2014-06-21, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granved
Det är frågan om föräldrarna ska få tillbaka barnen. De har synnerligen grovt misshandlat sina barn och kan man göra det så är man inte en lämplig förälder. Tänk bara den syn de har på döttrar och hur de ska leva när man kan ta sig för något sådant som att låta skära sönder klitorisen på dem och ta bort blygdläppar och sy ihop så det bara finns ett litet hål. Det finns ju en attityd med detta.

Nej jag förstår inte heller varför F! skulle protestera mer än någon annan. Det handlar om grov barnmisshandel.

Jag förstår inte varför man skulle bli glad om några feminister twittrade om detta. Det hjälper ju inte några barn.

Om socialen behandlade alla lika skulle det hela inte vara någon större problem att reda upp. Om föräldrarna är så gravt handikappade av kultur/bakgrund att de inte kan skydda sina barn från slaktare med rakblad så ska lämpligheten som förälder absolut prövas.
Citera
2014-06-21, 10:13
Medlem
FyPharaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssooffiiaa
Jag förstår inte varför FI ska representera alla Sveriges kvinnor helt plötsligt, så många procent har de inte. De allra flesta kvinnorna röstar på andra partier.

Citat:
Nej jag förstår inte heller varför F! skulle protestera mer än någon annan. Det handlar om grov barnmisshandel.

Jag förstår inte varför man skulle bli glad om några feminister twittrade om detta. Det hjälper ju inte några barn.

Jag fattar inte riktigt hur ni resonerar?

Det kan väl alltid diskuteras om politikers och mediemänniskors "stödaktioner" i form av bloggar, krönikor och uttalanden är till någon hjälp för utsatta människor.

Det är väl t.ex. högst tveksamt vad allmänheten fick ut av att Gudrun Schyman och Veronica Palm satte på sig slöja för att visa sitt stöd för en händelse som nästan helt säkert aldrig ägt rum.

Men ändå så svämmar ju media över av den typen av "opinionsbildning" nästan dagligen, så jag förstår inte varför ni verkar förvånade över att folk förväntar sig ett ställningstagande, angående dessa vidriga övergrepp, från individer och politiker som i många andra sammanhang yttrar sig i frågor som berör förtryck av kvinnor. Speciellt när det här verkar handla om ett övergrepp som når tidigare oanade nivåer.
Ett övergrepp som är direkt riktat mot kvinnor och den kvinnliga sexualiteten.

Kan ni verkligen inte förstå att många av oss förväntar oss en reaktion från de politiker som gjort just dessa saker till sina viktigaste politiska punkter och som i många andra fall är mycket snabba med att gå ut med brandtal om manligt förtryck och kvinnors utsatthet?
Senast redigerad av FyPharao 2014-06-21 kl. 10:19.
Citera
2014-06-21, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FyPharao
Jag fattar inte riktigt hur ni resonerar?

Det kan väl alltid diskuteras om politikers och mediemänniskors "stödaktioner" i form av bloggar, krönikor och uttalanden är till någon hjälp för utsatta människor.

Det är väl t.ex. högst tveksamt vad allmänheten fick ut av att Gudrun Schyman och Veronica Palm satte på sig slöja för att visa sitt stöd för en händelse som nästan helt säkert aldrig ägt rum.

Men ändå så svämmar ju media över av den typen av "opinionsbildning" nästan dagligen, så jag förstår inte varför ni verkar förvånade över att folk förväntar sig ett ställningstagande, angående dessa vidriga övergrepp, från individer och politiker som i många andra sammanhang yttrar sig i frågor som berör förtryck av kvinnor. Speciellt när det här verkar handla om ett övergrepp som når tidigare oanade nivåer.
Ett övergrepp som är direkt riktat mot kvinnor och den kvinnliga sexualiteten.

Kan ni verkligen inte förstå att många av oss förväntar oss en reaktion från de politiker som gjort just dessa saker till sina viktigaste politiska punkter och som i många andra fall är mycket snabba med att gå ut med brandtal om manligt förtryck och kvinnors utsatthet?

Jag är förvånad över att folk väntar sig ett ställningstagande av feminister i detta för att jag inte förväntar mig att feminister ska tala ut här.

Men tydligen har en del rätt romantiserad och infantil uppfattning om feminism.
Citera
2014-06-21, 10:34
Medlem
SummaSummarums avatar
Feministerna är nog inte intresserade så länge det inte går att skylla på vita män, vilket blir svårt i det här fallet men de kan säkert hitta någon påhittig jude som kan hitta en passande vinkling av händelsen åt dem. Kanske är det vita mäns fel på grund av att korstågen tvingade muslimanerna att förtrycka sina kvinnor på något sätt? Det är en möjlig vinkel. Go for it feminister.
Citera
2014-06-21, 10:38
Medlem
Citat:
Jag är förvånad över att folk väntar sig ett ställningstagande av feminister i detta för att jag inte förväntar mig att feminister ska tala ut här.

Varför? Är det en icke fråga för feminister att svenska flickor könsstympas för att förtryckas?
Men dom har väl viktigare frågor att bedriva...
Citera
2014-06-21, 10:40
Medlem
ReubenFlaggs avatar
Desto fler feminister skyndade ut förra veckan till försvar för det förträffliga i att utsmycka skolor med bilder av vaginor.
I det Nya Sverige smyckar vi alltså våra skolor med vaginor och fyller dem med flickor som fått sina egna vaginor bortskurna.

Det är ondsint surrealism på hög nivå.
Citera
2014-06-21, 10:42
Medlem
FyPharaos avatar
Citat:

Om du med "..tala ut här" menar feminister på FB så tycker jag inte att de ska behöva göra några speciella ställningstaganden.

Däremot hade jag nog förväntat mig att de etablerade högljudda mediefeministerna kunde ha använt sina vanliga kanaler, t.ex. ETC eller Aftonbladet , för att visa de drabbade flickorna sitt stöd.

Att förvänta sig att mediefeminister skall diskutera och kommentera verkliga övergrepp och maktutövning mot flickor är kanske en smula infantilt och orealistiskt, det kan du ha rätt i.
Citera
2014-06-21, 10:44
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Vad kämpar männen för då? Sluta gnälla till att börja med och få det till att se ut som feministen skall kunna bota könsstympning i en kultur utanför vår egen kultur.
Hjälp till själva om ni tycker det är så hemskt.
Vad gör du själv för att få slut på skiten?
Eller är du bara en man som sitter och väntar på kvinnans agerande i det du ogillar.
Gör något åt det. Oavsett om du är en innehavare till ballen eller muttan.
Ta tag i det stora problemet i stället. Det är då inte den könsstympande kvinnan utan det styrande och patriarkala och mörka molnet som regerar.
Är du rädd för att utmana dem?
Tror du på fullaste allvar att jag som svensk kvinna kan påverka en kultur att sluta stympa pullor?
Kan du?
Ett problem är att så fort man pratar om detta så stämplar vänster/feminister och tokliberaler dig genast som rasist...
I ett Sverige där alla politiker påstår sig vara feminister och med en media som släpper fram feminister så har väl feministrörelsen en bra mycket större möjlighet att påverka beslutsfattare än gemene man.
Feminister ger sig gärna i antirasistiska demonstrationer och manifest, skriker sig gärna hesa för att skydda och försvara ensamkommande baaaarn...fast då brukar det ju handla om unga män.
Att försöka göra något åt situationen för flyktingkvinnor och unga flickor som riskerar könsstympning, tvångsgiftemål, hedervåld/mord, våldtäkter i äktenskapet, eller mot sin vilja tvingas bära slöja och om dom vill skilja sig riskerar att kastas från balkongen är tydligen så svårt att ni inte ens vill försöka.
Istället fortsätter ni att kämpa för att företag skall tvingas ha ett visst antal kvinnor i bolagsstyrelser etc...
Tycker du det är konstigt att män har svårt att ta feminismen på allvar?
Citera
2014-06-21, 11:06
Medlem
Citat:
Folk tycks ha höga förväntningar på feminister. Varför?

Där sa du nåt. Jag hade samma förväntningar på dem som jag har på vanliga människor. Det borde jag inte haft.
Citera
2014-06-21, 11:06
Medlem
NoEasyWayOuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrifeC
Jag skulle vilja veta hur reaktionerna på feministerna hade varit om det var etniskt svenska kostymklädda vita män, med motivering att de inte ville att deras döttrar skulle bli "slampor", skulle könsstympa sina döttrar (skärt av klitoris och sytt ihop fittan) för att förtrycka dom hade blivit. Tror ni att det hade skrivits mer om det?

Sen är det ju flickor som har fötts i Sverige och enligt massmedia, politiker, feminister och journalister är ju dessa helt svenskar (och även deras föräldrar) och att man inte ska se dom som annat utan att vara rasist. Så varför behandlas ämnet inte därefter? Hyckleri!

Feminismen i Sverige är ett skämt. Ägna er nu åt att klaga på att vita män utövar sin makt och förtrycker er genom att bara cykla på en cykelväg, det är mycket viktigare.
Mer förstasidor och helsidor än Breivik.
Citera
2014-06-21, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Jo jag tror det är det eftersom det handlar om kvinnosynen. Feminism handlar också om att förändra synen på kvinnor hos allmänheten. Att liberalisera och att upplyfta.

Det är alltså ett bildande av allmänheten, inte bara lagstiftning. Två länder kan ha samma lagstiftning, samma procent av uppklarade brott, etc, men det är i efterhand, efter faktumet av brottshandlingen. Det är landet som har en välmående och moralisk befolkning som mår bra. Det odygdiga folket har bara en växande fängelsepopulation och en massa brottsoffer som måste behandlas för post-traumatisk stress. Så man borde få fram en röst för dessa flickor. Man borde kommentera och få igång en diskussion för att förändra uppfattningen hos allmänheten. Att föräldrarna inte bara blir rättsligt straffade av könsstympningen, men att deras föräldrar inte ens vill utföra den.

Ett samhälle är bara så bra som dess medborgare. Feminism kan därför, om vi menar att det är en rörelse som är bra för ett land, inte bara handla om lagstiftning och det rättsliga, det måste göra människorna bättre. Här har F! en chans att säga "fuck you" till SD och ta över frågan men på deras eget, och i deras syn, mer konstruktiva sätt. Att säga "vi är här för er flickor, vi hjälper till i att föra er röst, att förändra era föräldrar". Man gör inte det. Därför säger jag, den här frågan är superviktig i nuläget för en feminist.

Feminism är ingen enhetlig rörelse och den viktiga distinktionen i detta sammanhang är skillnaden mellan modernister och postmodernister. FI tillhör den senare strömningen där man inte tror på upplysningsidealen och inte heller tror på universella rättigheter. Följden av den hållningen är en kulturrelativism där man inte kan hävda att en kulturs uppfattning om rätt och fel är mer rätt än någon annan kulturs uppfattning i frågan. I ett sammanhang som det här är det alltså svårt att från ett västerländskt perspektiv kritisera andra kulturers sedvänjor. Alltså ska du inte förvänta dig att FI kommer att engagera sig i frågor som rör minoriteter i någon större utsträckning.
Citera
2014-06-21, 11:09
Medlem
Citat:

Ja, vi trodde att ni brydde er om alla kvinnors rättigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in