2014-06-21, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Ja jag är aldrig imponerad av olika sorters mediala uppror, det brukar man ju inte vara här heller, fast nu är de saknade. Man får kritik om man gör något och annars kritik för att man inte gör något. Jag tycker att det viktiga är vad man vill göra åt saken i de fall där det är lämpligt att göra något. "Hijabuppropet" satte jag mig aldrig in i, jag vet inte vad som orsakade det eller vad det handlade om, jag kan inte svara på frågor om det.

Det är väl troligt att dessa människor skulle klaga på hur F! uttalade sig om de gjorde det då deras enda fokusering är F!. Barnmisshandel är ju inte vad man diskuterar utan det är F! som är det viktiga här. Hur sjuk får man bli alltså.
Citera
2014-06-21, 12:11
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Mångkultur är ett djävla kaos för urbefolkningen, svensk monokultur fungerar!

Vad är "svensk monokultur"? Jag har en känsla av att du tänker föreslå något som inte finns och aldrig funnits.
Citera
2014-06-21, 12:12
Medlem
jenny.perssons avatar
Men alla upprörda i tråden kan ni inte bara hålla käft,

Ni visste att mångkultur med islam innebär denna sorten av stympningar, Hur kan ni egentligen bli överraskade?

Rösta rätt i valet 2014, nästa gång kan det bli din dotter.

OnT
Jo man kan omhänderta dessa flickor mycket enkelt inom LvU.
Det hade gjorts direkt om det rört sig om svenska flickor med svenska föräldrar. Nu är det blattar så plötsligt måste man ta hänsyn till kulturella skillnader.
Svensk lag och sociala myndigheter är idag ett skämt.
Citera
2014-06-21, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zverker
Feminister använder konstant kvinnors utsatthet i andra länder som ett bevis för att det existerar ett patriarkat och använder detta som ett argument när man ibland strider för rena petitesser här i trygga Sverige. Men när dessa utsatta kvinnor, som i debatten ofta dras fram som ett skäl för feminismens existensberättigande, finns inom landets gränser hör man knappt ett ord från feministiskt håll.

Detta beteende är fullständigt ologiskt och en konspiratoriskt lagd person skulle lätt kunna dra slutsatsen att feminismen i själva verket har ett behov av att dessa utsatta kvinnor existerar och att man håller tyst av den anledningen. Nu är jag inte konspiratoriskt lagd så jag tror inte att det förhåller sig på det sättet, men en stort mått av självrannsakan vore verkligen på sin plats.

Så märklig syn detta.

Feminismen är den främsta ideologin som sätter fingret på manlig överordning och förtryck av kvinnor och gäller då all form av sådan. politisk, social, sexuell och ekonomiskt
Du har verksam feminism som existerar i princip alla kulturer och länder, de jobbar oftast helt olika utefter sin kultursfär och kör med olika teorier men all feminism går ut på den enkla grundprincipen lika rättighet och möjligheter för män som kvinnor. Och ja, du har även feminism inom islam.
( för de som är nyfikna: http://sv.wikipedia.org/wiki/Islamisk_feminism)
Svensk feminism jobbar med de frågor som gäller specifikt för vår kultur och samhälle enligt de teorier som för stunden är den övergripande, hos oss är det just nu likhetsfeminism, inom islamsk feminism är det inte den synen som gäller, vilket svenska feminister försöker respektera.
Könsstympning, tvångsgifte, hederskultur you name it..alla företeelser som inte ingår i vår kultur och vars uttryck oftast är olagligt och brottsligt här. End of story. När sådant dock sker som här är det alltså HELA det svenska samhället som bör reagera inte enkom feminister eller F! (som för övrigt inte ens sitter vid makten) Man kan alltså i betydligt högre grad anklaga ex. alliansen för att inte ta tag i dessa frågor, eller är inte de alls bekymrade över unga flickors väl och ve i Sverige? eller ska gruppen invnadrare ligga specifikt under feminismens ansvarsområde?

Det F! eller andra västerländska feministiska organisationer skulle kunna göra är att utveckla grupperingar inom sin organisation som jobbar med specifikt invandrarkvinnors problem, vilket också sker till viss del, finns många feminister med invandrarbakgrund som just jobbar (och lobbar) med dessa problem.
Citera
2014-06-21, 12:18
Medlem
Sir Dwains avatar
Jag tycker att det som verkligen är intressant är att se vad som kommer att bli av det, det rör sig om 60 barn i Norrköping, kommer samtliga föräldrar dömas till minst 4 års fängelse nu då?
Citera
2014-06-21, 12:18
Medlem
Kan vara någon slags yttring om vad vi gör mot våra djur som vi annars håller så högt. Kan också vara så att könsstympningen är grovt överdriven i media, det finns väl typer av könsstympning som finns till för att tjejen ska verka som ny och oskuld också vad jag förstått.
Citera
2014-06-21, 12:20
Medlem
Citat:
Jag tycker att det som verkligen är intressant är att se vad som kommer att bli av det, det rör sig om 60 barn i Norrköping, kommer samtliga föräldrar dömas till minst 4 års fängelse nu då?

Om det går att bevisa att det skett när de vistas i Sverige borde det gå till åtal.

Om barnen inte fått korrigerande vård borde barnen omhändertas eftersom föräldrarna inte klarar av se till att de får sjukvård när de behöver. De behöver förmodligen en samtalskontakt över vad de varit med om också och vad det kommer att innebära för dem framöver. Frågor som de gissningsvis funderar över.
Citera
2014-06-21, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohnae
Kan vara någon slags yttring om vad vi gör mot våra djur som vi annars håller så högt. Kan också vara så att könsstympningen är grovt överdriven i media, det finns väl typer av könsstympning som finns till för att tjejen ska verka som ny och oskuld också vad jag förstått.

Exakt vad skulle man skära bort i underlivet på en liten flicka för att hon ska verka oskuld då?
Citera
2014-06-21, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammadAbduh
Feminism är ingen enhetlig rörelse och den viktiga distinktionen i detta sammanhang är skillnaden mellan modernister och postmodernister. FI tillhör den senare strömningen där man inte tror på upplysningsidealen och inte heller tror på universella rättigheter. Följden av den hållningen är en kulturrelativism där man inte kan hävda att en kulturs uppfattning om rätt och fel är mer rätt än någon annan kulturs uppfattning i frågan. I ett sammanhang som det här är det alltså svårt att från ett västerländskt perspektiv kritisera andra kulturers sedvänjor. Alltså ska du inte förvänta dig att FI kommer att engagera sig i frågor som rör minoriteter i någon större utsträckning.

Det är löjlig fransk teori som gnällde på upplysningen. Flummiga texter med mycket litet värde.

Eftersom det är en etisk fråga kan det inte både vara dåligt att könsstympa (som det hade varit för svenska flickor) och bra (som det hade varit för somaliska). Det enda det betyder är att man gör skillnad på folk och folk och att alla inte förtjänar att inkluderas i ens etik. I förlängningen kräver man inte samma ansvar av dem som människor, och heller inte ta del av de rättigheter de har som människor. Det är en från ovan attityd, sånt man gör med knähundar. En mänsklig broder eller syster vill man alltid kämpa med, inkludera och få att ta ansvar.

Sen kan man diskutera vad det goda är, men tror det blir svårt att få folk att lyssna på dem om de säger att könsstympning är gott. Så det är ganska givet var en seriös diskussion hade hamnat.
Citera
2014-06-21, 12:24
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granved
Om det går att bevisa att det skett när de vistas i Sverige borde det gå till åtal.

Om barnen inte fått korrigerande vård borde barnen omhändertas eftersom föräldrarna inte klarar av se till att de får sjukvård när de behöver. De behöver förmodligen en samtalskontakt över vad de varit med om också och vad det kommer att innebära för dem framöver. Frågor som de gissningsvis funderar över.

Det behöver inte ha skett i Sverige för att vara straffbart här (sedan 98-99), jag tror man utgår från att ingreppen har skett när barnen besökt familjens hemland.
Citera
2014-06-21, 12:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Vad är "svensk monokultur"? Jag har en känsla av att du tänker föreslå något som inte finns och aldrig funnits.

Monokultur är från början ett ord inom ekologin som sedan spillt över på sociologin. Att du som invandrare sitter och säger att svensk kultur inte finns är upprörande. Jag antar då att rövhålet du kom ifrån inte har någon kultur då heller. Annars blir ovan citerade bara paradoxalt trams.
Citera
2014-06-21, 12:27
Medlem
Citat:
Det behöver inte ha skett i Sverige för att vara straffbart här (sedan 98-99), jag tror man utgår från att ingreppen har skett när barnen besökt familjens hemland.

Det är sant. Jag syftade även på att ingreppen har skett efter de vistats i Sverige men uttryckte mig inte helt koncist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in