligen läst pedagogik minsann", ungefär som att det går att läsa sig till människokännade. Nej, sluta tro att du kan allt om pedagogik bara för att du gått en tråkig kurs på universitetet. Förresten - vilken högskola gick du på?

det vore ju bra om man läst pedagogik om man ska jobba som pedagog.
vem som helst kan läsa pedagogik, vem som helst kan läsa till psykolog eller ekonom för delen med.
Är det någon särskild som du tycker kan jätte mkt pedagogik?
Citera
2014-06-21, 15:12
Medlem
tråden var dock startad för föräldrar som har frågor om barnets vistelse på förskola.
Citera
2014-06-21, 15:17
Medlem
Citat:
det vore ju bra om man läst pedagogik om man ska jobba som pedagog.
vem som helst kan läsa pedagogik, vem som helst kan läsa till psykolog eller ekonom för delen med.
Är det någon särskild som du tycker kan jätte mkt pedagogik?

Ja, det kan vara bra. Faktum är dock att det som du måste läsa för att förstå handlar om ren instinkt för vissa utan att ens ha läst din skräppedagogik. Det jag menar är att en utbildning inte säger ett jävla skit i hur duktig du är på pedagogik. De facto att vår skola håller på att falla samman är en tydlig indikator på att pedagogik inte väger ett dyft om personen i fråga inte ens har en grundförståelse för processen av lärandet, och tvärtemot vad du tycker och tror, så går det inte att läsa sig till det förståendet. Då hamnar vi genast i att folk går dessa utbildningar bara för att få en utbildning och ett jobb, inte för att de njuter av att lära ut.

TL;DR: Sluta sätt dig på en piedestal för att du läst pedagogik, du har knappt snuddat på vad pedagogik är på lärarutbildningen ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in