Citat:
Ursprungligen postat av
Masturblija
Nu har jag ju inte fel, Japan r ett valbefolkat land sett till dess landmassa dvs de utnyttjar sin yta p bsta mjliga stt och har en produktion som r anpassad drefter. Ju fler stder/industriomrden/mnniskor som kan arbeta ju mer man kan tjna p det.
Om du inte har fel s innebr ju det att lnder som exempelvis Brasilien, Ryssland, Kanada, Australien, Norge och Finland r i stora behov av invandring. Det dessa lnder har gemensamt med Sverige r att majoriteten av lndernas landmassa r obebodd.
Det r ju inte s att invandrare som kommer till Sverige grundar nya stder i Norrlands inland dr ingen redan bor. Nej, de ska vara med och konkurrera p arbetsmarknaden och bostadsmarknaden i redan befintliga stder.
Att ta in fler mnniskor innan man har arbete och bostder t alla, r fr mig att brja i fel nde.
Japan r en stark ekonomi eftersom de inte tar in fler invandrare n de klarar av.
Citat:
Tja, hur har du tnkt konkurrera med lnder som har lngt fler billig arbetskraft n Sverige? Genom att gra dig av med 20% av befolkningen?
Jag vill inte konkurrera med billig arbetskraft. I Sverige har vra tidigare generationer organiserat sig fackligt och p olika stt jobbat fr att f de goda arbetsfrhllanden vi har i Sverige idag. Jag vill absolut inte konkurrera genom att snka lner och frlnga arbetspass. Det lter baktstrvande fr mig.
I framtiden kommer lgavlnade arbetare i stasien (t.ex. Japan) att krva bttre arbetsfrhllanden ven dom. D kommer andra lnder att ta ver. Prognosen r t.ex. att den ekonomiska tillvxten kommer att vara stor i nordstra Afrika om 40 r. Gissa vad vid kommer att ha dr d... Just det, billig arbetskraft.
Jag har inte sagt att jag vill gra mig av med 20 % av befolkningen.
Vi har fler invnare n arbeten, din lsning p det r att ta in nnu mer folk. Dafuq?