2013-08-30, 23:42
Medlem
Vldigt mycket invandrare i Japan nr jag var dr, frmst frn mellanstern. Mina kompisar som bor i japan och som r japaner tycker att det r vldigt positivt med invandringen. Invandringen fr ekonomihjulet att snurra menar de!
Citera
2013-08-31, 00:07
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ball21
Vldigt mycket invandrare i Japan nr jag var dr, frmst frn mellanstern. Mina kompisar som bor i japan och som r japaner tycker att det r vldigt positivt med invandringen. Invandringen fr ekonomihjulet att snurra menar de!

Men r de invandrare eller bara tillflliga gster/studerande? Jag menar att den senare kategorin r vanlig, men inte den frra. Svida det inte rr sig om mn som gift sig med japanska kvinnor.

Vad japaner tycker om invandringen (som ju alla vet r vldigt liten) r svrt att f grepp om. Man kan dock sl fast att den knappast r trande p ngot stt eftersom den arbetsmarknadsrelaterad; utlnningar tar jobb som japaner i regel inte r kvalificerade till eller r lmpade fr. Sdan selektiv invandring kan aldrig vara trande.
Citera
2013-08-31, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Men r de invandrare eller bara tillflliga gster/studerande? Jag menar att den senare kategorin r vanlig, men inte den frra. Svida det inte rr sig om mn som gift sig med japanska kvinnor.

Vad japaner tycker om invandringen (som ju alla vet r vldigt liten) r svrt att f grepp om. Man kan dock sl fast att den knappast r trande p ngot stt eftersom den arbetsmarknadsrelaterad; utlnningar tar jobb som japaner i regel inte r kvalificerade till eller r lmpade fr. Sdan selektiv invandring kan aldrig vara trande.

Det r invandrare som r bosatta i landet de talar om. Vissa har kvalificerade jobb och andra inte, dessutom finns det ett stort antal som inte har jobb alls och lever p diverse bidrag.

Det finns mnga skl varfr invandring r bra fr landet. Det behver inte bara handla om att dessa individer skall f vra lgavlnade jobb. Japaner r smarta.
Citera
2013-08-31, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masturblija
Hold on lite brainstormare, vad jag ville sga r att japan har bra mycket mer mnniskor att luta sig tillbaka p sett till landsmassan, det haver icke moder svea som haft invandring sedan den katastrofala utvandringen till "ameirikat". I framtiden kanske japan ocks behver ta in mnniskor fr att kunna hlla befolkningstillvxten, vi vet inte.

Nu har du ju fel igen, landmassa har inte heller ngot med saken att gra. Folk som kommer till Sverige ska vl ha arbete och bostad? Just nu rcker ju varken arbetsmarknaden eller bostderna till fr de som redan befinner sig i vrt land. Om det bara handlar om att "f plats" s finns det stllen p jorden som r mycket mer glesbefolkat n Sverige.
Om nu Japan skulle behva en invandring i framtiden s skulle det vara i form av arbetskraftsinvandring. Japanerna skulle aldrig f fr sig att ha en kad invandring av vlgrenhetsskl som Sverige, det hller inte i lngden.
Det r inte omjligt att det kommer arbetare till Japan, eftersom deras situation r lite annorlunda mot Sveriges. I Sverige monterar vi ner och ddar vr fordonsindustri, och vra fabriker flyttar sterut. S sg det inte ut under 70-talet d Sverige hade en arbetskraftsinvandring. Just nu har vi bara invandring.
Citera
2013-08-31, 07:08
Medlem
Masturblijas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buppmeister
Nu har du ju fel igen, landmassa har inte heller ngot med saken att gra. Folk som kommer till Sverige ska vl ha arbete och bostad? Just nu rcker ju varken arbetsmarknaden eller bostderna till fr de som redan befinner sig i vrt land. Om det bara handlar om att "f plats" s finns det stllen p jorden som r mycket mer glesbefolkat n Sverige.
Om nu Japan skulle behva en invandring i framtiden s skulle det vara i form av arbetskraftsinvandring. Japanerna skulle aldrig f fr sig att ha en kad invandring av vlgrenhetsskl som Sverige, det hller inte i lngden.
Det r inte omjligt att det kommer arbetare till Japan, eftersom deras situation r lite annorlunda mot Sveriges. I Sverige monterar vi ner och ddar vr fordonsindustri, och vra fabriker flyttar sterut. S sg det inte ut under 70-talet d Sverige hade en arbetskraftsinvandring. Just nu har vi bara invandring.

Nu har jag ju inte fel, Japan r ett valbefolkat land sett till dess landmassa dvs de utnyttjar sin yta p bsta mjliga stt och har en produktion som r anpassad drefter. Ju fler stder/industriomrden/mnniskor som kan arbeta ju mer man kan tjna p det.

Tja, hur har du tnkt konkurrera med lnder som har lngt fler billig arbetskraft n Sverige? Genom att gra dig av med 20% av befolkningen?
Citera
2013-08-31, 08:13
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ball21

Inte enligt den japanska statistiken. Det finns listor p muslimer och var de kommer ifrn fr Japan. T ex:
http://www.muslimpopulation.com/asia...in%20Japan.php

2006 fanns det 167 784 st invandrare ifrn muslimska lnder i Japan. Av dessa var s gott som alla ifrn asiatiska muslimska lnder (Malaysia och Indonesien) och inte mellanstern. Har malaysiska ingenjrsbekanta som berttat att mycket japanska fretag outsourcat produktion dit och att en karrirsvg bestod i att jobba fr den industrin i Malaysia/Japan. S det r antagligen drifrn.

Citat:
Bangladesh 8,377

Indonesia 56,010

Iran 6,534

Turkey 7,577

Malaysia 78,645

Pakistan 10,641

S 2006 hade de inte ens 30 000 ifrn mellanstern i hela Japan. Sverige plockar in mer n det per r drifrn.
Citera
2013-08-31, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masturblija
Nu har jag ju inte fel, Japan r ett valbefolkat land sett till dess landmassa dvs de utnyttjar sin yta p bsta mjliga stt och har en produktion som r anpassad drefter. Ju fler stder/industriomrden/mnniskor som kan arbeta ju mer man kan tjna p det.

Om du inte har fel s innebr ju det att lnder som exempelvis Brasilien, Ryssland, Kanada, Australien, Norge och Finland r i stora behov av invandring. Det dessa lnder har gemensamt med Sverige r att majoriteten av lndernas landmassa r obebodd.
Det r ju inte s att invandrare som kommer till Sverige grundar nya stder i Norrlands inland dr ingen redan bor. Nej, de ska vara med och konkurrera p arbetsmarknaden och bostadsmarknaden i redan befintliga stder.
Att ta in fler mnniskor innan man har arbete och bostder t alla, r fr mig att brja i fel nde.
Japan r en stark ekonomi eftersom de inte tar in fler invandrare n de klarar av.

Citat:
Tja, hur har du tnkt konkurrera med lnder som har lngt fler billig arbetskraft n Sverige? Genom att gra dig av med 20% av befolkningen?

Jag vill inte konkurrera med billig arbetskraft. I Sverige har vra tidigare generationer organiserat sig fackligt och p olika stt jobbat fr att f de goda arbetsfrhllanden vi har i Sverige idag. Jag vill absolut inte konkurrera genom att snka lner och frlnga arbetspass. Det lter baktstrvande fr mig.
I framtiden kommer lgavlnade arbetare i stasien (t.ex. Japan) att krva bttre arbetsfrhllanden ven dom. D kommer andra lnder att ta ver. Prognosen r t.ex. att den ekonomiska tillvxten kommer att vara stor i nordstra Afrika om 40 r. Gissa vad vid kommer att ha dr d... Just det, billig arbetskraft.

Jag har inte sagt att jag vill gra mig av med 20 % av befolkningen.

Vi har fler invnare n arbeten, din lsning p det r att ta in nnu mer folk. Dafuq?
Citera
2013-09-03, 00:27
Medlem
brantings avatar
Mig veterligt har Japan en tradition av vldigt restriktiv flyktingpolitik (tror dom tog in mindre n 50 flyktingar under 1990-talet), men vldigt geners bistndspolitik. P s vis undkommer man anklagelser om att vara sjlvisk, osolidarisk, etno-nationalistisk, etc. Men tillggas br att bistndet i hg grad r utformat s att det gynnar Japans ekonomi. Nyligen har dom dock startat ett pongbaserat system varigenom utlnningar kan f invandra baserat p meriter som utbildning, affrer, forskning.

Fr vrigt r jag positiv till invandring, inte minst arbetskraftsinvandring. Men jag vrjer mig mot argument om att Sverige inte skulle klara sig utan invandring. Finland har klarat sig bra. ven Japan.
Vad gller ursprunget till Sveriges genersa flyktingpolitik s tror jag att den kan hittas i skuldknslorna fr landets agerande under andra vrldskriget samt diverse pinsamt rasbiologiskt gods. Japanerna har uppenbarligen valt en annan vg.
Citera
2013-09-03, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av branting
Mig veterligt har Japan en tradition av vldigt restriktiv flyktingpolitik (tror dom tog in mindre n 50 flyktingar under 1990-talet), men vldigt geners bistndspolitik. P s vis undkommer man anklagelser om att vara sjlvisk, osolidarisk, etno-nationalistisk, etc. Men tillggas br att bistndet i hg grad r utformat s att det gynnar Japans ekonomi. Nyligen har dom dock startat ett pongbaserat system varigenom utlnningar kan f invandra baserat p meriter som utbildning, affrer, forskning.

Fr vrigt r jag positiv till invandring, inte minst arbetskraftsinvandring. Men jag vrjer mig mot argument om att Sverige inte skulle klara sig utan invandring. Finland har klarat sig bra. ven Japan.
Vad gller ursprunget till Sveriges genersa flyktingpolitik s tror jag att den kan hittas i skuldknslorna fr landets agerande under andra vrldskriget samt diverse pinsamt rasbiologiskt gods. Japanerna har uppenbarligen valt en annan vg.
Japanerna skms inte att de var de strsta av alla svin under andra vrldskriget? Deras media och politiker har inte ftt ngon anti-japansk hat proganda som det gjorts hr i vst.
Citera
2013-09-03, 00:46
Medlem
Tanken att man hela tiden mste ka befolkningen fr att kunna ta hand om de ldre verkar sitta djupt i Sverige.

I lngden blir det dock orimligt med stndig befolkningskning, ngonstans mste det stabilisera sig annars blir milj- och resurspfrestningarna alldeles fr stora (vilket de redan r p mnga stt).

Jag tror att Japan och Sydkorea har haft lg invandring av olika skl.

Japan har alltid varit ett relativt isolerat folk med misstnksamhet gentemot utlnningar. Man har en lng tradition av restriktiv invandring. De har ocks en 20 r (?) lng period av en stagnerad ekonomi och d r vl kanske inte en befolkningsexpansion den lsning de skt (brist p arbeten?).

Sydkorea har tvrtom en kraftig ekonomisk expansion, men har frmodligen haft ett stort verskott i befolkningen varfr de inte haft ngra problem att f arbetskraft, vilket d inte motiverat dem att ka invandringen.

Sydkorea har vl fortfarande en relativt lg medellder, medan Japan ligger fre Sverige nr det gller ldersfrdelningen. Dr har allts befolkningen t o m minskat, vilket jag rligt tror har varit positivt fr Japan och blir n mer positivt i lngden.

Asylinvandring bygger p att man som land anser att andra lnder gr fel, eller hur? Det r en politisk inriktning dr man anser att andra lnder straffar sina brottslingar fr hrt, frtrycker delar av sin befolkning pga religion, sex eller politiska sikter samt givetvis valt att ta emot folk som flyr frn krig och svlt.

En omfattande asylinvandring r ganska unikt fr Sverige och vi ska nog inte vara frvnade att andra lnder har betydligt mindre utav det. Dessutom bde Sydkorea och Japan har betydligt bttre frutsttningar att locka arbetskraftsinvandring och har frmodligen drfr valt att styra invandringen s att den gynnar landet maximalt, medan Sverige r ganska knt fr att vara dlig p att locka arbetskraftsinvandring, speciellt senaste 30 ren. Vilket givetvis beror p vra hga utbildningskrav kombinerat med lga inkomster.
Citera
2014-06-17, 07:37
Medlem
Robb811s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av branting

Precis, det r bara Sverige som r s jvla mesiga, vi ska spela bror duktig hela tiden, Finland,Japan med flera dom kommer undan med sin invandringspolitik, men s fort ngon i Sverige vill minska invandringen lite s r man rasist och diverse annat, jag har varit i Japan ett par gnger och jag r sjukt imponerad hur dom styr landet, konstigt att dom ligger lgst i statistik nr det kommer till brott, hlla p rna,vldtag,och bete sig som smuts rent allmnt finns inte i Japan, dem brott som begs s handlar det om tung kriminalitet som yakuza, vi har mycket att lra oss i detta land nr det kommer till respekt och tacksamhet, men s fort man ppekar vrkligheten hr i Sverige s r man en dlig mnniska , skms Sverige och alla dessa hycklare!
Citera
2014-06-20, 22:38
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buppmeister
Att bli japansk medborgare r inget man blir hur som helst (jmf. Sverige). Deras befolkningstillvxt r numera negativ, d.v.s. deras befolkningsmngd minskar r fr r. nd r Japan, som de flesta vet, en av vrldens ledande ekonomier.
I Sverige vill mnga politiker trycka p att Sverige rent ekonomiskt skulle frfalla utan vr invandring. Jag tycker Japan r ett bra exempel p att det bara r struntprat.

Du har ju helt fel i din uppfattning om den Japanska ekonomien. Visst r den stor och stark, men den har (med undantag fr 2013) inte varit p uppgng sedan brjan av 1990-talet, man har levt p sina tillgngar och kat skuldberget fr varje r. Japan r idag ett av vrldens mest skuldsatta lnder...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in