2014-06-21, 12:28
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zy45N
Stämmer inte, i SB fall kan inte vara fråga om ”frigivning”, eftersom en dom om sluten rättspsykiatrisk vård med SUP inte ingår som en påföljd i straffskala. Det handlar om Förvaltningsrättens beslut att den slutna rättspsykiatriska vården skulle övergå i öppen rättspsykiatrisk vård (en utslussningsperiod på minst ett par år, innan en eventuell utskrivning).
Ja, det är korrekt, men ta inte "frigivning" så bokstavligt! - SB måste uppfylla vissa villkor för att få vistas fritt bland sina blommor och blader. - Och de villkoren lär han ju uppfylla - åtminstone på kort sikt.
Citera
2014-06-21, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
/.../ problemet med den nuvarande lagstiftningen som bara måste ändras snarast.

Lagstiftningen är ändrad sedan några år tillbaka: en dom kan innehålla både sluten rättspsykiatrisk vård och även fängelsestraff. Det innebär att när rättspsykiatriska vården anser att personen är frisk, flyttas till fängelse för att avtjäna det utdömda straffet.

Måste påpeka att vid ”sluten rättspsykiatrisk vård med SUP”, kan även den intagne begära omprövning i Förvaltningsrätten (SB begärde överprövning första gången 2010!!)
Senast redigerad av zy45N 2014-06-21 kl. 13:12.
Citera
2014-06-21, 12:54
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Jo, mysfarbrorn är ju egentligen en stor barn och djurvän. Läkarna och psykologerna på Säter tvingade i han "rent dödliga doser" av medicin och inplanterade minnen och sedan kände sig pedofilen tvungen att berätta sina sinnessjuka historier för Janne Mattson.

Han kände sig tvungen skriva andra obevisade historier om djur i "Kvarblivelse" också, den här gången om en liten näbbmus, det är så otroligt synd om offret Sture Bergwall:
Den här historien om näbbmusen finns också i en förkortad version i "Gåtan TQ". - TQ berättar lika inlevelsefullt om sina stryplekar och sina sadistiska, ångestdämpande experiment som en halvsnyftande SB berättar om sina vandringar under sommarblå himmel. - Eller gör han inte det? - Är inte hans skräckberättelser flera snäpp bättre än de tama och mässande naturskildringarna? - Är det för att SB:s djursagor är självupplevda?
Citera
2014-06-21, 13:03
Medlem
Är det bara syskonen som haver sagt att han inte kunde köra bil?

(Sorry om detta redan diskuterats)
Citera
2014-06-21, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det är korrekt, men ta inte "frigivning" så bokstavligt! - SB måste uppfylla vissa villkor för att få vistas fritt bland sina blommor och blader. - Och de villkoren lär han ju uppfylla - åtminstone på kort sikt.

Har läst förvaltningsdomstolens beslut inklusive samtliga villkor.
Citera
2014-06-21, 13:11
Medlem
letsdoits avatar
SB lobbar för ett rekordhögt skadestånd:
http://sturebergwall.wordpress.com/
http://www.innocenceproject.org/Content/A_Long_Time_Coming_Central_Park_Five_Agree_to_40_M illion_Settlement_with_NYC.php
Citera
2014-06-21, 13:36
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Har läst förvaltningsdomstolens beslut inklusive samtliga villkor.

Ha det handlar väl om regelbundna drogkontroller som jag tidigare skrivit,kontakt med rättspsykatrisk mottagning när de bestämmer osv

Det är såvitt jag har förstått rättspsykiatrin i det län där han vistas och bor som numera har ansvaret för hans vård eller tillsyn eller vad man vill kalla det???
Citera
2014-06-21, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Ha det handlar väl om regelbundna drogkontroller som jag tidigare skrivit,kontakt med rättspsykatrisk mottagning när de bestämmer osv

Det är såvitt jag har förstått rättspsykiatrin i det län där han vistas och bor som numera har ansvaret för hans vård eller tillsyn eller vad man vill kalla det???

Förstår inte riktigt vad du menar med ditt nonsens inlägg, svaret var absolut inte riktat till dig.
Dessutom, av svaret framgår att jag läst dessa villkor, eller har du läsförståelse problem? Det är inte meningsfullt att du gång efter annan, upprepar delar av dessa villkor ”som du mins eller uppfattat

VILLKOR för öppen psykiatrisk vård, bl.a.:
1. Förbud mot alkohol och andra droger med hänsyn till Sture Bergvalls tidigare missbruksproblematik
2. Regelbundet ska underkasta sig provtagning och drogtest.
3. Professionellt stödsystem som en skyddsfaktor för återfall i brottslighet
4. Sture Bergvall ska hålla regelbunden kontakt med psykiatrisk öppenvårdsenhet och med öppenvårdssjuksköterska /kontaktperson
5. Sture Bergvall ska ta emot kommunala stödinsatser i hemmet

http://minfil.org/KeYaecb5ba/QuickdomFR.pdf

Som det framgår av villkoren, handlar det om både tvångsvård och tillsyn
Senast redigerad av zy45N 2014-06-21 kl. 15:19.
Citera
2014-06-21, 15:43
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Förstår inte riktigt vad du menar med ditt nonsens inlägg, svaret var absolut inte riktat till dig.
Dessutom, av svaret framgår att jag läst dessa villkor, eller har du läsförståelse problem? Det är inte meningsfullt att du gång efter annan, upprepar delar av dessa villkor ”som du mins eller uppfattat

VILLKOR för öppen psykiatrisk vård, bl.a.:
1. Förbud mot alkohol och andra droger med hänsyn till Sture Bergvalls tidigare missbruksproblematik
2. Regelbundet ska underkasta sig provtagning och drogtest.
3. Professionellt stödsystem som en skyddsfaktor för återfall i brottslighet
4. Sture Bergvall ska hålla regelbunden kontakt med psykiatrisk öppenvårdsenhet och med öppenvårdssjuksköterska /kontaktperson
5. Sture Bergvall ska ta emot kommunala stödinsatser i hemmet

http://minfil.org/KeYaecb5ba/QuickdomFR.pdf

Som det framgår av villkoren, handlar det om både tvångsvård och tillsyn
'

Förlåt var svaret inte menat till alla som läser i tråden.Jag trodde det jag. Och "gång efter annan".Vem är det som upprepar det inte jag....
Du behöver inte känna Dej träffad vi har ingen privat kommunikation här utan tråden läses av fler än oss.Det är också öppet vad jag vet för den som vill att skriva svar?
Jag skrev dessutom "osv" med vilket jag naturligtvis menade att det fanns fler villkor. Men jag hade inte handlingarna framför ögonen, så jag ville inte precisera mej mer detaljerat för att inte bli kallad för lögnare igen vilket väl är förståeligt?

Jag ville bara förstärka det Du skrivit mer nonsens var det inte än så
Senast redigerad av Stina-Lina 2014-06-21 kl. 16:01.
Citera
2014-06-21, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
SB lobbar för ett rekordhögt skadestånd:
http://sturebergwall.wordpress.com/
http://www.innocenceproject.org/Content/A_Long_Time_Coming_Central_Park_Five_Agree_to_40_M illion_Settlement_with_NYC.php

Svinigt om han får det.
Om Quickhistorien nödvändigt måste kosta staten mer än den redan gjort kunde pengarna läggas på att göra om rättegångarna i stället. Grundligt och fint. Byta ut advokaterna givetvis. Även hans nya försvarsadvokat, för inblandad i businessen.
Citera
2014-06-21, 20:25
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
letsdoit skrev

Den här historien om näbbmusen finns också i en förkortad version i "Gåtan TQ". - TQ berättar lika inlevelsefullt om sina stryplekar och sina sadistiska, ångestdämpande experiment som en halvsnyftande SB berättar om sina vandringar under sommarblå himmel. - Eller gör han inte det? - Är inte hans skräckberättelser flera snäpp bättre än de tama och mässande naturskildringarna? - Är det för att SB:s djursagor är självupplevda?

Mycket möjligt.

Pedofilen är bara så sjuk i huvudet.
Senast redigerad av E.Merckx 2014-06-21 kl. 20:50.
Citera
2014-06-21, 20:35
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Butter200 skrev

Är det bara syskonen som haver sagt att han inte kunde köra bil?

(Sorry om detta redan diskuterats)

Från resningsbeslutet:

"Bergwalls oförmåga att köra bil vid den aktuella tidpunkten har även bekräftats i förhör med anhöriga, vilka förhör inte i alla delar tagits med i förundersökningen."

"Jag finner efter genomgång att de samlade uppgifterna närmast talar för att Bergwall vid
tidpunkten för Johans försvinnande inte kunnat hantera en bils grundläggande funktioner såsom koppling och växel, vilket i sin tur, rent generellt minskar tilltron till Bergwalls uppgifter i utredningen."

http://www.aklagare.se/Media/sture-bergwall-arendet/

Från Gubb Jan:s 70 brister:

Fakta: TQ har själv i förhör berättat att han redan som 15-åring lärde sig köra bil av en
tio år äldre man han umgicks med. Påståendet har inte motbevisats. Hans förmåga att
kunna köra bil har dessutom diskuterats i varje mål där körförmågan varit en faktor.
Syskonens invändningar har påtalats och TQ har förklarat att han framställt sig som dålig
chaufför. Det torde inte vara ovanligt att personer utan körkort kör bil, minst av allt
personer i kriminella miljöer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in