2010-10-10, 00:24
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Någon som har hittat ett användningsområde för "rubber band"? Sprit och trasor kan man ju göra molotov coctails av. Man kan skära upp tex en t-shirt till trasor också, med en kniv, och på så sätt få tyg till granaterna.

Någon som har koll på alla pryttlar? Tuggummi och gummiband och copper wire osv? Jag tycke rinte att jag hittar någon bra förklaring på the internets.
Senast redigerad av PhasersOnFunk 2010-10-10 kl. 00:29.
Citera
2014-04-25, 01:08
Medlem
Drinkycrows avatar
hej här bumpar jag tråden! Detta är ju trots allt(enligt mig) tidernas bästa spel. Jag PM:ade en annan användare här på flashback och han ska prova Jagged Alliance 2 nu och jag tog mig lite tid att ge honom lite snabba nybörjartips. I och med att jag inte ens vet om spelet kommer falla honom i smaken klistrar jag in dom här så kanske någon annan har nytta av dem.

Starttips:

Det viktigaste för survivability är shooting men bry dig inte om karaktärer med under 60 wisdom för dom lär sig dödssakta.

I början behöver du en bra medic och kanske mechanic senare en bombtekniker. Ta ingen dyr merc utan försök få 3-4 billiga med bra skills. Varje omgång finns olika mercs tillgängliga så om det saknas någon du gillar så tveka inte att ta new game.

Mina favoriter(alla rätt billiga så man kan ha de från start)
MD(dålig skytt, bra läkare väldigt billig. Jättehög wisdom så han lär sig snabbt)
Fox(overall bra, även bra läkare så du bör ha antingen henne eller MD men jag rekommenderar båda)
Barry unger(rätt bra grundskills, bombexpert, men kom ihåg att han inte kan simma... han har drunknat för mig ett par gånger....)
Igor Dolvich(cool ryss som har bra skills för priset)

Ett annat bra tips för första omgången är att några dagar in i spelet kommer en alternativ agency kontakta dig. Vid första anblick så verkar den rätt kass. Alla deras mercs är i princip inkompetenta amatörer. De få som kan skjuta längre än sin fot kostar multum. Men det som är lätt att missa är att till skillnad från den andra agencyn så betalar du inte i förskott så om du behöver manpower och disposible mercs så kan du bara anställa hela gänget och skita i att betala. De kommer dra efter någon vecka när din nota är för hög och därefter kan du inte anställa igen förrens du betalt men eftersom mercsen ändå suger balle så är det ingen förlust. Så gratis cannon fodder första veckan är skönt, så vet du vem som öppnar dörrar och går först in i fiendefyllda rum...
Citera
2014-04-25, 01:26
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lecrolyn
Jag tror jag stressade igenom detta spelet när man klarade det de första gångerna för en massa år sen. Idag mötte jag en snubbe med en glassbil vilken följde med när man rekryterade honom. Hur har jag lyckats missa det innan? Helt klart är att med senaste patchen har det blivit bra mycket svårare.

En fråga, Pablo, svinet som står vid flygplatsen i Drassen, jag har minnen av att man typ ska muta honom för att han ska arbeta för en...men han verkar inte greppa läget riktigt. Någon som minns hur det var man fick ombord honom så man kan använda flygplatsen?

Hamous är skitkul. Klarade spelet på 7 dagar än gång. Hittade honom med en gång körde rakt till huvudstaden, hemliga ingången in och dödade drottningen. Dock lite fusk då jag ändrat statsen på mina mercs till de jag hade när jag avslutade förra omgången(manuel import-typ) Men borde jämnas ut med att jag körde 1.13

Nu svarade ju andra på din fråga för flera år sen. Men det är bara att döda pablo. Någon sa skjut honom men jag brukar använda kniv
Citera
2014-04-25, 13:14
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Nu svarade ju andra på din fråga för flera år sen. Men det är bara att döda pablo. Någon sa skjut honom men jag brukar använda kniv
Är det inte rätt dumt att döda Pablo? Jag har för mig att det dyker upp en annan snubbe då som nästan är ännu värre..
Det bästa sättet att ta hand om Pablo på är att klå upp honom. Första gången det saknas grejer bland det man har beställt (din gubbe kommer säga till) så tar man en av sina gubbar och klipper till honom på käften. Då fattar han att han inte ska jävlas med en.

Kul att fler än jag fortfarande spelar. Jag körde en runda i höstas, fortfarande grymt kul.
Citera
2014-04-25, 13:33
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Är det inte rätt dumt att döda Pablo? Jag har för mig att det dyker upp en annan snubbe då som nästan är ännu värre..
Det bästa sättet att ta hand om Pablo på är att klå upp honom. Första gången det saknas grejer bland det man har beställt (din gubbe kommer säga till) så tar man en av sina gubbar och klipper till honom på käften. Då fattar han att han inte ska jävlas med en.

Kul att fler än jag fortfarande spelar. Jag körde en runda i höstas, fortfarande grymt kul.

Jo kollade upp det och du har rätt ersättaren är lite inkompetent och tappar bort shipments ibland. Jag brukar mest döda pablo för att han jävlas med en. Jag hade aldrig märkt att Salvatore(ersättaren när pablo är död) slarvat bort något men det beror nog främst på att jag inte brukar beställa grejer...

När man kör 1.13 med realistic drops alltså att varje fiende tappar vapen, magasin, väst, hjälm och vad de kan tänkas ha på sig så är det sista man behöver att beställa mer vapen

Edit: Ska försöka köra igenom det en gång till innnan Jagged Alliance: Flashback kommer ut iaf. Förhoppningsvis mycket bättre än flopparna back i action och jagged alliance online.
Citera
2014-04-25, 15:49
Medlem
Jag tror inte att Jagged Alliance Flashback kommer att bli ens i närheten så bra som Jagged Alliance 2. Flashback ska ett dussin personer sätta ihop med en budget på 370,000 dollar + vad de kan tänkas skrapa ihop från försaljningen av sina andra spel.

Jagged Alliance 2 kostade över 2 miljoner dollar (då) och tog över 3 år att skapa 1996-1999, källkoden är på över 600,000 linjer och de hade ett lag på över 30 personer inblandade.
Citera
2014-04-25, 16:37
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Jag tror inte att Jagged Alliance Flashback kommer att bli ens i närheten så bra som Jagged Alliance 2. Flashback ska ett dussin personer sätta ihop med en budget på 370,000 dollar + vad de kan tänkas skrapa ihop från försaljningen av sina andra spel.

Jagged Alliance 2 kostade över 2 miljoner dollar (då) och tog över 3 år att skapa 1996-1999, källkoden är på över 600,000 linjer och de hade ett lag på över 30 personer inblandade.

Nej det blir ju svårt att överträffa JA 2 men det känns som om de försöker bevara arvet bättre än ryssarna iallafall. Har för mig de har med en eller två personer som jobbade med JA 2.

Tror iaf att det blir bra mycket bättre än Back In Action. Dessutom fick jag intrycket av att de skulle göra det väldigt modvänligt. Så även om spelet kommer ut lite ytligare än JA 2 kommer det nog var bra mycket mindre buggar och dyl och om de får med sig fansen av JA 2 kommer det nog göras en fet mod som gör allt för att de ska komma så nära JA 2 som möjligt.

Dock lite OT att snacka om de andra JA.

OnT: Hur många har ni dödat med ett skott? Tog tre styken head shots med en PSG-1 en gång. Det var fett.
Citera
2014-06-21, 10:47
Medlem
kato85s avatar
Hej, har funnits på FB men inte snackat om JA2 tidigare, köpte mitt exemplar i London våren 2000 och har säkert spelat 50-tals omgångar sedan dess. Fråga mig om allt.

Hur många jag skjutit med ett skott?

På Jagged Alliance Unfinished Business så fanns det en gammal mörsare som man laddade med kanonkulor en och en, jag tror skadan på det vapnet låg på runt 60(eller var det till och med 80? minns inte) så det spelade ingen roll var man träffade, offret blev till slamsor. Tror jag tog två eller tre med det vapnet.

Har också fått fyra till sex headshots med ett skott med en .50 Barrett, men då var det inte i strid utan jag experimenterade med mina egna mercs, ställde de upp på rad...

Just nu kör jag en omgång på v.1.13 där jag kör iron man och experienced, tons of guns och full på gun development. Det är svårt, mercs dör, men efterhand går det enklare ju bättre kroppsskydd man hittar, och så har jag 6 stycken doktorer som upplivar mercsen under en halv dag till 100%.

Det viktiga när man kör iron man och tillåter sina mercs att dö, är att börja med att rekrytera dem som vanligtvis inte vill bli rekryterade om man har en dålig trackrecord. Spara psykopaterna och dina IMP till senare, och börja med de mest sensitiva mercsen.
Citera
2023-01-30, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Hej, har funnits på FB men inte snackat om JA2 tidigare, köpte mitt exemplar i London våren 2000 och har säkert spelat 50-tals omgångar sedan dess. Fråga mig om allt.

Hur många jag skjutit med ett skott?

På Jagged Alliance Unfinished Business så fanns det en gammal mörsare som man laddade med kanonkulor en och en, jag tror skadan på det vapnet låg på runt 60(eller var det till och med 80? minns inte) så det spelade ingen roll var man träffade, offret blev till slamsor. Tror jag tog två eller tre med det vapnet.

Har också fått fyra till sex headshots med ett skott med en .50 Barrett, men då var det inte i strid utan jag experimenterade med mina egna mercs, ställde de upp på rad...

Just nu kör jag en omgång på v.1.13 där jag kör iron man och experienced, tons of guns och full på gun development. Det är svårt, mercs dör, men efterhand går det enklare ju bättre kroppsskydd man hittar, och så har jag 6 stycken doktorer som upplivar mercsen under en halv dag till 100%.

Det viktiga när man kör iron man och tillåter sina mercs att dö, är att börja med att rekrytera dem som vanligtvis inte vill bli rekryterade om man har en dålig trackrecord. Spara psykopaterna och dina IMP till senare, och börja med de mest sensitiva mercsen.

Är det någon som fortfarande spelar? Ett av de bästa turordningsbaserade spelen genom tiderna. Kan verkligen sakna det...
Citera
2023-01-30, 17:38
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimoa6688
Är det någon som fortfarande spelar? Ett av de bästa turordningsbaserade spelen genom tiderna. Kan verkligen sakna det...
Ett par år sedan jag spelade men intresset finns där, tiden inte.
Ska man spela det nu borde man köra senaste versionen av v1.12 och tweaka spelet efter hur man själv vill (finns instruktioner på nätet för hur det görs)
Citera
2023-01-30, 19:08
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimoa6688
Jag drar igång ett spel med lite ojämna mellanrum. Så det är bara att köra på.

Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Ett par år sedan jag spelade men intresset finns där, tiden inte.
Ska man spela det nu borde man köra senaste versionen av v1.12 och tweaka spelet efter hur man själv vill (finns instruktioner på nätet för hur det görs)
1.13 tror jag du menar. Ja, det blir klart bättre och man kan skruva till det för att passa det man vill göra. Men det är också lite konstigheter inställda från början så man måste verkligen in och skruva i det för att det ska funka..
Citera
2023-01-30, 19:44
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Jag drar igång ett spel med lite ojämna mellanrum. Så det är bara att köra på.

1.13 tror jag du menar. Ja, det blir klart bättre och man kan skruva till det för att passa det man vill göra. Men det är också lite konstigheter inställda från början så man måste verkligen in och skruva i det för att det ska funka..
Ja förlåt, 1.13 var såklart rätt namn.

Speciellt viktigt med att tweaka spelet är att ta bort Drassen-attack, om man nu inte vill gå västerut först och bygga upp sin styrka genom att stjäla pengar av Kingpin och ta över Chitzena.

Även det med antalet Militia och om man ska lägga till mat och sjukdomar.
Provade det sistnämnda, var ett rent helvete.

Men spelet från 1999 har fortfarande potential 2023 med tanke på sin ålder, tror jag spelat minst 3000 timmar sedan införskaffandet 2001.

Alltid kul att se fler upptäcka JA-genren, kan även rekommendera JA1 och Deadly Games.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in